Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Alla mikrofoner från Röde är bra, dessutom till låga priser. Ett problem kan vara att vissa av deras kondensatormikrofoner lämnar en mycket hög utspänning som inte alla normala mickförstärkare klarar utan att behöva kräkas. Det finns inte någon mikrofontillverkare som kan eller vill uppge alla dina önskade parametrar.
In response to demand, we're making this album available as a CD-R with black & white photocopy of the booklet. Ugly, but functional!
Kalejdokom skrev:Att mäta sig till en bra mikrofon är ingen garant för en bra inspelning.
Jag har hållt på med PA-ljud och inspelningar i många år och kan konstatera att det är genom erfarenhet jag lärt mig vilka mickar som funkar bäst i olika sammanhang. Provat olika karaktäristiker och placeringar.
Röde har flera bra mikrofoner för portabelt bruk. Man får dock vara lite observant på att flera av deras modeller faller av under ca 70 Hz. Jag filmade ett storband med en sådan mik och blev besviken över att det fattades så mycket bas på inspelningen. Det gick dock att fixa till i redigeringen, men det blir ju inte lika bra som att få det rätt från början.
Om det gäller inspelning "hemma" eller i studioliknande miljö är det oftast bäst med någon stormembran för röster och akustiska instrument. De "låter" naturligt och hanterar höga ljudtryck bra, t.ex. för trumpet mm.
När det gäller inspelningar på plats i konsertlokaler e.d. använder jag främst kondensatormickar av traditionell typ ("cigarrer") i kombination med vanliga sångmickar, både dynamiska och av kondensatortyp.
Dessa finns i min portfölj och jag vet vad jag får med mig på inspelningen; ett ljud som blir bra och som kunden alltid varit nöjd med:
Line Audio CM3, små cigarrer för t.ex. piano, ak gitarr och kör.
AKG C535, en klassisk handmik av kondensatortyp för all typ av sång, kör och ak instrument.
AKG 3000, prisvärd stormembranmikrofon för sång och främst blåsinstrument.
AKG Perception Line P2/P3/P4/P5/170, en familj för närmickning och överhäng till slagverk, trummor, pukor.
Shure SM58, världens mest använda sångmik, främst för livebruk, men funkar också bra vid inspelning.
Shure SM56, världens mest använda instrumentmik för nära upptagning av t.ex. gitarrförstärkare.
Sen är det som med fotografering; bästa prylarna ger inte automatiskt bästa bilderna. Ljus och ljud har mycket gemensamt. Placering och kombination av prylar kan ge väldigt olika resultat. Sen har vi ju efterbehandlingen som är ett kapitel för sig.
RogerGustavsson skrev:Fast taperssection är väl mera inriktat på stealth än vanlig inspelning? Där finns mängder med länkar till inspelningar gjorda via PA-system som inte är roliga att lyssna på.
robin_bockman skrev:RogerGustavsson skrev:Fast taperssection är väl mera inriktat på stealth än vanlig inspelning? Där finns mängder med länkar till inspelningar gjorda via PA-system som inte är roliga att lyssna på.
Finns massor med folk som spelar in öppet där av alla slag där, i USA är det ganska vanligt med tillstånd från artister som möjliggör sånt.
Skillnaden mellan vadå?Svante skrev:För avstånd större än några meter hamnar dock skillnaden så lågt ner i basen att den kan vara betydelselös.
paa skrev:Skillnaden mellan vadå?Svante skrev:För avstånd större än några meter hamnar dock skillnaden så lågt ner i basen att den kan vara betydelselös.
Skillnad mellan rak och fallande frekvensgång, eller skillnad mellan olika mickar, eller skillnad mellan något annat?
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Skillnaden mellan vadå?Svante skrev:För avstånd större än några meter hamnar dock skillnaden så lågt ner i basen att den kan vara betydelselös.
Skillnad mellan rak och fallande frekvensgång, eller skillnad mellan olika mickar, eller skillnad mellan något annat?
Skillnaden mellan rak och fallande frekvensgång. Skillnaden mellan olika mickar kan ligga i att man dimensionerat mikrofonen för närtagning eller mera distant tagning. Rundtagande mikrofoner har samma frekvensgång oavsett avtstånd till källan. Riktade mikrofoner använda på lite större avstånd påverkas en del av hur frekvensgången ser ut för ljud som inte infaller rakt framifrån. En taggig frekvensgång för icke-framifrån infallande ljud kanske gör sig märkbar?
Du menar att det inte finns någon stigtid, som kan variera p.g.a. eftersläpning, det finns ju ändå en tröghet i systemet? Hur är det med TIM (Transient Intermodulationsdistorsion)?jansch skrev:Isaac - Jag tror inte att slewrate är en intressant parameter för kondensatormikrofoner.
Det blir liksom "baklänges" då frekvensgången faller istället
Man skulle ju i sig kunna se ljudtryckståligheten som ett mått motsvarande slewrate, dvs när membranets rörelse är så stor att den inte är försumbar jämfört med avståndet mellan membran och backplate (alternativt att membranet slår i).
Men det blir lite ologiskt då det inte påverkar stigtiden utan amplituden. Nä, det var nog en dum ide'.
Mikrofonens egna förstärkare är ju en "katodföljare" och är säkert inte en begränsande faktor förutom max sving.
Ja, DPA är mycket bra, har använt några av deras mikrofoner.RogerGustavsson skrev:Mikrofontillverkaren DPA är en av få som visar t.ex. avståndsberoende frekvensgång hos riktade mikrofoner. Kolla även kurvorna för olika infallsvinklar.
http://www.dpamicrophones.com/en/produc ... 7#diagrams
paa skrev:Skillnaden mellan vadå?Svante skrev:För avstånd större än några meter hamnar dock skillnaden så lågt ner i basen att den kan vara betydelselös.
Det jag läst är att slew rate skulle vara en form av TIM, jag förstår ditt resonemang, slew rate är nog helt korrekt som du säger en felaktigt vald term i sammanhanget, visserligen ger ökad tröghet lägre amplitud, det jag menade var att då maxamplitud inte uppnås, under en viss tid, borde väl inte heller en lika snabb amplitudsänkning på samma tid kunna uppnås, vilket borde kunna skapa Transient Intermodulation?jansch skrev:Isaac - vad jag menar är att jag har aldrig sett nån mätning/mätmetod för stigtid på mikrofoner. Alltså typ Volt/us på utsignalen.
På t.ex en Operationsförstärkare med lämplig återkoppling är det ju ett väldigt elegant sätt att se var gränsfrekvensen går för en given utsignal. Man ser hur "stigtiden" breder ut sig från nollgenomgången (där förändringshastigheten är som störst) vid högre frekvenser och till slut omvandlas sinussignalen helt till en sågtand med väldefinierad flank.
Den mekaniska trögheten i en mikrofonkapsel resulterar ju istället i minskad amplitud på utsignalen, en sågtand med definierad flank uppstår ju inte.
TIM är ju inte lätt att mäta då det mej veterligen inte finns nån standard (nån som vet bättre?)
En del mätningar där, det gillar jag, man undrar dock hur dom mäter mikrofoner?lennartj skrev:Schoeps gör också förträffliga mikrofoner. Dessutom har de en mycket lärorik webbsajt med massor av information om användning mm.
http://www.schoeps.de/en/downloads/papers
Senaste tillägget är ett antal olika inspelningssituationer, där de på var och en riggat ett antal mikrofonuppställningar som man kan växla mellan och själv bedöma skillnaderna
http://www.schoeps.de/en/applications/showroom
De är mest kända för sitt modulära Colette-system med massor av mikrofonkapslar med olika karaktäristik
http://www.schoeps.de/en/products/categories/overview-mod-mi
och diverse fiffiga tillbehör som man kan önska sig.
För de flesta amatörer stannar det nog vid drömmar, för det är inga Kina-produkter utan "Deutsche Wertarbeit".
Riktprislistor får ju inte finnas inom EU, men man kan ju kolla den amerikanska http://www.reddingaudio.com/downloads/Schoeps%20Technical/Schoeps_PNPL_4-16-2012_b.pdf
Thomann har några av de vanligaste produkterna
http://www.thomann.de/gb/search_BF_schoeps.html?sid=639a260c2d70619203ddc7dd964677e5 som ett matchat stereopar med vanliga cardioidkapslar och förstärkare som tar 12-48V fantommatning för endast 2699 Euro.![]()
Polärdiagram, frekvensgång och data för de flesta mikrofonkapslarna finns samlade i http://www.schoeps.de/documents/Schoeps-Manual_CMC_MK_E_11-2009.pdf
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster