Vad är det som låter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Vad är det som låter?

Inläggav hifirocker » 2005-10-16 00:01

Jag har nyligen köpt några nya skivor, bland dessa skivan:

J. S. Bach - Christmas Oratorio (Weihnachts-Oratorium), BWV 248
BIS-CD-941/42

När jag spelar denna skiva yttrar sig ett visst fenomen på vissa spår.
Fenomenet är inte hörbart, utan enbart synbart.
Vad som händer är att mina högtalarelement skakar kraftigt på ganska normala lyssningsnivåer (varken svag eller stark lyssningsnivå).
Det yttrar sig under hela spåret, oavsett hur musiken i övrigt ändrar sig i ton och rytm. På andra spår lyser fenomenet med sin frånvaro. Rör det sig månne om någon form av inspelningsfel? Det hela är väldigt underligt, särskilt då jag har flera andra skivor med klassisk musik där jag aldrig kunnat uppmärksamma liknande fenomen.

Högtalarna är piP som ljuder hörbart ner till ca 30 hz i rum, piP verkar dock behandla signaler ner till 0 hz, fast utan att ljuda hörbart eller känbart då såklart. Detta vet jag eftersom jag testat att utsätta piP för så låga frekvenser när jag spelat testskiva med frekvenssvep från 0 till 120 hz.

När frekvenser från 0 hz upp till 10-15 hz spelas så vibrerar högtalarelementen kraftigt även på måttlig volym, sen börja de ”skaka” allt mindre när vi börjar närma oss 20 hz och uppåt. Allt det är säkert helt naturligt.

Vad som dock förbryllar mig är vad det är som gör att elementen skakar så på vissa spår på denna dubbel-cd.
Är det kanske några extremt lågfrekvent ljudande instrument som låter? Det verkar dock inte vara så eftersom fenomenen yttrar sig även när det exempelvis inte spelar orglar eller andra liknande, ibland extremt lågfrekvent ljudande instrument.
Vad kan det vara som gör att det finns ex. 5 hz inspelat? (om det nu är det vill säga, jag spekulerar enbart).
Finns det något instrument som överhuvudtaget kan spela så låga frekvenser naturligt?

Vad tror ni?
Någon som har skivan här kanske, som kanske också uppmärksammat fenomenet? Vad kan det vara som får högtalarelementet att skaka så?
Någon som har liknande erfarenheter?

Jag vågar inte vrida på alltför starkt då jag misstänker att de inte är lämpligt att utsätta piP för allt för låga frekvenser på stark volym. Kanske IÖ har något att rekommendera här?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-16 03:50

Kanske ljud från ventilationskanaler i inspelningslokalen ? Eller från orgelns luftpump ? (Vet inte hur en sådan fungerar iofs...)

Om det inte hade varit så att det hållit på under hela spåret så kunde det ha varit trafikbuller eller liknande från utanför lokalen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-17 10:27

Vi är formligen dränkta i infraljud. Anledningen att vi inte märker det är att vi inte hör det. Om man däremot spelar in ljud med en mikrofon som tar upp infraljud, vilket är ganska ovanligt att de gör, så kommer man att se en infraljudivå på kanske 50-70 dB beroende på var man är. Infraljud fortplantar sig i ventilationskanaler och är hopplöst svårt att stänga ute. Bäst är att högpassa vid 10-20 Hz eller högre om nyttosignalen inte innehåller lågfrekvens. Annars kommer högtalarelementen att dansa jenka.

Så min gissning är att någon har använt en fin mätmikrofon på de skivor som du har problem med. Utan att högpassa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-17 13:00

Det är ju som Svante säger. Man blir förvånad av vilka nivåer det handlar om vid låga frekvenser i t.ex. en bilkupé.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-17 14:04

Kör en DVD med inkopplade Buttkickers. Rätt var det är kan dom hitta på vad som helst på vissa skivor. Har en skiva, minns inte vilken där det kommer 3 "dunk" i tät följd i ena kanalen som mina högtalare inte reagerar på så det måste ligga under 17Hz.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-17 15:04

BIS är har ju gjort sig kända på sina "full frequency" inspelningar så det kan säker finnas en massa bröt långt ner i frekvenserna. Har inte Juloratoriet, men jag skall kolla någon av dom andra inspelningarna med BCJ som jag har.. En lite frekvensnalys kanske.. Undrar om jag har nått instrument som mäter så långt som under 20Hz...?

Personligen brukar jag lägga en mild bas avskärning vid 20Hz om man spelar in i ett rum med mycket bös där nere i registren.. Händer ganska ofta när man har inspelningar när trafikleder, eller i städer med regebunden kolektivtrafik som spårvagnar och tunnelbana i närheten av stället man spelar in... Speciellt om det är gles m u s i k är ju rummets egenskaper väldigt viktiga...

Har för mej att BIS spelar in dom där skivorna med BCJ i någon kyrka i Tokyo, kan tänka mej att det sprider sig en hel del subsoniska ljud i den staden... Ljud som man, förutan basavskärning, inte har någon kontroll över som ljudtekniker annat än i valet av lokal.. och det tillhör inte ovanligheterna att lokalen redan är bokad när artisterna och/eller skivbolaget ringer och frågar om man kan spela in det och det datumet...

Den flesta skivinvspelningar av kammarmusik jag gjort har jag försökt förlägga till en liten kyrka ute på landet, vilken tänker jag inte berätta för den är min, bara min.... :twisted: :wink: att spela in i... (Var ute och lyssnade på nästa 50 kyrkor i Bohuslän, Dalsland, Västergötland och Halland innan jag hittade den...)

/ptr

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-17 15:56

Hifirocker, det märks att du inte är van vid vinyl! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-17 16:41

Läste början på inlägget först nu :)
Kan mycket väl vara en delvis felmatchad pickup-tonarmskombination.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-17 16:46

Vinyl kan ju få konerna att hoppa ordentligt, det är därför äldre förstärkare ofta har subsonic-filter.

Min halvgamla förstärkare har tvärtom, bass-eq, som enbart höjer den allra lägsta oktaven _inte_ rekommendabelt med buckliga skivor och hög volym 8O

En mixer har ju i stort sett alltid ett urkopplingsbart högpassfilter på alla mikingångarna.

Som kuriosa har jag en klassisk CD inspelad i Prag, kommer inte ihåg detaljerna nu, men man hör iaf tydligt hur bussen kommer och åker iväg från busshållplatsen utanför :lol:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-17 17:57

Tack alla för era analyser som säkerligen förklarar vad det är som skivans inspelning råkat ut för.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-17 20:57

Svante skrev:Vi är formligen dränkta i infraljud.

Ja, ett riktigt otyg. :evil:

Inkluderar förresten NOOLOM s.k. subsonic-filter?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-17 21:25

NOOLOM har inga basavskärningar av något slag. Endast höjningar för basen. I andra änden av spektrat finns en "antiresonans"-funktion. Ger en dipp strax över 10 kHz eller runt 3.5 kHz om man vill ändra på några komponentvärden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-17 21:29

Johan_Lindroos skrev:Hifirocker, det märks att du inte är van vid vinyl! :wink:

Hehe, ja det får mig att tänka på när jag som finnig tonåring cyklade till posten och hämtade ut LP-skivorna från skivklubben och spände fast dem på pakethållaren.

Oj, vad konerna fladdrade! :lol: Det blir ~0,5 Hz grundton, i motfas i vänster och höger kanyl. Monokoppling är bra. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-17 22:58

Men hur mår egentligen högtalare när de utsätts för så extremt låga frekvenser?
Om man vrider på ordentligt, kan små stativare som piP gå sönder då? Eller distar enbart de ohörbara basfrekvenserna utan att påverka övrig musikåtergivning?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-17 23:24

Om du slår elementen i botten så kan de ta skada. Det beror förståss på hur elementen är konstruerade, men det är en god tumregel att inte spela element så att de bottnar helt.
De flesta element distar betydligt mer i de hörbara frekvenserna om de samtidigt måste spela med stort konutslag av en låg frekvens. Detta i sig (om elementen inte bottnar) borde dock inte vara skadligt för elementen.
Den låga signalen gör dock att elementen får jobba mycket, och det betyder att talspolen blir varm. Mycket varm talspole skapar mer dist och i förlängningen så kan det förståss skada elemntet också.

Nu verkar de element som Ino Audio använder vara mycket tåliga, så det skall mycket till om man skall spela sönder dem.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-17 23:29

En varm talspole leder väl även till termisk kompression, d.v.s. att elementet spelar svagare?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vad är det som låter?

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-18 07:13

hifirocker skrev:J. S. Bach - Christmas Oratorio (Weihnachts-Oratorium), BWV 248
BIS-CD-941/42

Det är flera svar som syftar på olämplig kombination av tomarm och pickup som orsak till lågfrekvensstörningarna. Jag tycker det ser ut som det handlar om en CD från BIS.... eller har vinylerna från BIS och beteckningen CD?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-18 09:25

Där är cdutgåvan som åsyftas.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-18 09:27

Pekar på Johan_Lindroos, det var han som började :-)
Har du matchat vikten på din laserpickup? :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-18 10:22

Har du matchat vikten på din laserpickup?

:lol:

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-18 18:41

Jag plockade några spår från andra CD jag har med BCJ inspelade i samma kyrka och helt klart ligger det något och pyser under 30Hz, vad det är kan jag inte avgöra men den ligger och peakar kontinueligt på ca -55db.

Det syns jättetydligt när man kör signalen genom spectroskopet i mitt ljudediteringsprogram, alla andra frekvansband rör sig i takt med musiken det under 30Hz ligger stilla på -55dB.

Sen var det kommer ifrån låter jag vara osagt, tunnelbana eller ventilationsannläggningen kanske?

/ptr

Återgå till Generellt om hifi