av lennartj » 2013-10-30 18:59
Vissa fel i återgivningen har jag svårt att formulera vad de består av eller ens detektera vare sig i öppen A/B- eller blindtest. Det kan ta veckor innan jag upptäcker att t.ex. en ny DAC egentligen har någon egenskap som är sämre än i den DAC jag tidigare använt.
Mätvärdet är helt ovetenskapligt om jag spelar en mindre andel av tiden via den nya DACen än jag gjorde via den gamla och vinylen tar över.
Ett gammalt men tydligt exempel var min första bitstream-DAC som visade sig ha usel timing, det var inte riktigt tight igenom hela frekvensområdet.
I musik med många rytminstrument från djupaste bas till högsta diskant, så skramlade det på lite hur som helst, min hjärna orkade i alla fall inte sortera hörselintrycken till något begripligt.
Samma inspelning via en klassisk 16-bitars DAC lät helt tight och allt var bara självklart. Jag misstänker att detta berodde på jitterproblem.
Sedan jag väl upptäckt problemet har jag naturligtvis lärt mig hur jag ska lyssna efter det.
De flesta konstruktörer har med tiden lärt sig att bemästra jitter så väl att det knappast är något problem i nya apparater enligt mina nyare erfarenheter.
Några andra lyssningsbegrepp som bl.a. Strmbrg tar upp har jag svårt att hitta några mätdata som jag kan korreleras till, t.ex. upplösning, som kan handla om hur lätt det är att uppfatta olika understämmor i en tätt orkestrerad ljudmatta, men också hur inspelningens perspektiv återges.
En av mina favoritinspelningar i sammanhanget är andra spåret, Extravagans, på Gregorio Paniaguas "ploj-skiva" La Folia (HMC 901050) från 1982 där man släpper en massa ballonger som far kors och tvärs i rummet. Det är häpnadsväckande hur olika det kan återges i bredd, höjd och inte minst djup, hur stor del av flygvägen som projiceras bortom högtalarna respektive framför.
Vad har detta med DACar att göra?
Borde det inte höra hemma i en diskussion om högtalares samverkan med rummet?
Nja, bara delvis. Jag har bland annat i min medlemspresentation skrivit om den häpnadsväckande lilla DACen Brik som Kjell&Co sålde för 799 kr.
Jag uppfattar återgivningen som ofärgad, med dynamik och detaljupplösning motsvarande DACar för tio gånger högre pris utom på en punkt, stereoperspektivet är det mest hopklämda jag hört från någon DAC utan att det är mono. Det är platt fall och trots priset har jag svårt att uppleva någon lyssningsglädje via den, trots priset.
PS.
Fönstret med denna uppdatering har stått öppet hela dagen, och jag ser nu att delar av innehållet kanske passar bättre i den nyaupplösningstråden, men nu har jag tryckt på sänd i alla fall.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]