HiFi Mässa 2013 i Malmö.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-20 17:27

Xiro skrev:
Panelguy skrev:Hur lät Martin Logans modeller då?

det lilla jag hörde lät väldigt trevligt o avslappnat, kan inte ge mer detaljerad beskrivning eftersom jag satt helt off-center på knä. det var fullsatt :-) mitt i en låt avbröt demo-killen och korrigerade fasen på antingen basar eller paneler, han berättade för oss men jag hörde inte riktigt. efter det blev basen bättre. drivningen var accuphase om jag minns rätt.

Jag tror det var Luxman. Quad spelade med Accuphase.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-20 17:40

penke62 skrev:Jag tror det var Luxman. Quad spelade med Accuphase.

helt rätt penke, har dubbelkollat i kameran nu.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-20 18:12

Dagens höjdpunkt: Rauna
Dagens bottennapp: Rauna + sub

För att "behålla Raunas karaktär" kördes dessa fullrange samtidigt som subbarna delades vid 30Hz. Resultatet var att ACDCs trummis låg hörbart fel med baskaggen. Har faktiskt aldrig hört en sub-integration som varit såhär dålig........riktigt illa!

Synd, vid spelning utan sub lät Rauna riktigt trevligt, ett av få rum som återgav 80-100Hz utan problem.
.....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-20 19:00

Varför spelade inte äggen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-20 19:09

AndersD skrev:Dagens höjdpunkt: Rauna

För att "behålla Raunas karaktär" kördes dessa fullrange samtidigt som subbarna delades vid 30Hz. Resultatet var att ACDCs trummis låg hörbart fel med baskaggen. Har faktiskt aldrig hört en sub-integration som varit såhär dålig........riktigt illa!

Synd, vid spelning utan sub lät Rauna riktigt trevligt, ett av få rum som återgav 80-100Hz utan problem.

var det ymer (golvaren med d'appolito-konfig) du hörde? igår tyckte jag bladelius-killen sa att subbarna spelade från 40hz, undrar om de pillat med setupen idag. det var väl lite mer partybas än finbas igår, men det var kul! bad om volymhöjning mer än en gång :-)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-20 19:18

Xiro skrev:
AndersD skrev:Dagens höjdpunkt: Rauna

var det ymer (golvaren med d'appolito-konfig) du hörde? igår tyckte jag bladelius-killen sa att subbarna spelade från 40hz, undrar om de pillat med setupen idag. det var väl lite mer partybas än finbas igår, men det var kul! bad om volymhöjning mer än en gång :-)

Ja, det var den med d'appolito-konfiguration.
Nu har jag inte hört orginalet men en av de saker jag gillade med denna nya varianten var att ljudbild och klang inte ändrades när man reste sig upp. Ligger nog en del jobb bakom filtret misstänker jag!
Folk trodde nog att jag inte kunde bestämma mig, reste mig upp och satte mig ner flera gånger........ 8)

Jo, jag är rätt säker på att det var 30Hz idag.
.....

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-20 19:47

AndersD skrev:Ja, det var den med d'appolito-konfiguration.
Nu har jag inte hört orginalet men en av de saker jag gillade med denna nya varianten var att ljudbild och klang inte ändrades när man reste sig upp. Ligger nog en del jobb bakom filtret misstänker jag!
Folk trodde nog att jag inte kunde bestämma mig, reste mig upp och satte mig ner flera gånger........ 8)

haha, lustigt, jag gjorde samma i tidal/burmester-rummet. fick för mig att något ändrades i mellanregistret till det sämre när jag stod upp. håller med om rauna ymer, en riktig sweetspace-walkaround, riktigt trevligt! en av grabbarna där har köpt alla 25 olika gjutmodeller för rauna och opus 3 och håller på att tweaka in nya element, filter och dämp. stativaren credo sägs få 5,25" istället för originalets 6,5" (som jag hade i många år), men kommer ändå att gräva djupare. spännande!

jag såg ägg-peter, men fick inte tillfälle att prata med honom. hade varit kul nu när jag fått för mig att bygga egna väggisar. hade helt klart hellre lyssnat på bremen-äggen än olika nätkablar via focal. de huserade i samma rum.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-20 20:01

hifikg skrev:Varför spelade inte äggen?

Frågan är snarare varför de inte ens var inkopplade. Stor synd och skam, tycker jag. Det hade varit mycket intressant att lyssna på/via dem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-20 20:03

penke62 skrev:

Frågan är snarare varför de inte ens var inkopplade. Stor synd och skam, tycker jag. Det hade varit mycket intressant att lyssna på/via dem.

Okej, varför var inte äggen inkopplade?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2013-10-20 21:13

hifikg skrev:Okej, varför var inte äggen inkopplade?

Jag uppfattade Peter som att han var inbjuden av en bekant, som ställde ut i samma rum, att visa upp sina högtalare. Jag tyckte nog äggen var minst lika snygga IRL som på bild.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-20 21:15

hifikg skrev:
penke62 skrev:

Jag har icke en aning.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-20 21:15

hifikg skrev:
penke62 skrev:

Jag har icke en aning.

Användarvisningsbild
thezunk

Inläggav thezunk » 2013-10-20 23:53

Tyckte dynaudios stativare lät grymt trots de stora rummet. Dom stora dynaudio var också grymma men de borde dom bara för typ 600;) någon mer som lyssnade där? Jag gillade blandningen av musik där.

Hegels demo gillade jag enkelt och roligt. Quad gillade jag inte alls tyvärr

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-21 00:50

thezunk skrev:Tyckte dynaudios stativare lät grymt trots de stora rummet. Dom stora dynaudio var också grymma men de borde dom bara för typ 600;) någon mer som lyssnade där? Jag gillade blandningen av musik där.

Jag gillade också dynaudio, de stora för 600ksek var häftiga. Men det blev för stor ljudbild för mig, stativarna för 9ksek hade mer tilltalande storlek på ljudbilden. Dessa små med stöd av subbar hade varit grymt.

Hegel var väldans poppis, jag kom knappt in i rummet, men det lät väldigt trevligt.

Kändes välupplöst utan risk för lyssningströtthet och utan hårdhet eller kyla.

Användarvisningsbild
audiofili

Inläggav audiofili » 2013-10-21 09:43

thezunk skrev:Tyckte dynaudios stativare lät grymt trots de stora rummet. Dom stora dynaudio var också grymma men de borde dom bara för typ 600;) någon mer som lyssnade där? Jag gillade blandningen av musik där.

Men det är väl inte så konstigt att du tyckte det lät bra hos Dynaudio för om jag inte är helt ute och cyklar jobbade du väl inne hos Dynaudio?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-10-21 22:50

Xiro skrev:
penke62 skrev:En sak måste poängteras, det stod en ensam kille med Leben-förstärkare och en-elementhögtalare. Han spelar Lise och Gertrud, livet på Nalen. Hatten av för det musikvalet.

ja de där händel-högtalarna var grymt läckra. hade velat höra dem med musik som jag känner, men jag hade ingen vinyl med mig. lådmaterialet är oljad bambu, limmat i små stavar, fantastisk finish

själv fastnade jag i rum 4 där de drog på rejält med tweakade rauna ymer, 2st hörnplacerade rel-subwoofers och bladelius-elektronik. killen nämnde att de har ett par ännu mer tweakade ymer som låter ännu bättre, men de ser ut som lab-ruskor så de vågade inte ta med dem. jag hade tyckt det var grym coolt om de var med.

det var min första mässa någonsin och den överträffade alla mina förväntningar. ska se om jag får möjlighet att sno ihop ett bildreportage.

Vill du lyssna mer på Quali-Fi är du välkommen in till Rehifi vi har ett flertal modeller för demo.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-10-21 23:08

Jag gjorde ett ganska snabbt besök under söndagen. Överlag verkade det vara en trevlig mässa. Ganska mycket folk (i vissa rum kom man inte in) en överlag trevlig stämning. Lokalerna var kanske lite svår orienterade (fanns dock kartor) samt att rummen som vanligt kunde lämnat mer att önska vad gäller akustiken.
Jag fick känslan av att dom rum som låg i den gamla byggnaden (Cabasse, Martin Logan) var bäst ur akustik synpunkt.

Ljudmässigt var det svårt att bilda sig nog större uppfattning i många av rummen.
Jag tycker det är kul att se Accuphase på mässa i Sverige då dom tidigare ofta har varit väldigt sällsynta i publika sammanhang tidigare.
I ett rum gick man igenom först alla (stereo) pickuper i Ortofons 2M serie och därefter Cadenza (gjorde rätt när jag valde Bronze före Black), det var trevligt även om jag önskat att man körde samma musik rakt igenom.

Det var den första mässan för Rehifi och tyvärr gick en del inte enligt planerna. Ursprungligen skulle vi ha haft med en firma som sysslar med akustikbehandling men det sket sig tyvärr. Vi skulle haft en annan skivspelare så en Lenco L-75 med dubbla tallrikar och Manticore tonarm och Benz Ace byggdes ihop timmarna innan. Enligt en besökare tydligen lika pitch stabil som spelaren han hade lagt 200 000 kr på. :)

Vi spelade på 3 olika högtalare ifrån Quali-Fi lilla Händel Compact 6 samt Händel Horn 7 och 10 (siffran är bredbandselementets storlek i cm).
Jag han med att lyssna på Compact 6 och Horn 10 och av dom så tyckte jag lilla 6:an var bäst.

Elektroniken var Luxman C-02 samt varierat B&K ST-140 samt ett Ifi slutsteg.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi