Jämförelse Intelligent Sound och Ino

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-17 22:48

Det här kommer att bli spännande och alldeles säkert kommer brallorna spelas av några
Bikinitider

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2013-10-17 23:05

Hoppas det blir kul och lärorikt.
Jag har bara lyssnat till ett par Ino tidigare men det var länge sedan, kom ihåg dom som helt ok.
IS lyssnar jag till dagligen då jag äger ett par 6PRO mkII.
Dom nya "dubbelsexorna" spelar tyvärr skjortan av dom och det känns ju lite surt då6PRO mkII var den bästa modellen i min smak innan den här nya bastarden äntrade ringen.

Men, men man måste väl alltid uppgradera förr eller senare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-17 23:13

celef skrev: alldeles säkert kommer brallorna spelas av några

app app, inget dogmspridande här nu va :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-10-18 00:12

KarlXII skrev:Någon anledning att du citerat just mig istället för att bara visa länken? :)

Jag har alltid en anledning när jag citerar. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2013-10-18 00:51

Någon som vill samåka från Uppsala?
Annars går min bil ca 17

Användarvisningsbild
MRisberg

Inläggav MRisberg » 2013-10-18 02:21

:!:

Jag var förbi Intelligent Sounds lokaler idag. Petter är en god vän till mig och vi ses just som vänner och inte i affärer. Vi pratade bl a om den här tråden och jag läste upp den för honom.

För er som inte vet är Petter är blind och har inte alls samma möjlighet som vi seende att följa med och utrycka sig på nätet, i forumen för att informera om eller förklara något. Petter önskade utrycka en sak genom mig.

mvh // Marcel

:arrow: :arrow:

Petter Hölaas skrev:Hej..

Via en mellanhand bjöd jag för inte så länge sedan in en vän för att komma och lyssna på vad vi på Intelligent Sound har åstadkommit i form av högtalarutveckling under de senaste åren. Även om jag tycker det låter trevligt så var jag inte förberedd på att det skulle leda till en öppen inbjudan.

För några år sedan hade jag en visning av det lite mer officiella slaget. Det var en av de större visningarna jag arrangerat i mina lokaler. Jag tror det kom 15 personer och tyvärr lärde jag mig den gången att jag inte riktigt hade möjlighet att hantera så många samtidiga besökare.

Avsikten med den träffen var att få berätta om verksamheten och spela på de senaste högtalarmodellerna för intresserade. Det var till stor del en lyckad träff men tyvärr visade det sig att en del av besökarna hade tagit sig friheter jag inte avsett för dem. Fotografier från den inre verksamheten, t ex verkstad och lager, dök upp på forum och diskussioner härjade fritt med nedlåtande kommentarer kring dessa. Jag vet väl inte om det skadade verksamheten men det var i vilket fall inte kul.

För att knyta ihop lite. Jag är blind så det är lättare för mig att hantera ett fåtal personer snarare än ett dussin. Först hade jag tänkt mig ett personligt möte men nu har det vuxit till något annat. Jag har ett demorum som gäller vid träffar och det behöver respekteras. Jag bjuder mycket gärna in till träffar men om vi blir för många så behöver jag dela upp dem.

Vad jag förstått är det på tal att ta med högtalare från Ingvar Öhman att jämföra med. Om jag inte minns fel så är det önskvärt med akustikanpassning i rum där Öhmans högtalare skall användas. Intelligent Sounds högtalare däremot är konstruerade för att spela i normalt, trivsamt möblerade rum.

Jag är helt överens med Öhman om att det snabbt kan bli problematiskt att jämföra högtalare, som är konstruerade efter vitt skilda skolor, jämsides i ett rum som uppfyller kraven endast för det ena högtalarparet. Det skulle åtminstone bli en oschyst jämförelse.

Vi har inga akustikanpassade rum hos Intelligent Sound men vi hindrar ingen som kommer hit för att lyssna från att ta med vilka högtalare som helst att jämföra med. Vi är stolta över vad vi åstadkommit och tycker det här med hifi är något som är kul och intressant, så länge det handlar om lyssnandet och att det sker i mindre grupper.

Många är vi som tycker olika om ljud och jag tycker att det finns plats för fler än bara en som agerar på hifi-marknaden, att det finns utrymme för mer än bara ett ideal. Jag hoppas få respekt för det jag och Intelligent Sound gör framöver och delar gärna med mig av mina kunskaper och idéer till de som hör av sig.

Kom ihåg, jag är blind. Det är lättare för mig att kommunicera genom att ringa mig eller att komma på besök.

Hoppas vi hörs.
Petter Hölaas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-18 08:19

Vi kanske ska dela upp oss. 5pers åt gången ungefär. Hälften lyssnar hos chrisss om det går bra och hälften hos Petter.

Skriv gärna intryck men respektera Petters önskningar när det gäller bilder osv.

Jag ska säga att det var först inte tanken från min sida heller att det skulle bli ett offentligt evenemang men jag hade svårt att hitta några villiga att låna ut sina Ino att jämföra med. Därav den öppna tråden. Sedan har intresset för lyssningen växt.

Tack MRisberg för att du förmedlade responsen. Hoppas det ska gå bra att genomföra lyssningen ändå.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-18 08:50

Vi måste väl först och främst förankra det hos chrisss i så fall.
Men att dela upp oss i två eller möjligen tre grupper låter väl som en utmärkt idé
och det faktiskt oavsett Petters tankar och önskemål.
Det är väl chrisss som får det allra besvärligast om han både vill lyssna på IS likväl som
att dema sin egen anläggning.

Kloning, är det någon som har någon koll? :)
Har gjorts med fåret Dolly, men får passar väl bäst inne i högtalarna?

Jag uppfattade inte Petters meddelande som att han har stängt dörren för arrangemanget?
Men det är kanske frågan som allra först ska klaras ut?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-18 08:57

Andren skrev:Någon som vill samåka från Uppsala?
Annars går min bil ca 17

Jag ska åka från några mil nordost från Uppsala.
Åker alltså genom U-sala på vägen. Jag och Landa hade tänkt samåka, men Landa
fick arbetstider som inte var kompatibla.

Jag tänkte lätta hemifrån ca 16.15, vara i Uppsala ca 16.45 och då köpa strålkastarlampor
till bilen som är helt nödvändigt för att kunna göra resan till Kungsängen.
Eller hemresan i synnerhet.
(Båda halvljusen slocknade nästan samtidigt. :? )
Sen hade jag tänkt hinna med ett till lite snabbt inköpsärende innan jag styr vidare.

Vid en samåkning får jag flera alternativ.
Ungefär samma plan, fast jag åker förbi och hämtar dig.

Att jag tar bussen in till centrum, skippar alla ärenden (jag ska in på lördag också)
och vi åker med din bil.

Att jag åker med bil och göra ärenden osv för att sen dyka upp hos dig och vi åker med min bil.

PMa ditt tel.
Och jag kan PMa mitt.

//Mikael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-18 09:40

Jag har pratar med Petter på telefon nyligen och lyssningen blir av och med hela gänget samtidigt, men man kan säga att det är fullt nu. :) Några kommer få stå eller sitta på golvet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-18 09:48

Jag kan stå, långt bak. Ni ser ju mina trattar på öronen, jag kommer höra bra ändå. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-18 09:59

Petter Hölaas skrev:Hej..

Via en mellanhand bjöd jag för inte så länge sedan in en vän för att komma och lyssna på vad vi på Intelligent Sound har åstadkommit i form av högtalarutveckling under de senaste åren. Även om jag tycker det låter trevligt så var jag inte förberedd på att det skulle leda till en öppen inbjudan.

För några år sedan hade jag en visning av det lite mer officiella slaget. Det var en av de större visningarna jag arrangerat i mina lokaler. Jag tror det kom 15 personer och tyvärr lärde jag mig den gången att jag inte riktigt hade möjlighet att hantera så många samtidiga besökare.

Avsikten med den träffen var att få berätta om verksamheten och spela på de senaste högtalarmodellerna för intresserade. Det var till stor del en lyckad träff men tyvärr visade det sig att en del av besökarna hade tagit sig friheter jag inte avsett för dem. Fotografier från den inre verksamheten, t ex verkstad och lager, dök upp på forum och diskussioner härjade fritt med nedlåtande kommentarer kring dessa. Jag vet väl inte om det skadade verksamheten men det var i vilket fall inte kul.

För att knyta ihop lite. Jag är blind så det är lättare för mig att hantera ett fåtal personer snarare än ett dussin. Först hade jag tänkt mig ett personligt möte men nu har det vuxit till något annat. Jag har ett demorum som gäller vid träffar och det behöver respekteras. Jag bjuder mycket gärna in till träffar men om vi blir för många så behöver jag dela upp dem.

Vad jag förstått är det på tal att ta med högtalare från Ingvar Öhman att jämföra med. Om jag inte minns fel så är det önskvärt med akustikanpassning i rum där Öhmans högtalare skall användas. Intelligent Sounds högtalare däremot är konstruerade för att spela i normalt, trivsamt möblerade rum.

Jag är helt överens med Öhman om att det snabbt kan bli problematiskt att jämföra högtalare, som är konstruerade efter vitt skilda skolor, jämsides i ett rum som uppfyller kraven endast för det ena högtalarparet. Det skulle åtminstone bli en oschyst jämförelse.

Vi har inga akustikanpassade rum hos Intelligent Sound men vi hindrar ingen som kommer hit för att lyssna från att ta med vilka högtalare som helst att jämföra med. Vi är stolta över vad vi åstadkommit och tycker det här med hifi är något som är kul och intressant, så länge det handlar om lyssnandet och att det sker i mindre grupper.

Många är vi som tycker olika om ljud och jag tycker att det finns plats för fler än bara en som agerar på hifi-marknaden, att det finns utrymme för mer än bara ett ideal. Jag hoppas få respekt för det jag och Intelligent Sound gör framöver och delar gärna med mig av mina kunskaper och idéer till de som hör av sig.

Kom ihåg, jag är blind. Det är lättare för mig att kommunicera genom att ringa mig eller att komma på besök.

Hoppas vi hörs.
Petter Hölaas

Hej alla!

Vill börja med att säga att jag tycker Petters ord är mycket trevliga att läsa,
och med stöd av dessa vill jag också än en gång påminna om det olämpliga
med att göra sådana här jämförelser, och därför vill jag bara ha det på pränt
att de som på riktigt vill bilda sig relevanta uppfattningar om högtalarna bör
lyssna på respektive högtalare - i för dem passande rum.

Att lyssna såhär blir ju lite som att byta entrecoten till sushi, men ändå be-
hålla bearnaise-såsen och rödvinet.

Tyvärr har jag än sämre möjligheter än Petter att husera många människor,
men de som är intresserade kan tala med mig i kväll så kanske vi kan ordna
lite lyssning senare, så Ino-högtalarna får spela i en miljö som passar dem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-18 10:33

jag är på som fan, vilka adresser gäller??
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-18 10:48

celef skrev:jag är på som fan, vilka adresser gäller??
Lyssningen är (över-) full nu, men Petter kan säkert ställa upp med en privat lyssning och han välkomnar att man tar med egna högtalare och jämför med. Du hade väl piP i lackad MDF om jag förstått det rätt? :)

Länk till kontaktuppgifter finns i tråden.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-10-18 10:54

Petters ord var trevligt, stärker min uppfattning om att han är en trevlig "prick" :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2013-10-18 11:16

Jag kommer icke att komma.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2013-10-18 12:27

DVD-ai skrev:Petters ord var trevligt, stärker min uppfattning om att han är en trevlig "prick" :)

Att du kallar hans prylar rappakalja var dock mindre trevligt valda ord.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-18 13:02

Martin skrev:
Lyssningen är (över-) full nu, men Petter kan säkert ställa upp med en privat lyssning och han välkomnar att man tar med egna högtalare och jämför med. Du hade väl piP i lackad MDF om jag förstått det rätt? :)

Länk till kontaktuppgifter finns i tråden.

oj, vilken osis, jag får väl lyssna en annan gång helt enkelt

jo jag har många högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-18 13:54

Martin skrev:
Lyssningen är (över-) full nu, men Petter kan säkert ställa upp med en privat lyssning och han välkomnar att man tar med egna högtalare och jämför med.

Välkomnar? Det är inte alls vad han skrev. Han skrev:

Jag är helt överens med Öhman om att det snabbt kan bli problematiskt att
jämföra högtalare, som är konstruerade efter vitt skilda skolor, jämsides i
ett rum som uppfyller kraven endast för det ena högtalarparet. Det skulle
åtminstone bli en oschyst jämförelse... ...men vi hindrar ingen som kommer
hit för att lyssna från att ta med vilka högtalare som helst.

Även jag avråder från sådana jämförelser, men jag går längre än Petter och ber
folk att lyssna på andra högtalare i rum som passar dem. Varje högtalare för-
tjänar helt enkelt detta.

Bäst är självklart att kontakta den som representerar högtalaren och be att
få lyssna på dem under passande förutsättningar.

- - -

Och med det sagt så vill jag än en gång påminna om att de som vill veta hur
Ino-högtalare låter är välkomna att kontakta mig. (Det finns två platser kvar
på demo i år, och sedan finns det plats på demo i februari nästa år.)

Vh, iö

- - - - -

PS. Ibland träffar jag på folk som säger att de bara kan höra skillnad på hög-
talare när de står bredvid varandra. Jag brukar gratulera dem till att de i så
fall ju kan välja precis vilka högtalare som helst och på så vis spara en massa
pengar.

Samma sak med mat. De som inte kan skilja mellan den mat som serveras på
olika restauranger, eftersom de måste växla snabbt mellan rätterna för att de
skall känna hur de skiljer sig och smakar, kan äta billigt. Var som helst duger.
Senast redigerad av IngOehman 2013-10-18 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-18 13:57

Ingvar: Jag har pratar med Petter på telefon och han berättar att han gärna vill ha besök av folk som är intresserade av IS och att man (om man vill) får ta med sig egna högtalare som man vill jämföra med. Om man vill boka en personlig demo. Så har det alltid varit.

Tror den texten han skrev ska ses i kontexten av en öppen träff för att avgöra vilken högtalare som är bäst.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-18 14:09

Det som egentligen skiljer rekommendationen mellan IS och Ino är dämpning bakom högtalaren. Båda ska placeras nära bakvägg (ca 10cm) i ett normalt (eller akustikreglerat) rum och med en vinkel mot öronen som inte konkurrerar med varandra. IS säger 1,2m. Ino säger ca. 23grader vinkel. Borde gå att kombinera ihop.

Man skulle tom kunna lyfta dit ett par dämpskivor mellan när man skiftar om man vill. IS ska dock inte ha dämpskivor bakom sig. Om någon har dämpskivor så ta gärna med dem.

Något som inte kommer bli kompenserat för är känsligheten mellan högtalarna.

Resten får man ta för vad det är att man lyssnar på skillnaden mellan högtalarna i den aktuella uppställningen i jämförelsen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-18 14:10

Hur man än gör är det en dålig ide.

Och jag skulle uppskatta om du inte gör dig till talesman för Ino Audio med
avseende på hur de skall möbleras och hur rummet bör vara utformat och
behandlat.

Martin skrev:Ingvar: Jag har pratar med Petter på telefon och han berättar att han gärna vill ha besök av folk som är intresserade av IS och att man (om man vill) får ta med sig egna högtalare som man vill jämföra med. Om man vill boka en personlig demo. Så har det alltid varit.

Tror den texten han skrev ska ses i kontexten av en öppen träff för att avgöra vilken högtalare som är bäst.

Ja, han hindrar ingen.

Vad du påstod var att han välkomnande det. Jag tycker det är dumt av dig
att uppmana folk att göra det bara för att han inte hindrar någon.

Det är en väldigt dålig metod om man vill bilda sig en uppfattning om hur bra
respektive högtalare kan prestera. Den gör nämligen att man till och med får
en falsk bild av hur varje högtalare presterar - även den som står i det rum
som den är konstruerad för att spela i.

Jämförelselyssningar gör alltid att man får ett förvrängt intryck och inte kan
bilda sig en korrekt uppfattning om helhetsperspektivet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-10-18 15:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-18 15:18

Man kanske inte ska dra för höga växlar på en enskild formulering eller två. När jag fick inbjudan var det för att jämföra medhavda högtalare, precis som förra gången för typ 10 år sedan. Så där har nog inte så mycket förändrats. Nu är Petter en trevlig och tillmötesgående person som förstår ditt perspektiv som kollega i branchen också vilket han tydligt visar här. Och man kan formulera sig på olika sätt beroende på situation och adressat. Det är nog inga konstigheter.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-10-18 15:27

rhenrics skrev:
DVD-ai skrev:Petters ord var trevligt, stärker min uppfattning om att han är en trevlig "prick" :)

Att du kallar hans prylar rappakalja var dock mindre trevligt valda ord.

Ja jag tycker att det jag har hört har låtit som rena rappakajan...
Alltså inte bra, inte som jag vill ha det i alla fall.

Det betyder inte att det är något fel på Petter, jag har inte heller sagt att det är något fel på hans ideal och högtalare...
Det är helt fritt att ha vilket ljudideal man vill, sedan att jag inte uppskattar det ljudet är inget illa mot varesig Petter eller dom som gillar hur IS låter.

Som sagt, låter som rena rappakaljan gör dom enligt mig.

Men vist, kunde ha skrivit "låter verkligen inte bra" eller " låter abolut inte så som jag skulle kunna leva med"

Men jag valde rappakalja för att det på något sätt beskriver bra hur jag anser att dom låter.

Men Petter är fortfarande en himla trevlig person och har rätt till att gilla det ljudet.

Varför denna personliga inställningen till ljudideal... ?! :lol:
Alla ska bli så kränkta och ta så illa upp såfort det är något.. :roll:
Patetiskt :)

Men nu låter vi tråden vara för det som den egentligen handlade om, håll ite på och häll bensin på något nu.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-18 16:00

Martin skrev:Man kanske inte ska dra för höga växlar på en enskild formulering eller två. När jag fick inbjudan var det för att jämföra medhavda högtalare, precis som förra gången för typ 10 år sedan.

Påstår du nu att det var Petter som bjöd in dig - specifikt för att jämföra IS
med högtalare som du skulle ha med dig? :o :?

Jag tycker inte det låter speciellt troligt. Tror det var du som stod för initiativet
att ta med Ino-högtalare.

Och jag har för protokollet inte gjort något annat än att nämna svagheterna
med sådana lyssningar. Att det är bättre att lyssna på varje högtalare under
för dem passande förutsättningar.

Martin skrev:Så där har nog inte så mycket förändrats. Nu är Petter en trevlig och tillmötesgående person som förstår ditt perspektiv som kollega i branchen också vilket han tydligt visar här.

Ingen har sagt något annat. Det är inte något han sagt eller skrivit som jag
har kritiserat. Jag har talat om det DU skriver. Det han skrivit håller jag bara
med om, till 100%.

Det är ingen bra ide att försöka bilda sig uppfattningar om högtalare på det
där viset.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-10-18 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-10-18 16:04

Jag skulle asgärna lyssna på IS, det lilla jag har hört på en mässa var positivt. Sen tycker jag det är intressant med alla högtalare som inte måste stå minst en meter från väggen, så vill man ju inte ha högtalare placerade om rummet är mindre än 60 kvm. Och inte ens då.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-18 16:38

_Fredrik_ skrev:Jag skulle asgärna lyssna på IS, det lilla jag har hört på en mässa var positivt. Sen tycker jag det är intressant med alla högtalare som inte måste stå minst en meter från väggen, så vill man ju inte ha högtalare placerade om rummet är mindre än 60 kvm. Och inte ens då.

Jag tycker som du. Vi kan väl ta varann i hand å gå hem till Petter för en mysstund, tror du paa är sugen oxå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-18 17:21

Jag tycker som ni, men jag vill för den sakens skull inte säga något illa om
högtalare som måste stå en meter eller mera från väggen. Det finns goda
skäl även för att göra sådana val.

Jag gillar allt som är väl utfört och som tillgodoser någons krav och önskemål.

Leve skillnaderna!

När förutsättningarna tillåter det går det för övrigt utmärkt att låta topparna
vara fristående i delade Ino-system. Det kan bli oerhört bra. Men det kräver
förstås skapligt stora rum, i varje fall 25 m^2 eller så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-18 18:05

IngOehman skrev:Jag tycker som ni, men jag vill för den sakens skull inte säga något illa om
högtalare som måste stå en meter eller mera från väggen. Det finns goda
skäl även för att göra sådana val.

Jag gillar allt som är väl utfört och som tillgodoser någons krav och önskemål.

Leve skillnaderna!

När förutsättningarna tillåter det går det för övrigt utmärkt att låta topparna
vara fristående i delade Ino-system. Det kan bli oerhört bra. Men det kräver
förstås skapligt stora rum, i varje fall 25 m^2 eller så.

Jag har skrivit i en annan tråd om att det finns vardagsrum som inte har en vägg att ställa högtalarna mot. Då måste man köpa några som kan leva utan väggstöd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-10-18 19:48

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi