Nattlorden skrev:Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?
Hade varit pinsamnt om det var så

Jag använder frontkanaler ja!

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?
genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?
Hade varit pinsamnt om det var så. Skall kolla en extra gång när jag kommer hem, men är nästan helt hundra på att jag inte ändrat på den inställningen sedan jag sålde suben. Alltså ändrat den till sub "NO".
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?
Hade varit pinsamnt om det var så. Skall kolla en extra gång när jag kommer hem, men är nästan helt hundra på att jag inte ändrat på den inställningen sedan jag sålde suben. Alltså ändrat den till sub "NO".
Det kan på vissa vara så trist att de ställer om sig beroende på "mode".
Tänk inte pinsamt, tänk "vad bra om det är så lättlöst".
*håller tummarna*
genstruktur skrev:Skulle man vinna något att kunna ställa lfe till högre än 120hz?
Får du samma problem med DTS? Jag misstänker att det ändå är dolbys kompression som kopplas på, för inte har väl 2808 funktionen att den kan bypass:a detta läge, det är väl på de dyrare modellerna?genstruktur skrev:Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?
*håller tummarna*
har för mig jag kollat det där flera gånger på min Denon 2808 sedan jag sålde suben "sub OFF" och "dobly dynamic compression OFF(eller vad den heter) och det har alltid ställt sig som jag har vald, oavsett vad jag sedan gjort.
För du kör utan center eller?
Skall kolla en gång till sen när jag kommer hem. Som du säger hade det varit ett lättlöst problem i så fall!
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Skulle man vinna något att kunna ställa lfe till högre än 120hz?
Nej.
Konstigt, men det kanske är dags att kolla vad för musik kontra vad för filmer du kör?
_Fredrik_ skrev:Får du samma problem med DTS? Jag misstänker att det ändå är dolbys kompression som kopplas på, för inte har väl 2808 funktionen att den kan bypass:a detta läge, det är väl på de dyrare modellerna?genstruktur skrev:Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?
*håller tummarna*
har för mig jag kollat det där flera gånger på min Denon 2808 sedan jag sålde suben "sub OFF" och "dobly dynamic compression OFF(eller vad den heter) och det har alltid ställt sig som jag har vald, oavsett vad jag sedan gjort.
Skall kolla en gång till sen när jag kommer hem. Som du säger hade det varit ett lättlöst problem i så fall!
_Fredrik_ skrev:Åfan, jag trodde inte dom modellerna hade den funktionen. Jag kan också koppla ur DRC på min reveiver, men det händer inget.
Då kanske din receiver har nån kompression utöver Dolbys. Dolbys koppas in automatiskt när man väljer bort centern. Som jag förstått saken har denons serier från 38 och uppåt en funktion som kopplar sig runt detta.genstruktur skrev:_Fredrik_ skrev:Åfan, jag trodde inte dom modellerna hade den funktionen. Jag kan också koppla ur DRC på min reveiver, men det händer inget.
Är DRC samma sak då? På min finns både DRC och Dolby compression nämligen. Händer det inget om du har den på on/off och kör dolbymaterial?
Fast man måste väl köra utan sub/center för att märka någon skillnad först?
_Fredrik_ skrev:Då kanske din receiver har nån kompression utöver Dolbys. Dolbys koppas in automatiskt när man väljer bort centern. Som jag förstått saken har denons serier från 38 och uppåt en funktion som kopplar sig runt detta.genstruktur skrev:_Fredrik_ skrev:Åfan, jag trodde inte dom modellerna hade den funktionen. Jag kan också koppla ur DRC på min reveiver, men det händer inget.
Är DRC samma sak då? På min finns både DRC och Dolby compression nämligen. Händer det inget om du har den på on/off och kör dolbymaterial?
Fast man måste väl köra utan sub/center för att märka någon skillnad först?
http://www.avsforum.com/t/773497/receiv ... -dolby-drc
_Fredrik_ skrev:Ja men då så. Hoppas du får ordning på basen.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Skulle man vinna något att kunna ställa lfe till högre än 120hz?
Nej.
Konstigt, men det kanske är dags att kolla vad för musik kontra vad för filmer du kör?
genstruktur skrev:Hur menade du här? Uteveckla gärna![]()
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Hur menade du här? Uteveckla gärna![]()
Om du spelar bastung musik och basklen film, så är det ju inte ett konstigt resultat.
Nattlorden skrev:Om Master&Commander är på DVD, inte BluRay, så duger den bra.
genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Om Master&Commander är på DVD, inte BluRay, så duger den bra.
Är den sämre på blåraj? Det var blåraj med DTS jag körde.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Om Master&Commander är på DVD, inte BluRay, så duger den bra.
Ja, den lär vara avskuren i basen jämfört med DVD:n.
genstruktur skrev:Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Om Master&Commander är på DVD, inte BluRay, så duger den bra.
Jaha ja, där lärde man sig något nytt. Då kasserar vi den för test då.
Men hulken är det väl fet bas på? http://www.imdb.com/title/tt0800080/?ref_=nv_sr_1
A just det, körde terminator salvation också igår, blåraj DTS. Fet/ofet?
Kanske lättar du nämner en fet basfilm istället, och scen
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Om Master&Commander är på DVD, inte BluRay, så duger den bra.
Jaha ja, där lärde man sig något nytt. Då kasserar vi den för test då.
Men hulken är det väl fet bas på? http://www.imdb.com/title/tt0800080/?ref_=nv_sr_1
A just det, körde terminator salvation också igår, blåraj DTS. Fet/ofet?
Kanske lättar du nämner en fet basfilm istället, och scen
Låter som du har så det klarar sig.
(Verkar som det är DTS-spår som åkt på den där 25Hz-klippningen som M&C, så prova gärna någon annan ljudspårsvariant också.)
JonasW skrev:Har man bara frontar (naturligtvis med undantag innan någon besserwisser kommer) måste man vara VÄLDIGT försiktig i nyare filmer. Om man nu lyssnar på lite högre volym vill säga.
Draktränaren, Underworld Awakening, World War Z, Kung Fu Panda, Olympus has fallen m.fl. innehåller väldigt djup bas med hög nivå.
Nattlorden skrev:Japp, sådär 4-16stycken 15"are blir nog faktiskt och bra.
Användare som besöker denna kategori: Michael och 23 gäster