Hur långt vill ni ha till högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Hur långt vill ni ha till högtalarna?

Inläggav Naqref » 2003-12-04 03:56

Inte en omröstning till tänker ni säkert och det är ju i så fall synd för det är ur vissa perspektiv intressant att få reda på vad som tänks utan att alla behöver göra inlägg.

I a f så var min tanke med omröstningen att det skulle vara intressant att veta av hur mer aktiva lyssnare föredrog att sitta i förhållande till ljudkällorna(högtalarna) vid musiklyssning!
Egentligen kräver den bakomliggande *frågan mer info än så för att besvaras helt men om vi inte kör en mer komplett enkät om lyssningsförhållandena så får jag nöja mig med ett kompromissartat svar, vilket är en god start kan jag lova! :)

Nåväl! Åter till frågan. Tanken var att fråga hur långt ni har till högtalarna från lyssningspositionen men eftersom det finns några omständigheter som gör att det blir mindre optimalt (exempelvis det faktum att många inte har ett så bra rum som de skulle vilja p g a saker som de inte rår över än som studier och liknande) så väljer jag att formulera frågan till hur långt ifrån högtalarna vill ni sitta vid seriös lyssning?

/ae

*Tanken var att få lite hum om hur de omedelbara reflexförhållandena råder hos ett större snitt av seriösa lyssnare för att man ska kunna beakta detta om man exempelvis vill tillverka högtalare eller göra inspelningar som passar bra att spelas upp i hemmamiljö.
Senast redigerad av Naqref 2003-12-06 17:41, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-04 10:24

Jag skriver 4-5 för att se lite mer extrem ut, 4m är nog ganska exakt det jag vill vara vinkelrätt från den linjen som högtalaren står på om jag får välja själv.

eller 4/cos23° = 4,3m som direkta avståndet till högtalaren.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-04 11:46

Oj, det var en jättesvår fråga tycker jag.

Det beror ju på rummet, möbleringen, avståndet mellan högtalarna, högtalarna i sig (stora högtalare - längre avstånd, typ) möjligt ljudtryck (mindre möjligt ljudtryck - kortare avstånd) och säkert massa annat också.

Om man bortser från ovanstående faktorer och försöker finna ett teoretiskt optimalt avstånd - finns det?

Avståndet mellan högtalarna och lyssningspositionen, samt högtalarnas vinkel till lyssningspositionen går kanske att optimera. Men avståndet till högtalarna i sig?

Om jag har ett par små monitorer (eller större högtalare) med mycket liten reflekterande yta, så kan jag i princip sitta mycket nära dem med stor behållning.

Är de rimligt välupplösta och neutrala och resonansfria, så kan de måla upp ett stort ljudpanorama med ruggigt djup även om de står ganska nära lyssningspositionen.

Om högtalarna har större reflekterande yta och/eller olika resonansproblem, så föredrar jag ett större avstånd till dem.

Nej - hur jag än vänder och vrider på det, kan jag inte hitta ett generellt optimalt avstånd.

Inte mycket till hjälp kanske... :(

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-04 11:59

Jag sitter ungefär 2.5m ifrån med min nuvarande uppställning. Det känns som om jag gärna skulle sitta längre ifrån. 3m-4m kanske? Hemma hos mor och far har jag upplevt att det blivit lite för mycket i då jag haft en 5-6m. Var börjar gränsen gå för att man skall kunna få till det bra (förutsatt att man har bra högtalare)? Som student (som snart skall flytta) har man ju som sagt inte alltid så stora möjligheter att välja bostad (och kanske värst av allt, grannar :evil: ).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-04 12:39

Jepp det är en klurig fråga, klurigare än den verkar vid en direkt anblick! 8O Men det finns inga fel svar. Dessutom så är det era subjektiva svar jag vill ha reda på! :) Alltså vad ni gillar bäst!

Egentligen så skulle det vara intressantare att veta hur långt till högtalarna ni har (i en optimal uppställning i ett vanligt rum) och hur långt till framväggen det är, vilken höjd ni har öronen på vid lyssning, hur högt, brett och långt rummet är samt högtalarutstrålningsmönster och möbleringsgrad i rummet...... men jag får nöja mig med denna fråga så länge :roll:

Men jag blir ju glad om ni vill svara på denna kompromissartade fråga ändå! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-04 12:41

Finns vissa högtalare där rätt svar nog är "flera kilometer" också. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-04 13:58

Det är helt avgörande på rummet och hur brett isär jag kan ställa dem. Tex 2 mellan, 2.5-3m ifrån. Observera att jag har elektrostater som inte bör stå i en likbent triangel.

mvh dole

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-12-04 14:52

typ 30-40 meter :D ja det ver visst live det annars varierar det just nu har jag väl ca 2.5-3 meter vet inte exakt beror som sagt på rum och sånt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-12-04 15:03

Jag vill sitta på över tre meters håll, då tänker jag från lyssningsposition till en tänkt linje mellan högtalarnas baffel.

Angående reflexer i lyssningsrummet föredrar jag en högtalare som begränsar golvreflexen så mycket som möjligt... och som inte är alltför bredspridande. Helt enkelt en stor högtalare för lite större lyssningsavstånd!

Typ vissa Dunlavy (som inte är felfria i detta avseende heller, tror jag).

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-04 16:33

Dole, du menar kanske att dina högtalare inte bör stå placerade som en liksidig triangel? Om lyssningstriangeln inte vore likbent skulle det ju bli olika avstånd till respektive högtalare.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-04 16:56

y00 beat me to it Johan!
Tänkte åsså lägga en "smart kommentar" 8O

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-04 17:18

Johan_Lindroos skrev:Dole, du menar kanske att dina högtalare inte bör stå placerade som en liksidig triangel? Om lyssningstriangeln inte vore likbent skulle det ju bli olika avstånd till respektive högtalare.

Jepp, fel formulering av mig :oops:

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2003-12-04 19:53

ca 2-3 meter till högtalarna tycker jag är bra .. :)
Som det ser ut just nu dvs ..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-06 17:48

Hmmm. Jag får medelvärdet till ca 3.2...

Om man sitter så man har öronen ca 80cm over golvet och har högtalarens akustiska (i vertikalled) medelpunkt vid samma höjd samt har standardhöjden 2.4m till taket så blir vinkel för takreflexen 45 grader... Jauhupp, det var ju trevligt! :D Det är ju en relativt lätt vinkel att räkna med.

Jag tackar för deltagandet! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-06 18:10

Hmmm lyckades slarva bort själva resultatet när jag skulle avsluta röstningen... Inte bra men resultatet var lite förenklat

under 2 meter var ingen
2-2.5m 1st
2.5-3m 15st
3-4m 11 st
4-5m 4st
och över det ingen...

Jag tog medelvärdet av intervallen och genomsnittet på det och fick 3.2258...m

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-06 18:57

Håller du på med snedkapade hörn eller är det innehållet i mitt pm som du påbörjat ? :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-06 19:20

Förberedelse inför 'Carlos'!

Ditt förslag är ju kul men har inget med detta att göra. Du borde lägga fram det så någon kan bygga det! :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-06 19:25

Vill inte du göra det, då :cry: ?
Jag lovar att det blir bra....Snälla ! :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-06 19:49

Jag tror att det beror på hur pass stora högtalare man har. Men jag tycker nog att man ska sitta innanför avståndet mellan högtalarna. Jag upplever att om man sitter längre ifrån så förlorar man en del av stereo effekten, det blir svårare att placera sådana instrument som är mixade någonstans mellan mitten och ytterkanten. Sedan tycker jag att om man sitter innanför stereobredden så har man större möjligheter att höra den eventuella 3D effekten som ibland kan uppstå när man lyssnar på musik. Stereoeffekten ska formligen kasta sig i ansiktet på lyssnaren. 8O

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-06 20:00

Jag tror att många röstar för vad dom igentligen har eller har lyssnat på, t.ex så bör man ju ha ett rum på närmare 8m för att kunna ställa upp högtalarna på 5 meters avstånd och ha vettigt avstånd från lyssningsplats till bakvägg och från högtalare till framvägg. Det finns säkert flera inklusive mig själv som har ett 8m långt rum som är åtminstone 5m brett vilket också går åt, men det är säkert inte lika många som har "tillstånd" att utnyttja hela det stora rummet, sen kräver det förstås mycket mer akustisk dämpning för att det ska bli optimalt i ett så stort rum också.'

Men om man väl får till det så kan det vara bra, ungefär lika bra och långt ifrån som att sitta på förstaraden då en orkester spelar :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-06 22:05

Om man tittar på hur man bygger upp ett kontrollrum i en större studio så tror jag mig ha sett att man nästan utan undantag sitter närmare mitten än vad bredden är mellan högtaran. Kontrollrummen är oftast mycket stora men man bygger bort ganska mycket för att man ska få en tillräckligt bra akustisk miljö. En annan sak som man gör när man bygger ett kontrollrum, man bygger in högtalarna i väggen vilket gör att hela väggen då fungerar som en stor baffel....mycket bra. Det här började man med på 70-talet. Det var en gubbe som heter Tom Hidley som lancerade den nya kontrollrum och studio designen.(West Lake Audio)Hidley designade många studios både i USA och Europa. I Sverige ritade han Studio Bohus och det nya sättet att bygga kallas för "Dead end live end". Den här nämnda metoden går ut på att man bygger in två akustiska miljöer i ett lyssningsrum, det kan t.ex. vara en absorberande vägg fram och omedelbart vid sidan om så kan man ha en vägg som består av vulkanisk skrovlig material. Längst bak i rummet har man mjuka väggar, man kan säga att kontrollrummet består av trä och sten utan parallella väggar och tak. Ganska häftigt...det skulle jag också vilja ha hemma. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-06 22:13

Nagrania: jag är mycket med LEDE! :) Man kan t o m benämna mig som anhängare om man vill! :) Dock var det inte frågan här. Inte ens vilken vinkel man vill ha på stereotriangeln. Dessa är ju relativt ointressanta när man, som jag, var intresserad över i vilken vinkel takreflexen träffar för att nå lyssningspositionen. Och det var egentligen det enda jag var ute efter för att kunna (re)konstruera ett par vettiga högtalare enligt Ortho Akustiska principer. Det finns ju en massa andra saker att ta hänsyn till men vem vet, det kanske kommer fler omröstningar! 8O :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-06 23:25

Jo jag vet men det kan finnas andra som inte känner till LEDE och jag skrev nog det här för att möjligen väcka ett intresse. Jag förstår att jag nog var fel ute. Ur LEDE är tiden. :oops: :) Jag är i alla fall mycket intresserad så jag får väl behålla det för mig själv.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-06 23:26

Spontant så tror jag LEDE förtjänar en egen tråd! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-06 23:29

Och det kan ju dessutom bli en intressant sådan! Jag tror nämligen att det finns en hel del här som gillar konceptet på mer eller mindre goda grunder och några som kanske inte har så mycket över för det. Jag tillhör de förstnämnda! :)

Ska man återknyta till trådens syfte (att ta fram ett underlag för hur ett par OrthoAkustiska högtalare bör vara utformade) så är ju dessa i o m sin uppbyggnad nära LEDE utan att man behöver mycket dämpning framtill i rummet! :)

Återgå till Generellt om hifi