Gött fellow forumistas, tack för era inlägg!
Baffelstegskompensation, väggavstånd, filter:
Tänker mig lådan såpass platt att magnetens baksida ligger mot insidan av lådans rygg, med något dämpande inspänt där emellan. Så blir elementet en form av stagning, och samtidigt kommer det så nära väggen som möjligt. Tänker mig också filtret utanpå ovansidan av högtalaren, dolt av tygskyddet. Och så ska utvärderingsfiltret vara uppbyggt på någon form av snabbkopplingslist så att man snabbt kan ändra i filtret när man experimenterar. Jag har väldigt begränsade kunskaper om filter, så jag kommer säkerligen att tweaka det några gånger i månaden under första tiden. Och då ska det vara enkelt och bekvämt att tweaka, något att mysa med när inspiration och tillfälle infinner sig
Dämpmaterial på utsidan:
Tjockleken kan ju bli lika tjockt som lådan utan att störa designen, så jag tror 140 mm och kanske lite till inte är något problem. Och behöver jag bredare dämpskiva så får jag bara utöka tygburarna som ska dölja högtalaren. Tygburarna blir mitt sätt att reservera experimentutrymme i vardagsrummet med ostörd WAF
Anders on-wall:
De är helrätt! Och ganska lika det jag tänker mig, med inviklad baffel. Mina lådor kommer dock att börja ungefär en meter över golvet för att ge flexibilitet att möblera därunder. Och troligen ha endast en lite större boomer per låda. Jag hittar inga lyssningsintryck från Anders on-wall, någon som vet om och var det finns?
Celef - "av förklariga skäl är man låst till rätt små element i sådana här högtalare":
Jag kan acceptera ett totaldjup på cirka 180 mm inkl tygbur. Då kan jag t ex klämma in ett 10" Beyma 10CX25, som är 153 mm djupt! De flesta köpe-on-wall är betydligt mindre djupa - är det du ser som låsningen så är jag i min tänkta design inte låst. Eller finns det någon annan anledning att ha små element i on-wall än just storleken?
DLS väggisar:
De är intressanta men för dyra för mig. Men såklart intressanta som inspiration för egen design. Verkar vara kompetenta, och nu upptäckte jag att de finns med upp till 6,5" woofers. Har tidigare bara sett modellerna med upp till 4".
Peters ägg:
Också alldeles för dyra för mig, men helt klart intressant inspiration!
Ska scanna skisser och lägga upp här senare. Men här nedan är funderingarna om första prototyp som start på experimenten:
Baffel:
- Invinklad någonstans mellan 10 och 30 grader.
- Bred nog för en 12" och lite till.
- Börjar cirka en meter eller mer över golvet, och är 70 till 100 cm hög.
- Diskanten, eller koaxialen/bredbandaren längst ner på baffeln.
Yttre dämp:
- 10 till 20 cm bred skiva längs hela insidan.
- Ev dämp även längs ovan- och underkanterna.
- Profilerad skumgummi, liknande Ino Aco i a f till utseendet.
Tygbur:
Tunn träram, eller metall, klädd med linneliknande typ med snyggt tryck, kanske någon stiliserad växtlighet. Häktas enkelt av och på, styrs o hålls på plats av små klossar/lister på lådan. Möbeltassar mot låda och vägg. Buren är en nyckelaspekt för feng shui under den förmodat långa utvecklingsfasen, jag behöver inte by mig ett dugg om hur låda och filtret ovanpå ser ut!
Upphängning mot vägg:
Ingen mekanisk direktkontakt, ska vila mot tjocka goa möbeltassar.
Filter:
Sockerbitslist utan på ovansidan av lådan. Finns kanske något ännu smidigare som inte kräver verktyg, någon klämlist?
Ekonomi och ekologi:
Funderar på att göra första prototyplådorna helt av gratis återvunnet material, t ex skivmaterial från gamla möbler och dämpmaterial från kasserat emballage. Kanske ett par beggade bredbandselement (koax om jag har tur). Och så en blandning av skröfs och nytt till filter. Jag är ju helt grön på detta, så det är bättre att otvunget leka fram grejorna och kunskapen. Lite som förskoleklass
Frågor ang filter:
- Var hittar man mest prisvärda nya komponenter? Tänker mig att jag behöver en hel drös olika storlekar motstånd, kondingar och spolar att leka med.
- Finns det något smart sätt att hitta överblivna och ändå användbara komponenter? Slakta kassa hifi-apparater från soptippen?
- Bästa guiden till nybörjaren? Tänker mig att jag behöver kunna dela, högpassa, baffelkompensera, tonkurvejustera och notcha.
MVH/Xiro