Moderator: Redaktörer
single_malt skrev:Komorok skrev:
Min villighet att låna ut piPs har inget att göra med vad jag tycker om jämförelsekalaset. Martin är en vän till mig och självklart får han låna mina piPs.
Du kan då inte anklagas för att vara rigid i ditt sätt att argumentera
Martin skrev:
Har ni glömt varför ni var där? Hur många hade nappat om det inte var en jämförelse med Ino? Hur många var inte nyfikna på intryck av jämförelsen?
celef skrev:Jag älskar grupptester där man vaskar fram en vinnare, det kan vara blöjor, det kan vara spolarvätska, högtalare, dacar, korv, bilar, däck, jag skulle till och med vilja jobba på ett testinstitut
hifikg skrev:celef skrev:Jag älskar grupptester där man vaskar fram en vinnare, det kan vara blöjor, det kan vara spolarvätska, högtalare, dacar, korv, bilar, däck, jag skulle till och med vilja jobba på ett testinstitut
Kan man inte testa alla de där prylarna i samma grupptest och komma fram till att en grillad med bröd är bättre än ett par Utopia Grande, åtminstone på promenaden hem en kylig vinternatt...
celef skrev:Jag älskar grupptester där man vaskar fram en vinnare, det kan vara blöjor, det kan vara spolarvätska, högtalare, dacar, korv, bilar, däck, jag skulle till och med vilja jobba på ett testinstitut
MichaelG skrev:celef skrev:Jag älskar grupptester där man vaskar fram en vinnare, det kan vara blöjor, det kan vara spolarvätska, högtalare, dacar, korv, bilar, däck, jag skulle till och med vilja jobba på ett testinstitut
Förstår du skillnaden att jämföra två olika högtalare mot varann, respektive att jämföra två olika högtalare mot en referens?
Om du jämför dem mot varann fokuserar du på vad som skiljer dem åt.
Om du jämför dem mot en referens fokuserar du på vad som skiljer dem från referensen.
Några belysande exempel:![]()
Den ena högtalaren spelar 3 dB lägre än den andra vid 1000 Hz.
respektive
Den ena högtalaren har ingen frekvensgångsavvikelse vid 1000 Hz medan den andra har en höjning med 3 dB vid 1000 Hz. (Referensen är en frekvenskurva)
Den ena högtalaren låter mörkt och odetaljerat jämfört med den andra.
respektive
Den ena högtalaren presenterar akustisk musik så som jag upplever den i verkligheten medan den andra låter litet ljusare och gällare. (Referensen är den inre referensen)
Den ena högtalaren har ett mycket bättre tryck i botten jämfört med den andra.
respektive
Den ena högtalaren har en alldeles för massiv återgivning av basen medan den andra återger bastoner på ett neutralt sätt. (Återigen är referensen den inre.)
Och så vidare. Om man jämför två prylar direkt med varann är det alltså oerhört svårt att dra några vettiga slutsatser. Risken att hamna fel bedömer jag såpass stor att det för mig verkar direkt dumt att utsätta sig för detta.
Hälsn. Michael
Harryup skrev:Eftersom den t.ex. högtalare man väljer alltid är en kompromiss på något sätt jämfört med verkligheten så ser jag inte tester som meningslösa om man förstår förutsättningarna.
celef skrev:
Hur orkar Ni vara så nojjiga? När jag köper brallor tar jag ofta tre fyra par och snabbtestar, dom som sitter skönast och ser snyggast ut köper jag, jag brukar väldigt sällan vara nervös över min inre referens och nödig att vänta flera dagar mellan provningarna
MichaelG skrev:celef skrev:
Hur orkar Ni vara så nojjiga? När jag köper brallor tar jag ofta tre fyra par och snabbtestar, dom som sitter skönast och ser snyggast ut köper jag, jag brukar väldigt sällan vara nervös över min inre referens och nödig att vänta flera dagar mellan provningarna
Det verkar faktiskt som om du på allvar inte förstår skillnaden.![]()
Hälsn. Michael
celef skrev:Jo då jag har läst liknande trams över 10 år, faran som ni påstår är oerhört överdriven
Harryup skrev:Min syn på det hela är att vare sig du vill eller inte så har du högtalare nr 1 i minnet då du lyssnar på 2'an. IÖ svarade i nån tråd att t.ex. En lunch eller ett par timmar var minst det som krävdes för honom att nollställa sig.
MichaelG skrev:Harryup skrev:Min syn på det hela är att vare sig du vill eller inte så har du högtalare nr 1 i minnet då du lyssnar på 2'an. IÖ svarade i nån tråd att t.ex. En lunch eller ett par timmar var minst det som krävdes för honom att nollställa sig.
Jag har ingen uppfattning om hur mycket tid som krävs för att fullständigt nollställa sig. Men att lyssna - säg en kvart - på en högtalare, att sedan ägna typ en kvart för att installera nästa, för att sedan lyssna en kvart på denna, fungerar avsevärt mycket bättre för mig än att sitta med alla högtalarna inkopplade och en växel i handen.
Hälsn. Michael
zapanasta skrev:Tar man en erkänt bra omtyckt högtalare,sen ställer man ett annat par av okänt märke brevid..
Är det stora skillnader i ljudet vid en a+b test så kan det bli lite förvirrande,men tycker man att dom låter väldigt lika så måste ju det okända paret vara bra högtalare också..
Så ser jag på saken,inga konstigheter alls...
Ja, det brukar kunna gå bra. Men ibland är det även intressant och tankeväckande med perspektiv.Strmbrg skrev:Kan du. Ja, just DU där...
...kan du bedöma en enskild högtalares förmåga att ge dig en god illusion av ett akustiskt musikstycke?
Kan du avgöra om det du hör är bra eller dåligt?
Kan du göra det UTAN att jämföra med en annan högtalare som finns tillgänglig för inkoppling?
Kan du göra det utan att ens fundera över dina hörselminnen av vad du tidigare hört?
Vad jag vill komma till egentligen är:
Har du en alldeles egen uppfattning, eller måsta du jämföra dig fram till din uppfattning.
zapanasta skrev:Tar man en erkänt bra omtyckt högtalare,sen ställer man ett annat par av okänt märke brevid..
Är det stora skillnader i ljudet vid en a+b test så kan det bli lite förvirrande,men tycker man att dom låter väldigt lika så måste ju det okända paret vara bra högtalare också..
Så ser jag på saken,inga konstigheter alls...
Martin skrev:Ja, det brukar kunna gå bra. Men ibland är det även intressant och tankeväckande med perspektiv.Strmbrg skrev:Kan du. Ja, just DU där...
...kan du bedöma en enskild högtalares förmåga att ge dig en god illusion av ett akustiskt musikstycke?
Kan du göra det UTAN att jämföra med en annan högtalare som finns tillgänglig för inkoppling?
Kan du göra det utan att ens fundera över dina hörselminnen av vad du tidigare hört?
Har du en alldeles egen uppfattning, eller måsta du jämföra dig fram till din uppfattning.
Martin skrev:Ja, det brukar kunna gå bra. Men ibland är det även intressant och tankeväckande med perspektiv.Strmbrg skrev:Kan du. Ja, just DU där...
Jag tänker att något som man tycker låter mycket bra kan ha brister som avslöjas först vid en direkt jämförelse. Ett nytt perspektiv kan alltså få en att omvärdera tidigare erfarenheter och bedömningar.Strmbrg skrev:Martin skrev:Ja, det brukar kunna gå bra. Men ibland är det även intressant och tankeväckande med perspektiv.Strmbrg skrev:Kan du. Ja, just DU där...
Hur tänker du då?
Nä, alltså, jag tror inte jag förstår. Menar således inte att du har fel, eller nåt ditåt.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 43 gäster