Moderator: Redaktörer
celef skrev: alldeles säkert kommer brallorna spelas av några
KarlXII skrev:Någon anledning att du citerat just mig istället för att bara visa länken?
Petter Hölaas skrev:Hej..
Via en mellanhand bjöd jag för inte så länge sedan in en vän för att komma och lyssna på vad vi på Intelligent Sound har åstadkommit i form av högtalarutveckling under de senaste åren. Även om jag tycker det låter trevligt så var jag inte förberedd på att det skulle leda till en öppen inbjudan.
För några år sedan hade jag en visning av det lite mer officiella slaget. Det var en av de större visningarna jag arrangerat i mina lokaler. Jag tror det kom 15 personer och tyvärr lärde jag mig den gången att jag inte riktigt hade möjlighet att hantera så många samtidiga besökare.
Avsikten med den träffen var att få berätta om verksamheten och spela på de senaste högtalarmodellerna för intresserade. Det var till stor del en lyckad träff men tyvärr visade det sig att en del av besökarna hade tagit sig friheter jag inte avsett för dem. Fotografier från den inre verksamheten, t ex verkstad och lager, dök upp på forum och diskussioner härjade fritt med nedlåtande kommentarer kring dessa. Jag vet väl inte om det skadade verksamheten men det var i vilket fall inte kul.
För att knyta ihop lite. Jag är blind så det är lättare för mig att hantera ett fåtal personer snarare än ett dussin. Först hade jag tänkt mig ett personligt möte men nu har det vuxit till något annat. Jag har ett demorum som gäller vid träffar och det behöver respekteras. Jag bjuder mycket gärna in till träffar men om vi blir för många så behöver jag dela upp dem.
Vad jag förstått är det på tal att ta med högtalare från Ingvar Öhman att jämföra med. Om jag inte minns fel så är det önskvärt med akustikanpassning i rum där Öhmans högtalare skall användas. Intelligent Sounds högtalare däremot är konstruerade för att spela i normalt, trivsamt möblerade rum.
Jag är helt överens med Öhman om att det snabbt kan bli problematiskt att jämföra högtalare, som är konstruerade efter vitt skilda skolor, jämsides i ett rum som uppfyller kraven endast för det ena högtalarparet. Det skulle åtminstone bli en oschyst jämförelse.
Vi har inga akustikanpassade rum hos Intelligent Sound men vi hindrar ingen som kommer hit för att lyssna från att ta med vilka högtalare som helst att jämföra med. Vi är stolta över vad vi åstadkommit och tycker det här med hifi är något som är kul och intressant, så länge det handlar om lyssnandet och att det sker i mindre grupper.
Många är vi som tycker olika om ljud och jag tycker att det finns plats för fler än bara en som agerar på hifi-marknaden, att det finns utrymme för mer än bara ett ideal. Jag hoppas få respekt för det jag och Intelligent Sound gör framöver och delar gärna med mig av mina kunskaper och idéer till de som hör av sig.
Kom ihåg, jag är blind. Det är lättare för mig att kommunicera genom att ringa mig eller att komma på besök.
Hoppas vi hörs.
Petter Hölaas
Andren skrev:Någon som vill samåka från Uppsala?
Annars går min bil ca 17
Petter Hölaas skrev:Hej..
Via en mellanhand bjöd jag för inte så länge sedan in en vän för att komma och lyssna på vad vi på Intelligent Sound har åstadkommit i form av högtalarutveckling under de senaste åren. Även om jag tycker det låter trevligt så var jag inte förberedd på att det skulle leda till en öppen inbjudan.
För några år sedan hade jag en visning av det lite mer officiella slaget. Det var en av de större visningarna jag arrangerat i mina lokaler. Jag tror det kom 15 personer och tyvärr lärde jag mig den gången att jag inte riktigt hade möjlighet att hantera så många samtidiga besökare.
Avsikten med den träffen var att få berätta om verksamheten och spela på de senaste högtalarmodellerna för intresserade. Det var till stor del en lyckad träff men tyvärr visade det sig att en del av besökarna hade tagit sig friheter jag inte avsett för dem. Fotografier från den inre verksamheten, t ex verkstad och lager, dök upp på forum och diskussioner härjade fritt med nedlåtande kommentarer kring dessa. Jag vet väl inte om det skadade verksamheten men det var i vilket fall inte kul.
För att knyta ihop lite. Jag är blind så det är lättare för mig att hantera ett fåtal personer snarare än ett dussin. Först hade jag tänkt mig ett personligt möte men nu har det vuxit till något annat. Jag har ett demorum som gäller vid träffar och det behöver respekteras. Jag bjuder mycket gärna in till träffar men om vi blir för många så behöver jag dela upp dem.
Vad jag förstått är det på tal att ta med högtalare från Ingvar Öhman att jämföra med. Om jag inte minns fel så är det önskvärt med akustikanpassning i rum där Öhmans högtalare skall användas. Intelligent Sounds högtalare däremot är konstruerade för att spela i normalt, trivsamt möblerade rum.
Jag är helt överens med Öhman om att det snabbt kan bli problematiskt att jämföra högtalare, som är konstruerade efter vitt skilda skolor, jämsides i ett rum som uppfyller kraven endast för det ena högtalarparet. Det skulle åtminstone bli en oschyst jämförelse.
Vi har inga akustikanpassade rum hos Intelligent Sound men vi hindrar ingen som kommer hit för att lyssna från att ta med vilka högtalare som helst att jämföra med. Vi är stolta över vad vi åstadkommit och tycker det här med hifi är något som är kul och intressant, så länge det handlar om lyssnandet och att det sker i mindre grupper.
Många är vi som tycker olika om ljud och jag tycker att det finns plats för fler än bara en som agerar på hifi-marknaden, att det finns utrymme för mer än bara ett ideal. Jag hoppas få respekt för det jag och Intelligent Sound gör framöver och delar gärna med mig av mina kunskaper och idéer till de som hör av sig.
Kom ihåg, jag är blind. Det är lättare för mig att kommunicera genom att ringa mig eller att komma på besök.
Hoppas vi hörs.
Petter Hölaas
Lyssningen är (över-) full nu, men Petter kan säkert ställa upp med en privat lyssning och han välkomnar att man tar med egna högtalare och jämför med. Du hade väl piP i lackad MDF om jag förstått det rätt?celef skrev:jag är på som fan, vilka adresser gäller??
Martin skrev:Lyssningen är (över-) full nu, men Petter kan säkert ställa upp med en privat lyssning och han välkomnar att man tar med egna högtalare och jämför med. Du hade väl piP i lackad MDF om jag förstått det rätt?celef skrev:jag är på som fan, vilka adresser gäller??
Länk till kontaktuppgifter finns i tråden.
Martin skrev:Lyssningen är (över-) full nu, men Petter kan säkert ställa upp med en privat lyssning och han välkomnar att man tar med egna högtalare och jämför med.celef skrev:jag är på som fan, vilka adresser gäller??
Martin skrev:Ingvar: Jag har pratar med Petter på telefon och han berättar att han gärna vill ha besök av folk som är intresserade av IS och att man (om man vill) får ta med sig egna högtalare som man vill jämföra med. Om man vill boka en personlig demo. Så har det alltid varit.
Tror den texten han skrev ska ses i kontexten av en öppen träff för att avgöra vilken högtalare som är bäst.
rhenrics skrev:DVD-ai skrev:Petters ord var trevligt, stärker min uppfattning om att han är en trevlig "prick"
Att du kallar hans prylar rappakalja var dock mindre trevligt valda ord.
Martin skrev:Man kanske inte ska dra för höga växlar på en enskild formulering eller två. När jag fick inbjudan var det för att jämföra medhavda högtalare, precis som förra gången för typ 10 år sedan.
Martin skrev:Så där har nog inte så mycket förändrats. Nu är Petter en trevlig och tillmötesgående person som förstår ditt perspektiv som kollega i branchen också vilket han tydligt visar här.
_Fredrik_ skrev:Jag skulle asgärna lyssna på IS, det lilla jag har hört på en mässa var positivt. Sen tycker jag det är intressant med alla högtalare som inte måste stå minst en meter från väggen, så vill man ju inte ha högtalare placerade om rummet är mindre än 60 kvm. Och inte ens då.
IngOehman skrev:Jag tycker som ni, men jag vill för den sakens skull inte säga något illa om
högtalare som måste stå en meter eller mera från väggen. Det finns goda
skäl även för att göra sådana val.
Jag gillar allt som är väl utfört och som tillgodoser någons krav och önskemål.
Leve skillnaderna!
När förutsättningarna tillåter det går det för övrigt utmärkt att låta topparna
vara fristående i delade Ino-system. Det kan bli oerhört bra. Men det kräver
förstås skapligt stora rum, i varje fall 25 m^2 eller så.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 12 gäster