Pioneer 989 ersättare till 668, 868!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 14:31

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet...

Jaså? Det var en ny åsikt. När uppfann du den?

åsikter behöver man inte "uppfinna"..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 14:34

Mayro skrev:
Nattlorden skrev:
Mayro skrev:problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet...

Jaså? Det var en ny åsikt. När uppfann du den?

åsikter behöver man inte "uppfinna"..

Nähä, kalla det vad du vill, men ny var den i alla fall.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 14:34

nä just rydberg..

Det är därför man numera söker trevligare ljud vid live så folk INTE ska få hörselskador också antar jag.... :)

bättre förmedlat osv...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 14:38

nattlorden. Du bor väl här nere va??

Kan vi inte ses för en skoj hifikväll med lite testande av cd.. osv? Så kan vi ju utvärdera vad som faktiskt LÅTER bäst på musiken vi spelar i ett hem o inte i studio blue??

varken du eller jag bor i studio blue...eller hur..utan vi bor i vanliga boenden.. tror jag.. Du kanske har byggt om hela ditt lyssningsrum till en typ "studio" ala källaren i täby.. det vet jag ju inte..

fast man kan ju testa i alla fall ju..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 14:41

Mayro skrev:nattlorden. Du bor väl här nere va??

Kan vi inte ses för en skoj hifikväll med lite testande av cd.. osv? Så kan vi ju utvärdera vad som faktiskt LÅTER bäst på musiken vi spelar i ett hem o inte i studio blue??

varken du eller jag bor i studio blue...eller hur..utan vi bor i vanliga boenden.. tror jag.. Du kanske har byggt om hela ditt lyssningsrum till en typ "studio" ala källaren i täby.. det vet jag ju inte..

fast man kan ju testa i alla fall ju..

Här nere = Skåne? Jo, jag bor i Landskrona och jobbar i Malmö.

Visst, det gör jag gärna. Har haft ganska många andra på besök innan (inkl. faktiskt.se's reportageteam ifall du gluttar genom artikelarkivet).

Nej, ingen ombyggnad typ Studio ännu, men det kommer i mån av pengar så småningom.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 14:43

ensamstående eller tolerant fru? :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 14:46

Mayro skrev:ensamstående eller tolerant fru? :lol:

Ensamboende, men har flickvän. Ev. framtida fru får se till att bli tolerant eller så blir hon aldrig fru. 8)

Fast inga klagomål hittils... snarare leker hon DJ så fort hon är på besök och spelar massa musik.
Senast redigerad av Nattlorden 2005-10-17 14:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 14:46

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:ensamstående eller tolerant fru? :lol:

Ensamboende, men har flickvän. Ev. framtida fru får se till att bli tolerant eller så blir hon aldrig fru. 8)

:lol: :lol: :lol: manligt

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 14:49

Nja, manligt och manligt... Det går ju att tolka så... fast man skall snarare tolka det som att jag vet att jag överlever som singel, men jag är klart tveksam om jag överlever utan musik...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-17 14:55

Nattlorden skrev:Nja, manligt och manligt... Det går ju att tolka så... fast man skall snarare tolka det som att jag vet att jag överlever som singel, men jag är klart tveksam om jag överlever utan musik...

:lol: :lol:

Dina högtalare övertygade i alla fall min fru 8) :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 14:56

gillar din öppenhet.. Så självklart tycker jag vi ska ses med lite musiklyssnande o cd testande.... Skoj... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 14:59

Hoppas en vardagskväll duger i så fall. Helgerna är ganska så upptagna med att synda* med flickvännen.

* ordval beroende på att det snackas syndande och tidsåtgång i annan tråd.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-17 15:02

Blue skrev:Hmm...

Att Pioneer som vilket annat företag/koncern som helst vill tjäna pengar inser nog dom flesta. Men det är ju inte det som är det intressanta här.

Intressant är att Pioneer tydligen har fått veta att 668:an av LTS ansågs fri från "hörbara färgningar", men att dom inte på något sätt använt sig av detta testresultat i sin marknadsföring. Okej, LTS är ju knappast någon världskänd organisation, men kunde man inte kört en kampanj på den svenska marknaden i alla fall?

Kanske hade LTS med lite argumenatation och bakgrundsfakta också lyckats få Pioneer att förstå vilken både fantastisk och trovärdig upptäckt som LTS gjort med 668:an? Och kanske hade Pioneer med försäljningssuccén som då skulle ha följt inte kommit på vanvettet att ersätta den med en annan (legato link-smittad) spelare.

Bara tänk er annonstexten i Stereophile, Hifi Plus, Hifi News och vad ni vill:

(rubrik)

Total transparency at 900$!!!

(brödtext)

"In its advanced "Before/After" listening tests Swedish non-profit audiophile association LTS has found the Pioneer 668 to be one of the very few players with no audible colorations what so ever. LTS, which is a very popular organization in Sweden, has to this date tested thousands of dvd and cd players at most price levels imaginable."

8)

alldeles bortsett från att LTS nog är väl okänt för att använda i en marknadskampanj så funkar det som så att marknadskampanjer bestämms långt innan release av en produkt. Dvs när testet gjordes var det alldeles försent. Dessutom ligger det knappast i Pioneers intresse att säga att en produkt är helt ofärgande. Hur fan ska de då kunna få folk att uppgradera till nästa modell? Att hålla samma modell i produktion länge är ekonomiskt självmord då ingen lär uppgradera, samt att en modell är gammal är oftast negativt när säljaren ska prata sig varm för den.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 15:07

Style skrev:alldeles bortsett från att LTS nog är väl okänt för att använda i en marknadskampanj så funkar det som så att marknadskampanjer bestämms långt innan release av en produkt. Dvs när testet gjordes var det alldeles försent. Dessutom ligger det knappast i Pioneers intresse att säga att en produkt är helt ofärgande. Hur fan ska de då kunna få folk att uppgradera till nästa modell? Att hålla samma modell i produktion länge är ekonomiskt självmord då ingen lär uppgradera, samt att en modell är gammal är oftast negativt när säljaren ska prata sig varm för den.

Man skulle ju kunna hålla sig till att enbart göra kosmetiska (=lådan) ändringar. Döpa om den till "Reference" och ge den ett årtal. "Reference 2005", "Reference 2006"... kanska man skulle kunna få folk att samla på alla olika designer? Borde inte vara så stor risk att pillra in avkodande av fler format utan att ändra audiodelen... i alla fall för några år framåt tills D/A:n inte räcker bitmässigen för nya format...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 15:15

nattlorden.

Vad skulle du göra OM du upptäcker att tex min nyinköpta dropplet cd från opera spelar skiten ur din ev pioneer? att det helt enkelt låter så mycket trevligare.. bättre samt mer musikaliskt riktigt?
Vad gör du då?

Det är en fråga man ställer sig..
Vad skulle du göra OM du upptäcker detta kanske för mången LTSáre trista fenomen...

Att det faktiskt LÅTER bättre. På alla sätt o vis..

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-17 15:18

Att opera har värsta equalizern inbyggd? 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 15:30

Mayro skrev:nattlorden.

Vad skulle du göra OM du upptäcker att tex min nyinköpta dropplet cd från opera spelar skiten ur din ev pioneer? att det helt enkelt låter så mycket trevligare.. bättre samt mer musikaliskt riktigt?
Vad gör du då?

Vad skulle du göra OM du upptäcker detta kanske för mången LTSáre trista fenomen...

Tja, då får man väl be testgruppen prova spelaren för att ta reda på om den ÄR bättre eller den bara sprutar ur sig en massa trevlig dist. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 15:49

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:nattlorden.

Vad gör du då?

Tja, då får man väl be testgruppen prova spelaren för att ta reda på om den ÄR bättre eller den bara sprutar ur sig en massa trevlig dist. :wink:

menar du att även om dina öron skriker "DETTA LÅTER FAN SÅ MYCKET BÄTTRE" i ditt huvud... Så ska du ha det bekräftat från nån testgrupps testande???

FAST det är totalt uppenbart det låter klart bättre... 8O 8O

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-17 15:53

Nivåklaibrering och blindtest svarar nog på frågan :D 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 15:58

Mayro skrev:menar du att även om dina öron skriker "DETTA LÅTER FAN SÅ MYCKET BÄTTRE" i ditt huvud... Så ska du ha det bekräftat från nån testgrupps testande???

FAST det är totalt uppenbart det låter klart bättre... 8O 8O

Ponera att man har lyckats hitta något som är "FAN SÅ MYCKET BÄTTRE" så är det väl solklart att det bör mätas upp och hamna på listan så att andra också kan finna den? Det vore väl dagens välgärning, eller hur?

Annars så sammanfattar jag det snarare nog i:
"Been there, done that."

Om man hittar något när man lyssnar på saker som säger "oj, vad bra den gör XXXX" så är det första indikationen på att något är fel, då är det antingen för mycket av något eller för lite av något annat. De bästa sakerna är de man egentligen inte har något speciellt att uttrycka sig över - varken positivt eller negativt.
Det är lätt att bli bländad... men det som brukar hända då är att man efter någon månad inser att man inte spelar lika mycket musik... därför att allt låter "likadant"...

Har varit i det träsket tidigare, har ingen önskan att hamna där igen. De signifikata förbättringar jag fått senaste åren hade jag inte klarat att lyssna mig till på egen hand.

Att man vid en enstaka lyssning upplever något att låta väldigt bra innebär inte att det är något man står ut att leva med i längden. Så bra öron har vi inte... i alla fall inte jag.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 16:06

sorry. trode vi utgick från den nivån att saker ÄR bättre o inte enbart inom marginalen knappa skillnader.. eller sidoförflyttande..

Jag byter aldrig något för att få små förbättringar. Utan endast då skillnaderna är stora på alla områden utom digitalis...

Lite snurrigt för mig att inse hur man tänker OM man direkt sätter klara förbättringar som negativa.. tror du talar om "skolungarnas" bedömmanden o inte rätt vana lyssnare..

så därför talar äpplen här då jag talar päron...DVS inte samma språk...

sedan frågade jag en fråga baserat på att DU faktiskt insåg omgående att du tycker det är kanon mycket bättre.. inte små larviga småsaker... utan solklart trevligare på alla sätt o vis vid lyssningen..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 16:14

Mayro skrev:sedan frågade jag en fråga baserat på att DU faktiskt insåg omgående att du tycker det är kanon mycket bättre.. inte små larviga småsaker... utan solklart trevligare på alla sätt o vis vid lyssningen..

1) jag anser inte att inse och tycka är samma sak. det finns liksom inget som hindrar mig att tycka fel.

2) jag tror inte på att sådana stora skillnader är tekniskt möjliga ifrån den nivån mitt system befinner sig på, men du är välkommen att försöka påvisa något sådant. Alltså tills något sådant bevisats för mig så kan jag inte tänka mig något som inte är "små larviga småsaker". Vill du ha ett svar som är ärligt eller vill du ha ett hypotetiskt svar på en hypotetisk fråga?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 16:19

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:sedan frågade jag en fråga baserat på att DU faktiskt insåg omgående att du tycker det är kanon mycket bättre.. inte små larviga småsaker... utan solklart trevligare på alla sätt o vis vid lyssningen..

1) jag anser inte att inse och tycka är samma sak. det finns liksom inget som hindrar mig att tycka fel.

2) jag tror inte på att sådana stora skillnader är tekniskt möjliga ifrån den nivån mitt system befinner sig på, men du är välkommen att försöka påvisa något sådant. Alltså tills något sådant bevisats för mig så kan jag inte tänka mig något som inte är "små larviga småsaker". Vill du ha ett svar som är ärligt eller vill du ha ett hypotetiskt svar på en hypotetisk fråga?

jag ska inte bevisa något alls. Jag bara undrade hur DU resonerade OM du satt i sådan sitts... hypotetiskt då. går ju inte att bedömma anorlunda än hypotetiskt..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 16:27

Hypotetiskt sett - skulle jag hitta något som var en avsevärt bättre återgivare än det jag har så skulle jag självklart vilja byta upp mig.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 16:31

Nattlorden skrev:Hypotetiskt sett - skulle jag hitta något som var en avsevärt bättre återgivare än det jag har så skulle jag självklart vilja byta upp mig.

Trevligt att läsa... Tack.. jag blev så undrande bara för VAD som bestämmer... Och nu vet jag du i alla fall till sist avgör med ÖRONEN själv... Då kan vi säkert ha riktigt skoj en dag då vi ses med hifigrjorna i centrum.. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 16:36

Mayro skrev:
Nattlorden skrev:Hypotetiskt sett - skulle jag hitta något som var en avsevärt bättre återgivare än det jag har så skulle jag självklart vilja byta upp mig.

Trevligt att läsa... Tack.. jag blev så undrande bara för VAD som bestämmer... Och nu vet jag du i alla fall till sist avgör med ÖRONEN själv... Då kan vi säkert ha riktigt skoj en dag då vi ses med hifigrjorna i centrum.. :)

Får dock säga att jag är mycket mer intresserad av att ha musiken i centrum. Det är ju den jag vill lyssna på, inte grejorna.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-17 17:19

Style: "alldeles bortsett från att LTS nog är väl okänt för att använda i en marknadskampanj så funkar det som så att marknadskampanjer bestämms långt innan release av en produkt. Dvs när testet gjordes var det alldeles försent. Dessutom ligger det knappast i Pioneers intresse att säga att en produkt är helt ofärgande. Hur fan ska de då kunna få folk att uppgradera till nästa modell? Att hålla samma modell i produktion länge är ekonomiskt självmord då ingen lär uppgradera, samt att en modell är gammal är oftast negativt när säljaren ska prata sig varm för den."

Visst skissas det vanligtvis på kampanjer långt innan produkterna är lanserade, men just i hifi-branschen är det mycket vanligt (som du kanske märkt?) att man tar med aktuella citat från positiva testresultat av produkten i fråga i annonsen. Kolla t.ex. Monitor Audio som genast efter de postiva omdömmena om nya RS1 och RS5 såg till att få med detta i annonsen. Inget konstigt alltså, Pioneer skulle absolut kunna göra likadant.

Sedan till frågan om det ligger "i Pioneers intresse att säga att en produkt är helt ofärgande". Tja, varför inte? Musical Fidelity har väl under dom typ senaste fem åren varje gång dom släppt en ny cd-spelare sagt att denna spelare är "världens bästa, som vi ser det". Och det verkar väl ha funkat rätt hyfsat?

Pioneer hade inte behövt ändra innehållet i maskinen, utan bara utseendet kanske, från år till år, och då ständigt referera till LTS fantastiska upptäckt som i princip garanterar att 668:an står sig mot allt annat nytt som kommer ut på marknaden, oavsett prisklass. Det skulle bli grym marknadsföring för LTS det här (fatta: alla skulle bli transparensfanatiker och det skulle ploppa upp LTS-avknoppningarna över hela jorden, mumma!), och även för Pioneer 668, är jag övertygad om.

Men visst, här finns några problem som jag ser det. För det första är LTS som sagt (än så länge) helt okänt utanför Hifisverige. För det andra tror jag inte att LTS själva är intresserade av den här typen av marknadsföring (verkar det som). För det tredje är jag tveksam till att 668:an verkligen är så transparent (fri från "hörbara färgningar") som LTS vill låta vara gällande.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-17 17:32

Man kunde ju önska att LTS la ut protokoll på alla F/E-lyssningar man gjort. Kanske är skillnaderna mellan dom på listan och dom som inte är på listan i många fall ej hörbart nära ej hörbart färgande?

För att kunna granska ett experiment utan att behöva göra om hela experimentet själv(uppfinna hjulet på nytt) så vill man ju gärna ha hyfsat fullständig dokumentation på hur experimentet har utförts. Det enda jag hittar på LTS webb är en mager lista över godkända produkter varav nästan alla inte längre går att köpa.

Andra personer med i övrigt mer transparent kringutrustning än vad som stått till LTS förfogande under deras F/E-tester kanske lättare kan urskilja tydliga skillnader i ljudkaraktär? Andra personer kanske har ännu mera "guldöron" än LTS testpanel?

Det finns fortfarande en hel del osäkerhetsfaktorer angående 668:s och hela LTS listas förträfflighet ...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-17 17:43

Om Pioneer (eller annat valfritt bolag) hade ansett att det hade varit ekonomiskt fördelaktigt att beskriva sin nya modell som "ej hörbart färgande" så hade de naturligtvis gjort det, oavsett vad LTS har gjort för tester.

Men nu är det inte ekonomiskt fördelaktigt att göra det, alltså gör de inte det. Det är för stora pengar i rullning mellan tillverkare och HiFi-tidningar för att någon skulle vilja ta initiativet till att hoppa av. De flesta lyssnare/köpare vill ju också att deras utrustning adderar värme, naturlighet, musikalitet, dynamik, värme, värme, musikalitet, omtanke, kärlek, demokrati, fred på jorden... ja, allt det där som man kan förvänta sig att en låda med elektronik skall leverera.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi