Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Och det är den ju.
Alexi skrev:Vi ska inte glömma att 668:an är snart 10år gammal och "bara" 16-bitars. Jag är övertygad om att jag med rätt material och under bra lyssningsförhållanden skulle höra mycket tydlig skillnad. Men nej vi pratar såklart inte om natt å dag skillnader som med högtalare, utan om om små små detaljer precis vid gränsen för vad jag kan detektera, men det förstår ni väll?
Alexi skrev:Vi ska inte glömma att 668:an är snart 10år gammal och "bara" 16-bitars. Jag är övertygad om att jag med rätt material och under bra lyssningsförhållanden skulle höra mycket tydlig skillnad. Men nej vi pratar såklart inte om natt å dag skillnader som med högtalare, utan om om små små detaljer precis vid gränsen för vad jag kan detektera, men det förstår ni väll?
Bill50x skrev:MorganM skrev:Vid testet av Oppo BDP-105,så stod det att:(upplevdes som milsvida bättre än PS3 eller DV-668)!
Är alltså Oppon så mycket bättre än 668?
Är det någon som vet?
Om jag mindes rätt framstod 668'an tidigare som i princip felfri (när det gällde ljudet), bättre än så kunde det inte bli. Och nu är någon annan apparat så mycket bättre... Hur då?
/ B
DQ-20 skrev:Alexi skrev:Vi ska inte glömma att 668:an är snart 10år gammal och "bara" 16-bitars. Jag är övertygad om att jag med rätt material och under bra lyssningsförhållanden skulle höra mycket tydlig skillnad. Men nej vi pratar såklart inte om natt å dag skillnader som med högtalare, utan om om små små detaljer precis vid gränsen för vad jag kan detektera, men det förstår ni väll?
Det där känns inte som ett särskilt LTS-mässigt uttalande eftersom det bara är spekulation från din sida. Det låter vidare på dig som om 16-bitarsomvandlare skulle vara ett avgörande problem. Vad får dig att tro det?
/DQ-20
IngOehman skrev:Bill50x skrev:MorganM skrev:Vid testet av Oppo BDP-105,så stod det att:(upplevdes som milsvida bättre än PS3 eller DV-668)!
Är det någon som vet?
Om jag mindes rätt framstod 668'an tidigare som i princip felfri (när det gällde ljudet), bättre än så kunde det inte bli. Och nu är någon annan apparat så mycket bättre... Hur då?
/ B
Ja, det är mycket märkligt. Betvivlar starkt att någon blindlyssning skett.
Komorok skrev:En blind A/B-lyssning på bdp105 finns redovisad. Där hittas ju ingen skillnad iaf. Om Alexi UPPLEVER skillnad så är det tydligt att det är en subjektiv värdering och skall tolkas som en sådan. Jag tycker inte att det är så konstigt. Särskilt inte om den artikeln skrevs innan A/B-lyssningen skedde.
Richard skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:MorganM skrev:Vid testet av Oppo BDP-105,så stod det att:(upplevdes som milsvida bättre än PS3 eller DV-668)!
Är det någon som vet?
/ B
Varför tvivlar du på det ?
Richard skrev:Komorok skrev:En blind A/B-lyssning på bdp105 finns redovisad. Där hittas ju ingen skillnad iaf. Om Alexi UPPLEVER skillnad så är det tydligt att det är en subjektiv värdering och skall tolkas som en sådan. Jag tycker inte att det är så konstigt. Särskilt inte om den artikeln skrevs innan A/B-lyssningen skedde.
+1.
Det kan handla om verkliga upplevda skillnader , som maskeras vid stressen vid blind A/B lyssning.
IngOehman skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:MorganM skrev:Vid testet av Oppo BDP-105,så stod det att:(upplevdes som milsvida bättre än PS3 eller DV-668)!
Är det någon som vet?
/ B
Därför att jag känner både apparaterna väl och vet därför att de är extremt
lika varandra ljudkvalitetsmässigt. Både är superba, och därför också extremt
lika varandra.
Som resultat av en blindjämförelse så hade knappast eventuella detekterade
skillnader (om några alls) beskrivits på det viset som man kan läsa i artikeln.
Den beskrivning som innehålls låter snarare som en helt vanligt suggestions-
effekt. Inbillade skillnader kan vara mycket stora.
- - -
Alternativt kan någon av apparaterna vara trasiga, och då är DET problemet.
Att en testad apparat låter bättre än en trasig apparat är inte mycket till kon-
sumentinformation, ju.
Vh, iö
Richard skrev:
Det är ju goda nyheter för många. Det transparenta har plötsligt blivit mer transparent.
Så det kan gå.
Richard skrev:Du kan ha helt rätt i detta.
Eller så är båda apparaterna hela och det kan ändå höras en skillnad mellan dom. Det är ju så Alexi beskriver det hela.
Elfsberg skrev:Richard skrev:
Det är ju goda nyheter för många. Det transparenta har plötsligt blivit mer transparent.
Så det kan gå.
Transparent betyder inte perfekt.
PekkaJohansson skrev:farbman skrev:Hoppas att LTS kan lägga upp Michael Jackson artikeln öppet på hemsidan. Upplysning av detta slag borde LTS försöka sprida så mycket som möjligt till allmänheten.
Absolut! LTS har från och med nummer 2 2013 börjat att lägga ut enstaka artiklar ur aktuell tidning på hemsidan. Så blir fallet även med "Thriller"-artikeln. Jag har också för avsikt att översätta den till engelska för att se om den kan ta skruv även internationellt. Har tänkt tanken tidigare men "Thriller" är ju ett särdeles lämpligt album att tala om även i vidare kretsar. Jag tar tag i saken efter att ha pustat ut efter tidningsproduktion och mässa.
Uppgifter på nätet gör för övrigt gällande att versionen av "Thriller" som ligger på HDtracks är identisk med SACD-versionen. Oroväckande.
Med vänlig hälsning
Pekka
Svante skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:MorganM skrev:Vid testet av Oppo BDP-105,så stod det att:(upplevdes som milsvida bättre än PS3 eller DV-668)!
Är det någon som vet?
/ B
Det är sådant som får mig att tycka att LTS har ungefär samma trovärdighet som hifi&musik. Underhållande läsning i Molt, - javisst, men det som gäller är som alltid att lyssna själv eftersom de som testar inte är objektiva.
Det blir litet komiskt ändå då pioneer 668 länge har ansetts som så bra, då jag och många andra i flera år vid jämförelser upptäckt att det funnits många betydligt bättre ljudande spelare. Och nu senast Oppon som nu får " legimitet" i senaste Molt.
De som följt auktoritetstron slaviskt är alltså äntligen tilllåtna att byta ut sin pioneerspelare. Det är bra för då får många en högre ljudkvalitet hemma.
Jag räknar med många 668:or på hifimagasinet till salu till dumpade priser.
Hitter du verkligen den rekommendationen i artikeln? Eller är det så att du väldigt gärna vill att det ska stå så så att du får något att kritisera?
Hur är det källkritiken, egentligen?
Richard skrev:Bill50x skrev:MorganM skrev:Vid testet av Oppo BDP-105,så stod det att:(upplevdes som milsvida bättre än PS3 eller DV-668)!
Är det någon som vet?
/ B
Det är sådant som får mig att tycka att LTS har ungefär samma trovärdighet som hifi&musik. Underhållande läsning i Molt, - javisst, men det som gäller är som alltid att lyssna själv eftersom de som testar inte är objektiva.
Det blir litet komiskt ändå då pioneer 668 länge har ansetts som så bra, då jag och många andra i flera år vid jämförelser upptäckt att det funnits många betydligt bättre ljudande spelare. Och nu senast Oppon som nu får "legimitet" i senaste Molt...
Elfsberg skrev:Richard skrev:
Så det kan gå.
Transparent betyder inte perfekt.
Alexi skrev:Jag tar lärdom av era synpunkter till mina kommande artiklar. Jag blev själv, som ni kan se av mitt första inlägg överaskad över min formulering och hur den kan tolkas och det är ju inte bra om det kan misstolkas. Även om vi alla som skriver och läser här på faktiskt vet hur lätt det är att misstolka text.
Jag kände när jag skrev artikeln att jag varit så himla negativ och ville väga upp det och använde nog därför lite väl starka positiva uttryck. Men det var mitt subjektiva intryck från hemmalyssningen, vilket jag hoppas framgår av artikeln, att jag tyckte bild och ljud sammanvävt, var mycket bättre än hos just ps3 och 668, men borde satt in att jag subjektivt upplevde den och ett mildare ord än milsvida iaf för ljud.
IngOehman skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:MorganM skrev:Vid testet av Oppo BDP-105,så stod det att:(upplevdes som milsvida bättre än PS3 eller DV-668)!
Är det någon som vet?
/ B
Det blir litet komiskt ändå då pioneer 668 länge har ansetts som så bra, då jag och många andra i flera år vid jämförelser upptäckt att det funnits många betydligt bättre ljudande spelare. Och nu senast Oppon som nu får "legimitet" i senaste Molt...
Jag skall inte skriva något om din trovärdighet, men:
Du har en poäng i att MoLt blir ganska meningslös om den förlorar det som
har varit det som gör den unik - ambitionen att det skall vara en tidskrift där
det som står skall vara ackurat.
Vad har hänt med den tekniska korrekturläsningen? Vem har ansvar för den?
Jag har inte läst MoLt det senaste dryga året, så jag vet inte hur det sett ut,
men detta nummer skummade jag igenom och hittade tokighet efter tokighet.
Skall väl också säga att jag gillade Michael Jacksson-artikeln.
DET var högklassig konsumentinformation!
Vh, iö
IngOehman skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:MorganM skrev:Vid testet av Oppo BDP-105,så stod det att:(upplevdes som milsvida bättre än PS3 eller DV-668)!
Är det någon som vet?
/ B
Därför att jag känner både apparaterna väl och vet därför att de är extremt
lika varandra ljudkvalitetsmässigt. Både är superba, och därför också extremt
lika varandra.
Som resultat av en blindjämförelse så hade knappast eventuella detekterade
skillnader (om några alls) beskrivits på det viset som man kan läsa i artikeln.
Den beskrivning som innehålls låter snarare som en helt vanligt suggestions-
effekt. Inbillade skillnader kan vara mycket stora.
- - -
Alternativt kan någon av apparaterna vara trasiga, och då är DET problemet.
Att en testad apparat låter bättre än en trasig apparat är inte mycket till kon-
sumentinformation, ju. Och om det är den testade apparaten som är trasig,
eller av annat skäl färgar mycket (någon "ljudförbättring" som inte kopplats
bort?) så är det kanske bättre att man som läsare för veta detta än att läsa
att apparaten låter bättre än en annan apparat.
A/B-jämförelser är alltid tämligen värdelösa. Enda undantaget är om om det
man jämför med kvalificerar som en riktig referens.
Ingen apparat finns ju för att låta som en annan apparat - de finns förhopp-
ningsvis för att möjliggöra musiklyssning - för att låta som fonogrammet, så
att man får höra det sistnämnda. Om vi talar återgivning nota bene.
Intrycket jag får när jag läser artikeln (eller rättare sagt skummade den) är
att just återgivningsperspektivet var rådande. Och då tycker jag som sagt
att kommentaren var mycket märklig, och jag betvivlar fortfarande att någon
blindlyssning skett.
Vh, iö
Richard skrev:Opartiska mätningar på oppo 105 i Millers lab:
Lösenord: avtech, 3chip
http://www.milleraudioresearch.com/down ... _lpcm.html
Enda svagheten är ett, med dagens standard, dåligt resultat med avseende på jitter. M- dac har tex 15 gånger lägre jitter med samma mätningar, trots samma dac.
Svante skrev:Richard skrev:Opartiska mätningar på oppo 105 i Millers lab:
Lösenord: avtech, 3chip
http://www.milleraudioresearch.com/down ... _lpcm.html
Enda svagheten är ett, med dagens standard, dåligt resultat med avseende på jitter. M- dac har tex 15 gånger lägre jitter med samma mätningar, trots samma dac.
Jag hoppas att du inte menar att mätningarna i MoLt var partiska.
Det kan jag försäkra att de inte var, och om du skulle läsa numret (har du gjort det?) så skulle du veta att vi hittade andra saker än i testet du länkar till.
Richard skrev:Mätade ni jitter på oppon ?
Naqref skrev:Richard skrev:Mätade ni jitter på oppon ?
Jitter är endast relevant i den digitala domänen. Om ett visst jitter blir hörbart eller inte beror på den använda tekniken för D/A-omvandling.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster