Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-10-30 12:04

Nu fungerar länken som alltså heter
http://lts.a.se/pub/masweb/MichaelJacks ... 8697179862

Tack för uppmärksamheten!

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-10-30 13:11

Richard skrev:
Morello skrev:Avslöjar artikeln vad som hände med basregistret, vilket lyser med frånvaro på alla utgåvor jag hittills hört? :D
---
Varför tror du att de har litet bas ?

Kanske dags för dig att skaffa högtalare med mera potens i basregistret och en bättre signalkälla ?

Det finns ju i stort sett ingenting under 50 Hz.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-30 14:01

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Komorok skrev:
Morello skrev:
Komorok skrev:
Morello skrev:Å vad kom Claes fram till?

Att BDP-105 inte kunde beläggas med färgning under de undersökningar och tester/lyssningar de gjorde.

Inte illa!

Japp, men den verkar brista lite i övrigt vilket gör att jag passar på den. Nästa generation kanske...

Ja, jag ska iväg nu, så hur den brister får någon annan utveckla :-) .

Jag håller med dig.

För att utveckla lite vad jag tycker är fel och egentligen något som gör den extremt oanvändbar (för alla andra utom mig som har en HD-CRT-monitor! :) ) är följande:

Den verkar sakna möjlighet för att justera läppsynk! Samma fel förelåg även hos BDP-95.

Oftast kommuniceras läppsynken via HDMI E-EDID, men ibland funkar det inte som det ska. Då behöver man kunna ställa in läppsynken manuellt.

Anledningen är ju att man egentligen vill kunna använda de potentiellt välljudande D/A-omvandlarna i BDP-105. Men om man inte kan ställa in läppsynken, så faller ju hela resonemanget. Då måste man ändå använda en vanlig hembioreceiver med dess inibyggda D/A. Då ser jag det lite som så att man då betalar en massa pengar för en fin D/A-funktion som man inte har någon direkt nytta av. I så fall kan man ju lika gärna göra som andra, spela på en gammal 668 för DVD-Audio och SACD och skaffa sig en billig BluRay-spelare istället.

Tyvärr framkom inte detta alls i testet.

Jag bör tillägga att jag inte har provat i praktiken hur 95:an och 105:an beter sig kopplad multikanal analogt ut och med bild via HDMI till en vanlig platt-tv. Någon som kan rapportera?

Jag tyckte också att det var synd att det kom in en del subjektiviteter om ljudet i artikeln som endast borde ha handlat om användandet och finesser. Där fattades en hel del info tycker jag också.

Det går att ställa in läppsync manuellt på Oppo BDP-105EU! Det man behöver göra är att uppgradera firmware. Det sker då Oppo är inkopplad så att den kan komma ut på nätet. Med uppgraderat firmware är det bara att gå in i menyerna.

Hade ni inte uppdaterat till senaste firmware innan ni testat? Om inte så tycker jag det är svagt. Har ni i testet skrivit vilken version av firmware som apparaten hade då ni testade den? Om inte så tycker jag det är svagt.

Och det du nu skriver är således felaktigt d v s ett falskt påstående! Du skall nog vara glad att det du nu skriver inte framkom i testet. Jag ser bristen på korrekt konsumentupplysning i kombination med felaktig konsumentupplysning vad gäller läppsynk på Oppo 105 som långt mycket allvarligare fel än tjafset angående Gibbs. Var är verklighetsanknytningen i er info?

Mvh
Peter

Jag förmodar att du sett Alexis svar mellan din fråga och mitt svar. Där framgår det att vi testade Oppon tidigare än den senaste Firmwaren. I och med det tycker jag nog att dina invändningar kan ses som irrelevanta. Jag har inte tidningen framför mig, men jag minns inte vilken mjukvaruversion som låg i maskinen då vi testade den. Jag tror inte det stod i artikel faktiskt. Det är någonting som jag tycker att vi borde ta med för alla framtida tester av apparater.

Nya mjukvaror lär nog dyka upp även fortsättningsvis, och en test kan naturligen bara spegla hur den betedde sig där och då. Jag kan tycka att denna utveckling med apparater som inte är helt färdiga när de släpps, är oroväckande. Vi ser det med telefoner. Särsklit hembioförsteg har varit drabbade med allvarliga buggar. Personligen gillar jag apparater som är fungerar som de ska, utan att behöva uppgardera mjukvaran. (För professionellt bruk, brukar man INTE vilja uppgradera så fort det kommer ny mjukvara. Så länge som man inte upplever några brister i befintlig mjukvara, brukar man mycket hellre ligga kvar på den gamla.)

Jag kan tycka att det är ganska kasst att släppa en produkt som inte har läppsynkjusteringsmöjlighet alls från början. Samma fel hade Oppo BDP-95 hela tiden vad jag känner till. Jag vet inte hur de tänkte när de gjorde apparaten så, det känns lite som att de inte tänkte alls på hur produkten ska användas. Om Oppo nu skulle kunna fixa till även 95:an skulle det vara en god gärning så även den skulle kunna bli "användbar" på riktigt.

Låt oss då titta på vad som du anser skulle vara irrelevant.

1.) Menar du att det är irrelevant det jag skriver att det i och med firmwareupdate går att ställa in läppsync manuellt på Oppo BDP-105EU?

2.) Menar du att det är irrelevant det jag skriver att man kan uppgradera formware mot nytt som finns att hämta på nätet?

3.) Menar du att min fråga om LTS hade uppdaterat till senaste firmware innan ni testat är en irrelevant fråga?

4.) Menar du att min fråga om LTS i testet hade skrivit vilken version av firmware som apparaten hade då ni testade den är en irrelevant fråga?

5.) Menar du att det du skriver om Oppo 105s läppsync skulle vara sant d v s att Oppo 105 nu vid den tidpunkt då MoLT kommer ut till läsaren inte skulle ha läppsync och att jag således skulle ha fel om att Oppo 105 idag har läppsync?

6.) Menar du att det jag skriver att du skall nog vara glad att det du nu skriver inte framkom i testet d v s då tidningen kommer ut är irrelevant?

Förstår du inte att detta är dig och ditt påstående jag kritiserar och inte att tidningen saknar din information då tidningen gavs ut.

Om testet hade stått i en MoLT som utgetts under våren eller under sommaren så hade det varit en helt annan sak. Men det borde stå vilken firmware testapparaten har vid testandet.

Som du ser är det viktigt att då en apparat testas och testen skall publiceras att publicering ligger nära i tiden då testen gjordes om man vill att det publicerade materialet skall vara aktuellt och återspegla produkten såsom produkten säljs då tidningen ges ut. Om det ändock finns stor tidsdiskrepans mellan test och publicering av test så bör man kolla upp om det finns uppgradering eller skillnad på testapparaten och de versioner som säljs vid publicering. Då kan man införa en fotnot.

Jag tycker det är kasst att du fortfarande skriver att Oppo 105 inte har läppsync då den de Facto har läppsync.

7.) Eller menar du att detta som jag skrev, "det du nu skriver är således felaktigt d v s ett falskt påstående!", skulle vara irrelevant?

Det du skrev i ditt förra inlägg ser jag som felaktig och inkorrekt konsumentupplysning. Innan jag gav dig korrekt info i mitt förra inlägg så var du i fast förvissning om att Oppo inte har läppsync och att detta fortfarande skulle gälla. Du hade fel och jag korrigerade ditt fel.

8.) Är det min korrigering av ditt fel som du tycker är irrelevant?

Om du hade vetat att man i och med nytt firmware kan ställa in läppsync så är i alla fall jag övertygad om att du inte skulle ha skrivit det du skrev.

Enligt Alexi så har det inte påpekats något om brist på läppsync. Det anser jag vara till LTS fördel. Det hade varit ännu bättre om Firmware hade stått.

Istället för att fortsätta kritisera Oppo så kanske det vore på sin plats att du istället kan skriva något positivt angående den nya firmware med läppsync. Jag som ägare till Oppo 105 tycker i alla fall det är positivt.

9.) Om det inte är någon text i mina frågor i detta inlägg som du anser vara irrelevant, vad är det i så fall av det jag skrivit i inlägget som du anser vara irrelevant?

Vad gäller att Oppo 95 inte har fått nytt firmware med läppsync så är det inte Oppo 95 ni har testat i testet. Håll dig till Oppo 105 som testet gäller. Eller menar du nu att LTS skulle ha skrivit att Oppo 95 har ingen läppsync, därför använder LTS det som grund då LTS bedömer 105? Det är en fråga.

Att Oppo inte ger ut ny firmware till Oppo 95 kan ha sina orsaker. Det kanske inte går, eller också kanske det kräver helt annat script.

Oppo har i alla fall valt att ge Oppo BDP-105 ett nytt firmware där läppsync ingår. Var glad för det!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-30 14:12

Jag tycker du går på onödigt hårt Peter.

Tycker de svar som Alexi och Johan kommit med trots allt reder ut hur det
hela gått till rätt bra och vad som orsakat att artiklarna ser ut som de gör
(=har de brister som de har).

Jag håller med om att det är bristfälligt på många sätt, men tycker inte att
man behöver slå på de inblandade för det. Det borde räcka att de har för-
klarat vad orsakerna till bristerna är.

Men i sak håller jag förstås med dig.

Personligen tänker jag att den stora bristen är en uppenbart ickeexisterande
teknisk korrekturläsning.

- - -

Är dock inte säker på att rollen av "den stränge och oförlåtande fadern" är
bästa väg till att inspirera och lyfta dem som arbetar med MoLten så att den
skall bli bättre.

Men det ÄR svårt att framföra kritik så att den blir maximalt "verksam" (leda
till förbättringar). Speciellt svårt är det när man, när man framför kritik, möts
av prestigereaktioner.

Tycker dock inte varken Alexi eller Johan visat något sådant.

Och nu fyller jag på lite kritik (lika okänsligt framförd):

Rent grafiskt ser MoLten förskräcklig ut!

Typsnitt och spaltval passar inte ihop för fem öre, sidorna är kyliga och oin-
bjudande, artiklarna har ingen egenart och avstavningsfunktionen verkar ha
gått sönder utan att ersättas av någon med kompetens därvidlag, alltså att
avstava manuellt.

Resultatet är att det ser ut som om något skjutit med ett hagelgeväg genom
artiklarna med stora glipande vita gluggar mellan orden nästintill överallt.

Och inte tycks det bli bättre heller. Problemet har ju funnit i flera år utan ens
minsta tecken på bättring.

Vh, iö

- - - - -

PS. Störst behållning för mig var MJ-artikeln, och då framförallt förstås att
läsa MasVis-graferna.

Dock saknar jag grafer till SACD-utgåvan, trots att ju artikeln kommenterar
utgåvan som om den vore MasVisad. Är den det? Även om inte MasVis kan
ta SDS som inputformat så kan man ju studera den genom att spela SACD
in på en god ADC och sen studera PCM-koden. Felen från den extra konver-
teringen blir försumbara, även om man går via analog signal. Enda problemet
är att man får en viss osäkerhet med avseende på max utstryrning.

Jo en sak till - jag saknar kommentar om en av utgåvornas underliga ansam-
ling av samples som ligger typ halvvägs upp amplitudmässigt. De är så över-
representerade att man rent av borde kunna se en diskuntinuitet om man
tittar via oscilloskop, då det borde finnas ett steg ungefär lika vanligt före-
kommande som klippning på samma utgåva.

Borde kunna ge att riktigt hemskt distorsionsbeteende med mycket hög halt
av högre ordningens komponenter. :?
Senast redigerad av IngOehman 2013-10-30 15:38, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-10-30 14:52

Hum... Jag måste ha gått ur LTS eftersom jag inte fått MoLT på något år...
Just ju, det funkade ju aldrig med adressändring... Tror jag skickade in den nya två eller tre ggr... Sedan tröttnade jag.

Synd, jag gillar MoLT...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-30 14:56

Wolfie skrev:Just ju, det funkade ju aldrig med adressändring... Tror jag skickade in den nya två eller tre ggr... Sedan tröttnade jag.

Om det är någon tröst, det strulade för mig också. Trist att behöva läsa om nya nummer utan att ha fått sitt eget ex, trist att aldrig få svar när man mailar...

Det enda sunda är att helt enkelt kliva ur tills LTS lärt sig lite administration.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-30 15:04

IngOehman skrev:
Rent grafiskt ser MoLten förskräcklig ut!
Vh, iö

- - - - -

Har ju inte sett den nya Molten, men jag skulle bli förvånad om den ser värre ut än den gjorde under den tid jag var aktiv i LTS. :)

Å andra sidan skall man kanske inte döma hunden efter pälsen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-30 15:41

Men när pälsen är så hemsk att man inte står ut med att ha med hunden att
göra så blir det ett problem, speciellt än man innerst inne älskar den. Och när
även innehållet brister...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-30 16:24

IngOehman skrev:Jo en sak till - jag saknar kommentar om en av utgåvornas underliga ansam-
ling av samples som ligger typ halvvägs upp amplitudmässigt. De är så över-
representerade att man rent av borde kunna se en diskuntinuitet om man
tittar via oscilloskop, då det borde finnas ett steg ungefär lika vanligt före-
kommande som klippning på samma utgåva.

Borde kunna ge att riktigt hemskt distorsionsbeteende med mycket hög halt
av högre ordningens komponenter. :?

De topparna är sannolikt en konsekvens av att inspelningarna kommer direkt från en dålig ADC, utan postprocessning. Histogrammet är konstruerat så att det avslöjar en del dåliga omvandlare, nämligen. Histogrammet är ju c:a 1000 pixel brett om jag inte missminner mig. På denna sträcka ska 65536 nivåer visas, vilket betyder att c:a 65 sampelnivåer måste visas på en plats. MasVis gör detta genom att välja det största värdet i intervallet. Inte medelvärdet, som man kanske kan tro. Det gör att en omvandlare med linjäritetsproblem där både tex 10345 och 10346 lagras som 10346 får ungefär dubbelt så många värden vid 10346 och då blir det en topp där.

Därför ser man ofta på gamla inspelningar från tiden då man hade "äkta" omvandlare att de hade linjäritetsproblem. Sådana inspelningar har ett taggigt histogram.

Det är nu inte särskilt svårt att lura den här detektionen, det är bara att tillföra någon liten processning, nästan vilken som helst, så jämnas topparna ut. Men på de skivor de dyker upp, så vet man med hyfsad säkerhet vad de beror på.

Och särskilt hörbara är sådana olinjäriteter inte, det ger en svagt ökad brusnivå, eventuellt lite svag dist vid låga nivåer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-10-30 21:05

Själv blev jag så upp i varv av alla tvetydiga formuleringar, den för forumet gränsande till oöverträffade formelonanin och det för ämnet massiva antalet irrelevanta inlägg att jag vid lunchtid inte kunde hålla mig längre utan helt sonika satte mig i bilen, åkte in till stan och tjackade loss en regionsfri 105:a rakt över disk, som sedan någon timme eller så driver mina frontar via två bryggade RS2000 över XLR (blev av någon anledning betydligt bättre (=lägre) nivå med XLR, för den inbyggda volymkontrollen i öppen, som lämnar en del övrigt att önska vad gäller nivåer o dyl...).

Kör den som processor/försteg nu och har nu testat ett antal tämligen extremt högupplösta filer jag råkar ha tillgång till och 192/24 FLAC är inga problem. Imponerade också att den faktiskt klarar att putta ut Stereo DFF DSD 64 (2.8224Mbit/s) från fil. Stereo DXD (24BIT/352.8kHz) kokande den dock på... men det känns mest akademiskt, IMHO... :)
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-30 21:25

hevi skrev:Själv blev jag så upp i varv av alla tvetydiga formuleringar, den för forumet gränsande till oöverträffade formelonanin och det för ämnet massiva antalet irrelevanta inlägg att jag vid lunchtid inte kunde hålla mig längre utan helt sonika satte mig i bilen, åkte in till stan och tjackade loss en regionsfri 105:a rakt över disk, som sedan någon timme eller så driver mina frontar via två bryggade RS2000 över XLR (blev av någon anledning betydligt bättre (=lägre) nivå med XLR, för den inbyggda volymkontrollen i öppen, som lämnar en del övrigt att önska vad gäller nivåer o dyl...).

Kör den som processor/försteg nu och har nu testat ett antal tämligen extremt högupplösta filer jag råkar ha tillgång till och 192/24 FLAC är inga problem. Imponerade också att den faktiskt klarar att putta ut Stereo DFF DSD 64 (2.8224Mbit/s) från fil. Stereo DXD (24BIT/352.8kHz) kokande den dock på... men det känns mest akademiskt, IMHO... :)

:mrgreen:

Bra rutet där.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-30 21:32

DQ-20 skrev:
hevi skrev:Själv blev jag så upp i varv av alla tvetydiga formuleringar, den för forumet gränsande till oöverträffade formelonanin och det för ämnet massiva antalet irrelevanta inlägg att jag vid lunchtid inte kunde hålla mig längre utan helt sonika satte mig i bilen, åkte in till stan och tjackade loss en regionsfri 105:a rakt över disk, som sedan någon timme eller så driver mina frontar via två bryggade RS2000 över XLR (blev av någon anledning betydligt bättre (=lägre) nivå med XLR, för den inbyggda volymkontrollen i öppen, som lämnar en del övrigt att önska vad gäller nivåer o dyl...).

Bra rutet där.

+1 :D

@ Hevi: Glöm inte att kolla in senaste firmware 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-10-30 21:56

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:

Bra rutet där.

+1 :D

@ Hevi: Glöm inte att kolla in senaste firmware 8)

Mvh
Peter

Senaste versionen av den styva varan installerade sig själv efter lite fumlande, innan jag lyckades trycka på rätt knappar... nu blir det inbränning i 280 dagar så får vi se vad jag får ut av det hela...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-01 12:14

Svante skrev:
Richard skrev:Jag vet inte om folk skulle bli lika glada om jag skulle skriva på liknande nivå om harmonilära, satslära, och sonatform på detta forum. Men jag antar att vi alla har olika kunskaper, och det är ju bra.

Det tror jag att många skulle uppskatta. Jag tror jag vet flera som kan sånt på en ganska hög nivå, det vore roligt med lite tuppfäktning om något annat ämne :D .

Skapa en tråd om musikteori, jag är intresserad...!

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2013-11-01 18:16

Angående "Thriller" på cd. Det verkar som ingen utgåva når upp till orginal-lp:ns dynamik.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Tänkte bara tjata lite om det igen.

Epic QE 38112 (24/96 rip tankat från nätet, konverterad till 16/44.1 av mig i foobar).

[PBTHAL "Final Master"]

Bild

:D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-04 00:59

Nu är tråden rensad och delad. Diskussionen om Gibbs fenomen är (mer eller mindre bristfälligt) avdelat till en egen tråd vilken snart kommer på plats i teknikforumet.

Det har varit ett jävla jobb. Den som fortsätter snacka Gibb i den här tråden hädanefter kan se fram mot en semester på runt 10 år. :evil:

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-04 01:36

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:
KarlXII skrev:Skojigt nog kommer den oändligt långa serien av jämna tal alltid vara kortare än den ojämna trots att den också är oändligt lång.
Fast det kanske är så att den jämna blir oändligt -1.
Det är nästan så man tycker lite synd om den. :(

Inte nödvändigtvis.

Respektive;

Inte nödvändigtivis.

Vh, iö

Utveckla.

Om du anser att den oändliga serien har fler udda än jämna tal i så beror det
antagligen på om du anser att serien börjar med ett udda tal, jag gissar på 1.

Och låter du en sådan serie gå mot oändligheten genom att lägga till ett tal i
taget, så kommer det i snitt att vara ett halvt udda tal mer än de jämna. Men
serien kan ju å anda sidan lika gärna start med 2 eller 42.

Och om den är ändlös åt båda hållen så blir det en filosofisk fråga om 0 skall
betraktas som udda eller jämnt, eller både ock eller varken eller.

- - -

Och det är oavsett vilket inte alls nödvändigt att tycka synd om serien med
jämna tal, det är inte ett väsen med ett medvetande utan bara en talserie.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-11-04 02:06

KarlXII skrev:Det har varit ett jävla jobb. Den som fortsätter snacka Gibb i den här tråden hädanefter kan se fram mot en semester på runt 10 år. :evil:

/K12

Han heter Gibbs! Med "s". :mrgreen:

PS. Styvt jobb! <cool smiley med hatten av eller något>
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

MorganM

Inläggav MorganM » 2013-11-04 12:44

Vad tycker du om den som cd spelare?

Vad hade du som cd spelare innan?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-04 13:47

DQ-20 skrev:
KarlXII skrev:Det har varit ett jävla jobb. Den som fortsätter snacka Gibb i den här tråden hädanefter kan se fram mot en semester på runt 10 år. :evil:

/K12

Han heter Gibbs! Med "s". :mrgreen:

PS. Styvt jobb! <cool smiley med hatten av eller något>

Karl har skapat ett nytt begrepp - "snacka Gibb" - som betyder ungefär att föra en djuplodande (snällt sagt) sidodiskussion av den typ vi sett här.

I fortsättningen kan vi skriva "lägg av med att snacka Gibb" helt enkelt.

Glebstercoolt! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-04 13:54

Gibba=jiddra?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-11-04 13:58

Wiktionary skrev:gibberish (usually uncountable, plural gibberishes)
1. speech or writing that is unintelligible, incoherent or meaningless
2. needlessly obscure or overly technical language

Etymology
ca. 16th century. Either an onomatopeia, imitating to the sound of chatter, probably influenced by jabber, or derived from the root of the Irish gob (“the mouth”).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-11-04 14:02

KarlXII skrev:Nu är tråden rensad och delad. Diskussionen om Gibbs fenomen är (mer eller mindre bristfälligt) avdelat till en egen tråd vilken snart kommer på plats i teknikforumet.

Det har varit ett jävla jobb. Den som fortsätter snacka Gibb i den här tråden hädanefter kan se fram mot en semester på runt 10 år. :evil:

/K12

Är det med all inclusive?

Duckar bakom soffan :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-04 14:10

Almen skrev:
Wiktionary skrev:gibberish (usually uncountable, plural gibberishes)
1. speech or writing that is unintelligible, incoherent or meaningless
2. needlessly obscure or overly technical language

Etymology
ca. 16th century. Either an onomatopeia, imitating to the sound of chatter, probably influenced by jabber, or derived from the root of the Irish gob (“the mouth”).

:lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-04 14:12

8)

Tillbaka till ämnet nu, är ni snälla. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-04 17:43

KarlXII skrev:8)

Tillbaka till ämnet nu, är ni snälla. :)

Ok!

Till Peter Steindl:

Ja, självklart är det jättebra att de nu infört läppsynkjusteringsmöjlighet! (Att de inte fixat det långt tidigare på BDP-95 är för mig en gåta. Likaså att det kommer först nu på 105:an, det borde den ha haft från början.)

Det andra du skrev kändes obehagligt gåpåigt för mig, så jag orkar faktiskt inte bemöta det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-05 17:42

MorganM skrev:

Vad tycker du om den som cd spelare?

Vad hade du som cd spelare innan?

Hur menar du? Den spelar CD utan problem, såklart? Den startar relativt snabbt osv och ljudkvalitetsmässigt har jag inget att anmärka på. -Å andra sidan är inte systemet optimalt uppställt i ett drägligt adekvat rum (ännu), så det hade nog varit svårt att höra annat än rätt påtagliga tillkortakommanden.

Tidigare körde jag en BlueRay-spelare optiskt till min Maranz SR-6005 Reciever som fick stå för D/A omvandlingen och hade väl inte sådär jättemycket att anmärka på där heller (då ljudmässiga skillnader mellan olika CD-spelare som mäter drägligt brukar vara mycket små, IMHO).

Med Oppon får jag en spelare som matchar slutstegen prestandamässigt, klarar fler ljudformat och upplösningar som jag är intresserad av att kunna spela samt har möjlighet att köra som en högkvalitativ D/A för ett par, tre ytterligare digitala källor via USB, TosLink och Coax.

Sen kommer den ju kanske primärt tjänstgöra som BlueRay-spelare i hemmabiouppställning...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-05 18:48

Nu blev jag lite sugen... den funkar alltså som både transport, DAC och USB-DAC från datorn, och den spelar DSD så det ryker om det... hmmm... sneglar på DAC-9, S.A.T CD-fix och min skramliga Andersson Bluray, dags för pension nu kanske? Får lusläsa MoLT i dagarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-05 19:21

hifikg skrev:Nu blev jag lite sugen... den funkar alltså som både transport, DAC och USB-DAC från datorn, och den spelar DSD så det ryker om det... hmmm... sneglar på DAC-9, S.A.T CD-fix och min skramliga Andersson Bluray, dags för pension nu kanske? Får lusläsa MoLT i dagarna.

Och försteg, liksom surround-försteg, tar emot filer trådlöst, bild som ljud, netflix, bara att fortsätta. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-05 19:25

sprudel skrev:
hifikg skrev:Nu blev jag lite sugen... den funkar alltså som både transport, DAC och USB-DAC från datorn, och den spelar DSD så det ryker om det... hmmm... sneglar på DAC-9, S.A.T CD-fix och min skramliga Andersson Bluray, dags för pension nu kanske? Får lusläsa MoLT i dagarna.

Och försteg, liksom surround-försteg, tar emot filer trådlöst, bild som ljud, netflix, bara att fortsätta. :D

Jag har en Schweizisk fällkniv sedan länge, vet inte varför jag kom att tänka på den...
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi