Nytt HD-DVD-format.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-18 11:44

Vem bryr sig? :evil: Bättre ni tillber mig :evil:

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-10-18 13:27

Bara för något släpps på DVD-A säger inte att det kommer låter bättre än CD utgåvan
Och finns det någon som säger motsatsen då?

Antingen så feltolkar du eller så övertolkar du vad IÖ mfl menar när de säger att DVD-A är ett bättre format än SACD. Det pratas ju bara om kapaciteten på själva lagringsmediet och inte på det som är lagrat.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-18 13:38

mats skrev:Vem bryr sig? :evil: Bättre ni tillber mig :evil:

Va säger du, Nyarlahotep ?
:twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-18 14:21

Hellre ett verkligen nytt format som man kan samsas om än några stycken halvnya alternativ. Sen kan ju kanske kodningar etc fortfarande skifta men då behöver man ju iaf inte flera hårdvaruapparater.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-18 14:26

Det ser inte direkt ljust ut i nuläget på "enas om format"-fronten, jag hoppas personligen på att något format med blu ray som bärare segrar, eftersom blu ray är den skiva som har mest teknisk potential av dom nära förestående skivformaten.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-18 19:10

nu menar microsoft och bill gates att blue-ray har för mycket piratskydd att det inte kommer funka till datorer.. kika här

intressant också att han menar att det(hd dvd/blue ray) är det sista fysiska formatet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-18 19:30

i skrev:

Ja, Öhman tillber mig och nu skall du också göra det min son

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-18 21:05

mats skrev:
i skrev:

Ja, Öhman tillber mig och nu skall du också göra det min son

Son !? Det här ska jag fråga mamma om !!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-19 00:52

Är inte nästan alla ljudformat, okomprimerade och komprimerade, pcm från början förutom dsd som gör apparaterna dyrare genom att de måste ha en dedikerad dsd d/a omvandlare m.m. Och i billigare spelare som har dsd stöd så konverteras dsd till pcm ändå så då kan man ju undra över fördelarna egentligen.
Jag ger mig.. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 00:59

mats skrev:
IngOehman skrev:Pinnick!

Jag tror du har fel. Jag tror att de alternativa formaten gör att folk inte vill satsa på något av dem, för man vill inte satsa en massa pengar på något som man inte ens vet kommer att överleva. Man väntar hellre på att det ena skall försvinna. Se bara vilken explotion det blev för Vido som koncept, så snart Beta och V2000 slogs ut. Med bara ett format var det riskfritt att satsa (VHS) eftersom man vissta att det skulle bli framtidskompatibelt.

- - -

Nu kommer förresten det alternativa påståendet: Jag påstår att Kodaks 64-ASA positiva film (dia) är något av det bästa man kan hitta avseende färgåtergivning, och även den finkornigaste (vid tillräckligt ljus=korrekt exponering), eller en av de finkornigaste filmerna på marknaden.

Vem håller med om detta?

Vh, iö

(Vi sammanfattar resultatet imorgon. Ok, Mats?)

Kul Ingvar, men du har gjort ett fel, du skulle inte sagt att det var ett test. Nu vet de ju att du inte tycker så. :wink:

Nej Mats, du har fel, igen (det börjar bli alltför vanligt): Jag tycker precis så som jag skriver ovan!

Och medhåll fick jag också, så tydligen tycker fler samma sak.

Däremot tycker jag inte det där jag skrev om Fuji-film, och där fick jag inte medhåll.

Det jag ville visa (framgångsrikt) var att vettigt folk håller med om vettigheter, eftersom de delar uppfattningen. Om jag däremot säger något ovettigt, så håller ingen (vettig) med mig.

Du kan alltså lägga ned ditt jobbiga mantra (Hur många procent av dina inlägg innehåller antingen "LTS, "Ino" eller "Öhman"??? Har du verkligen ingenting vettigt att säga, utan att relatera det till något av de tre nämnda?).

DU HAR FEL MATS! Så du kan sluta trakassera folk, låt dem ha sina uppfattningar. Och sluta vänligen specifikt skriva förnedrande inlägg till någon bara för att de råkar har samma uppfattning som jag ibland, det är väl inte deras fel att jag tycker samma som dom?

Du är väl en jusst snubbe Mats? Varför håller du på så här?

Skall ditt anti-LTS/Ino/iö-ältande aldrig ta slut? :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tillber dig verkligen inte. Jag har snart tappat all respekt för dig som du beter dig. Har du inget annat mål med dina inlägg än att göra mig ledsen? :cry:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Qaz

Inläggav Qaz » 2005-10-19 21:44

Kraniet skrev:nu menar microsoft och bill gates att blue-ray har för mycket piratskydd att det inte kommer funka till datorer.. kika här

intressant också att han menar att det(hd dvd/blue ray) är det sista fysiska formatet.

Mitt första inlägg på den här sidan :).

Med tanke på vad Intel PVP (protected video path) är kan man _verkligen_ fråga sig vad det är för system på Blue Ray om när MS och Gates säger att det är för "ofexsibelt" för konsumenten.

PVP går ut på att bilddatan från en film ska vara krypterad hela vägen från skiva till skärm (!). Det går även ut på att man ska hindras från att spela upp (i full kvallite) filmen om man har utrustning i datorn som inte är tillåten av "någon som bestämmer" (vem/vad vet jag inte). Det kräver dessutom att man har en skärm som klarar HDCP (vilket dagens skärmar inte gör).

Detta är vad Intel och MS har kokat ihop, och ändå gnäller de på Blue Ray. Antingen är Blue Ray något helt fasansfullt eller så är det bara marknadsföring.

Ett format är i mitt tycke knappst bra (eller ens användbart) när datan är obfuskerad. Vi är ju till och med förbjudna i lag i Sverige att knäcka (icketriviala) kopieringsskydd sedan i juli.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-10-20 11:42

Egentligen pratar inte Bill & Co om att Blue Ray har för mycket piratskydd utan om att Blue Ray inte använder sig av Microsofts DRM, som de kallar för Managed Copy. Jag har inte satt mig in i detaljerna, men rent spontant så känns det som att Managed Copy kommer att vara sju helveten värre som DRM än vad Blue Rays kopieringsskydd kommer att vara.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi