Dylan på Globen

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-18 12:52

Pekka: Fast, bra konsertljud existerar ju, men det är tyvärr inte så vanligt som det borde vara :roll: Se till att gå på rätt konserter istället! :)

Färre besökare på de konserter som ges kommer antingen resultera i högre biljettpris och mindre ljudbudget eller en kombination av dessa, vilket tyvärr inte kommer leda till en förbättring :cry:
Common sense is not that common.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-18 13:03

Utmärkt! Jag tar gärna emot tips på välljudande konserter, t ex här på faktiskt.se!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-10-18 13:26

Hetsporren skrev:
Jag vill aldrig mer se Dylan stå bakom ett litet piano
och plinka och bräka sitt låtmaterial åt fanders.
Jag vill, som det känns just nu, aldrig se en enda livekonsert till.

Men, det är ju det som är grejjen med Bob! Att han likosm inte kör så mycket publikfrieri och spelar gamla slagdängor såsom folk "vill" höra dom, utan gör helt nya låtar av gammalt material. Och att han inte tramsar och flörtar och jolmar, utan tar det hela på allvar. Eller i alla fall skiter i vilket! Lite så där halvironiskt, på nåt sätt.

Upplägget känner jag igen från förra omgången, med elpiano mm. Då var det som sagt en hel del låtar från "Time Out of Mind" (mmmm :D :cry: ) och från "Love and Theft". Inte direkt några hitlisteallster, men mycket bra skivor (i alla fall den förstnämnda).

Får tacka Pekka för recensionen! Låter som att man sparade in sina pengar på rätt koncert i alla fall.

/en john

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-10-18 14:48

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=475623&previousRenderType=6

Uppe till höger finns ett Dylan-test. Lite kort, men skoj. Fick själv 4/5.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-18 16:11

dawen skrev:Färre besökare på de konserter som ges kommer antingen resultera i högre biljettpris och mindre ljudbudget eller en kombination av dessa, vilket tyvärr inte kommer leda till en förbättring :cry:

Så det skulle inte leda till att de börjar fundera över varför
besökarantalet sjunker? Och rättar till problemet? (Vidare kan man
ju tänka sig att väsentligt lägre besökarantal leder till bättre
akustiska förutsättningar, då konserter kan flyttas från Globen till
någon vettigare lokal?)

Tråkigt att höra (roligare än att vara döv dock), Pekka. Jag tycker
ju att det är fruktansvärt att man inte ska kunna lyssna på en
konsert utan öronproppar; när man inte kan njuta av konserten
ens med öronproppar är det förstås riktigt illa.

Senast talade jag med en person från Hörteknik (?) på en
utställning på Hörselskadades Dag - han höll givetvis med om det
absurda i att man ska behöva ha öronproppar på konsert. Snacka
om att göra maximal ansträngning för att fördärva ljudupplevelsen!

Finns det någon möjlighet för dig att anmäla arrangören till
Miljöskyddsmyndigheterna eller liknande? Om dina siffror stämmer
(>100 dB i medelnivå) så är det väl olagligt starkt?

Mvh E*,
som i förhoppning om välljud fick sitta och hålla för öronen när Mark
Knopfler spelade i Globen
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-18 18:21

Snackade i dag med en kompis ( Dylanfantast som jag ) som var i Globen. Han var halvnöjd med Dylan, helförbannad på ljudet samt tycker DN:s rec är lite för snäll och Aftonbladets värdelös. Själv var jag förhindrad att gå. Ingen större miss alltså.
Tycker enJohns beskrivning av Dylans konserterande är väldigt bra 8) Håller dessutom med om att "Time Out of Mind " är en mycket bra skiva.
Tufft av dig Pekka med frågan till mixerkillarna 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-10-18 18:23

Dom klagade på radion på det urusla ljudet på Dyland-konsterten. Tydligen helt jävla omöjligt att höra vad karln sjöng och svårt att höra om han sjöng alls.

Det är inte lokalen det är fel på. Jag har varit på konsert där med Sting (3 stycken) och Jarre och det lät helt OK även om basen på jarre konserten var lite bullrig där jag satt (typ mitt på golvet).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-18 20:11

dawen skrev:Pekka: Fast, bra konsertljud existerar ju, men det är tyvärr inte så vanligt som det borde vara :roll: Se till att gå på rätt konserter istället! :)

Färre besökare på de konserter som ges kommer antingen resultera i högre biljettpris och mindre ljudbudget eller en kombination av dessa, vilket tyvärr inte kommer leda till en förbättring :cry:

Jo men man går väl inte på en konsert för att det är bra ljud? Missförstå mig inte nu. Jag hade tex inte gått och sett Sven Ingvars när de hade spelat på ett perfekt ställe än om Gabriel eller Tangerine dream hade spelat på ett sämre ljudställe. Då hade jag valt dom sista.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-18 21:56

Sven-Ingvars hade jag valt under deras storhetstid för ganska exakt 40 år sedan - definitivt ett av de bästa svenska popbanden då! :-)

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-10-19 16:16

Max_Headroom skrev:Dom klagade på radion på det urusla ljudet på Dyland-konsterten. Tydligen helt jävla omöjligt att höra vad karln sjöng och svårt att höra om han sjöng alls.

Det är inte lokalen det är fel på. Jag har varit på konsert där med Sting (3 stycken) och Jarre och det lät helt OK även om basen på jarre konserten var lite bullrig där jag satt (typ mitt på golvet).

Det är ju väldigt konstigt att rockbranschens två värsta mumlare får dålig läsbarhet i Globen... Slickpop och linebox-VM är inte samma sak som rock.

Pablo Wheeler har mixat Dylan förut, vet inte om han gör den nuvarande turnén. Jag tycker Dylan är grym men det är inget lätt jobb den mannen har.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-19 16:30

Givetvis bör man hålla isär artistens förmågor och ljudteknikernas.

Om artisten gör sitt bästa för att sjunga så tydligt/otydligt som han
vill, så duger det bra om ljudteknikerna förstärker detta så rent
som möjligt.

Jag tror dock att det brister alldeles förfärligt i det senare,
åtminstone gjorde det så på Knopfler-konserten (påstår inte alls
att Mark sjunger särskilt tydligt) och säkert gjorde det så på Dylan-
konserten också.

Ledsen, ljudtekniker, men det åligger faktiskt hela yrkeskåren att
göra något åt det häpnadsväckande dåliga konsertljudet, tycker
jag.

Mvh E*

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-10-19 16:53

E skrev:Givetvis bör man hålla isär artistens förmågor och ljudteknikernas.

Om artisten gör sitt bästa för att sjunga så tydligt/otydligt som han
vill, så duger det bra om ljudteknikerna förstärker detta så rent
som möjligt.

Jag tror dock att det brister alldeles förfärligt i det senare,
åtminstone gjorde det så på Knopfler-konserten (påstår inte alls
att Mark sjunger särskilt tydligt) och säkert gjorde det så på Dylan-
konserten också.

Ledsen, ljudtekniker, men det åligger faktiskt hela yrkeskåren att
jag.

Mvh E*

Och vad har då du för förutsättningar att bedöma om det ens är möjligt att "göra något åt det häpnadsväckande dåliga konsertljudet"?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-19 17:15

För mig räcker det så bra med att lyssna för att avgöra att det låter illa. Hemma brukar man spela lägre eller skaffa mer kapabla system när det låter illa. Det borde väl vara en bra start även i PA-sammanhang, kan jag tycka. Men problemet med det usla ljudet borde rimligen lösas av teknikerkåren och inte av oss konsertbesökare.

Ni som är närmare branschen än jag: håller ni med mig om att en förkrossande majoritet av de stora konserterna låter outhärdligt illa - för hög nivå och för hög förvrängning - eller har ni en helt annan verklighetsuppfattning?

Ursäkta om jag låter en smula gnällig, men det faktum att så mycket fin musik ska behöva vara onjutbar tär på humöret. Varje gång går man iväg på konsert med så höga förväntningar - förväntningar som krossas så fort man bara närmar sig konsertarenan. Jag har som sagt mycket svårt att förstå att det ska behöva vara på det här viset.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-19 17:37

Till att börja med håller jag med Pekka i allt i hans inlägg.

(Nu ska kanske Musikstugan inte behandla konsertljud i större
utsträckning, det hör hemma i HiFi-avdelningen, men Pekka
protesterar nog inte.)

Sedan anar jag en lite otrevlig ton i ditt svar, Ingo. Det är ju inte
din stil alls, och jag tycker inte att jag har varit otrevlig!

Ingo skrev:Och vad har då du för förutsättningar att bedöma om det ens är möjligt att "göra något åt det häpnadsväckande dåliga konsertljudet"?

Svaret på din fråga är nog: sunt förnuft.

Man kan väl inte skylla ljud som är:
- förvrängt/distorderat
- orent
- för starkt
- allmänt onjutbart och oftast öronproppskrävande (!)
på vare sig musikers oförmåga att sjunga tydligt eller lokalens
akustiska egenskaper?

Det måste ju ha med 1) utrustningen och 2) teknikerna samt övriga
ljudansvariga att göra!

Och det måste vara möjligt att förbättra rejält.

Är det inte det?

Mvh E*

PS. Jag är den förste att beklaga om ljudtekniker får skit för
artisters oförmåga att anpassa sitt spel/sång till rådande lokal,
eller arrangörens oförmåga att välja en lokal som passar rådande
musikhändelse.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-19 18:12

Pekka: De senaste stora konserterna jag har varit på har inte låtit illa i mina öron. Det senaste jag såg var Kent i Sthlm. Det mixades en gnutta starkt i mina öron, men hade jag varit Kentintresserad hade jag säkert tyckt att det var precis lagom. Jag var bara där för att jag fått friplåtar, annars hade jag aldrig sett dem.

PA-systemet lät konsekvent och relativt oansträngt tycker jag. Det var inte superbt men utan tvekan bra.

Gången innan det så var det Norah Jones i Hovet. Inget att anmärka på där, dock hade jag inte någon möjlighet att gå runt att lyssna som då jag såg Kent.

Ikväll ska jag på Winnerbäcks 30årskonsert, återkommer med recension inatt :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-19 18:13

Jag har hört såväl bra ljud som dåligt dito i sk "svåra" lokaler. Några som i mitt tycke alltid haft bra ljud är tex Bowie, Zappa, Marley (länge sedan nu...) medan tex Simple Minds och Chicago lät uruselt. För att nu prata Scandinavium i Göteborg för länge sedan. Ja, Simple Minds var på kårhuset, men det lät inte bättre där. Uggla spelade alldeles för högt även om ljudet var OK. Men det tyckte inte hälsovårdsnämnden som blixtinkallades och sprang och mätte under spelningen i Konserthuset :-)

Jag håller med Pekka, det är inte vår sak att "fixa ljudet". Det har ljudteknikerna som uppgift. Och det är bedrövligt att i takt med den tekniska utvecklingen så blir ljudet ofta bara sämre. Och varför måste man spela så djävla högt?

Nu är det oftast på de riktigt stora arenorna man har problem, men man lyckades faktiskt fixa kass ljud även på Arvika-festivalen.

Och det är trist att en sådan ikon som Dylan inte mer värnar om att det låter bra. Det grejade ju till och med Freddie Wadling i fredags. Jane Birkin på Södran lät alldeles utmärkt, det gjorde även The Sparks på samma ställe. Emiliana Torrini på Nalen lät bra precis som Hanne Boel (två olika lokaler dock).

Jag är precis som Pekka lite gnällig. Ska det vara så svårt att fixa till ett bra ljud, eller är konsumenten helt enkelt för lite krävande? Dom kanske VILL att det ska låta sådär illa, så det stämmer bättre med hur det låter i den sunkiga mp3-stickan 8)

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-19 18:13

E skrev:Ledsen, ljudtekniker, men det åligger faktiskt hela yrkeskåren att
jag.

Vad vet du om hur det låter på alla konserter? Kan det inte vara så att vissa tekniker lyckas relativt bra medan vissa lyckas mindre bra? Om det nu är så, hur kan det vara hela kårens ansvar att göra något åt det "häpnadsväckade dåliga konsertljudet" (som knappast var hästlängder bättre för, tror jag)?

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-10-19 18:13

För det första så vill jag bara påpeka att jag på intet sätt försvarar vansinnesnivåer eller kassa ljudtekniker. Över 103 dB ska man normalt sett inte behöva spela för att få till det eftersökta trycket. Däremot är det i vissa rum svårt att hålla sig inom gränsvärdena, vilket i sig är en helt annan diskussion.

Har du reflekterat över hur mycket av det dåliga ljudet som är en dålig mix och hur mycket beror på distorsion? Enligt ditt inlägg så tolkar jag det som att allt beror på hög ljudnivå och därmed förvrängning, men är det verkligen så? Det kan inte vara så att ni som tycker att det låter anskrämligt på konserter inte riktigt vet vad ni kan förvänta er vid varje typ av konsert?

Klart att det inte är konsertbesökarens jobb att skruva ljud, jag frågade E om han besitter förutsättningar för att bedöma om det går att göra något åt det, enligt honom, häpnadsväckande dåliga konsertljudet. Det jag tror att ni HiFi-människor inte riktigt förstår (eller vill förstå kanske och som dessutom absolut inte förstås av studiomänniskor) är att det PA-verkligheten inte ser ut på samma sätt som hemma-verligheten. Ditt inlägg ger belägg för denna teori. Det är ytterst sällan det går vrida ner volymen och därmed uppnå "välljud" eller vad man nu ska kalla det. Jag vet, det låter konstigt, men jag tror att alla som försökt krana live-ljud en endaste gång förstår vad jag talar om.

Angående hur jag tycker konserter låter: Jag lyssnar på kanske 100-200 spelningar per år och har gjort så de senaste 10 åren. Många låter helt fantastiskt, några låter kass och de flesta är någonstans däremellan. I dessa ingår ett antal där jag själv är pilot, jag är inte nöjd varje gång. Rätt ofta tycker jag problemet är att fel akt spelar i fel lokal. Jag har turnerat med allt från softaste visa till brutalaste hårdrock och det mesta däremellan man förundras allt som oftast vilka spelställen man hamnar på. Tyvärr är man inte riktigt i positionen att säga att här går det inte att spela, även om detta vore det mest riktiga relativt ofta...

Jag tycker personligen inte att 100 dB(A) Leq är speciellt svagt men som sagt, beroende på lokal och inte minst musikstil så kan de där 100 dB man har att röra sig med gå åt väldigt snabbt.

Liveljud (eller Combat Audio som jag brukar kalla det) består av ett stort antal kompromisser. Var och en av dessa kompromisser inverkar menligt på något man skulle vilja uppnå i en perfekt värld. Före sommaren inbjöd jag den som ville att få dra lite i spakarna på ett gigg för att kanske försöka förstå vad det är jag talar om, tyvärr fick jag inga svar.

Avslutar detta inlägg med en fråga till er som tycker att det "alltid" är för starkt:

Hur starkt vill ni att vi ska spela?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-19 18:20

Bill50x skrev:Jag har hört såväl bra ljud som dåligt dito i sk "svåra" lokaler. Några som i mitt tycke alltid haft bra ljud är tex Bowie, Zappa, Marley (länge sedan nu...) medan tex Simple Minds och Chicago lät uruselt. För att nu prata Scandinavium i Göteborg för länge sedan. Ja, Simple Minds var på kårhuset, men det lät inte bättre där. Uggla spelade alldeles för högt även om ljudet var OK. Men det tyckte inte hälsovårdsnämnden som blixtinkallades och sprang och mätte under spelningen i Konserthuset :-)

Konstigt att Bowie alltid haft bra ljud. Pablo Wheeler åker nämligen både Dylan och Bowie...

Bill50x skrev:Nu är det oftast på de riktigt stora arenorna man har problem, men man lyckades faktiskt fixa kass ljud även på Arvika-festivalen.

Tack Bill. Nu var det ju faktiskt så att jag var med och hängde upp och tog ner de där Alphalådorna som spelade i tältet som lät så illa, om det var det du menade (jag vet att du kommenterat det förrut).

Jag tyckte dock att de inte lät speciellt illa alls, även om det givetvis går att åstadkomma bättre resultat. Att få till jättebra resultat i det där tältet är dock ganska så svårt, faktiskt. Vi hade inga klagomål från någon av de gästade teknikerna faktiskt, trots att vi hade besök av exempelvis Bright Eyes, som inte är en alltför liten produktion.

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-10-19 18:22

E: Den otrevliga tonen undrar jag var du hittar för jag har inte skrivit något med otrevlig ton. Min fråga gäller bara om du verkligen förstår alla de parametrar som ingår i att mixa liveljud i de sammanhang vi nu diskuterar.

Jag tror i övrigt jag svarat på ditt inlägg i svaret till Pekka.

Problemet är att jag inte håller med om din omvärldsbild, i din värld tycks alla konserter vara förstörda av dist. Så är det inte i min och det är svårt att bemöta något man inte känner igen.

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-10-19 18:33

Får jag bara ställa en allmän fråga som inte är riktad till någon. Hur långt ljudminne anser ni er ha? Minns man verkligen hur någonting lät för 20 år sedan? Eller minns man att man tyckte att det lät bra? Och vad var det som påverkade just den kvällen? Bra musik, lagom berusning och trevligt sällskap kanske?

Jag har mixat på allt från saker konstruerade 70-talet till på saker som är state of the art idag. Jag tror inte att genomsnittsljudet har blivit sämre på 30 år. Den genomsnittsliga kvaliteten på utrustningen och kompetensen på teknikerna är högre idag än då, det är jag helt övertygad om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-19 18:36

dawen skrev:
Bill50x skrev:Jag har hört såväl bra ljud som dåligt dito i sk "svåra" lokaler. Några som i mitt tycke alltid haft bra ljud är tex Bowie, Zappa, Marley (länge sedan nu...) medan tex Simple Minds och Chicago lät uruselt. För att nu prata Scandinavium i Göteborg för länge sedan. Ja, Simple Minds var på kårhuset, men det lät inte bättre där. Uggla spelade alldeles för högt även om ljudet var OK. Men det tyckte inte hälsovårdsnämnden som blixtinkallades och sprang och mätte under spelningen i Konserthuset :-)

Konstigt att Bowie alltid haft bra ljud. Pablo Wheeler åker nämligen både Dylan och Bowie...

Bill50x skrev:Nu är det oftast på de riktigt stora arenorna man har problem, men man lyckades faktiskt fixa kass ljud även på Arvika-festivalen.

Tack Bill. Nu var det ju faktiskt så att jag var med och hängde upp och tog ner de där Alphalådorna som spelade i tältet som lät så illa, om det var det du menade (jag vet att du kommenterat det förrut).

Jag tyckte dock att de inte lät speciellt illa alls, även om det givetvis går att åstadkomma bättre resultat. Att få till jättebra resultat i det där tältet är dock ganska så svårt, faktiskt. Vi hade inga klagomål från någon av de gästade teknikerna faktiskt, trots att vi hade besök av exempelvis Bright Eyes, som inte är en alltför liten produktion.

Jag vet att vi har diskuterat Arvika förut, men jag tycker inte det lät bättre för det. Men precis som i alla andra yrken skapas det en sorts norm för vad som är OK eller inte. I vissa branscher är det leverantören som står på tå när kunden har åsikter, i andra branscher får konsumenten stå i kö och foga sig. Jag tvivlar inte på att många ljudtekniker är kompetenta och försöker få till ett bra ljud. Frågan är då varför vi andra inte uppskattar ansträngningarna? Är vi gnällspikar som tycker det är märkligt att man ska behöva ha öronskydd för att lyssna? Är vi gnälliga för att vi tycker hela föreställningen solkas ner av dåligt ljud? Du får ursäkta, men det är konsertbesökare och skivköpare som bekostar turneerna, det är våra pengar som går till såväl artister som personal. Då får dom väl leverera efter våra önskemål också?

Om Bowie och Dylan har samma ljudtekniker så kanske respektive artists kravspec ser annorlunda ut? Nu har jag inte lyssnat på vare sig Dylan eller Bowie på väldigt länge, men då lät i alla fall båda väldigt bra. Ja, så bra det nu kan låta på Göteborgs utomhusarena. När jag såg Springsteen där så var ljudet helt perfekt, första kvarten. Sedan skruvades volymen konstant upp, disten ökade och efter en timma så gick jag. Skittrist helt enkelt. Jag vet att man vill höja lite succesivt under konsertens gång, men varför börja på en perfekt nivå och sluta i katastrof?

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-19 18:43

Kanske är det helt enkelt så att vi på det här forumet är bortskämda eftersom vi vet vad man kan åstadkomma i hemmiljö?

Jag menar, vad lägger inte den genomsnittlige faktisktmedlemen på sin stereo? Inte bara i pengar utan även i ansträngning. Det tar ju några år att bli nöjd, medan man på såna här konserter har två dygn på sig att rigga en lösning som fungerar. Det är inte några veckolånga planeringar, tyvärr, för det finns det inte ekonomi i.

På en stor konsert så är det i princip en omöjlighet att komma i närheten av den ljudkvalitén. Tyvärr. Eftersom folk fortfarande går på konserter så är väl ljudteknikerkåren inte helt ute och cyklar, hela tiden.

Däremot försöker man givetvis alltid göra så bra ifrån sig som möjligt. Även ljudtekniker har yrkesstolthet, till skillnad från ljustekniker :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-19 18:49

dawen skrev:Kanske är det helt enkelt så att vi på det här forumet är bortskämda eftersom vi vet vad man kan åstadkomma i hemmiljö?

Jag menar, vad lägger inte den genomsnittlige faktisktmedlemen på sin stereo? Inte bara i pengar utan även i ansträngning. Det tar ju några år att bli nöjd, medan man på såna här konserter har två dygn på sig att rigga en lösning som fungerar. Det är inte några veckolånga planeringar, tyvärr, för det finns det inte ekonomi i.

På en stor konsert så är det i princip en omöjlighet att komma i närheten av den ljudkvalitén. Tyvärr. Eftersom folk fortfarande går på konserter så är väl ljudteknikerkåren inte helt ute och cyklar, hela tiden.

Däremot försöker man givetvis alltid göra så bra ifrån sig som möjligt. Även ljudtekniker har yrkesstolthet, till skillnad från ljustekniker :wink:

Visst har du en poäng i att vi hifi-tokar vet hur bra det kan låta :-) Men att folk går på konsert är inget försvar. Vad har man att välja på? Den dag jag har två olika konserter med samma artist men i olika lokaler och olika utrustning att välja på, då kommer ljudet att bli mycket bättre pga konkurrensen!

Så länge man fick röka på krogen var det många som stannade hemma. Störde det krogarna? Inte då. Ville man träffa kompisar på krogen fanns bara alternativet att lukta som en gammal askkopp när man kom hem... Idag kan man faktiskt gå ut och äta mat som inte smakar rök...

/ B

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-19 18:54

Ingo skrev:
Hur långt ljudminne anser ni er ha? Minns man verkligen hur någonting lät för 20 år sedan?

Om det lät distat eller inte är väl tveksamt men man minns definitivt om hörseln tog stryk. Säger bara " Dire Straits, slutet på 70-talet, Göta Lejon " 8O Det jävligaste i ljudtryck jag varit med om. En väldigt plågsam upplevelse.
McIntoshnörd!

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-10-19 19:07

Bill50x: När såg du Springsteen på Ullevi?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-19 19:12

Ingo skrev:Bill50x: När såg du Springsteen på Ullevi?

Himlens massa år sedan, -85 tror jag. Mindre troligt men möjligt -84.

När det gäller att minnas ja... Scandinavium i mitten av 70-talet. Blue Öyster Cult. Då knäckte jag höger öra så det är numera känsligare för hög volym än det vänstra. Så nog minns jag :-)

Numera går jag sällan på de stora arenorna. De ger ingenting längre. Det är mycket mysigare att sitta på en pub och lyssna på något up-coming-band istället.

Altertango var tex supertrevligt med superba artister med mycken känsla, utomordentligt bra ljud och vin för 30:-/glaset :D Lite snack med musikerna efteråt och naturligtvis med deras senaste cd i ägo.

/ B

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-10-19 19:40

Hmm, spelades det starkt även på 70-talet?!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-19 20:35

Ingo skrev:Hmm, spelades det starkt även på 70-talet?!

Jadå, det hände. Robin Trower Band och Blue Öyster Cult var nog iofs bland de värsta då, som jag besökte. Men det fanns andra som också spelade högt. Men Bob Marley spelade så lågt så det tog en stund innan vi fattade att det var han som spelade och inte bakgrundsmusiken när vi anlände :-)

/ B

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-10-19 20:38

Och det var bra eller dåligt? Marley alltså...

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan