Just elektroniken är himla billig. Jag har köpt DC/DC-omvandlare (upp- och neromvandlare) för fem dollar styck - kan fås billigare om man köper större mängd.
Där finner man förstärkarprylar också. Så har jag t ex fått hem buffertförstärkare, rör-VUmetrar, förförstärkare, T-förstärkare, rattar, signalgeneratorer och latexkorse ... nej, det är en kompis som berättade att hans kusin brukade ....

Av en slump kom jag på en lite udda T-amp med både analog ingång och USB-ingång men också med plats för ett SD-kort. För 11 dollar var jag bara tvungen att KÖÖÖÖÖÖÖÖÖPA!!!!!
Efter en del grubblande och spanande på det kadaver som skulle bli TV-högtalare jag haft liggande ett bra tag beslöt jag mig för att spana ut lite högtalare och då hade sett HiVi/Swan sökte jag efter en affär som sålde dessa. Men så hittade jag ett annat fabrikat - Kasun (kanske en kopia??). Hursomhelst köpte jag ett par av dessa tretums Kasun-bredbandare med avsikt att sno ihop ett kompakt system.
Efter en helg i Malmö på Vänsterdagarna insåg jag hur ledsamt det är att sitta på ett hotell antingen lyssna på favoritmusiken genom läpptåppens skithögtalare eller i ett par (egentligt riktigt skapliga och fådda) lurar.
Jag har inga direkta idéer eller skisser hur allt ska sammanfogas men det finns lite lösa fantasier. Det som känns nrämast är ett par lagom små högtalare där jag kanske måste kompromissa duktigt. Ett tidigare (färdigt!!!) bygge av några mikroFonken har fått mig på muF-tankar (lite) men annars kanske det kan vara en väg att gå.
Förstärkaren placeras i en av lådorna och får väl backas upp av ett nätaggregat (typ SMPS 12V 2A). En tänkt volym kan kanske vara runt 1 liter/låda. Kanske basreflex eller slotted box, eller vad man säger. (Den meningen hade inget subjekt och predikat, märkte ni det?)
Varför köra med billigt kinaskräp, då? Det är liksom hela idén. Hur billigt kan man bygga? Jag fick hem ett fyrpack T-ampar i miniatyr och dessa kostade 5 dollar styck - oslagbart.
Jag vill ha ett ultrauniversellt "hotellsystem" som kan underhålla mig när jag är borta från hemmet. Här är liksom grunderna till det.
Förstärkeri
Högtalare
Blir det en byggtråd av det här? fan vet. Jag har noterat hur saker börjat som en stor pannkaka på himlen men sedan fallit lika platt som när solen går ner i väster - ännu ett påbörjat projekt under någon säng.