Hur olika låter olika cd-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Hur olika låter olika cd-spelare?

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-27 16:56

Jag har hittills använt min Samsung Bluray till cd-avspelning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, men då (för runt 4-5 år sen) var den enligt nåt test en av de mer välljudande vid just cd-avspelning. Nu har jag ju vant mig vid det ljudet. Så kom jag till slut över en Pioneer PD-F1009 http://www.pioneer.eu/eur/products/42/59/415/PD-F1009/zoom.htmlsom jag letat efter ett bra tag. Den verkar mycket bekväm med sin plats för 300 skivor. Det räcker idag, åtminstone. Jag har kopplat den via optisk ingång till en Maratnz SR5005, precis som min Samsung. Dock tycker jag att Pioneeren låter lite fattigare i basen.Jag har ännu inte kollat ordentligt med jämförande lyssning, men spontant känns den vad som floskelmässigt kallas för blodfattig. Till saken hör att jag hade Samsungen kopplad via rca, kan det göra så stor skillnad? Jag vill inte ha Pioneeren via rca av 2 skäl: den ska stå långt bort, så den är ur vägen för hustruns (som vanligt) känsliga ögon, och så har den väl Legato Link. Den tekniken var väl inte så lysande.
Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Hur olika låter olika cd-spelare?

Inläggav Bill50x » 2013-10-27 17:26

penke62 skrev:Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?

Ja, det är skillnad mellan olika spelare.

Att testa mellan optisk och RCA kan du väl alltid göra utan att drabbas av din hustrus argusögon? Då vet du ju om skillnaden mot Samsungen består eller försvinner.

/ B

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-27 17:38

Bill50x skrev:
penke62 skrev:Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?

Ja, det är skillnad mellan olika spelare.

Att testa mellan optisk och RCA kan du väl alltid göra utan att drabbas av din hustrus argusögon? Då vet du ju om skillnaden mot Samsungen består eller försvinner.

/ B

Det kan jag ju bara hålla med om. Jämförande test är lätt gjort, antingen båda med rca eller båda med optisk anslutning.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-10-27 22:57

Allmänt är skilnaden mellan CD-spelare så liten att den är helt försumbar. När du säger att du kopllade den ena via RCA och den andra optiskt så utgår jag ifrån att det är digital överföring även med RCAn.
Rent tekniskt så är en optisk överföring att föredra eftersom man då separerar jorden (den kan man bland göra med RCA-lösningar också, förståss, men för att få reda på det måste öppna apparterna och titta efter.
Största felen (skillnader) i CD-spelare uppstår i analogdelen, om man nu inte hittat på något spex på vägen som t.ex. mjukvarufilter, flacka filter eller annat avsiktligt hokus pokus.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-28 08:21

Hej,

Egentligen ligger kanske svaret på frågan i själva frågan.

Skillnaderna mellan olika spelare kan kanske vara en intressant fråga ur vissa perspektiv. Men ur ett musiklyssningsperspektiv så är min erfarenhet att det inte är någon stor sak detta.

Öh, vilket inte hindrat mig från att själv fundera i dessa banor och byta ut prylar.

Kan tillägga att mina egna funderingar kring CD-spelarskillnader, sladdbyten, apparatfötter etcetera, var ganska omfattande på den tiden då anläggningen lät ganska illa.
Efter att ha hittat en högtalarlösning som passar mig, så har jag nästan helt slutat att tänka på CD-spelarskillnader och dylikt.

"Problemet" med ljudet låg i det stora, inte i det lilla.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2013-10-28 11:22

Strmbrg skrev:Efter att ha hittat en högtalarlösning som passar mig, så har jag nästan helt slutat att tänka på CD-spelarskillnader och dylikt.
"Problemet" med ljudet låg i det stora, inte i det lilla.

Tänkvärt. Själv hade jag i drygt fem år varit varit övertygad om att akustiken i mitt vardagsrum inte möjliggjorde ett fullt tillfredsställande ljud, varför jag tyckte att allting i mediabänken fick duga. Det lär ju ändå "bra"... När jag nu kompletterat samma elektronik med dubbla subwoofers, så är plötsligt inte akustikproblemen så stora. Jag behöver inte längre spela lika högt för att få bastryck, högtalarna verkar överlyckliga över att slippa allt det där under 50 Hz och plötsligt är ljudförbättringen monumental! Bytte trots det, från en DVD-spelare till en BD-dito och tyckte oväntat att det faktiskt lyfte ett litet snäpp ytterligare. Hade jag endast bytt disc-maskin så hade jag suttit kvar med det STÖRSTA bekymret, vilket alltså INTE var rummets akustik. Eller DVD-spelaren;)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-10-28 12:07

penke62 skrev:Jag har hittills använt min Samsung Bluray till cd-avspelning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, men då (för runt 4-5 år sen) var den enligt nåt test en av de mer välljudande vid just cd-avspelning. Nu har jag ju vant mig vid det ljudet. Så kom jag till slut över en Pioneer PD-F1009 http://www.pioneer.eu/eur/products/42/59/415/PD-F1009/zoom.htmlsom jag letat efter ett bra tag. Den verkar mycket bekväm med sin plats för 300 skivor. Det räcker idag, åtminstone. Jag har kopplat den via optisk ingång till en Maratnz SR5005, precis som min Samsung. Dock tycker jag att Pioneeren låter lite fattigare i basen.Jag har ännu inte kollat ordentligt med jämförande lyssning, men spontant känns den vad som floskelmässigt kallas för blodfattig. Till saken hör att jag hade Samsungen kopplad via rca, kan det göra så stor skillnad? Jag vill inte ha Pioneeren via rca av 2 skäl: den ska stå långt bort, så den är ur vägen för hustruns (som vanligt) känsliga ögon, och så har den väl Legato Link. Den tekniken var väl inte så lysande.
Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?

Den där skillnaden låter ju som typiskt jitter- påverkan. Kanske består skillnaden fast du provar köra rca spdif på båda apparaterna ?
Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.

Det är många saker som kan påverka ljudet från en cd- skiva.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-28 12:11

Richard skrev:Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.

Utrustning som inte fixar att skicka rätt ettor och nollor på sin digital ut är på tok för dålig för att ens nämnas på ett hifi-forum.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-28 12:26

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.

Utrustning som inte fixar att skicka rätt ettor och nollor på sin digital ut är på tok för dålig för att ens nämnas på ett hifi-forum.

Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-28 12:28

Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.

Bara för de som faller in under hälsovarningen på Mike Oldfields 'Amarok'.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-28 12:46

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.

Ahh, den har jag missat, men vilken låt?

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2013-10-28 13:19

Richard skrev:Den där skillnaden låter ju som typiskt jitter- påverkan. Kanske består skillnaden fast du provar köra rca spdif på båda apparaterna ?
Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.

Öh kolla vad mumbojumbokonstnären själv skrivit tidigare:

Richard skrev:Detta har ju gåtts igenom ett otal gånger här på faktiskt.

För att sammanfatta det hela kan man säga att ettor är ettor och nollor är nollor.

Störningar kan överföras mellan apparater vid mindre goda konstruktioner, ibland kan det bli hörbara försämringar.* Men ettorna och nollorna är intakta så länge det kommer ljud ut. Blir det fel på dataströmmen av ettor och nollor blir det inget ljud alls. Felkorrigeringen i cd-systemet är mer än 2-dubbelt, dvs det finns mer än dubbelt gånger mera säkerhetsdata än vad som behövs för 100 % korrekthet. Detta säkrar för repor stora som hela millimeter i skivan men ändå helt korrekt dataflöde av ettor och nollor.

Prova själv att sätta tunna smala tapebitar ( färgad tape )på skivan och kolla hur mycket som behövs för att det ska börja bli små avbrott i musiken. Tills man nått den punkten så blir ljudet inte sämre.

* De hörbara försämringar mellan apparater som kopplats koaxialt elektriskt är oftast försvinnande små- och beror uteslutande på att analogdelen efter dacen påverkas negativt. Jitter under ca 300 ps. är helt ohörbart, även under extrema tester. Troligen är jitter på över 1000 ps också i praktiken med normalt musikmaterial helt ohörbart.
Så stort jitter att det blir rena bitfel uppstår aldrig i normala, hela apparater.

Jitter vid optisk överföring är ofta tiofaldigt lägre än vid koaxial elektrisk överföring. Men i praktiken har det sällan betydelse för ljudet.

Man kan faktiskt dra en analogi med helt vanlig bildöverföring som sker digitalt. Blir det dålig bild på digitaltv så blir det först små "fyrkanter" som uppkommer till och från. Men är det tillräckligt bra signal i den digitala domänen så blir bilden helt perfekt. Ettorna och nollorna är helt intakta.

En liknande analogi kan dras vid helt vanliga datorprogram. Är inte ettor och nollor i exakt rätt ordning och intakta så fungerar inte programet alls. Är överföringen någorlunda bra så blir signalen istället helt perfekt. Inte till 98 %, - utan till 100 %.

Det finns firmor som påstår att drivverket kan påverka ljudkvaliteten- så att ettor och nollor låter olika.
De har fel.

Cd-avläsningen i alla cd-spelare har från dag ett haft ett buffertminne där all datasignal klockas ut exakt rätt i tid. "Att skivan läses av och spelas upp i realtid" har aldrig skett.

Tex. bröstar sig fiman Rega med sina cd-spelare att de har ett buffertminne i sina spelare. Konsumenten som köper rega-spelaren kanske tror att vanliga cd-spelare inte har ett sådan- men det har de.

Linn har svängt i frågan om ettor och nollor, numera påstår de helt korrekt att ettor och nollor är helt intakta från varje cd-skiva- men det beror på att de kör nätverkspelare nu uteslutande- förut påstod de ju att olika drivverk kunde spela ettorna och nollorna mer eller mindre intakta, vilket ju var felaktigt.

Linn Karik ger förresten 1 db lägre output vid användandet som drivverk kopplat till en normal dac, om man mäter på analogutgången på dacen.

Vad det beror på har jag ingen aning om. Alla andra drivverk jag provat levererar exakt samma output kopplat till en dac.

Alla "problem" som påstås uppkomma vid digital överföring från olika håll- från bransch och hifi-journalister, kan lätt verifieras vid en enkel blindtest. Om man vill kan man lyssna en hel dag med en sorts överföring, tex optisk. Sedan byta tillbaka efter en dag till koaxial. Kan det höras någon skillnad ? Spelar musikerna mera i takt med den ena överföringen ? :wink:

Det hela slutar oftast med att ( om man för statistik över lyssningarna ) ingen som helst skillnad kan höras överhuvudtaget.

Skillnaden blir subjektivt betydligt större om man druckit kaffe strax innan, eller sitter en cm snett i lyssningssoffan.

Eller om man vet om i förväg vad som spelar.

Det finns alltså mycket större problem än digital överföring i någon liten SATA- kabel. Lyssningsrummet, tex.

Har du blivit faktarejpad eller? :roll:

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-10-28 13:36

Jag och en kompis tog en kväll och jämförde ljudet från några olika CD-spelare på kul.
Inga extrema modeller utan vanliga konsumentmodeller.
Den enda skillnaden vi kunde höra låg i återgivningen av basen, och den skillnaden var tydlig.
Så jag antar att det handlar om analogdelen som tillverkaren konstruerat för att uppnå ett visst ljud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-28 14:06

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Ingen låt - på konvolutet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-28 15:48

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Ingen låt - på konvolutet.

OK, då fattar jag ännu mindre. Upplys mig!

/ B

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2013-10-28 16:04

Det kan vara stoora skillnader mellan olika CD-spelare.När jag skulle byta ut min gamla TEAC från tidigt 90-tal mot en ny, bättre för ett par årsedan blev jag mycket besviken. Hade hemma två Denon som lät förskräckligt. Mycket dålig basåtergivning och ännu sämre diskant, det var som knivar skar i öronen. Det tog ett tag inan jag hittade rätt, men det var det värt.
Salve

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-10-28 18:37

faema skrev:Det kan vara stoora skillnader mellan olika CD-spelare.När jag skulle byta ut min gamla TEAC från tidigt 90-tal mot en ny, bättre för ett par årsedan blev jag mycket besviken. Hade hemma två Denon som lät förskräckligt. Mycket dålig basåtergivning och ännu sämre diskant, det var som knivar skar i öronen. Det tog ett tag inan jag hittade rätt, men det var det värt.
Salve

Ja, denon låter inge vidare, ju.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-10-28 18:40

rhenrics skrev:
Richard skrev:Den där skillnaden låter ju som typiskt jitter- påverkan. Kanske består skillnaden fast du provar köra rca spdif på båda apparaterna ?

Öh kolla vad mumbojumbokonstnären själv skrivit tidigare:

Richard skrev:Detta har ju gåtts igenom ett otal gånger här på faktiskt.

För att sammanfatta det hela kan man säga att ettor är ettor och nollor är nollor.

Störningar kan överföras mellan apparater vid mindre goda konstruktioner, ibland kan det bli hörbara försämringar.* Men ettorna och nollorna är intakta så länge det kommer ljud ut. Blir det fel på dataströmmen av ettor och nollor blir det inget ljud alls. Felkorrigeringen i cd-systemet är mer än 2-dubbelt, dvs det finns mer än dubbelt gånger mera säkerhetsdata än vad som behövs för 100 % korrekthet. Detta säkrar för repor stora som hela millimeter i skivan men ändå helt korrekt dataflöde av ettor och nollor.

Prova själv att sätta tunna smala tapebitar ( färgad tape )på skivan och kolla hur mycket som behövs för att det ska börja bli små avbrott i musiken. Tills man nått den punkten så blir ljudet inte sämre.

* De hörbara försämringar mellan apparater som kopplats koaxialt elektriskt är oftast försvinnande små- och beror uteslutande på att analogdelen efter dacen påverkas negativt. Jitter under ca 300 ps. är helt ohörbart, även under extrema tester. Troligen är jitter på över 1000 ps också i praktiken med normalt musikmaterial helt ohörbart.
Så stort jitter att det blir rena bitfel uppstår aldrig i normala, hela apparater.

Jitter vid optisk överföring är ofta tiofaldigt lägre än vid koaxial elektrisk överföring. Men i praktiken har det sällan betydelse för ljudet.

Man kan faktiskt dra en analogi med helt vanlig bildöverföring som sker digitalt. Blir det dålig bild på digitaltv så blir det först små "fyrkanter" som uppkommer till och från. Men är det tillräckligt bra signal i den digitala domänen så blir bilden helt perfekt. Ettorna och nollorna är helt intakta.

En liknande analogi kan dras vid helt vanliga datorprogram. Är inte ettor och nollor i exakt rätt ordning och intakta så fungerar inte programet alls. Är överföringen någorlunda bra så blir signalen istället helt perfekt. Inte till 98 %, - utan till 100 %.

Det finns firmor som påstår att drivverket kan påverka ljudkvaliteten- så att ettor och nollor låter olika.
De har fel.

Cd-avläsningen i alla cd-spelare har från dag ett haft ett buffertminne där all datasignal klockas ut exakt rätt i tid. "Att skivan läses av och spelas upp i realtid" har aldrig skett.

Tex. bröstar sig fiman Rega med sina cd-spelare att de har ett buffertminne i sina spelare. Konsumenten som köper rega-spelaren kanske tror att vanliga cd-spelare inte har ett sådan- men det har de.

Linn har svängt i frågan om ettor och nollor, numera påstår de helt korrekt att ettor och nollor är helt intakta från varje cd-skiva- men det beror på att de kör nätverkspelare nu uteslutande- förut påstod de ju att olika drivverk kunde spela ettorna och nollorna mer eller mindre intakta, vilket ju var felaktigt.

Linn Karik ger förresten 1 db lägre output vid användandet som drivverk kopplat till en normal dac, om man mäter på analogutgången på dacen.

Vad det beror på har jag ingen aning om. Alla andra drivverk jag provat levererar exakt samma output kopplat till en dac.

Alla "problem" som påstås uppkomma vid digital överföring från olika håll- från bransch och hifi-journalister, kan lätt verifieras vid en enkel blindtest. Om man vill kan man lyssna en hel dag med en sorts överföring, tex optisk. Sedan byta tillbaka efter en dag till koaxial. Kan det höras någon skillnad ? Spelar musikerna mera i takt med den ena överföringen ? :wink:

Det hela slutar oftast med att ( om man för statistik över lyssningarna ) ingen som helst skillnad kan höras överhuvudtaget.

Skillnaden blir subjektivt betydligt större om man druckit kaffe strax innan, eller sitter en cm snett i lyssningssoffan.

Eller om man vet om i förväg vad som spelar.

Det finns alltså mycket större problem än digital överföring i någon liten SATA- kabel. Lyssningsrummet, tex.

Har du blivit faktarejpad eller? :roll:

Nej, men jag hade ju totalfel i dessa inlägg. Trodde i min enfald att det kunde vara så, senare erfarenheter ( med riktiga lyssningar ) har tydligt visat att det inte var så enkelt.

Jag uppmanar dig att inte vara så enormt naiv och inte bara köpa precis allt som skrivs här. Varför gör du det ? Är du hjärntvättad ?

Du kan om du inte ser upp, bli lika indoktrinerad av allt ingengörsbögeri här, som all annan mumbo- jumbo.

Lyssna själv, och sluta att marschera till ingengörs- taktpinnen. Använd dina öron.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-28 19:08

Det här var ju inget vidare bemötande hörni! Härenstamröst: Nu får ni krypa in i öppna spisen som straff!

Nä, men lite större ödmjukhet kanske hade varit på sin plats där Richard, eller vad säger du?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-28 19:20

Ja, konstruktiva inlägg, med solklara syften att föra resonementen framåt.

Kan man inte SKITA i personfokus och resonera kring frågan istället?

Nå,
Jag skulle tänka mig att det förvisso kan finnas ganska stora skillnader mellan olika CD-apparater.
Men de är sannolikt stora enbart när man fokuserar på just detta. Och om man i skillnader inbegriper sådant som man kan mäta upp och andra skalan på...

Ur ett totalperspektiv och med ett musiklyssningssyfte, så kan man nog egentligen strunta i frågan.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-10-28 19:22

Strmbrg skrev:Ja, konstruktiva inlägg, med solklara syften att föra resonementen framåt.

Kan man inte SKITA i personfokus och resonera kring frågan istället?

Nå,
Jag skulle tänka mig att det förvisso kan finnas ganska stora skillnader mellan olika CD-apparater.
Men de är sannolikt stora enbart när man fokuserar på just detta.

Ur ett totalperspektiv och med ett musiklyssningssyfte, så kan man nog egentligen strunta i frågan.

Tycker nog att det är RÄTT stor skillnad mellan olika cd- spelare. Även om skillnaderna klangligt brukar vara små, så är skillnaderna viktigare än de försämringar som kommer senare i signalkedjan, läs högtalarna. ( tycker jag ) .
Senast redigerad av Richard 2013-10-28 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-28 19:30

Richard skrev:
Tycker nog att det är RÄTT stor skillnad mellan olika cd- spelare. Även om skillnaderna klangligt brukar vara små, så är skillnaderna viktigare än de försämringar som kommer senare i signalkedjan, läs högtalarna.

Ja, alltså jag skaffade en Benchmark DAC1 för kanske fem år sedan.
Rent impusköp, dock hade jag läst att den var kompetent.

Klangligt, vette sjåen om den förändrade något. Nu brukar jag egentligen inte tänka så mycket på klang, utan mest fokusera på upplösning förvisso.
Upplösningen upplever jag som såpass god att jag inte distraheras av den parametern.
Tidigare har jag distraherats av en slags "grötighet" när jag spisar symfonier och annat komplext.

Nå, hur menar du med att skillnaderna är små, men viktigare än skillnaderna mellan högtalare? Utveckla gärna.
:)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-10-28 19:38

Strmbrg skrev:
Richard skrev:
Tycker nog att det är RÄTT stor skillnad mellan olika cd- spelare. Även om skillnaderna klangligt brukar vara små, så är skillnaderna viktigare än de försämringar som kommer senare i signalkedjan, läs högtalarna.

Ja, alltså jag skaffade en Benchmark DAC1 för kanske fem år sedan.
Rent impusköp, dock hade jag läst att den var kompetent.

Klangligt, vette sjåen om den förändrade något. Nu brukar jag egentligen inte tänka så mycket på klang, utan mest fokusera på upplösning förvisso.
Upplösningen upplever jag som såpass god att jag inte distraheras av den parametern.
Tidigare har jag distraherats av en slags "grötighet" när jag spisar symfonier och annat komplext.

Nå, hur menar du med att skillnaderna är små, men viktigare än skillnaderna mellan högtalare? Utveckla gärna.
:)

Alla fel förstärks ju kraftigt om de införs tidigt i kedjan. Förstärkaren förstärker signalen mångfaldigt, även felen, så att de kan höras genom högtalarna. Högtalarna är hela systemets slavar, de återger bara det som de matas med.

Detta är väldigt logiskt. Samtidigt är hela anläggningen inte starkare än dess svagaste länk, vilket ofta är signalkällan eftersom felen förstärks många gånger innan de hörs i högtalaren.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-10-28 19:41

Oj då. Du har ju jättefel i hela inlägget, Richard. Hoppas någon orkar förklara för dig på vilka sätt, för jag ids inte.
Komorok Specialist Projects.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-10-28 19:43

Komorok skrev:Oj då. Du har ju jättefel i hela inlägget, Richard. Hoppas någon orkar förklara för dig på vilka sätt, för jag ids inte.

Du behöver inte heller. Ta det bara coolt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-28 19:50

Jag ska inte säga att du har jättefel Richard för jag vet inte vad det skulle vara bra till, men:

Jag tycker det är rätt så lätt att testa ljudet hos CD-spelare enligt bill50x:s metod. Helt enkelt jämföra med en annan DAC på en annan ingång i förstärkaren eller förstärkarens inbyggda DAC.

Sedan kan man avgöra själv hur mycket vikt man tycker det har. En del menar på att när det är små skillnader som mellan förstärkare och CD-spelare så tar det längre tid att fokusera hörseln på en ljudförändring. Om man väl lyckats identifiera en skillnad så är det dock bara att byta fram och tillbaka snabbt så borde den höras även då.

Det där med source first är vi ju hyffsat bekanta med efter åratal av tjatande så att ta upp det igen ser jag ingen större mening med. Alla får väl tycka vad de vill om det. Ser man inte logiken i det så är det fine. Finns ingen mening med att tjata om allt hela tiden vare sig det stämmer eller inte.

Själv kör jag all musik i .flac och digitalt ända in i förstärkaren så jag använder inte ens CD-spelare knappt. Gör jag det så är det också digitalt. Samma signalkedja som från .flac-arkivet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-28 20:07

Jag säger att alla länkar i lyssningskedjan är lika viktiga. Ett fel i vilken som helst av dem kan förstöra ljudet total och det är felets karakteristik och storhet som avgör om det är ett problem eller inte. Inte var det uppstår.
Att fel som uppstår tidigare i kedjan skulle bli förstärkta jämfört med fel som uppstår senare är helt enkelt inte sant.
Olika länkar kan ha fel med liknande karakteristik vilket gör att det mätbara felet sas ökar under kedjans gång, men det är en summa av alla fel och inte en förstärkning av ett enskilt som man ser.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-28 20:12

Förutom när det gäller brus t.ex. Det förstärks ju tidigare i kedjan det uppstår. Så på det viset är ju source first logiskt.

Allt beror på vad man menar och från vilket perspektiv man ser det. Hålla på med logikövningar när man ska jämföra signalkällor ger jag inte jättemycket för. Det är som du säger att är det ett problem så är det, vart det än uppstår.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-10-28 20:16

Martin skrev:Förutom när det gäller brus t.ex. Det förstärks ju tidigare i kedjan det uppstår. Så på det viset är ju source first logiskt.

Allt förstärks ju lika mycket. Det som är rätt också.

Är, orkar fan inte förklara när jag skriver via telefonen.

Adzer?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-28 20:18

Martin skrev:Förutom när det gäller brus t.ex. Det förstärks ju tidigare i kedjan det uppstår. Så på det viset är ju source first logiskt.

Allt beror på vad man menar och från vilket perspektiv man ser det. Hålla på med logikövningar när man ska jämföra signalkällor ger jag inte jättemycket för. Det är som du säger att är det ett problem så är det, vart det än uppstår.

Ja allt är inte helt svart eller vitt och tumregler och förenklingar är aldrig helt korrekta, men jag har varken ork eller kunskap nog anser jag för att våga mig på att gå in på den biten i detalj. Det överlåter jag åt någon annan.
Jag håller dock med komorok. Om vi antar att slutsteget är perfekt och inte förvänger signalen på något sätt så bör inte andelen brus varken öka eller minska efter slutsteget i relation till innan slutsteget ty nyttosignalen förstärks lika mycket som bruset.

Kontentan är som sagt att finns det ett fel som man stör sig på så spelar det ingen roll var det uppstår utan det bör elimineras.
Jag tror att de flesta inser hur mycket svårare det är att bygga ett felfritt lyssningsrum eller en högtalarna jämfört med en källa eller en sladd med lika små fel. Utifrån det får folk helt enkelt dra sina egna slutsatser.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi