Nya Anti-mode, någon som redan provat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 16:40

Nattlorden skrev:Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?

Hade varit pinsamnt om det var så :oops:. Skall kolla en extra gång när jag kommer hem, men är nästan helt hundra på att jag inte ändrat på den inställningen sedan jag sålde suben. Alltså ändrat den till sub "NO".

Jag använder frontkanaler ja! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-04 16:42

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?

Hade varit pinsamnt om det var så :oops:. Skall kolla en extra gång när jag kommer hem, men är nästan helt hundra på att jag inte ändrat på den inställningen sedan jag sålde suben. Alltså ändrat den till sub "NO".

Det kan på vissa vara så trist att de ställer om sig beroende på "mode".

Tänk inte pinsamt, tänk "vad bra om det är så lättlöst".

*håller tummarna*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 16:53

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

*håller tummarna*

har för mig jag kollat det där flera gånger på min Denon 2808 sedan jag sålde suben "sub OFF" och "dobly dynamic compression OFF(eller vad den heter) och det har alltid ställt sig som jag har vald, oavsett vad jag sedan gjort.

Skall kolla en gång till sen när jag kommer hem. Som du säger hade det varit ett lättlöst problem i så fall! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 19:52

Front L/R= Large, Sub= No, Dolby Compression=off, Cinema eq=Off, lfe-crossover=120hz. Vet inte om det finns fler inställningar som skulle kunna påverka lfe-spåret negativt?

Alltså, det är bas i filmerna. Och en väldigt fin sådan. Den känns faktiskt subjektiv väldigt "korrekt". Det kanske är så att man får inte fläskigare bas ur ett par frontar utan rumsstöd/moder?

Det konstiga är bara att jag kan få mer bas ur musik :?. Här hade jag nog velat ha valet att kunna justera tvärt om. Mindre men korrekt till musik, mer och kanske lite mindre korrekt till film.

Skulle man vinna något att kunna ställa lfe till högre än 120hz?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-04 20:14

genstruktur skrev:Skulle man vinna något att kunna ställa lfe till högre än 120hz?

Nej.

Konstigt, men det kanske är dags att kolla vad för musik kontra vad för filmer du kör?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-11-04 20:20

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

*håller tummarna*

har för mig jag kollat det där flera gånger på min Denon 2808 sedan jag sålde suben "sub OFF" och "dobly dynamic compression OFF(eller vad den heter) och det har alltid ställt sig som jag har vald, oavsett vad jag sedan gjort.

För du kör utan center eller?

Skall kolla en gång till sen när jag kommer hem. Som du säger hade det varit ett lättlöst problem i så fall! :)
Får du samma problem med DTS? Jag misstänker att det ändå är dolbys kompression som kopplas på, för inte har väl 2808 funktionen att den kan bypass:a detta läge, det är väl på de dyrare modellerna?
Senast redigerad av _Fredrik_ 2013-11-04 20:21, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 20:20

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Skulle man vinna något att kunna ställa lfe till högre än 120hz?

Nej.

Konstigt, men det kanske är dags att kolla vad för musik kontra vad för filmer du kör?

Jag skall nog lyssna lite mer på högre volym också, lite svårt nu för tjejjen pluggar. Volymen hr jag fått höja en del sedan jag skaffade antimoden. Skall lyssna igenom ett par filmer senare och höja 10db till på volymen på Denonen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 20:21

_Fredrik_ skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

*håller tummarna*

Får du samma problem med DTS? Jag misstänker att det ändå är dolbys kompression som kopplas på, för inte har väl 2808 funktionen att den kan bypass:a detta läge, det är väl på de dyrare modellerna?

Jo, Dolby compression on/off finns att välja.
Har faktiskt nästan uteslutande provat med DTS också.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-11-04 20:23

Åfan, jag trodde inte dom modellerna hade den funktionen. Jag kan också koppla ur DRC på min reveiver, men det händer inget.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 20:28

_Fredrik_ skrev:Åfan, jag trodde inte dom modellerna hade den funktionen. Jag kan också koppla ur DRC på min reveiver, men det händer inget.

Är DRC samma sak då? På min finns både DRC och Dolby compression nämligen. Händer det inget om du har den på on/off och kör dolbymaterial?

Fast man måste väl köra utan sub/center för att märka någon skillnad först?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 20:42

Bild

Lite dålig bidl men alternativen här är i alla fall auto, low. middle, high.
Bild

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-11-04 20:57

genstruktur skrev:
_Fredrik_ skrev:Åfan, jag trodde inte dom modellerna hade den funktionen. Jag kan också koppla ur DRC på min reveiver, men det händer inget.

Är DRC samma sak då? På min finns både DRC och Dolby compression nämligen. Händer det inget om du har den på on/off och kör dolbymaterial?

Då kanske din receiver har nån kompression utöver Dolbys. Dolbys koppas in automatiskt när man väljer bort centern. Som jag förstått saken har denons serier från 38 och uppåt en funktion som kopplar sig runt detta.
http://www.avsforum.com/t/773497/receiv ... -dolby-drc
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 22:18

_Fredrik_ skrev:
genstruktur skrev:

Då kanske din receiver har nån kompression utöver Dolbys. Dolbys koppas in automatiskt när man väljer bort centern. Som jag förstått saken har denons serier från 38 och uppåt en funktion som kopplar sig runt detta.
http://www.avsforum.com/t/773497/receiv ... -dolby-drc

Ja den kan har någon mer, möglisch. Så länge det funkar så! :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-11-04 23:54

Ja men då så. Hoppas du får ordning på basen.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-05 08:25

_Fredrik_ skrev:Ja men då så. Hoppas du får ordning på basen.

Ja om det inte är någon vajsing med DRC och Dolby compression i alla fall. Se bilder ovan.

Jag vet att man fick hålla ögonen på DRC på första Transformers i Dolby True HD, för där sattes det på automatiskt av någon anledning. Man fick gå in och stänga av manuellt, fel flagga har jag för mig jag läst någon stans.

Tack! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-05 16:42

Nattlorden skrev:

Nej.

Hur menade du här? Uteveckla gärna :)

Skall prova bluray och hd-ljud ikväll också, se om det är någon skillnad mot DTS och Dolby.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 16:55

genstruktur skrev:Hur menade du här? Uteveckla gärna :)

Om du spelar bastung musik och basklen film, så är det ju inte ett konstigt resultat. :wink:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-05 16:58

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Hur menade du här? Uteveckla gärna :)

Om du spelar bastung musik och basklen film, så är det ju inte ett konstigt resultat. :wink:

Njea, det är ju sant.

Igår provade jag DTS spår med The Incredible Hulk(med Edward Norton 1:32 in i filmen, ja avslutningsfighten. Master and commander, den där scenen med kanonskotten typ 5 min in i filmen.

Skall prova Cloverfield på blåraj ikväll och någon annan fet rulle som jag har som jag har. Rattatoullie eller kanske I robot? Har för mig det var bra bas i en del scener där i alla fall.

Det är väl bastunga filmer?
Senast redigerad av genstruktur 2013-11-05 17:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 17:00

Om Master&Commander är på DVD, inte BluRay, så duger den bra.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-05 17:01

Nattlorden skrev:Om Master&Commander är på DVD, inte BluRay, så duger den bra.

Är den sämre på blåraj? Det var blåraj med DTS jag körde.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 17:02

genstruktur skrev:

Ja, den lär vara avskuren i basen jämfört med DVD:n.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-05 17:04

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Jaha ja, där lärde man sig något nytt. Då kasserar vi den för test då.

Men hulken är det väl fet bas på? http://www.imdb.com/title/tt0800080/?ref_=nv_sr_1

A just det, körde terminator salvation också igår, blåraj DTS. Fet/ofet? :)

Kanske lättar du nämner en fet basfilm istället, och scen :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 17:09

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Men hulken är det väl fet bas på? http://www.imdb.com/title/tt0800080/?ref_=nv_sr_1

Låter som du har så det klarar sig. :)

(Verkar som det är DTS-spår som åkt på den där 25Hz-klippningen som M&C, så prova gärna någon annan ljudspårsvariant också.)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-05 17:11

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Låter som du har så det klarar sig. :)

(Verkar som det är DTS-spår som åkt på den där 25Hz-klippningen som M&C, så prova gärna någon annan ljudspårsvariant också.)

M´kay :)

Har iofs satt på infrafilter på antimoden på 20hz, för att inte skada högtalarna på något sätt. De verkade inte gå lägre än 22hz ändå på mätingar med antimoden, så jag lär väl inte förlora nåt på det?

Kör samma vid tvåkanal också, alltså 20hz.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-05 19:19

Körde Hulken igen här hemma precis men höjde volymen en 7-8db på stärkaren mot igår, DTS spår. Eh ja, jag tar nog tillbaka det där med att det inte finns bas. Jag får nog bara höja mer verkar det som :).

Det fläskar på bra, men ren bas!

Men så händer en skum sak som aldrig hänt. Anläggningen kanske hade varit på i 10min bara så mitt i en scen så slog skyddkretsarna till. Har aldrig någonsin hänt innan. Väntade en stund och satte på igen, körde samma scen och samma volym utan problem den här gången. Vad kan ha hänt? Kanske hamnat något metallspån eller nåt där bak vid kontakterna när jag monterade kablar för nya surrarna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-06 19:11

Dragit om alla kablar till surrounderna och satt bananer på och dammsugit bort eventuella metallspån vid kontakterna.

Stärkaren stängde inte av sig. Var tvungen att höja lite till bara för att kolla :lol: .

Men ja, det var kanske ingen bra ide med houscurve på max. När hulken ramlar från flygplanet ner i gatan där på slutet så lät det lite som ett skrapljud från ena mellanrgistret. Tror det delas vid 70hz.

Lär väl vara mer bas i filmer, så man kanske får vara extra försiktigt med hur högt upp i hz och db man ställer den till film? I alla fall om man bara har frontar som jag.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-06 19:30

Har man bara frontar (naturligtvis med undantag innan någon besserwisser kommer ;) ) måste man vara VÄLDIGT försiktig i nyare filmer. Om man nu lyssnar på lite högre volym vill säga.

Draktränaren, Underworld Awakening, World War Z, Kung Fu Panda, Olympus has fallen m.fl. innehåller väldigt djup bas med hög nivå.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-06 19:38

JonasW skrev:Har man bara frontar (naturligtvis med undantag innan någon besserwisser kommer ;) ) måste man vara VÄLDIGT försiktig i nyare filmer. Om man nu lyssnar på lite högre volym vill säga.

Draktränaren, Underworld Awakening, World War Z, Kung Fu Panda, Olympus has fallen m.fl. innehåller väldigt djup bas med hög nivå.

Tror att jag kan ha lyssnat kring en 90-95db innan den gröne slog i backen. Brukar inte lyssna så högt här hemma annars, det var mest att jag ville testa receivern så det inte stängde av sig igen.

Men alla parametrar på houscurve var på max i antimoden, jag lägger ner det :lol:. Kör nog på samma som vid musiklyssnande som är lite mer moderat, och framför allt bara belastar min 11" woofer i högtalaren då jag bara höjer basen under en 70-80hz.

Men tack för varningen, skall inte utmana ödet mer!

Var tvungen att lyssna lite musik, mina Viennor låter bra och verkar må bra, så det är skönt :).

Får införskaffa subar om jag vill ha mer bas helt enkelt.
Senast redigerad av genstruktur 2013-11-06 23:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-06 19:41

Japp, sådär 4-16stycken 15"are blir nog faktiskt och bra. :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-06 23:41

Nattlorden skrev:Japp, sådär 4-16stycken 15"are blir nog faktiskt och bra. :D

Hade jag gärna haft :lol:.

I vårt vardagsrum får det dock inte plats. Så jag får avvakta tills flytt, eller om någon vill säja mig en sådan där kombinerad tv-bänk/inbyggda basar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi