Spotify är nog ganska fattigt trots allt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-06 10:13

Spotten låter oftast jäkligt illa, jag tror dom laddar upp lågkvalitetsutgåvor eller iallafall något åt det hållet

Är det för att musikutgivarna fortfarande vill få oss att köpa skivorna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-06 10:38

celef skrev:Spotten låter oftast jäkligt illa, jag tror dom laddar upp lågkvalitetsutgåvor eller iallafall något åt det hållet

Är det för att musikutgivarna fortfarande vill få oss att köpa skivorna?

Vilken typ av musik lyssnar du mest på via Spotten? Och det är väl bästa kvalitén vi pratar om?

Anledningen till frågan är att jag inte håller med. Det kan givetvis bero på att jag inte har en bra anläggning eller inte är så kräsen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-06 11:35

Om jag vore skivbolag så skulle jag aldrig ge Spotify och liknande tjänster mer än, relativt, lågupplöst musik, säg max 192 kbit, så att de som gratislyssnar, eller nästan gratislyssnar, ska få en anledning att köpa sina favoriter för att få ut det där lilla extra. Och sedan, givetvis, tillhandahålla musiken i ännu högre upplösning för konnässörerna/posörerna, som hör, eller tror sig höra, skillnad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-10-06 13:53

Stora konkurrenten till Spotify är inte tjänster för "audiofil" nedladdning som HD Tracks eller Naim Label, utan fultankningstjänster.

Låter musiken på Spotify för dåligt så förlorar skivbolagen hela kakan... :wink:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-06 13:55

Conan skrev:Stora konkurrenten till Spotify är inte tjänster för "audiofil" nedladdning som HD Tracks eller Naim Label, utan fultankningstjänster.

Låter musiken på Spotify för dåligt så förlorar skivbolagen hela kakan... :wink:

Som jag förstått det så tjänar skivbolagen väldigt dåligt på Spotify. Samtidigt
så gör Spotify stora förluster. Känns som att lösningen på lång sikt kan vara
ganska... dålig.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-10-06 15:35

Använd Qobuz för klassiskt med FLAC.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-10-06 16:26

mx skrev:Som jag förstått det så tjänar skivbolagen väldigt dåligt på Spotify. Samtidigt
ganska... dålig.

Och alternativet är..? :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-10-06 17:32

mx skrev:
Conan skrev:Stora konkurrenten till Spotify är inte tjänster för "audiofil" nedladdning som HD Tracks eller Naim Label, utan fultankningstjänster.

ganska... dålig.

Var har du læst det?
Skulle vara intressant att se kællan till detta då det inte stæmmer.
Martin på Spotify var senast i helgen ute och firade tillsammans med Universal pga framgångarna med Di Maggios senaste album.

Føretaget firade æven 5årsdag i helgen och lyfte in senaste riskkapitalbeloppen till ett bolagsværde om 35Miljarder.

Før bara 3mån sen nær Coca cola gick in med 100M så var det till ett bolagsværde om 25Miljarder så jag skulle nog påstå att denna løsning och liknande tjænster kommer vara vældigt bra før både artister och skivbolag.

Om man tittar på spotifys vinster/førluster så ska man nog ta med hur många lænder dom expanderar till per år (typ 20 nya lænder under 2013) Hade dom inte satsat så mycket pengar før att væxa och komma ut i værlden så hade dom kunnat visa ett mycket bættre resultat men dom ær inte så intresserade i det utan ser expansion som mycket mer værdefullt. Och det ær væl rætt tænkt, det hade varit svårt att ha de nuvarande 7M betalande konsumenterna ifall man stannat i Sverige :)
Då detta ger Spotify intækter på 700M i månaden och de inte gør så stor vinst så bør ju skivbolaget åtminstone få någon krona hær å dær :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-06 18:28

Fast 192 kb låter tillräckligt bra, speciellt om man beaktar den dynga de släpper ifrån sig, rent ljudmässigt, många gånger. Tanken är bara att det ska finnas något litet motiv kvar att köpa musiken istället för att bara gratislyssna. Det lilla de får av Spotify lär inte göra dem särskilt glada i längden, eller har det blivit bättre?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-06 18:34

Lazyworm skrev:
mx skrev:

ganska... dålig.

Var har du læst det?
Martin på Spotify var senast i helgen ute och firade tillsammans med Universal pga framgångarna med Di Maggios senaste album.

Føretaget firade æven 5årsdag i helgen och lyfte in senaste riskkapitalbeloppen till ett bolagsværde om 35Miljarder.

Før bara 3mån sen nær Coca cola gick in med 100M så var det till ett bolagsværde om 25Miljarder så jag skulle nog påstå att denna løsning och liknande tjænster kommer vara vældigt bra før både artister och skivbolag.

Om man tittar på spotifys vinster/førluster så ska man nog ta med hur många lænder dom expanderar till per år (typ 20 nya lænder under 2013) Hade dom inte satsat så mycket pengar før att væxa och komma ut i værlden så hade dom kunnat visa ett mycket bættre resultat men dom ær inte så intresserade i det utan ser expansion som mycket mer værdefullt. Och det ær væl rætt tænkt, det hade varit svårt att ha de nuvarande 7M betalande konsumenterna ifall man stannat i Sverige :)
Då detta ger Spotify intækter på 700M i månaden och de inte gør så stor vinst så bør ju skivbolaget åtminstone få någon krona hær å dær :)

Bara det inte tar tvärstopp på grund av någon mer framgångsrik konkurrent som dyker upp från höger t ex. Det har drabbat andra företag o då kan det gå fort utför.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-06 19:15

Jag inväntar förlustfritt. Gärna gratis. Eller åtminstone inte dyrare ände nittinie pix i måna'n jag pyntar idag.
Men naturligtvis skall upphovsmakare och andra ha pröjs för sina insatser. Men det löser sej säkert på nåt fiffigt vis. Reklam insmusslad i 30000-delssekundssnuttar var sjätte sekund eller nåt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-10-06 20:28

hifikg skrev:
Bara det inte tar tvärstopp på grund av någon mer framgångsrik konkurrent som dyker upp från höger t ex. Det har drabbat andra företag o då kan det gå fort utför.

Ja så ær det ju, man måste se till att leverera det publiken vill ha och vara agil infør førændringar. Det finns væl egentligen bara en handfull bolag som kan konkurrera på riktigt med Spotify inom detta.
Cola lade in 100M USD btw inte 100MSEK. och alla colaburkar værdsomspænnande kommer snart ha Spotifyloggan med en lænk till Colas Playlist på spotify!
Tittar man på Vad Martin och Daniel lyckats genomføra på de hær åren så ær det helt otroligt tycker jag.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-06 22:03

Oavsett om spotify vänder dagens brakförluster till vinst så kan man ju konstatera att de rört om duktigt i grytan och i någon mening gjort online-distrubution till ett faktum. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-10-06 22:16

Morello skrev:Oavsett om spotify vänder dagens brakförluster till vinst så kan man ju konstatera att de rört om duktigt i grytan och i någon mening gjort online-distrubution till ett faktum. :)

Vad har du fått brakførluster ifrån, tittade du i redovisningen och såg hur mycket dom lagt ut på tillvæxt?
Jag antar att du inte tittar på 2011 års redovisning på allabolag før den berættar ju inget om hur det sett ut senaste året :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-06 22:39

Det är väl ingen nyhet att bolaget går minus, men det är ju inget konstigt för en startup med enorma investeringar oh kostnader. Förlusten 2012 var cirka 500 miljoner SEK.

Det finns mycket srkivet på tex www.di.se för den som vill läsa.
Ek kommenterar och förklarar det hela också.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-06 22:42

Skulle jämföra med en CD- Warnes "first we take manhattan", men spotify-versionen är sönderkomprimerad och låter minst 10dB starkare, så det gick ju inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-06 22:48

Testade Yello "rhythm divine". Bruset i starten låter annorlunda och sedan känns diskantregistret (hihaten) något, något beslöjad via spotify.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-06 22:55

Även låten desire har lite annan karaktär på bruset så någonting händer i snålkodningen.

Å andra sidan är detta fullkomligt irrelevant för en majoritet av alla lyssnare som spisar via laptopen, datorburkar eller sunkiga lurar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-07 06:41

Morello skrev:Även låten desire har lite annan karaktär på bruset så någonting händer i snålkodningen.

Å andra sidan är detta fullkomligt irrelevant för en majoritet av alla lyssnare som spisar via laptopen, datorburkar eller sunkiga lurar.

Ja, och dessutom är det väl sålunda, att de allra flesta som använder Spotten spisar populärmusik i dess olika former.
För att hitta brister i sådan hyfsat ickekomplex musik, så måste man nog jämföra olika kodningar. Lyssnar man bara rakt av så tycker jag att det är helt acceptabelt.

Men, lyssnar man på akustisk och komplex musik, så behöver man ofta INTE jämföra för att upptäcka bristerna. De framgår ändå. Och effekten av dem skulle jag säga är distraktion.
Kompakt ljud, liten rumsklang, låg grad av alla de "småljud" som finns när man spelar på akustiska instrument, "hopkletade" forten.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-10-07 10:28

Jag brukar försöka hålla mig ödmjuk inför jämförelser som detta då jag inte tvekar en sekund att jag skulle kunna sätta mig i klistret.
Min tydligaste erfarenhet av mp3 vs. Flac var när jag inte visste att jag spelade en mp3'a.
Programmet hade råkat lägga till mp3 katalogen utan att jag insett det på förahand. Jag spelade albumet men tyckte att det lät livlöst och fattigt på nåt sätt. Ingen tåvickning och jag var inte sugen på att spela luftgitarr. Jag rotade runt en stund och försökte hitta vad som var knas och till slut hittade jag missen. Jag hade råkat välja fel kopia av albumet.
Sagt och gjort så bytte jag raskt till Flac versionen och allt var på plats som det skulle.
Betyder detta att jag lätt kan höra skillnad? Knappast! Jag kan säkert gå bet på en jämförelse men det betyder inte att det inte kan finnas skillnader varav en del kan vara tydligt hörbara.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-07 16:32

markusA skrev:Jag brukar försöka hålla mig ödmjuk inför jämförelser som detta då jag inte tvekar en sekund att jag skulle kunna sätta mig i klistret.
...

Skall jag tolka dig som att du syftar på pinsamheten i att hävda något som visar sig vara fel? Om jag tolkar dig rätt, så vill jag säga såhär:

Jag tycker inte att det spelar så stor roll om man har fel. Inte ens om en massa andra får reda på felhavningen faktiskt.
Det viktiga är ju inte den personliga prestigen eller hur bra man är på att exempelvis höra skillnader.
Det viktiga är väl att komma till insikt om saker.

Beträffande det andra du skriver, så, visst, det är jättelätt att missta sig. Ett onormalt tryck i öronen kan ju emellanåt få en att gå lös på anläggningen. Eller musikfilen.
"Va' e're här fö' skit!" Typ.

Jag vacklar ofta mellan övertygelse och tvekan när det gäller vad jag hör. Och inte minst tvekar jag över vad det BEROR på att jag hör det just si eller så.

Jag är inte främmande för att jag kan få för mig att en musikfil låter bra om det står att det är flac, fast det är mp3. Eller tvärt om.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-07 17:00

Lazyworm skrev:
mx skrev:

ganska... dålig.

Var har du læst det?

Jag har inte läst det. Jag hörde det i ett avsnitt av Slashat (www.slashat.se),
kommer inte ihåg vilket.

Låter ju utmärkt att Spotify egentligen gör bra resultat, men att det inte syns.
Kul att du har sådana kontakter med dem. Hade jag också velat ha. I
bokföringen ser det ju bevisligen knepigare ut.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-07 17:03

Conan skrev:
mx skrev:Som jag förstått det så tjänar skivbolagen väldigt dåligt på Spotify. Samtidigt
ganska... dålig.

Och alternativet är..? :wink:

Oklart om det där var en fråga eller mer ett "lilla du"-uttalande. Så jag svarar
inte på frågan.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-10-07 17:20

mx skrev:Oklart om det där var en fråga eller mer ett "lilla du"-uttalande. Så jag svarar
inte på frågan.

Nä, det var inte alls "lilla du", utan en vanlig fråga. Om nu inte skivbolagen skulle tjäna storkovan på streamingtjänster för stunden, är det ändå mer än vad de tjänar på alternativet dvs fultankning. Ser du det på något annat sätt?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-07 17:30

Nå, hur upplever ni musik framfört av stora orkestrar via Spotify?

Och inte jämfört med det ena eller det andra nu, tack.
Bara rakt av. Är det något som stör er lyssning, eller tycker ni att det går alldeles utmärkt att lyssna och fokusera på musiken?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-07 17:30

Conan skrev:
mx skrev:Oklart om det där var en fråga eller mer ett "lilla du"-uttalande. Så jag svarar
inte på frågan.

Nä, det var inte alls "lilla du", utan en vanlig fråga. Om nu inte skivbolagen skulle tjäna storkovan på streamingtjänster för stunden, är det ändå mer än vad de tjänar på alternativet dvs fultankning. Ser du det på något annat sätt?

Jag reagerade mest på smileyn i samband med frågan.

Om det inte går att bedriva en streamingtjänst med vinst kommer bolagen
självklart att föredra olaglig fildelning. Då behöver de inte bära några
förluster annat än missade intäkter som ändå inte erhållit genom de andra
tjänsterna.

Netflix har ju lyckats, så nog tror jag att det går att bedriva med vinst.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-07 17:31

Strmbrg skrev:Nå, hur upplever ni musik framfört av stora orkestrar via Spotify?

Bara rakt av. Är det något som stör er lyssning, eller tycker ni att det går alldeles utmärkt att lyssna och fokusera på musiken?

Finns ingenting som stör mig.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-07 17:35

mx skrev:
Strmbrg skrev:Nå, hur upplever ni musik framfört av stora orkestrar via Spotify?

Va' bra!
:)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-07 17:35

Strmbrg skrev:
mx skrev:

Va' bra!
:)

Jag har kanske inte tillräckligt bra anläggning. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-07 17:36

Eller så kanske den är jävlart bäst i världen. Minns inte.
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi