darkg skrev:Kompromisslöshet - fåfänglighetens fåfänglighet
Ingenting är kompromisslöst om man granskar det närmare.
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Tumregler och andra försök att göra det enkelt och ytligt, som är
komplext, är fåfänga.
Vh, iö
Så sant! Hela tillvaron är ju en enda kompromiss för att öht komma överens. Ambitionen att vara kompromisslös i allt brukar innebära de allvarligaste kompromisserna i sig. T.ex. att hävda tolkningsföreträde över andra gör diskussionen och meningsutbytet mycket svårt. Öppningen för diskussion känns begränsad.lennartj skrev:darkg skrev:Kompromisslöshet - fåfänglighetens fåfänglighet
Ingenting är kompromisslöst om man granskar det närmare.
darkg skrev:IngOehman skrev:Tumregler och andra försök att göra det enkelt och ytligt, som är
komplext, är fåfänga.
Vh, iö
Men vem säger att tumregler skulle ha sådana krafter? Med tumregel förstår vi väl alla någonting ungefärligt, preliminärt; en praktiskt användbar mall som fungerar tillräckligt väl tillräckligt ofta?
Edit: som en vetenskaplig teori ungefär.
Morello skrev:darkg skrev:IngOehman skrev:Tumregler och andra försök att göra det enkelt och ytligt, som är
komplext, är fåfänga.
Vh, iö
Men vem säger att tumregler skulle ha sådana krafter? Med tumregel förstår vi väl alla någonting ungefärligt, preliminärt; en praktiskt användbar mall som fungerar tillräckligt väl tillräckligt ofta?
Tumregler är förenklingar för människor som inte förmår och/eller är för lata för att skaffa sig kunskapen. Tumregler har ingenting med vetenskapliga teroier att skaffa!
KarlXII skrev:bootstrap skrev:Livet är för stort och komplext för att man ska kunna klara sig utan tumregler.
Det beror allt på hur man förenklar det.
PerStromgren skrev:KarlXII skrev:bootstrap skrev:Livet är för stort och komplext för att man ska kunna klara sig utan tumregler.
Det beror allt på hur man förenklar det.
Det finns tumregler för det också!
Skämt åsido, vi brukar ha den här diskussionen om tumregler då och då. Den brukar sällan ge något. Jag tänker fortsätta använda både dem och begreppet, några andra vägrar att ta i dem med tång. Vi är olika.
IngOehman skrev:Varje gång man kan pensionera en tumregel (på grund av att man har
skaffat sig den kunskap och insikt om alla samband som överflödiggör
tumregeln - man förstår istället för att följa en regel) så växer man som
människa!
IngOehman skrev:Tumregler är motsatsen till att ha begripit något, de är "istället för att
begripa". Det som man begriper har man ju ingen nytta av tumregler för.
IngOehman skrev:Om du MichaelG istället för att tala om att begripa, hade skrivit att de
ger dig känslan av att du behärskar något, så hade jag förstått vad du
menat, men begripa är ju just vad man inte gör när man vilar sig mot
tumregler.
Vh, iö
Morello skrev:Tumregler är förenklingar för människor som inte förmår och/eller är för lata för att skaffa sig kunskapen.
darkg skrev:IngOehman skrev:Tumregler och andra försök att göra det enkelt och ytligt, som är
komplext, är fåfänga.
Vh, iö
Morello skrev:Tumregler är förenklingar för människor som inte förmår och/eller är för lata för att skaffa sig kunskapen.
Tumregler har ingenting med vetenskapliga teroier att skaffa!
bootstrap skrev:Livet är för stort och komplext för att man ska kunna klara sig utan tumregler.
Morello skrev:Varför då? Jag kan tex. ytterligt lite om kemi - jag känner till denna begränsning hos mig själv, men varför ska jag använda tumregler?
Det är väl bättre att konsultera någon annan- som kan?
Morello skrev:Varför då? Jag kan tex. ytterligt lite om kemi - jag känner till denna begränsning hos mig själv, men varför ska jag använda tumregler?
Det är väl bättre att konsultera någon annan- som kan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster