Kit-built - portabelt minisystem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Kit-built - portabelt minisystem

Inläggav soundbrigade » 2013-10-18 21:58

Jag snöade in på Aliexpress för ett år sedan efter tips från lillebror (min yngste son). Har handlat mycket kuliga saker där, bland annat en hel del elektronik.
Just elektroniken är himla billig. Jag har köpt DC/DC-omvandlare (upp- och neromvandlare) för fem dollar styck - kan fås billigare om man köper större mängd.
Där finner man förstärkarprylar också. Så har jag t ex fått hem buffertförstärkare, rör-VUmetrar, förförstärkare, T-förstärkare, rattar, signalgeneratorer och latexkorse ... nej, det är en kompis som berättade att hans kusin brukade .... :oops:

Av en slump kom jag på en lite udda T-amp med både analog ingång och USB-ingång men också med plats för ett SD-kort. För 11 dollar var jag bara tvungen att KÖÖÖÖÖÖÖÖÖPA!!!!!

Efter en del grubblande och spanande på det kadaver som skulle bli TV-högtalare jag haft liggande ett bra tag beslöt jag mig för att spana ut lite högtalare och då hade sett HiVi/Swan sökte jag efter en affär som sålde dessa. Men så hittade jag ett annat fabrikat - Kasun (kanske en kopia??). Hursomhelst köpte jag ett par av dessa tretums Kasun-bredbandare med avsikt att sno ihop ett kompakt system.
Efter en helg i Malmö på Vänsterdagarna insåg jag hur ledsamt det är att sitta på ett hotell antingen lyssna på favoritmusiken genom läpptåppens skithögtalare eller i ett par (egentligt riktigt skapliga och fådda) lurar.
Jag har inga direkta idéer eller skisser hur allt ska sammanfogas men det finns lite lösa fantasier. Det som känns nrämast är ett par lagom små högtalare där jag kanske måste kompromissa duktigt. Ett tidigare (färdigt!!!) bygge av några mikroFonken har fått mig på muF-tankar (lite) men annars kanske det kan vara en väg att gå.
Förstärkaren placeras i en av lådorna och får väl backas upp av ett nätaggregat (typ SMPS 12V 2A). En tänkt volym kan kanske vara runt 1 liter/låda. Kanske basreflex eller slotted box, eller vad man säger. (Den meningen hade inget subjekt och predikat, märkte ni det?)

Varför köra med billigt kinaskräp, då? Det är liksom hela idén. Hur billigt kan man bygga? Jag fick hem ett fyrpack T-ampar i miniatyr och dessa kostade 5 dollar styck - oslagbart.
Jag vill ha ett ultrauniversellt "hotellsystem" som kan underhålla mig när jag är borta från hemmet. Här är liksom grunderna till det.

Förstärkeri

Högtalare

Blir det en byggtråd av det här? fan vet. Jag har noterat hur saker börjat som en stor pannkaka på himlen men sedan fallit lika platt som när solen går ner i väster - ännu ett påbörjat projekt under någon säng.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-10-18 22:06

Kanon. Otroligt att det kan vara så billigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-19 01:21

Soundbrigade, det är bara ett fel här.

Att du inte frågade mig först om jag också ville sambeställa något exemplar av
grejerna när du ändå beställde ... :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-10-19 08:36

Bäste übersturmbanningenieur Aisopos, det är asenkelt att beställa från de här firmorna och billigare att göra en egen beställning. I alla fall från förstärkeriaffären är det fri frakt.
Det som man kan ha en motvilja mot är att man betalar med sitt Visa- eller Master-card. Men jag har handlat MYCKET via AliEx och det har alltid fungerat klockrent.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-10-19 08:51

Ska tillägga att jag just beställt prylarna och på gratisfraktpaketen är det leveranstid på 3-4 veckor. Betaldafraktpaket kan gå mycket snabbt däremot.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-10-19 17:21

Billigt är mums! :P

Det här är en billig rörbyggsats från Ali. Rören är kinesiska 6P1 (ekv ryska 6P1P), vilka är en sorts 6AQ5 i novalkapsling. Kort med komponenter (exkl nättrafo) runt 60 dollar!!!!
Notera det lilal kortet med reläer - också en Ali-grej.

Bild

Bild

Mer billigt från Kina:
Två kit, en digital förförstärkare (volymen och ingångsväljare styrs av fjärr) och en buffertförstärkare med rör. Lådan också från Kina.

Bild

Bild

En himla enkel förförstärkare med tre tonkontroller. Kan ju bli ett buffertsteg i något enkelt man gör till barn eller barnbarn.
Bild

Signalgeneratorn:
Bild

(Lutande) rör-VUmeter:
Bild

Upp- respektive nerkonverterare, justerbara. Fem dollar styck!!!!
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-11-05 21:47

Har kopplat upp den lilla skrutten, matat med analog signal på analogingången och spelat lite.
Lät inte så himla räligt om man nu inte drog upp volumen för mycket. Ska försöka testa USBingågen och med SD-kort om jag nu hittar min SD-kortläsrae (miniatyr).

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-11-05 22:11

Hej Zoundbrigade jag vart lite intresserad av rör Vu metern
är det ett EM 84 eller någonting annat.

Jag funderade på om man kan använda det som signalstyrkemätare
till ett LarsHolt FM tuner kort istället för ett vridspoleinstrument.

Men det beror på känsligheten på det och om det är ställbart

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-11-05 22:19

Tyvärr är information ofta vääääääääldigt knaper och ibland helt förvirrande, se nedan. Det finns dock en inställning till det här röret som är ett 6E2/EM84/EM87/EM800/6HU6. Det är säkert en standardinställning man kan göra. Jag skulle dock råda dig att ta hem en modul och testa själv:
http://www.aliexpress.com/item/6E2-EM84-EM87-EM800-6HU6-magic-eye-indicator-tube-vu-meter-pcb-assemled/568847684.html

Beskrivning på volymkontrollern jag köpte:
Important explanation:
1 volume control panel to switch between the board and the audio cable, audio switch board line one side of the two
Is the power cord , and the other one is not inserted in the wrong position control line , specifically refer to product description to connect

2 remote "VOL +" "VOL-" "AV" three key programming code before shipment , the buyer

Must pay attention to learning new features , do not use these three buttons to learn.
3 audio switch board has four jumpers need to be installed , with the feet cut off welding components , the specific security
Please refer to product description mounting position .

4 system power supply side above the volume according to the system board , if it is AC ( AC-powered ) are two lines , regardless of

Positive and negative , if it is DC (direct current power supply ) must distinguish between + and - . Voltage requirements have been printed on the PCB .

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-11-05 22:36

Ask Jan First har ett par byggsattser med EM 84 på sin hemsida

en som är uProcessor kontrollerad och en med två transistorer
men där finns det mer dokumentation.

mvh Lasse-

Återgå till DIY-forum