On-wall högtalare [klurar på finlådor]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

On-wall högtalare [klurar på finlådor]

Inläggav Xiro » 2013-10-17 12:56

Hej!

Jag har länge funderat på hur jag kan klämma in bästa/trevligaste ljud i mitt hårt WAF-kontrollerade vardagsrum. Gillar dynamik och snärt så jag fick för mig att stora element kan vara bra. Då blir nog on-wall det enda acceptabla i möbleringen, och jag brukar dessutom ha en positiv lyssningsupplevelse av att högtalare står med ryggen nära väggen (kräver ibland lite småtweak dock).

I övrigt gillar jag, som många andra, hög upplösning, låg dist, hyfsat neutralt ljud, krispighet utan obehaglig skärpa. Och snärt och artikulation som sagt.

Inom min budget verkar det mest finnas on-wall med små element. Hade varit kul att bygga eget med 8"-boomers eller större. (Lådan inkl frontskydd bör hålla sig inom ungefär D18xH70xB60.)

Har ni några generella råd inför ev bygge av egendesignade on-wall?

Här är några av mina egna fundringar:
- Behovet av baffelstegskompensation är litet, eller t o m obefintligt?
- Behövs s k BBC-dip vid 3kHz?
- Större koaxialelement typ Beyma, 18sound, e dyl verkar intressant. Har fått för mig att deras spridningsegenskaper kan passa till on-wall. Men var hittar man dem till mest humant pris? Och vilka element kräver minst filtermek och annat för att låta bra?
- Funderar på att inkorperera absorberande skivor, lite inspirerat av OA52 o dyl (fast flackare vinkel mot elementet för mindre djup) för att minska/kontrollera tidiga reflexerna från väggen bakom högtalarryggen.
- Ska kläs med snyggt tyg så att de mer ser ut som väggdekorationer.
- Ska troligen delas av mot subwoofer för att minska behovet av enorma lådor och komplicerade portavstämningar. Tänker mig slutna lådor.

Vänliga hälsningar,
Xiro
Senast redigerad av Xiro 2015-01-08 13:56, redigerad totalt 6 gånger.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-10-17 13:05

min erfarenhet är att baffelstegskompensationen ungefär halveras. dvs den ligger runt 3-4dB, så helt slipper man inte det. Allt beror ju på hur nära väggen baselementet hamnar.
Jag tycker en kurva med en liten dipp vid 3kHz låter mer behagligt. Sen exakt hur den ska se ut kan man kanske disskutera.
Dämpmaterial tycker jag krävs. Använder du högtalare med hög direktivitet kan det kanske hoppas över. Men dämpningen behövs lika mycket för midbasen som för högre frekvenser. 70-100mm tjockt är mitt tips för att motverka den utsläckning du kommer få runt 200-300Hz pga reflexen i väggen.

Slutet duger gott och väl. Basen sträcks ju ut nedåt av väggplaceringen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-10-18 00:13

Den här tycker jag är supertuff!
Den är väl onwall?
Men jag känner inte till någon mer än Anders själv som byggt den :o
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-10-18 07:59

ollenorell skrev:Den här tycker jag är supertuff!
Den är väl onwall?
Men jag känner inte till någon mer än Anders själv som byggt den :o

tycker den verkar väldigt intressant. Låter nog också väldigt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-18 13:27

jag gillar snygga diskreta vägghögtalare, jamo art tillhör faktiskt dom som ser allra bäst ut, men dom låter rätt så illa, jag har just nu ett moddat par som datahögtalare på kneget

eltax interstudio square har lånat lite formen från art men låter lite trevligare

av förklariga skäl är man låst till rätt små element i sådana här högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-10-18 15:35

DLS gör ju några ganska stora väggisar.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-10-18 15:37

Peters ägg?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-19 01:04

Gött fellow forumistas, tack för era inlägg!

Baffelstegskompensation, väggavstånd, filter:
Tänker mig lådan såpass platt att magnetens baksida ligger mot insidan av lådans rygg, med något dämpande inspänt där emellan. Så blir elementet en form av stagning, och samtidigt kommer det så nära väggen som möjligt. Tänker mig också filtret utanpå ovansidan av högtalaren, dolt av tygskyddet. Och så ska utvärderingsfiltret vara uppbyggt på någon form av snabbkopplingslist så att man snabbt kan ändra i filtret när man experimenterar. Jag har väldigt begränsade kunskaper om filter, så jag kommer säkerligen att tweaka det några gånger i månaden under första tiden. Och då ska det vara enkelt och bekvämt att tweaka, något att mysa med när inspiration och tillfälle infinner sig :-)

Dämpmaterial på utsidan:
Tjockleken kan ju bli lika tjockt som lådan utan att störa designen, så jag tror 140 mm och kanske lite till inte är något problem. Och behöver jag bredare dämpskiva så får jag bara utöka tygburarna som ska dölja högtalaren. Tygburarna blir mitt sätt att reservera experimentutrymme i vardagsrummet med ostörd WAF :-)

Anders on-wall:
De är helrätt! Och ganska lika det jag tänker mig, med inviklad baffel. Mina lådor kommer dock att börja ungefär en meter över golvet för att ge flexibilitet att möblera därunder. Och troligen ha endast en lite större boomer per låda. Jag hittar inga lyssningsintryck från Anders on-wall, någon som vet om och var det finns?

Celef - "av förklariga skäl är man låst till rätt små element i sådana här högtalare":
Jag kan acceptera ett totaldjup på cirka 180 mm inkl tygbur. Då kan jag t ex klämma in ett 10" Beyma 10CX25, som är 153 mm djupt! De flesta köpe-on-wall är betydligt mindre djupa - är det du ser som låsningen så är jag i min tänkta design inte låst. Eller finns det någon annan anledning att ha små element i on-wall än just storleken?

DLS väggisar:
De är intressanta men för dyra för mig. Men såklart intressanta som inspiration för egen design. Verkar vara kompetenta, och nu upptäckte jag att de finns med upp till 6,5" woofers. Har tidigare bara sett modellerna med upp till 4".

Peters ägg:
Också alldeles för dyra för mig, men helt klart intressant inspiration!

Ska scanna skisser och lägga upp här senare. Men här nedan är funderingarna om första prototyp som start på experimenten:

Baffel:
- Invinklad någonstans mellan 10 och 30 grader.
- Bred nog för en 12" och lite till.
- Börjar cirka en meter eller mer över golvet, och är 70 till 100 cm hög.
- Diskanten, eller koaxialen/bredbandaren längst ner på baffeln.

Yttre dämp:
- 10 till 20 cm bred skiva längs hela insidan.
- Ev dämp även längs ovan- och underkanterna.
- Profilerad skumgummi, liknande Ino Aco i a f till utseendet.

Tygbur:
Tunn träram, eller metall, klädd med linneliknande typ med snyggt tryck, kanske någon stiliserad växtlighet. Häktas enkelt av och på, styrs o hålls på plats av små klossar/lister på lådan. Möbeltassar mot låda och vägg. Buren är en nyckelaspekt för feng shui under den förmodat långa utvecklingsfasen, jag behöver inte by mig ett dugg om hur låda och filtret ovanpå ser ut!

Upphängning mot vägg:
Ingen mekanisk direktkontakt, ska vila mot tjocka goa möbeltassar.

Filter:
Sockerbitslist utan på ovansidan av lådan. Finns kanske något ännu smidigare som inte kräver verktyg, någon klämlist?

Ekonomi och ekologi:
Funderar på att göra första prototyplådorna helt av gratis återvunnet material, t ex skivmaterial från gamla möbler och dämpmaterial från kasserat emballage. Kanske ett par beggade bredbandselement (koax om jag har tur). Och så en blandning av skröfs och nytt till filter. Jag är ju helt grön på detta, så det är bättre att otvunget leka fram grejorna och kunskapen. Lite som förskoleklass :-)

Frågor ang filter:
- Var hittar man mest prisvärda nya komponenter? Tänker mig att jag behöver en hel drös olika storlekar motstånd, kondingar och spolar att leka med.
- Finns det något smart sätt att hitta överblivna och ändå användbara komponenter? Slakta kassa hifi-apparater från soptippen?
- Bästa guiden till nybörjaren? Tänker mig att jag behöver kunna dela, högpassa, baffelkompensera, tonkurvejustera och notcha.

MVH/Xiro

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-21 12:50

Funderar på ett par riktigt enkla prototyper som start på min hifi-förskoleklass för barnet i mig:
En rejäl bredbandare i var låda, utan hårdvarufilter. Tonkurvan provar jag att justera först med åtgärder på lådan (volym, dämp, baffel) och i datorn som är källan. Där datorn inte räcker får jag börja korrigera med hårdvara. (Med tiden kommer jag sedan att omvandla successivt från mjukvara till hårdvara.) Har jag hoppat i helgalen tunna? :-)

Vilka billiga och prisvärda bredbandare skulle trivas slutna lådor om cirka 25-30 liter/st? - Vore tacksam för tips!

Och sedan ber jag om ett tips till:
Vad kan jag förvänta mig i ljudupplevelse av bredbandare resp koaxialer? Frågan är säkert alltför bred, men jag är nyfiken på om det finns typiska karaktärsdrag som jag sannolikt kommer att stöta på.

P s. Kollade in DLS största vägghögtalare på mässan i helgen. Magnifikt maffiga med 2x6,5" och diskant i rejäl waveguide i d'Appolito-konfiguration. Och så jädrans snygga. Men mina kommer att se "trevligare" ut med tygburar designade av min fru :-)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-21 13:45

Vad är prisvärt? Billiga bredbandare av lite större storlek >6" så är det nog Monacor/ Visaton som gäller ca 3-500:-/st beroende på storlek. Finns på www.europe-audio.com

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-10-21 14:16

Du kanske kan bygga in ett par linjekällor i väggen? De små elementen möjliggör ju ett litet djup...

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-21 14:26

Emanuelgbg skrev:Vad är prisvärt? Billiga bredbandare av lite större storlek >6" så är det nog Monacor/ Visaton som gäller ca 3-500:-/st beroende på storlek. Finns på www.europe-audio.com

Tack Emanuel! Sorry, elementbudget cirka max 1500kr/paret. (Nära eller mer än det får gärna komma med stark motivering.)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-21 14:30

kodapa skrev:Du kanske kan bygga in ett par linjekällor i väggen? De små elementen möjliggör ju ett litet djup...

Bärande betongvägg tyvärr. Jag är, helt utan empirisk eller god vetenskaplig förankring, mer övertygad om att ett stort element blir bättre. Mäktar nog inte med kompliceringar i detta mitt första bygge. Och som sagt är upp till cirka 18 cm djup inkl tygbur ok. Så djupet är inte så kritiskt.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-21 14:33

Fick nyss förslag från Hifi-kit!

Gamma BBK200F http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/bredband/8-tum/bbk-200f

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-10-21 16:59

Criss byggde ett par grymma onwall, som dessutom är löjligt snygga :) . I hans byggtråd kan du säkert hämta inspiration.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... oud+onwall
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-22 13:14

Har åter börjat läsa Chriss förträffliga byggtråd, läste den för något år sedan. Mycket inspiration och kunskap samlat där!

Frågade Hifikit om diagram över tonkurva, spridning och distorsion. Men de svarade att de inte har mer data. Vissa bredbandare verkar vara väldigt ojämna i toppen, vet inte om BBK200F är en sådan som kräver mycket filtermekande etc för att prestera hyfsat. Den har ju förhållandevis låg känslighet, har fått intrycket att de högkänsligare ofta har ojämnare tonkurva - BBK200F kanske är lämplig för en nybörjare?

Oturligt nog finns BBK200 som ren bas/mid, så när jag googlar får jag massor av träffar på den istället.

Försöker läsa på lite om fördelar/nackdelar med bredband och koax, men blir inte riktigt klok på det - kanske är så att det inte finns generella slutsatser att dra.

Jag vore jätteglad om någon har tips på "byggtrådar" med bredband/koax inom rimlig budget, och helst med enkla lådor då.

Stora frågan är hur man får bra ljud med bredbandare (alt koax). Kanske får jag snegla på Tannoy o liknande.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-22 13:31

Även om brebandare inte behöver delningsfilter kan det behövas någon form av kompensation för att ex få ner peakar /resonanser som uppstår.

Om du är villig att ha en långsmal högtalare "upp och ner" där en pipa mynnar ut mot och nära vägg/tak finns det nog en hel del förslag på BIB-pipor på Diyaudio. Jag är inte tillräckligt insatt men det är väl en slags kvartsvågspipa alt bakladdat horn som tar hjälp av vägg/takstödet för att just förlänga densamma och därmed få mer bas.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-25 01:28

Emanuelgbg skrev:Även om brebandare inte behöver delningsfilter kan det behövas någon form av kompensation för att ex få ner peakar /resonanser som uppstår.

Om du är villig att ha en långsmal högtalare "upp och ner" där en pipa mynnar ut mot och nära vägg/tak finns det nog en hel del förslag på BIB-pipor på Diyaudio. Jag är inte tillräckligt insatt men det är väl en slags kvartsvågspipa alt bakladdat horn som tar hjälp av vägg/takstödet för att just förlänga densamma och därmed få mer bas.

Ska försöka justera frekvensgången med eq eller peq i källan, d v s datorn, se om det går. Andra enkla åtgärder är att justera mängden fluff i lådan samt ev minska lådvolymen (för att förbättra vid högre frekvenser samt få lagom avrullning mot subwoofer). Tror inte jag kan förlänga upp till taket p g a WAF, man jag ska definitivt följa upp ditt tips Emanuel!

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-25 01:38

Första idéskissen nedan. Har bråkat med Sketchup, men lyckades till slut hjälpligt. Tänkte mig elementet längst ner för att det ska hamna så nära öronhöjd som möjligt. Högtalarna kommer att sitta en bit upp på väggen, så högt att underkanten ungefär är i öronhöjd. Det mörkgrå på insida och undersida är dämppanel. Volymen har jag skattat till 18 liter netto (hänsyn tagen till väggtjocklekar, stag, element). Invinkling 30 grader.

Vad tror ni om detta? Jag är helt grön och har ingen aning om detta blir vettigt.

Fler tips på konkreta elementförslag, eller tänket för att välja element, tages emot tacksamt. Jag lockas av bredbandare då jag föreställer mig att de är enklare att börja med. Men är något annat enklare att få välljudande så är jag öppen för det.

Bild

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-10-25 20:11

Hur är spridningen på bredbandselement, generellt sett?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-25 20:31

Elfsberg skrev:Hur är spridningen på bredbandselement, generellt sett?

Tonkurvan brukar stiga till en topp som ligger lite över 10kHz,
Spridningen minskar i princip lika mycket som tonkurvan stiger, så det är inte så enkelt att bara filtrera det rakt, eftersom då blir totala effektkurvan fallande. Ett baffelstegsfilter brukar dock göra gott i de flesta fall. Men sen har vi översta diskanten som inte riktigt finns och den som finns är väldigt riktad.
Det finns inget enklare än att få en bredbandare att spela hyggligt och på många punkter bättre än många flervägshögtalare i samma prisklass. Det är när man tror att det blir lätt att fixa det där sista som man kommer in i en mörk labyrint som är nästan omöjligt att ta sig ur.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-25 20:45

pratade med en kollega som har flera par mupps av olika varianter, och jag frågade just hur han upplever tonkurva, spridning och även storlrk på sweetspot. han saknar inget i ljudet, var nöjd med spridningen och tycker sweetspot är stor.enda begränsningen enligt honom är begränsningen i ljudtryckskapacitet.

men det jag tänkt är ju mycket större än mupps så jag kanske får väsentligt sämre spridning?

föreställer mig själv i en mörk labyrint med olika spridningslinser framför mina bredbandare B-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-25 23:04

Jag har också byggt med dom där små 3 ½" elementen som sitter i Mupps, och dom har väl sin svaga sida i basområdet främst. Och det kan man ju kanske åtgärda med en subwoofer, men sen skulle den ändå behöva liite mer spridning i toppen. Jaja, här hamnar man i labyrinten igen trots allt!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-25 23:18

provade ett par klipsch rf-82 mk2, golvhögtalare med diskanthorn. tänkte att de borde ha begränsad sweetspot, att ljudet skulle ändras väsentligt i övre registret när man flyttar sig. men vid lyssningen upplevde jag det som tvärtom, jag kunde röra mig utan att ljudet ändrades något påtagligt.

horn kanske har potential till bättre spridning än bredbandare? jag ser likheter i deras trattform, men det kanske inte är relevant för spridningen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-25 23:59

Xiro skrev:provade ett par klipsch rf-82 mk2, golvhögtalare med diskanthorn. tänkte att de borde ha begränsad sweetspot, att ljudet skulle ändras väsentligt i övre registret när man flyttar sig. men vid lyssningen upplevde jag det som tvärtom, jag kunde röra mig utan att ljudet ändrades något påtagligt.

horn kanske har potential till bättre spridning än bredbandare? jag ser likheter i deras trattform, men det kanske inte är relevant för spridningen?
Det är bra om spridningen för båda elementen är ungefär lika runt delningsfrekvensen. Basen börjar ju tappa lite spridning ungefär där, men diskanten kan vara nästan rundstrålande i sitt nedre område, men det kan begränsas av ett horn eller waveguide så att de passar bättre ihop, och summerar bättre i olika riktningar.
I bästa fall är en waveguide en bra tillgång och i värsta fall så orkar man inte lyssna länge på en hornhögtalare.
Det är inte principen utan utförandet som betyder något, och allt kan göras hur dåligt som helst.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-26 08:35

konen i en bredbandare (eller koax) kanske fungerar som en waveguide?

varför blir det så att en bredbandare typiskt stiger i nivå till en topp vid drygt 10khz? om det i huvudsak är relaterat till spridningen, varför blir blir spridningen så? vad kan göras för att tämja detta bortsett från vad man kan göra med filter? (edit: jag förstår att ett filter endast kan påverka tonkurvan hos en bredbandare genom att ta ner vissa frekvenser, och inte påverka spridningen. eller kan man göra ett filter som fasvrider och eller tidsfördröjer på ett sätt som inverkar på spridningen?)

vinkla elementet så att man lyssnar off axis? (då kanske man tappar för mycket nivå allra längst upp i registret?)

placera elementet rätt på baffeln? (det har kanske ingen inverkan med stora element vid högre frekvenser? edit: men rätt placering kanske kan hjälpa upp nivån på lägre frekvenser så att de bättre matchar nivån vid dryga 10khz?)

skarp baffelkant, kanske till och med någon upphöjning med skarp kant någonstans i närheten av elementet? (jmf m skarpa kanten under diskanten på Ino pi60 m fl. kanten kanske hjälper upp spridningen. kan den göras så att den blir verksam kring drygt 10khz?)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-06 14:04

Bumpelibump!

Har läst en massa kring bredbandselement m m sedan jag postade här sist. Jag är fortfarande rätt sugen på att prova bredbandare.

Tar tacksamt emot konkreta tips på bredbandselement!
Gärna med motivering/förklaring.

Element som jag själv funderar på är:
- Gamma BBK 200F (på rek av Hifi kit)
- Monacor SPM-200X/4 (frekv kurvan ser hyfsat jämn ut)

(Har tyvärr inte mycket data på dessa element, saknar t ex info om spridning. Har varit i kontakt med återförsäljarna, men det har inte gett något hittills.)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-06 14:33

Kombinationen vägghögtalare och bredbandselement i storleken 8" är inte så vanlig.
På faktiskt.se är inte bredbandselement så vanligt alls om den inte är i storleken 2-4" och relaterar till linjekälla eller Mupps.

Tror du får testa dig fram helt enkelt om du vill ha svar på om det är bra eller inte.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-11-06 16:53

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-08 10:35

Tack för tipset!

Jag är dock nyfiken - hur motiverar du detta tips? (Frågar av vilja att lära mig, i all välmening.)
    - VAS är 102 liter, funkar det verkligen med de ungefär 18 liter/låda jag tänker mig?
    - Får intrycket att frekvensgången över 10 kHz är orolig, något att bekymra sig över?
    - Att nivån är lägre från strax under 1 kHz kanske passar bra med baffelsteg? Men frekvensgången är väl mätt i en väldigt stor baffel, som kanske hyfsat motsvarar vägghögtalare? Då ska jag kanske ha element som mäter hyfsat jämnt i stor baffel?
    - Priset är lite högre än jag tänkt mig, hur står detta element sig i prisklassen?

Nästa

Återgå till DIY-forum