Moderator: Redaktörer
Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Jisses, det är betydligt större hörbara skillnader mellan cd-spelare än vad det är mellan kablar (såvida de inte är helt felkonstruerade). Jämför en bit koppar med cd-spelares aktiva analoga utgångssteg. De aktiva kretsarna påverkar givetvis ljudet mer än en stump koppar gör.
Om inte de flesta så kallade High End kablar är "felkonstruerade" så håller jag inte med. När jag senast jämförde CD-spelare (ARC CD3, Gondul 3 och en Meridian för ca 130.000) upplevde jag skillnaderna som små.... men hörbara, precis som med bättre kablar
Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Jisses, det är betydligt större hörbara skillnader mellan cd-spelare än vad det är mellan kablar (såvida de inte är helt felkonstruerade). Jämför en bit koppar med cd-spelares aktiva analoga utgångssteg. De aktiva kretsarna påverkar givetvis ljudet mer än en stump koppar gör.
Om inte de flesta så kallade High End kablar är "felkonstruerade" så håller jag inte med. När jag senast jämförde CD-spelare (ARC CD3, Gondul 3 och en Meridian för ca 130.000) upplevde jag skillnaderna som små.... men hörbara, precis som med bättre kablar
Om skillnaderna mellan olika kablar är små men hörbara är väl kablarna snarast, tvärtom mot vad du skriver, av sämre sort? Per definition.
Bra kablar hörs inte alls och några skillnader går således ej att höra.
Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Om skillnaderna mellan olika kablar är små men hörbara är väl kablarna snarast, tvärtom mot vad du skriver, av sämre sort? Per definition.
Jag trodde inte den kommentaren skulle dröja så länge![]()
Frågan är bara vilka kablar som är neutrala och inte hörs och vilka lägger till något......
Komorok skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Frågan är bara vilka kablar som är neutrala och inte hörs och vilka lägger till något......
Det är ju ganska lätt att undersöka om man vill och orkar. En switch som kopplar in en extra högtalarkabelslinga (testobjektet) extra på den vanliga.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Det är ju ganska lätt att undersöka om man vill och orkar. En switch som kopplar in en extra högtalarkabelslinga (testobjektet) extra på den vanliga.
Hur vet man att "den vanliga" är neutral?
Panelguy skrev:Hur vet man att den "vanliga" är neutral?
Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Ständigt detta F/E. Trodde inte kablar gick att F/E lyssna, måste finnas många kablar som hörs med tanke på att de flesta låter lite olika.
penke62 skrev:Jag har hittills använt min Samsung Bluray till cd-avspelning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, men då (för runt 4-5 år sen) var den enligt nåt test en av de mer välljudande vid just cd-avspelning. Nu har jag ju vant mig vid det ljudet. Så kom jag till slut över en Pioneer PD-F1009 http://www.pioneer.eu/eur/products/42/59/415/PD-F1009/zoom.htmlsom jag letat efter ett bra tag. Den verkar mycket bekväm med sin plats för 300 skivor. Det räcker idag, åtminstone. Jag har kopplat den via optisk ingång till en Maratnz SR5005, precis som min Samsung. Dock tycker jag att Pioneeren låter lite fattigare i basen.Jag har ännu inte kollat ordentligt med jämförande lyssning, men spontant känns den vad som floskelmässigt kallas för blodfattig. Till saken hör att jag hade Samsungen kopplad via rca, kan det göra så stor skillnad? Jag vill inte ha Pioneeren via rca av 2 skäl: den ska stå långt bort, så den är ur vägen för hustruns (som vanligt) känsliga ögon, och så har den väl Legato Link. Den tekniken var väl inte så lysande.
Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
AndreasArvidsson skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Ständigt detta F/E. Trodde inte kablar gick att F/E lyssna, måste finnas många kablar som hörs med tanke på att de flesta låter lite olika.
Kablar är väl något av det lättaste att F/E testa tom.
Ja om de låter olika så kommer de höras ett F/E test.
Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Morello skrev:Den allra vanligaste impedansen för antennkabel i allmänhet är dock 50 ohm, vilket torde vara olämpligt.
Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Om du gör adekvata blindtester kommer din tro att omkullkastas.
Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Menar du att jag kommer att finna att EKK är THE kabel eller att jag inte kommer att höra någon skillnad på de flesta kablar?
Komorok skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Menar du att jag kommer att finna att EKK är THE kabel eller att jag inte kommer att höra någon skillnad på de flesta kablar?
Jag vill iaf mena att du lär upptäcka att kablarna färgar exakt på det vis som deras fysiska egenskaper förutsäger att de skall färga. Det oavsett om det är Nordost, Biltema eller EKK.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Jag vill iaf mena att du lär upptäcka att kablarna färgar exakt på det vis som deras fysiska egenskaper förutsäger att de skall färga. Det oavsett om det är Nordost, Biltema eller EKK.
Intressant, ge gärna några exempel.
Komorok skrev:Panelguy skrev:Intressant, ge gärna några exempel.
Exempel på fysiska egenskaper?
Resistans, Kapacitans, Induktans...
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Intressant, ge gärna några exempel.
Nej, exempel på kablar som färgar på det vis som deras fysiska egenskaper förutsäger att de skall färga.
Nej, exempel på kablar som färgar på det vis som deras fysiska egenskaper förutsäger att de skall färga.
Panelguy skrev:Nu menar jag tydliga exempel,. Hög kapacitans i en signalkabel är ju exempelvis ingen höjdare. Jag minns också en gammal van den hul högtalarkabel jag hade där ledarna var kraftigt separerade vilket jag har för mig ledde till avrullad topp (hög kapacitans).
Vad är det som gör att exempelvis vissa Cardas låter mörka och feta medan Nordost har en tendens till motsatsen?
Komorok skrev:Panelguy skrev:Nu menar jag tydliga exempel,. Hög kapacitans i en signalkabel är ju exempelvis ingen höjdare. Jag minns också en gammal van den hul högtalarkabel jag hade där ledarna var kraftigt separerade vilket jag har för mig ledde till avrullad topp (hög kapacitans).
Vad är det som gör att exempelvis vissa Cardas låter mörka och feta medan Nordost har en tendens till motsatsen?
Har det undersökts blint att de färgar på det sättet? Om det inte är blindtestat skulle jag tro att färgningarna beror på inbillade skillnader.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Nu menar jag tydliga exempel,. Hög kapacitans i en signalkabel är ju exempelvis ingen höjdare. Jag minns också en gammal van den hul högtalarkabel jag hade där ledarna var kraftigt separerade vilket jag har för mig ledde till avrullad topp (hög kapacitans).
Har det undersökts blint att de färgar på det sättet? Om det inte är blindtestat skulle jag tro att färgningarna beror på inbillade skillnader.
Du menar att en Cardas Golden Cross och en Nordost Valhalla skulle låta likadant?......knappast
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster