BIS är har ju gjort sig kända på sina "full frequency" inspelningar så det kan säker finnas en massa bröt långt ner i frekvenserna. Har inte Juloratoriet, men jag skall kolla någon av dom andra inspelningarna med BCJ som jag har.. En lite frekvensnalys kanske.. Undrar om jag har nått instrument som mäter så långt som under 20Hz...?
Personligen brukar jag lägga en mild bas avskärning vid 20Hz om man spelar in i ett rum med mycket bös där nere i registren.. Händer ganska ofta när man har inspelningar när trafikleder, eller i städer med regebunden kolektivtrafik som spårvagnar och tunnelbana i närheten av stället man spelar in... Speciellt om det är gles m u s i k är ju rummets egenskaper väldigt viktiga...
Har för mej att BIS spelar in dom där skivorna med BCJ i någon kyrka i Tokyo, kan tänka mej att det sprider sig en hel del subsoniska ljud i den staden... Ljud som man, förutan basavskärning, inte har någon kontroll över som ljudtekniker annat än i valet av lokal.. och det tillhör inte ovanligheterna att lokalen redan är bokad när artisterna och/eller skivbolaget ringer och frågar om man kan spela in det och det datumet...
Den flesta skivinvspelningar av kammarmusik jag gjort har jag försökt förlägga till en liten kyrka ute på landet, vilken tänker jag inte berätta för den är min, bara min....

att spela in i... (Var ute och lyssnade på nästa 50 kyrkor i Bohuslän, Dalsland, Västergötland och Halland innan jag hittade den...)
/ptr