Moderator: Redaktörer
penke62 skrev:Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
Bill50x skrev:penke62 skrev:Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
Ja, det är skillnad mellan olika spelare.
Att testa mellan optisk och RCA kan du väl alltid göra utan att drabbas av din hustrus argusögon? Då vet du ju om skillnaden mot Samsungen består eller försvinner.
/ B
Strmbrg skrev:Efter att ha hittat en högtalarlösning som passar mig, så har jag nästan helt slutat att tänka på CD-spelarskillnader och dylikt.
"Problemet" med ljudet låg i det stora, inte i det lilla.
penke62 skrev:Jag har hittills använt min Samsung Bluray till cd-avspelning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, men då (för runt 4-5 år sen) var den enligt nåt test en av de mer välljudande vid just cd-avspelning. Nu har jag ju vant mig vid det ljudet. Så kom jag till slut över en Pioneer PD-F1009 http://www.pioneer.eu/eur/products/42/59/415/PD-F1009/zoom.htmlsom jag letat efter ett bra tag. Den verkar mycket bekväm med sin plats för 300 skivor. Det räcker idag, åtminstone. Jag har kopplat den via optisk ingång till en Maratnz SR5005, precis som min Samsung. Dock tycker jag att Pioneeren låter lite fattigare i basen.Jag har ännu inte kollat ordentligt med jämförande lyssning, men spontant känns den vad som floskelmässigt kallas för blodfattig. Till saken hör att jag hade Samsungen kopplad via rca, kan det göra så stor skillnad? Jag vill inte ha Pioneeren via rca av 2 skäl: den ska stå långt bort, så den är ur vägen för hustruns (som vanligt) känsliga ögon, och så har den väl Legato Link. Den tekniken var väl inte så lysande.
Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
Richard skrev:Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Nattlorden skrev:Richard skrev:Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Utrustning som inte fixar att skicka rätt ettor och nollor på sin digital ut är på tok för dålig för att ens nämnas på ett hifi-forum.
Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
Nattlorden skrev:Bara för de som faller in under hälsovarningen på Mike Oldfields 'Amarok'.Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
Richard skrev:Den där skillnaden låter ju som typiskt jitter- påverkan. Kanske består skillnaden fast du provar köra rca spdif på båda apparaterna ?
Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Det är många saker som kan påverka ljudet från en cd- skiva.
Richard skrev:Detta har ju gåtts igenom ett otal gånger här på faktiskt.
För att sammanfatta det hela kan man säga att ettor är ettor och nollor är nollor.
Störningar kan överföras mellan apparater vid mindre goda konstruktioner, ibland kan det bli hörbara försämringar.* Men ettorna och nollorna är intakta så länge det kommer ljud ut. Blir det fel på dataströmmen av ettor och nollor blir det inget ljud alls. Felkorrigeringen i cd-systemet är mer än 2-dubbelt, dvs det finns mer än dubbelt gånger mera säkerhetsdata än vad som behövs för 100 % korrekthet. Detta säkrar för repor stora som hela millimeter i skivan men ändå helt korrekt dataflöde av ettor och nollor.
Prova själv att sätta tunna smala tapebitar ( färgad tape )på skivan och kolla hur mycket som behövs för att det ska börja bli små avbrott i musiken. Tills man nått den punkten så blir ljudet inte sämre.
* De hörbara försämringar mellan apparater som kopplats koaxialt elektriskt är oftast försvinnande små- och beror uteslutande på att analogdelen efter dacen påverkas negativt. Jitter under ca 300 ps. är helt ohörbart, även under extrema tester. Troligen är jitter på över 1000 ps också i praktiken med normalt musikmaterial helt ohörbart.
Så stort jitter att det blir rena bitfel uppstår aldrig i normala, hela apparater.
Jitter vid optisk överföring är ofta tiofaldigt lägre än vid koaxial elektrisk överföring. Men i praktiken har det sällan betydelse för ljudet.
Man kan faktiskt dra en analogi med helt vanlig bildöverföring som sker digitalt. Blir det dålig bild på digitaltv så blir det först små "fyrkanter" som uppkommer till och från. Men är det tillräckligt bra signal i den digitala domänen så blir bilden helt perfekt. Ettorna och nollorna är helt intakta.
En liknande analogi kan dras vid helt vanliga datorprogram. Är inte ettor och nollor i exakt rätt ordning och intakta så fungerar inte programet alls. Är överföringen någorlunda bra så blir signalen istället helt perfekt. Inte till 98 %, - utan till 100 %.
Det finns firmor som påstår att drivverket kan påverka ljudkvaliteten- så att ettor och nollor låter olika.
De har fel.
Cd-avläsningen i alla cd-spelare har från dag ett haft ett buffertminne där all datasignal klockas ut exakt rätt i tid. "Att skivan läses av och spelas upp i realtid" har aldrig skett.
Tex. bröstar sig fiman Rega med sina cd-spelare att de har ett buffertminne i sina spelare. Konsumenten som köper rega-spelaren kanske tror att vanliga cd-spelare inte har ett sådan- men det har de.
Linn har svängt i frågan om ettor och nollor, numera påstår de helt korrekt att ettor och nollor är helt intakta från varje cd-skiva- men det beror på att de kör nätverkspelare nu uteslutande- förut påstod de ju att olika drivverk kunde spela ettorna och nollorna mer eller mindre intakta, vilket ju var felaktigt.
Linn Karik ger förresten 1 db lägre output vid användandet som drivverk kopplat till en normal dac, om man mäter på analogutgången på dacen.
Vad det beror på har jag ingen aning om. Alla andra drivverk jag provat levererar exakt samma output kopplat till en dac.
Alla "problem" som påstås uppkomma vid digital överföring från olika håll- från bransch och hifi-journalister, kan lätt verifieras vid en enkel blindtest. Om man vill kan man lyssna en hel dag med en sorts överföring, tex optisk. Sedan byta tillbaka efter en dag till koaxial. Kan det höras någon skillnad ? Spelar musikerna mera i takt med den ena överföringen ?![]()
Det hela slutar oftast med att ( om man för statistik över lyssningarna ) ingen som helst skillnad kan höras överhuvudtaget.
Skillnaden blir subjektivt betydligt större om man druckit kaffe strax innan, eller sitter en cm snett i lyssningssoffan.
Eller om man vet om i förväg vad som spelar.
Det finns alltså mycket större problem än digital överföring i någon liten SATA- kabel. Lyssningsrummet, tex.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bara för de som faller in under hälsovarningen på Mike Oldfields 'Amarok'.Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
Ahh, den har jag missat, men vilken låt?
Nattlorden skrev:Ingen låt - på konvolutet.Bill50x skrev:Ahh, den har jag missat, men vilken låt?Nattlorden skrev:Bara för de som faller in under hälsovarningen på Mike Oldfields 'Amarok'.Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
faema skrev:Det kan vara stoora skillnader mellan olika CD-spelare.När jag skulle byta ut min gamla TEAC från tidigt 90-tal mot en ny, bättre för ett par årsedan blev jag mycket besviken. Hade hemma två Denon som lät förskräckligt. Mycket dålig basåtergivning och ännu sämre diskant, det var som knivar skar i öronen. Det tog ett tag inan jag hittade rätt, men det var det värt.
Salve
rhenrics skrev:Richard skrev:Den där skillnaden låter ju som typiskt jitter- påverkan. Kanske består skillnaden fast du provar köra rca spdif på båda apparaterna ?
Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Det är många saker som kan påverka ljudet från en cd- skiva.
Öh kolla vad mumbojumbokonstnären själv skrivit tidigare:Richard skrev:Detta har ju gåtts igenom ett otal gånger här på faktiskt.
För att sammanfatta det hela kan man säga att ettor är ettor och nollor är nollor.
Störningar kan överföras mellan apparater vid mindre goda konstruktioner, ibland kan det bli hörbara försämringar.* Men ettorna och nollorna är intakta så länge det kommer ljud ut. Blir det fel på dataströmmen av ettor och nollor blir det inget ljud alls. Felkorrigeringen i cd-systemet är mer än 2-dubbelt, dvs det finns mer än dubbelt gånger mera säkerhetsdata än vad som behövs för 100 % korrekthet. Detta säkrar för repor stora som hela millimeter i skivan men ändå helt korrekt dataflöde av ettor och nollor.
Prova själv att sätta tunna smala tapebitar ( färgad tape )på skivan och kolla hur mycket som behövs för att det ska börja bli små avbrott i musiken. Tills man nått den punkten så blir ljudet inte sämre.
* De hörbara försämringar mellan apparater som kopplats koaxialt elektriskt är oftast försvinnande små- och beror uteslutande på att analogdelen efter dacen påverkas negativt. Jitter under ca 300 ps. är helt ohörbart, även under extrema tester. Troligen är jitter på över 1000 ps också i praktiken med normalt musikmaterial helt ohörbart.
Så stort jitter att det blir rena bitfel uppstår aldrig i normala, hela apparater.
Jitter vid optisk överföring är ofta tiofaldigt lägre än vid koaxial elektrisk överföring. Men i praktiken har det sällan betydelse för ljudet.
Man kan faktiskt dra en analogi med helt vanlig bildöverföring som sker digitalt. Blir det dålig bild på digitaltv så blir det först små "fyrkanter" som uppkommer till och från. Men är det tillräckligt bra signal i den digitala domänen så blir bilden helt perfekt. Ettorna och nollorna är helt intakta.
En liknande analogi kan dras vid helt vanliga datorprogram. Är inte ettor och nollor i exakt rätt ordning och intakta så fungerar inte programet alls. Är överföringen någorlunda bra så blir signalen istället helt perfekt. Inte till 98 %, - utan till 100 %.
Det finns firmor som påstår att drivverket kan påverka ljudkvaliteten- så att ettor och nollor låter olika.
De har fel.
Cd-avläsningen i alla cd-spelare har från dag ett haft ett buffertminne där all datasignal klockas ut exakt rätt i tid. "Att skivan läses av och spelas upp i realtid" har aldrig skett.
Tex. bröstar sig fiman Rega med sina cd-spelare att de har ett buffertminne i sina spelare. Konsumenten som köper rega-spelaren kanske tror att vanliga cd-spelare inte har ett sådan- men det har de.
Linn har svängt i frågan om ettor och nollor, numera påstår de helt korrekt att ettor och nollor är helt intakta från varje cd-skiva- men det beror på att de kör nätverkspelare nu uteslutande- förut påstod de ju att olika drivverk kunde spela ettorna och nollorna mer eller mindre intakta, vilket ju var felaktigt.
Linn Karik ger förresten 1 db lägre output vid användandet som drivverk kopplat till en normal dac, om man mäter på analogutgången på dacen.
Vad det beror på har jag ingen aning om. Alla andra drivverk jag provat levererar exakt samma output kopplat till en dac.
Alla "problem" som påstås uppkomma vid digital överföring från olika håll- från bransch och hifi-journalister, kan lätt verifieras vid en enkel blindtest. Om man vill kan man lyssna en hel dag med en sorts överföring, tex optisk. Sedan byta tillbaka efter en dag till koaxial. Kan det höras någon skillnad ? Spelar musikerna mera i takt med den ena överföringen ?![]()
Det hela slutar oftast med att ( om man för statistik över lyssningarna ) ingen som helst skillnad kan höras överhuvudtaget.
Skillnaden blir subjektivt betydligt större om man druckit kaffe strax innan, eller sitter en cm snett i lyssningssoffan.
Eller om man vet om i förväg vad som spelar.
Det finns alltså mycket större problem än digital överföring i någon liten SATA- kabel. Lyssningsrummet, tex.
Har du blivit faktarejpad eller?
Strmbrg skrev:Ja, konstruktiva inlägg, med solklara syften att föra resonementen framåt.
Kan man inte SKITA i personfokus och resonera kring frågan istället?
Nå,
Jag skulle tänka mig att det förvisso kan finnas ganska stora skillnader mellan olika CD-apparater.
Men de är sannolikt stora enbart när man fokuserar på just detta.
Ur ett totalperspektiv och med ett musiklyssningssyfte, så kan man nog egentligen strunta i frågan.
Richard skrev:
Tycker nog att det är RÄTT stor skillnad mellan olika cd- spelare. Även om skillnaderna klangligt brukar vara små, så är skillnaderna viktigare än de försämringar som kommer senare i signalkedjan, läs högtalarna.
Strmbrg skrev:Richard skrev:
Tycker nog att det är RÄTT stor skillnad mellan olika cd- spelare. Även om skillnaderna klangligt brukar vara små, så är skillnaderna viktigare än de försämringar som kommer senare i signalkedjan, läs högtalarna.
Ja, alltså jag skaffade en Benchmark DAC1 för kanske fem år sedan.
Rent impusköp, dock hade jag läst att den var kompetent.
Klangligt, vette sjåen om den förändrade något. Nu brukar jag egentligen inte tänka så mycket på klang, utan mest fokusera på upplösning förvisso.
Upplösningen upplever jag som såpass god att jag inte distraheras av den parametern.
Tidigare har jag distraherats av en slags "grötighet" när jag spisar symfonier och annat komplext.
Nå, hur menar du med att skillnaderna är små, men viktigare än skillnaderna mellan högtalare? Utveckla gärna.
Martin skrev:Förutom när det gäller brus t.ex. Det förstärks ju tidigare i kedjan det uppstår. Så på det viset är ju source first logiskt.
Martin skrev:Förutom när det gäller brus t.ex. Det förstärks ju tidigare i kedjan det uppstår. Så på det viset är ju source first logiskt.
Allt beror på vad man menar och från vilket perspektiv man ser det. Hålla på med logikövningar när man ska jämföra signalkällor ger jag inte jättemycket för. Det är som du säger att är det ett problem så är det, vart det än uppstår.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster