Kvalitéer hos en bra mikrofon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Isaac

Kvalitéer hos en bra mikrofon?

Inläggav Isaac » 2013-10-30 01:25

En bra mikrofon för bland annat musikinspelning skall ha olika bra kvalitéer för olika parametrar.

Vad utöver frekvensrak, trycktålig, lågt brus, hög utgångssignal, upptagningskarakteristikor (riktningskänslighet).
Alltså vad mer är viktigt att ta hänsyn till för en mer transparent upptagning? En egen tanke är olika distorsionsformer, exempelvis harmonisk, intermodulation, varierande fasfel över amplitud och frekvens, TIM?

Har ni tips på bra mikrofoner med lite uppgifter om specifikationer så är även det av stort intresse.

Själv tycker jag Röde NT1A är en mycket bra och prisvärd mikrofon trots att den inte mäter speciellt frekvensrakt. Jag kan dock inte förstå varför jag upplever den representera verkligheten så bra.

Uppmikningstekniker och andra lösningar för bra ljud från olika mikrofoner får gärna diskuteras i tråden.

MVH/Isaac.
Senast redigerad av Isaac 2013-11-11 03:18, redigerad totalt 2 gånger.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-10-30 01:42

Alla mikrofoner från Röde är bra, dessutom till låga priser. Ett problem kan vara att vissa av deras kondensatormikrofoner lämnar en mycket hög utspänning som inte alla normala mickförstärkare klarar utan att behöva kräkas. Det finns inte någon mikrofontillverkare som kan eller vill uppge alla dina önskade parametrar.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2013-10-30 01:53

Nagrania skrev:Alla mikrofoner från Röde är bra, dessutom till låga priser. Ett problem kan vara att vissa av deras kondensatormikrofoner lämnar en mycket hög utspänning som inte alla normala mickförstärkare klarar utan att behöva kräkas. Det finns inte någon mikrofontillverkare som kan eller vill uppge alla dina önskade parametrar.

Det är sant, man får alltid vara mycket försiktig med gain, då man använder Röde NT1A.

Ja, vissa av parametrarna kanske är svåra att mäta?
Senast redigerad av Isaac 2013-10-30 01:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2013-10-30 01:54

Frågan är väl också hur man går till väga för att genomföra eventuella mätningar?

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2013-10-30 08:54

http://taperssection.com är ett forum som jag kan rekommendera i frågan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-30 09:22

Fast taperssection är väl mera inriktat på stealth än vanlig inspelning? Där finns mängder med länkar till inspelningar gjorda via PA-system som inte är roliga att lyssna på.

Många mikrofoner som är eller har varit omtyckta mäter inte speciellt bra. Det är också frågan om vad man vill spela in och hur. Några mikrofoner som alltid passar i alla sammanhang tror jag inte finns. Det finns väl en anledning till att modellfloran från en och samma tillverkare kan vara rätt stor? Kolla på t.ex. AKG, Schoeps eller Neumann/Sennheiser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-30 09:44

Ju mindre membran desto rakare kurva, och desto mer brusar den.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-10-30 09:50

Att mäta sig till en bra mikrofon är ingen garant för en bra inspelning.

Jag har hållt på med PA-ljud och inspelningar i många år och kan konstatera att det är genom erfarenhet jag lärt mig vilka mickar som funkar bäst i olika sammanhang. Provat olika karaktäristiker och placeringar.

Röde har flera bra mikrofoner för portabelt bruk. Man får dock vara lite observant på att flera av deras modeller faller av under ca 70 Hz. Jag filmade ett storband med en sådan mik och blev besviken över att det fattades så mycket bas på inspelningen. Det gick dock att fixa till i redigeringen, men det blir ju inte lika bra som att få det rätt från början :).

Om det gäller inspelning "hemma" eller i studioliknande miljö är det oftast bäst med någon stormembran för röster och akustiska instrument. De "låter" naturligt och hanterar höga ljudtryck bra, t.ex. för trumpet mm.

När det gäller inspelningar på plats i konsertlokaler e.d. använder jag främst kondensatormickar av traditionell typ ("cigarrer") i kombination med vanliga sångmickar, både dynamiska och av kondensatortyp.

Dessa finns i min portfölj och jag vet vad jag får med mig på inspelningen; ett ljud som blir bra och som kunden alltid varit nöjd med:

Line Audio CM3, små cigarrer för t.ex. piano, ak gitarr och kör.

AKG C535, en klassisk handmik av kondensatortyp för all typ av sång, kör och ak instrument.

AKG 3000, prisvärd stormembranmikrofon för sång och främst blåsinstrument.

AKG Perception Line P2/P3/P4/P5/170, en familj för närmickning och överhäng till slagverk, trummor, pukor.

Shure SM58, världens mest använda sångmik, främst för livebruk, men funkar också bra vid inspelning.

Shure SM56, världens mest använda instrumentmik för nära upptagning av t.ex. gitarrförstärkare.

Sen är det som med fotografering; bästa prylarna ger inte automatiskt bästa bilderna. Ljus och ljud har mycket gemensamt. Placering och kombination av prylar kan ge väldigt olika resultat. Sen har vi ju efterbehandlingen som är ett kapitel för sig 8).

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2013-10-30 09:54

Didrik de Geer's rörmikrofoner med separat strömförsörjning.

Svenskt hantverk tror jag men passar väll inte överallt.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-10-30 10:08

Inte för att vara elak, men det där är ju som att föreslå en Rolls när någon ber om råd gällande ny bruksbil. Jag förstod TS som att Röde utgjorde någon form av referens och tyckte att man borde tipsa om mikrofoner i hanterbar prisklass.

Men visst finns det exklusiva flaggskepp från flera tillverkare, som jag trånat över, men som förstås ligger bortom rimliga ekonomiska gränser.

Användarvisningsbild
lennartj

Välja mikrofonuppställning

Inläggav lennartj » 2013-10-30 12:17

Om man är nyfiken på hur olika mikrofonuppställningar påverkar perpektivåtergivningen mm. rekommenderar jag denna nördiga CD med dokumentation.

http://shop.performancerecordings.com/product.sc?productId=6

James Boyk skriver
In response to demand, we're making this album available as a CD-R with black & white photocopy of the booklet. Ugly, but functional!

Jag köpte min när den var nyutkommen 1990, men den har varit slut sedan länge, så det är glädjande att att den går att få tag på igen.
För mig var den ett värdefullt stöd att välja mikrofoner och uppställning som kändes som den vettigaste att börja med för den typ av inspelningar jag gör.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-30 12:19

Kalejdokom skrev:Att mäta sig till en bra mikrofon är ingen garant för en bra inspelning.

Jag har hållt på med PA-ljud och inspelningar i många år och kan konstatera att det är genom erfarenhet jag lärt mig vilka mickar som funkar bäst i olika sammanhang. Provat olika karaktäristiker och placeringar.

Röde har flera bra mikrofoner för portabelt bruk. Man får dock vara lite observant på att flera av deras modeller faller av under ca 70 Hz. Jag filmade ett storband med en sådan mik och blev besviken över att det fattades så mycket bas på inspelningen. Det gick dock att fixa till i redigeringen, men det blir ju inte lika bra som att få det rätt från början :).

Om det gäller inspelning "hemma" eller i studioliknande miljö är det oftast bäst med någon stormembran för röster och akustiska instrument. De "låter" naturligt och hanterar höga ljudtryck bra, t.ex. för trumpet mm.

När det gäller inspelningar på plats i konsertlokaler e.d. använder jag främst kondensatormickar av traditionell typ ("cigarrer") i kombination med vanliga sångmickar, både dynamiska och av kondensatortyp.

Dessa finns i min portfölj och jag vet vad jag får med mig på inspelningen; ett ljud som blir bra och som kunden alltid varit nöjd med:

Line Audio CM3, små cigarrer för t.ex. piano, ak gitarr och kör.

AKG C535, en klassisk handmik av kondensatortyp för all typ av sång, kör och ak instrument.

AKG 3000, prisvärd stormembranmikrofon för sång och främst blåsinstrument.

AKG Perception Line P2/P3/P4/P5/170, en familj för närmickning och överhäng till slagverk, trummor, pukor.

Shure SM58, världens mest använda sångmik, främst för livebruk, men funkar också bra vid inspelning.

Shure SM56, världens mest använda instrumentmik för nära upptagning av t.ex. gitarrförstärkare.

Sen är det som med fotografering; bästa prylarna ger inte automatiskt bästa bilderna. Ljus och ljud har mycket gemensamt. Placering och kombination av prylar kan ge väldigt olika resultat. Sen har vi ju efterbehandlingen som är ett kapitel för sig 8).

Inte för att detta rör mig, eller att jag personligen har användning för infon.

Men *GILLAR* sådana här inlägg gör jag. :)

Jag saknar någon "tummen upp"-smiley ... faktiskt .. ;)

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2013-10-30 12:31

RogerGustavsson skrev:Fast taperssection är väl mera inriktat på stealth än vanlig inspelning? Där finns mängder med länkar till inspelningar gjorda via PA-system som inte är roliga att lyssna på.

Finns massor med folk som spelar in öppet där av alla slag där, i USA är det ganska vanligt med tillstånd från artister som möjliggör sånt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-30 13:21

robin_bockman skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast taperssection är väl mera inriktat på stealth än vanlig inspelning? Där finns mängder med länkar till inspelningar gjorda via PA-system som inte är roliga att lyssna på.

Finns massor med folk som spelar in öppet där av alla slag där, i USA är det ganska vanligt med tillstånd från artister som möjliggör sånt.

Jo, jag vet men i regel är det sällan som inspelningarna är gjorda utan stora doser lokalljud och PA. Jag har laddat ner ett antal som är riktigt bra och de är antingen inspelade med mikrofonerna på scen eller i väl passande lokaler. Det är väldigt svårt att med ett mikrofonpar fånga musik spelad live. Det går bra med akustisk musik, har gjort det själv. Är svårare när instrumenten inte balanserar naturligt mot varandra. Har några mycket välljudande inspelningar med Alex Skolnick, The Toasted Grains eller Bobby Lee Rodgers Trio.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-30 14:57

ALLA riktade mikrofoner har en avståndsberoende tonkurva. Det betyder att alla sådana mikrofoner kan ha ett och endast ett avstånd som ger rak tonkurva. För avstånd större än några meter hamnar dock skillnaden så lågt ner i basen att den kan vara betydelselös.

Billiga favvomikar som jag har är Line Audios CM3 (njure), förutsatt att den placeras på 30 cm avstånd eller OM1 (kula).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-30 15:05

Svante skrev:För avstånd större än några meter hamnar dock skillnaden så lågt ner i basen att den kan vara betydelselös.
Skillnaden mellan vadå?
Skillnad mellan rak och fallande frekvensgång, eller skillnad mellan olika mickar, eller skillnad mellan något annat?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-30 17:15

paa skrev:
Svante skrev:För avstånd större än några meter hamnar dock skillnaden så lågt ner i basen att den kan vara betydelselös.
Skillnaden mellan vadå?
Skillnad mellan rak och fallande frekvensgång, eller skillnad mellan olika mickar, eller skillnad mellan något annat?

Skillnaden mellan rak och fallande frekvensgång. Skillnaden mellan olika mickar kan ligga i att man dimensionerat mikrofonen för närtagning eller mera distant tagning. Rundtagande mikrofoner har samma frekvensgång oavsett avtstånd till källan. Riktade mikrofoner använda på lite större avstånd påverkas en del av hur frekvensgången ser ut för ljud som inte infaller rakt framifrån. En taggig frekvensgång för icke-framifrån infallande ljud kanske gör sig märkbar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-30 17:51

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:
Skillnaden mellan vadå?

Skillnaden mellan rak och fallande frekvensgång. Skillnaden mellan olika mickar kan ligga i att man dimensionerat mikrofonen för närtagning eller mera distant tagning. Rundtagande mikrofoner har samma frekvensgång oavsett avtstånd till källan. Riktade mikrofoner använda på lite större avstånd påverkas en del av hur frekvensgången ser ut för ljud som inte infaller rakt framifrån. En taggig frekvensgång för icke-framifrån infallande ljud kanske gör sig märkbar?

Menar du att en riktad mikrofon, som har rak frekvensgång på några dm avstånd, först får ett litet basfall på lite större avstånd, men sedan på ännu längre avstånd så blir frekvensgången rak igen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-30 18:00

En riktad mikrofons tonkurva ändrar sig med avståndet således att
den förlorar mer och mer bas ju längre avståndet är.

När man är tre meter ifrån mikrofonen så blir tillstånder över 20 Hz
dock oförändrat även om avståndet fortsätter att öka. Det är bara
nivån under 20 Hz som då fortsätter att falla.

Jag skrev (minst) en artikel om detta någon gång på 90-talet i MoLt.
Minns inte i vilket nummer det var dock.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om en riktad mikrofon hade haft rak tonkurva på oändligt avstånd (vilket
de av olika skäl inte med lätthet kan ges, på grund av att metoden man brukar
använda för att ge dem riktegenskaper också drabbar basen) så skulle "basen"
höjas vid alla avstånd kortare än oändligheten. Vid cirka tre meters avstånd så
skulle höjningen nå upp till audioområdet (i.e. 20 Hz).

Tittar man på de två fenomenen "tonkurva som funktion av partikelhastighet"
(som alltså bildar en HP-funktion för alla riktade mikrofoner* jag stött på) och
den "förändring i ljudvågens akustiska impedans som funktion av kvoten mellan
vågadien och våglängden skapar", så finner man att de för varje god mikrofon
vid någon frekvens kompenserar varandra bättre än vid andra frekvenser.

Det brukar vara någonstans mellan 20 och 60 cm från mikrofonen.

Det ser ut som en sorts mittpunktsbalans och att man däröver förlorar bas
medan man under detta avstånd får för mycket (proximity-effekten). Men det
råder inte symmetri runt det avståndet - eftersom det är två fenomen som,
just där, släcker ut varandra.

*Vi kan för enkelheten skull låtsas att vi bara talar om mikrofoner som BARA
"lyssnar" på partikelhastigheten, alltså åttor.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch

Inläggav jansch » 2013-11-01 11:04

Isaac - Jag tror inte att slewrate är en intressant parameter för kondensatormikrofoner.
Det blir liksom "baklänges" då frekvensgången faller istället

Man skulle ju i sig kunna se ljudtryckståligheten som ett mått motsvarande slewrate, dvs när membranets rörelse är så stor att den inte är försumbar jämfört med avståndet mellan membran och backplate (alternativt att membranet slår i).
Men det blir lite ologiskt då det inte påverkar stigtiden utan amplituden. Nä, det var nog en dum ide'.

Mikrofonens egna förstärkare är ju en "katodföljare" och är säkert inte en begränsande faktor förutom max sving.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2013-11-01 21:43

Tack för alla intressanta tips och förslag, det skall kollas upp.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2013-11-01 21:49

jansch skrev:Isaac - Jag tror inte att slewrate är en intressant parameter för kondensatormikrofoner.
Det blir liksom "baklänges" då frekvensgången faller istället

Man skulle ju i sig kunna se ljudtryckståligheten som ett mått motsvarande slewrate, dvs när membranets rörelse är så stor att den inte är försumbar jämfört med avståndet mellan membran och backplate (alternativt att membranet slår i).
Men det blir lite ologiskt då det inte påverkar stigtiden utan amplituden. Nä, det var nog en dum ide'.

Mikrofonens egna förstärkare är ju en "katodföljare" och är säkert inte en begränsande faktor förutom max sving.
Du menar att det inte finns någon stigtid, som kan variera p.g.a. eftersläpning, det finns ju ändå en tröghet i systemet? Hur är det med TIM (Transient Intermodulationsdistorsion)?

Finns väl en korrelation där?
Senast redigerad av Isaac 2013-11-01 22:13, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-01 21:59

Mikrofontillverkaren DPA är en av få som visar t.ex. avståndsberoende frekvensgång hos riktade mikrofoner. Kolla även kurvorna för olika infallsvinklar.

http://www.dpamicrophones.com/en/produc ... 7#diagrams

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2013-11-01 22:14

RogerGustavsson skrev:Mikrofontillverkaren DPA är en av få som visar t.ex. avståndsberoende frekvensgång hos riktade mikrofoner. Kolla även kurvorna för olika infallsvinklar.

http://www.dpamicrophones.com/en/produc ... 7#diagrams
Ja, DPA är mycket bra, har använt några av deras mikrofoner.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-11-01 23:21

Ja det finns många bra mikrofoner där DPA naturligtvis är en. Men vi har också Brauner, Neumann, Sennheiser MKH 20-60, Geffel M930 och Rode. Jag kommer inte längre ihåg alla beteckningarna på alla bra mickar som jag har använt under mina verksamhetsår sedan början av 60-talet. Det är också mycket nostalgi kring vissa gamla mikrofoner som jag inte alltid vill kännas vid. Så är det i.a.f för mig.

Användarvisningsbild
lennartj

Schoeps

Inläggav lennartj » 2013-11-02 03:55

Schoeps gör också förträffliga mikrofoner. Dessutom har de en mycket lärorik webbsajt med massor av information om användning mm.

http://www.schoeps.de/en/downloads/papers

Senaste tillägget är ett antal olika inspelningssituationer, där de på var och en riggat ett antal mikrofonuppställningar som man kan växla mellan och själv bedöma skillnaderna
http://www.schoeps.de/en/applications/showroom

De är mest kända för sitt modulära Colette-system med massor av mikrofonkapslar med olika karaktäristik
http://www.schoeps.de/en/products/categories/overview-mod-mi
och diverse fiffiga tillbehör som man kan önska sig.
För de flesta amatörer stannar det nog vid drömmar, för det är inga Kina-produkter utan "Deutsche Wertarbeit".
Riktprislistor får ju inte finnas inom EU, men man kan ju kolla den amerikanska http://www.reddingaudio.com/downloads/Schoeps%20Technical/Schoeps_PNPL_4-16-2012_b.pdf

Thomann har några av de vanligaste produkterna
http://www.thomann.de/gb/search_BF_schoeps.html?sid=639a260c2d70619203ddc7dd964677e5 som ett matchat stereopar med vanliga cardioidkapslar och förstärkare som tar 12-48V fantommatning för endast 2699 Euro. 8O

Bild
Polärdiagram, frekvensgång och data för de flesta mikrofonkapslarna finns samlade i http://www.schoeps.de/documents/Schoeps-Manual_CMC_MK_E_11-2009.pdf
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-02 11:01

paa skrev:
Skillnaden mellan vadå?

Jag syftade på skillnaden mellan den raka tonkurva som man kan få på ett avstånd och vad det blir på ett annat avstånd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch

Inläggav jansch » 2013-11-02 11:07

Isaac - vad jag menar är att jag har aldrig sett nån mätning/mätmetod för stigtid på mikrofoner. Alltså typ Volt/us på utsignalen.
På t.ex en Operationsförstärkare med lämplig återkoppling är det ju ett väldigt elegant sätt att se var gränsfrekvensen går för en given utsignal. Man ser hur "stigtiden" breder ut sig från nollgenomgången (där förändringshastigheten är som störst) vid högre frekvenser och till slut omvandlas sinussignalen helt till en sågtand med väldefinierad flank.

Den mekaniska trögheten i en mikrofonkapsel resulterar ju istället i minskad amplitud på utsignalen, en sågtand med definierad flank uppstår ju inte.

TIM är ju inte lätt att mäta då det mej veterligen inte finns nån standard (nån som vet bättre?)

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2013-11-02 15:05

jansch skrev:Isaac - vad jag menar är att jag har aldrig sett nån mätning/mätmetod för stigtid på mikrofoner. Alltså typ Volt/us på utsignalen.
På t.ex en Operationsförstärkare med lämplig återkoppling är det ju ett väldigt elegant sätt att se var gränsfrekvensen går för en given utsignal. Man ser hur "stigtiden" breder ut sig från nollgenomgången (där förändringshastigheten är som störst) vid högre frekvenser och till slut omvandlas sinussignalen helt till en sågtand med väldefinierad flank.

Den mekaniska trögheten i en mikrofonkapsel resulterar ju istället i minskad amplitud på utsignalen, en sågtand med definierad flank uppstår ju inte.

TIM är ju inte lätt att mäta då det mej veterligen inte finns nån standard (nån som vet bättre?)
Det jag läst är att slew rate skulle vara en form av TIM, jag förstår ditt resonemang, slew rate är nog helt korrekt som du säger en felaktigt vald term i sammanhanget, visserligen ger ökad tröghet lägre amplitud, det jag menade var att då maxamplitud inte uppnås, under en viss tid, borde väl inte heller en lika snabb amplitudsänkning på samma tid kunna uppnås, vilket borde kunna skapa Transient Intermodulation?

Användarvisningsbild
Isaac

Re: Schoeps

Inläggav Isaac » 2013-11-02 15:13

lennartj skrev:Schoeps gör också förträffliga mikrofoner. Dessutom har de en mycket lärorik webbsajt med massor av information om användning mm.

http://www.schoeps.de/en/downloads/papers

Senaste tillägget är ett antal olika inspelningssituationer, där de på var och en riggat ett antal mikrofonuppställningar som man kan växla mellan och själv bedöma skillnaderna
http://www.schoeps.de/en/applications/showroom

De är mest kända för sitt modulära Colette-system med massor av mikrofonkapslar med olika karaktäristik
http://www.schoeps.de/en/products/categories/overview-mod-mi
och diverse fiffiga tillbehör som man kan önska sig.
För de flesta amatörer stannar det nog vid drömmar, för det är inga Kina-produkter utan "Deutsche Wertarbeit".
Riktprislistor får ju inte finnas inom EU, men man kan ju kolla den amerikanska http://www.reddingaudio.com/downloads/Schoeps%20Technical/Schoeps_PNPL_4-16-2012_b.pdf

Thomann har några av de vanligaste produkterna
http://www.thomann.de/gb/search_BF_schoeps.html?sid=639a260c2d70619203ddc7dd964677e5 som ett matchat stereopar med vanliga cardioidkapslar och förstärkare som tar 12-48V fantommatning för endast 2699 Euro. 8O

Bild
Polärdiagram, frekvensgång och data för de flesta mikrofonkapslarna finns samlade i http://www.schoeps.de/documents/Schoeps-Manual_CMC_MK_E_11-2009.pdf
En del mätningar där, det gillar jag, man undrar dock hur dom mäter mikrofoner?

Nästa

Återgå till Teknikforum