Moderator: Redaktörer
Richard skrev:---Morello skrev:Avslöjar artikeln vad som hände med basregistret, vilket lyser med frånvaro på alla utgåvor jag hittills hört?
Varför tror du att de har litet bas ?
Kanske dags för dig att skaffa högtalare med mera potens i basregistret och en bättre signalkälla ?
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:Komorok skrev:Morello skrev:Komorok skrev:Morello skrev:Å vad kom Claes fram till?
Att BDP-105 inte kunde beläggas med färgning under de undersökningar och tester/lyssningar de gjorde.
Inte illa!
Japp, men den verkar brista lite i övrigt vilket gör att jag passar på den. Nästa generation kanske...
Ja, jag ska iväg nu, så hur den brister får någon annan utveckla.
Jag håller med dig.
För att utveckla lite vad jag tycker är fel och egentligen något som gör den extremt oanvändbar (för alla andra utom mig som har en HD-CRT-monitor!) är följande:
Den verkar sakna möjlighet för att justera läppsynk! Samma fel förelåg även hos BDP-95.
Oftast kommuniceras läppsynken via HDMI E-EDID, men ibland funkar det inte som det ska. Då behöver man kunna ställa in läppsynken manuellt.
Anledningen är ju att man egentligen vill kunna använda de potentiellt välljudande D/A-omvandlarna i BDP-105. Men om man inte kan ställa in läppsynken, så faller ju hela resonemanget. Då måste man ändå använda en vanlig hembioreceiver med dess inibyggda D/A. Då ser jag det lite som så att man då betalar en massa pengar för en fin D/A-funktion som man inte har någon direkt nytta av. I så fall kan man ju lika gärna göra som andra, spela på en gammal 668 för DVD-Audio och SACD och skaffa sig en billig BluRay-spelare istället.
Tyvärr framkom inte detta alls i testet.
Jag bör tillägga att jag inte har provat i praktiken hur 95:an och 105:an beter sig kopplad multikanal analogt ut och med bild via HDMI till en vanlig platt-tv. Någon som kan rapportera?
Jag tyckte också att det var synd att det kom in en del subjektiviteter om ljudet i artikeln som endast borde ha handlat om användandet och finesser. Där fattades en hel del info tycker jag också.
Det går att ställa in läppsync manuellt på Oppo BDP-105EU! Det man behöver göra är att uppgradera firmware. Det sker då Oppo är inkopplad så att den kan komma ut på nätet. Med uppgraderat firmware är det bara att gå in i menyerna.
Hade ni inte uppdaterat till senaste firmware innan ni testat? Om inte så tycker jag det är svagt. Har ni i testet skrivit vilken version av firmware som apparaten hade då ni testade den? Om inte så tycker jag det är svagt.
Och det du nu skriver är således felaktigt d v s ett falskt påstående! Du skall nog vara glad att det du nu skriver inte framkom i testet. Jag ser bristen på korrekt konsumentupplysning i kombination med felaktig konsumentupplysning vad gäller läppsynk på Oppo 105 som långt mycket allvarligare fel än tjafset angående Gibbs. Var är verklighetsanknytningen i er info?
Mvh
Peter
Jag förmodar att du sett Alexis svar mellan din fråga och mitt svar. Där framgår det att vi testade Oppon tidigare än den senaste Firmwaren. I och med det tycker jag nog att dina invändningar kan ses som irrelevanta. Jag har inte tidningen framför mig, men jag minns inte vilken mjukvaruversion som låg i maskinen då vi testade den. Jag tror inte det stod i artikel faktiskt. Det är någonting som jag tycker att vi borde ta med för alla framtida tester av apparater.
Nya mjukvaror lär nog dyka upp även fortsättningsvis, och en test kan naturligen bara spegla hur den betedde sig där och då. Jag kan tycka att denna utveckling med apparater som inte är helt färdiga när de släpps, är oroväckande. Vi ser det med telefoner. Särsklit hembioförsteg har varit drabbade med allvarliga buggar. Personligen gillar jag apparater som är fungerar som de ska, utan att behöva uppgardera mjukvaran. (För professionellt bruk, brukar man INTE vilja uppgradera så fort det kommer ny mjukvara. Så länge som man inte upplever några brister i befintlig mjukvara, brukar man mycket hellre ligga kvar på den gamla.)
Jag kan tycka att det är ganska kasst att släppa en produkt som inte har läppsynkjusteringsmöjlighet alls från början. Samma fel hade Oppo BDP-95 hela tiden vad jag känner till. Jag vet inte hur de tänkte när de gjorde apparaten så, det känns lite som att de inte tänkte alls på hur produkten ska användas. Om Oppo nu skulle kunna fixa till även 95:an skulle det vara en god gärning så även den skulle kunna bli "användbar" på riktigt.
Wolfie skrev:Just ju, det funkade ju aldrig med adressändring... Tror jag skickade in den nya två eller tre ggr... Sedan tröttnade jag.
IngOehman skrev:
Rent grafiskt ser MoLten förskräcklig ut!
Vh, iö
- - - - -
IngOehman skrev:Jo en sak till - jag saknar kommentar om en av utgåvornas underliga ansam-
ling av samples som ligger typ halvvägs upp amplitudmässigt. De är så över-
representerade att man rent av borde kunna se en diskuntinuitet om man
tittar via oscilloskop, då det borde finnas ett steg ungefär lika vanligt före-
kommande som klippning på samma utgåva.
Borde kunna ge att riktigt hemskt distorsionsbeteende med mycket hög halt
av högre ordningens komponenter.
hevi skrev:Själv blev jag så upp i varv av alla tvetydiga formuleringar, den för forumet gränsande till oöverträffade formelonanin och det för ämnet massiva antalet irrelevanta inlägg att jag vid lunchtid inte kunde hålla mig längre utan helt sonika satte mig i bilen, åkte in till stan och tjackade loss en regionsfri 105:a rakt över disk, som sedan någon timme eller så driver mina frontar via två bryggade RS2000 över XLR (blev av någon anledning betydligt bättre (=lägre) nivå med XLR, för den inbyggda volymkontrollen i öppen, som lämnar en del övrigt att önska vad gäller nivåer o dyl...).
Kör den som processor/försteg nu och har nu testat ett antal tämligen extremt högupplösta filer jag råkar ha tillgång till och 192/24 FLAC är inga problem. Imponerade också att den faktiskt klarar att putta ut Stereo DFF DSD 64 (2.8224Mbit/s) från fil. Stereo DXD (24BIT/352.8kHz) kokande den dock på... men det känns mest akademiskt, IMHO...
DQ-20 skrev:hevi skrev:Själv blev jag så upp i varv av alla tvetydiga formuleringar, den för forumet gränsande till oöverträffade formelonanin och det för ämnet massiva antalet irrelevanta inlägg att jag vid lunchtid inte kunde hålla mig längre utan helt sonika satte mig i bilen, åkte in till stan och tjackade loss en regionsfri 105:a rakt över disk, som sedan någon timme eller så driver mina frontar via två bryggade RS2000 över XLR (blev av någon anledning betydligt bättre (=lägre) nivå med XLR, för den inbyggda volymkontrollen i öppen, som lämnar en del övrigt att önska vad gäller nivåer o dyl...).
Kör den som processor/försteg nu och har nu testat ett antal tämligen extremt högupplösta filer jag råkar ha tillgång till och 192/24 FLAC är inga problem. Imponerade också att den faktiskt klarar att putta ut Stereo DFF DSD 64 (2.8224Mbit/s) från fil. Stereo DXD (24BIT/352.8kHz) kokande den dock på... men det känns mest akademiskt, IMHO...
Bra rutet där.
petersteindl skrev:DQ-20 skrev:hevi skrev:Själv blev jag så upp i varv av alla tvetydiga formuleringar, den för forumet gränsande till oöverträffade formelonanin och det för ämnet massiva antalet irrelevanta inlägg att jag vid lunchtid inte kunde hålla mig längre utan helt sonika satte mig i bilen, åkte in till stan och tjackade loss en regionsfri 105:a rakt över disk, som sedan någon timme eller så driver mina frontar via två bryggade RS2000 över XLR (blev av någon anledning betydligt bättre (=lägre) nivå med XLR, för den inbyggda volymkontrollen i öppen, som lämnar en del övrigt att önska vad gäller nivåer o dyl...).
Bra rutet där.
+1![]()
@ Hevi: Glöm inte att kolla in senaste firmware![]()
Mvh
Peter
Svante skrev:Richard skrev:Jag vet inte om folk skulle bli lika glada om jag skulle skriva på liknande nivå om harmonilära, satslära, och sonatform på detta forum. Men jag antar att vi alla har olika kunskaper, och det är ju bra.
Det tror jag att många skulle uppskatta. Jag tror jag vet flera som kan sånt på en ganska hög nivå, det vore roligt med lite tuppfäktning om något annat ämne.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:Skojigt nog kommer den oändligt långa serien av jämna tal alltid vara kortare än den ojämna trots att den också är oändligt lång.
Fast det kanske är så att den jämna blir oändligt -1.
Det är nästan så man tycker lite synd om den.
Inte nödvändigtvis.
Respektive;
Inte nödvändigtivis.
Vh, iö
Utveckla.
KarlXII skrev:Det har varit ett jävla jobb. Den som fortsätter snacka Gibb i den här tråden hädanefter kan se fram mot en semester på runt 10 år.
/K12
hevi skrev:Själv blev jag så upp i varv av alla tvetydiga formuleringar, den för forumet gränsande till oöverträffade formelonanin och det för ämnet massiva antalet irrelevanta inlägg att jag vid lunchtid inte kunde hålla mig längre utan helt sonika satte mig i bilen, åkte in till stan och tjackade loss en regionsfri 105:a rakt över disk, som sedan någon timme eller så driver mina frontar via två bryggade RS2000 över XLR (blev av någon anledning betydligt bättre (=lägre) nivå med XLR, för den inbyggda volymkontrollen i öppen, som lämnar en del övrigt att önska vad gäller nivåer o dyl...).
DQ-20 skrev:KarlXII skrev:Det har varit ett jävla jobb. Den som fortsätter snacka Gibb i den här tråden hädanefter kan se fram mot en semester på runt 10 år.
/K12
Han heter Gibbs! Med "s".
PS. Styvt jobb! <cool smiley med hatten av eller något>
Wiktionary skrev:gibberish (usually uncountable, plural gibberishes)
1. speech or writing that is unintelligible, incoherent or meaningless
2. needlessly obscure or overly technical language
Etymology
ca. 16th century. Either an onomatopeia, imitating to the sound of chatter, probably influenced by jabber, or derived from the root of the Irish gob (“the mouth”).
KarlXII skrev:Nu är tråden rensad och delad. Diskussionen om Gibbs fenomen är (mer eller mindre bristfälligt) avdelat till en egen tråd vilken snart kommer på plats i teknikforumet.
Det har varit ett jävla jobb. Den som fortsätter snacka Gibb i den här tråden hädanefter kan se fram mot en semester på runt 10 år.
/K12
Almen skrev:Wiktionary skrev:gibberish (usually uncountable, plural gibberishes)
1. speech or writing that is unintelligible, incoherent or meaningless
2. needlessly obscure or overly technical language
Etymology
ca. 16th century. Either an onomatopeia, imitating to the sound of chatter, probably influenced by jabber, or derived from the root of the Irish gob (“the mouth”).
KarlXII skrev:8)
Tillbaka till ämnet nu, är ni snälla.
MorganM skrev:hevi skrev:Själv blev jag så upp i varv av alla tvetydiga formuleringar, den för forumet gränsande till oöverträffade formelonanin och det för ämnet massiva antalet irrelevanta inlägg att jag vid lunchtid inte kunde hålla mig längre utan helt sonika satte mig i bilen, åkte in till stan och tjackade loss en regionsfri 105:a rakt över disk, som sedan någon timme eller så driver mina frontar via två bryggade RS2000 över XLR (blev av någon anledning betydligt bättre (=lägre) nivå med XLR, för den inbyggda volymkontrollen i öppen, som lämnar en del övrigt att önska vad gäller nivåer o dyl...).
Vad tycker du om den som cd spelare?
Vad hade du som cd spelare innan?
hifikg skrev:Nu blev jag lite sugen... den funkar alltså som både transport, DAC och USB-DAC från datorn, och den spelar DSD så det ryker om det... hmmm... sneglar på DAC-9, S.A.T CD-fix och min skramliga Andersson Bluray, dags för pension nu kanske? Får lusläsa MoLT i dagarna.
sprudel skrev:hifikg skrev:Nu blev jag lite sugen... den funkar alltså som både transport, DAC och USB-DAC från datorn, och den spelar DSD så det ryker om det... hmmm... sneglar på DAC-9, S.A.T CD-fix och min skramliga Andersson Bluray, dags för pension nu kanske? Får lusläsa MoLT i dagarna.
Och försteg, liksom surround-försteg, tar emot filer trådlöst, bild som ljud, netflix, bara att fortsätta.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 34 gäster