Färre besökare på de konserter som ges kommer antingen resultera i högre biljettpris och mindre ljudbudget eller en kombination av dessa, vilket tyvärr inte kommer leda till en förbättring
Moderator: Redaktörer
Hetsporren skrev:Jag vill aldrig mer se Dylan stå bakom ett litet piano
och plinka och bräka sitt låtmaterial åt fanders.
Jag vill, som det känns just nu, aldrig se en enda livekonsert till.
dawen skrev:Färre besökare på de konserter som ges kommer antingen resultera i högre biljettpris och mindre ljudbudget eller en kombination av dessa, vilket tyvärr inte kommer leda till en förbättring
dawen skrev:Pekka: Fast, bra konsertljud existerar ju, men det är tyvärr inte så vanligt som det borde varaSe till att gå på rätt konserter istället!
Färre besökare på de konserter som ges kommer antingen resultera i högre biljettpris och mindre ljudbudget eller en kombination av dessa, vilket tyvärr inte kommer leda till en förbättring
Max_Headroom skrev:Dom klagade på radion på det urusla ljudet på Dyland-konsterten. Tydligen helt jävla omöjligt att höra vad karln sjöng och svårt att höra om han sjöng alls.
Det är inte lokalen det är fel på. Jag har varit på konsert där med Sting (3 stycken) och Jarre och det lät helt OK även om basen på jarre konserten var lite bullrig där jag satt (typ mitt på golvet).
E skrev:Givetvis bör man hålla isär artistens förmågor och ljudteknikernas.
Om artisten gör sitt bästa för att sjunga så tydligt/otydligt som han
vill, så duger det bra om ljudteknikerna förstärker detta så rent
som möjligt.
Jag tror dock att det brister alldeles förfärligt i det senare,
åtminstone gjorde det så på Knopfler-konserten (påstår inte alls
att Mark sjunger särskilt tydligt) och säkert gjorde det så på Dylan-
konserten också.
Ledsen, ljudtekniker, men det åligger faktiskt hela yrkeskåren att
göra något åt det häpnadsväckande dåliga konsertljudet, tycker
jag.
Mvh E*
Ingo skrev:Och vad har då du för förutsättningar att bedöma om det ens är möjligt att "göra något åt det häpnadsväckande dåliga konsertljudet"?
E skrev:Ledsen, ljudtekniker, men det åligger faktiskt hela yrkeskåren att
göra något åt det häpnadsväckande dåliga konsertljudet, tycker
jag.
Bill50x skrev:Jag har hört såväl bra ljud som dåligt dito i sk "svåra" lokaler. Några som i mitt tycke alltid haft bra ljud är tex Bowie, Zappa, Marley (länge sedan nu...) medan tex Simple Minds och Chicago lät uruselt. För att nu prata Scandinavium i Göteborg för länge sedan. Ja, Simple Minds var på kårhuset, men det lät inte bättre där. Uggla spelade alldeles för högt även om ljudet var OK. Men det tyckte inte hälsovårdsnämnden som blixtinkallades och sprang och mätte under spelningen i Konserthuset
Bill50x skrev:Nu är det oftast på de riktigt stora arenorna man har problem, men man lyckades faktiskt fixa kass ljud även på Arvika-festivalen.
dawen skrev:Bill50x skrev:Jag har hört såväl bra ljud som dåligt dito i sk "svåra" lokaler. Några som i mitt tycke alltid haft bra ljud är tex Bowie, Zappa, Marley (länge sedan nu...) medan tex Simple Minds och Chicago lät uruselt. För att nu prata Scandinavium i Göteborg för länge sedan. Ja, Simple Minds var på kårhuset, men det lät inte bättre där. Uggla spelade alldeles för högt även om ljudet var OK. Men det tyckte inte hälsovårdsnämnden som blixtinkallades och sprang och mätte under spelningen i Konserthuset
Konstigt att Bowie alltid haft bra ljud. Pablo Wheeler åker nämligen både Dylan och Bowie...Bill50x skrev:Nu är det oftast på de riktigt stora arenorna man har problem, men man lyckades faktiskt fixa kass ljud även på Arvika-festivalen.
Tack Bill. Nu var det ju faktiskt så att jag var med och hängde upp och tog ner de där Alphalådorna som spelade i tältet som lät så illa, om det var det du menade (jag vet att du kommenterat det förrut).
Jag tyckte dock att de inte lät speciellt illa alls, även om det givetvis går att åstadkomma bättre resultat. Att få till jättebra resultat i det där tältet är dock ganska så svårt, faktiskt. Vi hade inga klagomål från någon av de gästade teknikerna faktiskt, trots att vi hade besök av exempelvis Bright Eyes, som inte är en alltför liten produktion.
dawen skrev:Kanske är det helt enkelt så att vi på det här forumet är bortskämda eftersom vi vet vad man kan åstadkomma i hemmiljö?
Jag menar, vad lägger inte den genomsnittlige faktisktmedlemen på sin stereo? Inte bara i pengar utan även i ansträngning. Det tar ju några år att bli nöjd, medan man på såna här konserter har två dygn på sig att rigga en lösning som fungerar. Det är inte några veckolånga planeringar, tyvärr, för det finns det inte ekonomi i.
På en stor konsert så är det i princip en omöjlighet att komma i närheten av den ljudkvalitén. Tyvärr. Eftersom folk fortfarande går på konserter så är väl ljudteknikerkåren inte helt ute och cyklar, hela tiden.
Däremot försöker man givetvis alltid göra så bra ifrån sig som möjligt. Även ljudtekniker har yrkesstolthet, till skillnad från ljustekniker
Hur långt ljudminne anser ni er ha? Minns man verkligen hur någonting lät för 20 år sedan?
Ingo skrev:Bill50x: När såg du Springsteen på Ullevi?
Ingo skrev:Hmm, spelades det starkt även på 70-talet?!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster