Johannes bygger isobarik peerless 315swr nu lägre avstämning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-02 17:51

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-02 17:54

fick iden att lägga ner åbäkena ner i hopp om att det skulle bli bättre.

frun såg argt på medan jag serie koppla basarna till 2400mx steget och brygga samt la ner dom under tv .

men det blev en solkar förbättring.. :wink: :roll: :)
Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-02 18:03

resultatet efter lagt ner dom och med stativen höjde waf värdet rejält .

och ljudmässigt låter det underbart bra. så sjukt nöjd nu.

så oansträngd basåtergivning .torra tighta med god artikulation och spelar med fin tranparans och intregerar riktigt bra med frontarna. ändå inttressanta att lyssna på . härlig kontrollerad tyngd.

och med dessa 6 12or enbart 3 som räknas som konarea så räcker baskapaciteten över rejält. helt sjukt vilket drag. har aldrig i mitt liv hört kraftigare bassystem. slutetsget the t.amp ta 2400mx driver dessa 6 12or som ingenting. och dom känns ånnu mer hårt hållna efte rjag serie koppla dom ?? antingen beror det på att det är 3 st eller så gillar slutsteget 8ohm bättre än 3,5ohm i last ??
Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-02 18:06

med tanke på priset på denna annläggning så är jag helt sjukt nöjd.

har inte gett mkt för detta välljud. MKT vällljud per krona nu :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-02 18:08

nu blir det bakhögtalare och center som skall byggas.

sen skall allt bli vitt istället för att fanera.

funderar på spruta på topcoat på allt :wink:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-05 08:17

Antingen är det bara tjafs tråden eller så är det helt dött.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-11-05 09:19

Oftast/altid dött i mina trådar, man kanske blir initierad om nåt år :roll:

Med lite önsketänkande kan man tro på att man säger så vettiga saker att ingen har något att tillägga :lol:

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2013-11-05 13:40

Ser jäkligt bra ut! Vitt kommer göra sig bra på dom högtalarna!

Hur mycket belastar du ditt steg? Finns det någon som helst chans att köra det till klipp?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har byggt 4 st SLS12 i slutna lådor och funderar på att köpa ett nytt steg.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-05 20:08

HK430 skrev:Oftast/altid dött i mina trådar, man kanske blir initierad om nåt år :roll:

Med lite önsketänkande kan man tro på att man säger så vettiga saker att ingen har något att tillägga :lol:

hahaha ja man kan ju hoppas att dom tycker att man snackar vettigt :wink:
eller att man byggt vettigt.,

jag tror det är mät reslultat som gäller om man skall få respons faktiskt. ett slags bevis på att bygget är lyckat helt enklelt. tycker ifs oxå att det är intressant med mät reslultat :roll:

örona i all ära men för andra kanske mät kurvor är ett tecken på att lita på att det låter bra.

tycker denna annlägning låter riktigt bra nu. har som tur är min bror som är en riktig gammakl hifi räv som har rejäl erfarenhet av massa riktigt kompitenta annlägniningar. så han får komma ner och lyssna ibland när man byggt nåt. och jag får åka upp till han när han bytt ut sin annläggning :wink: han bygger inte utan köper. har oxå åkt upp och jämnfört mina seas L18 staivare mot hans dinaudio adudio focus 140 och det var en tuff match :wink: jag tycket dom lät bra och tänkte det skuklle vara kul att jämnför med hans focus 140 för att kolla ha som referens så att jag vet att jag hör rätt eller att min uppfattning är ok.

sen finns det begärnsingar i min hemmabio reciver och kablar m.m spotify? men nu är jag iaf riktigt nöjd med allt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-05 20:13

CSMM skrev:Ser jäkligt bra ut! Vitt kommer göra sig bra på dom högtalarna!

Hur mycket belastar du ditt steg? Finns det någon som helst chans att köra det till klipp?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har byggt 4 st SLS12 i slutna lådor och funderar på att köpa ett nytt steg.

tackar :) :) :roll: kul med respons grabbar. :wink:

sitter och funderar på hur jag skall fräsa kanter m.m design. just nu är det bara fyrkantiga låder. lite av utseendet kan man ju förändra med fonttyg s deisgn och kant fräsningar m.m

angående steget har jag aldrig hittills lyckat driva det till ett enda blinkande av nån röd klippnings lampa :wink: tror steget har en fruktanvsvärd över kapacitet till min annlägning. det driver mina 6st 315swr likvärdiga sls 12or som ingenting. känns som jag kan lätt bränna sönder alla 6 st i ett nafs om jag råkat komma när gainen 8O :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-05 20:35

Vi är bara helt förstummade av din energi och entusiasm - härligt :) ! Och visst ser det ut att bli bra. Kanske skulle höja WAF ytterligare om du byggde ihop subbarna och fick på en rejäl bänkskiva ovan med några snygga fronter i matchande tyg?

Inget att klaga på bygget alltså. Ännu bättre skulle det bli om du korrekturläste dina inlägg innan du postade så kanske det skulle bli lite lättare att läsa. Nu stakar jag mig på varje mening där orden inte riktigt håller ihop, det saknas punkter och stor bokstav mm. Ett råd i all välmening :wink: .

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-05 21:11

Kalejdokom skrev:Vi är bara helt förstummade av din energi och entusiasm - härligt :) ! Och visst ser det ut att bli bra. Kanske skulle höja WAF ytterligare om du byggde ihop subbarna och fick på en rejäl bänkskiva ovan med några snygga fronter i matchande tyg?

Inget att klaga på bygget alltså. Ännu bättre skulle det bli om du korrekturläste dina inlägg innan du postade så kanske det skulle bli lite lättare att läsa. Nu stakar jag mig på varje mening där orden inte riktigt håller ihop, det saknas punkter och stor bokstav mm. Ett råd i all välmening :wink: .

tTackar. :) intressant ide med bänkskiva. skulle man kunna köpa en ek bänkskiva och lägga på subbarna och svart fronttyg över alla 3?
tänker ändå att dom skulle vara vita under.

Problemet är vad jag skall göra av steget . hmm kanske skulle man bygga en enklare tv bänk som subbarna passar i . och med en hylla för stegen mellan subbarna och bänkskivan? eller det kanske var så du mena?

Angående min stavning m.m . så går det lite väl fort :roll: detta blandat med okunskap . hade inga eller dåliga betyg i skolan :roll: 8O

Sitter ändå och rättar lite granna innan jag postar.

:wink:

Skall försöka tänka på detta.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2013-11-06 06:41

Johannes skrev:
Kalejdokom skrev:Vi är bara helt förstummade av din energi och entusiasm - härligt :) ! Och visst ser det ut att bli bra. Kanske skulle höja WAF ytterligare om du byggde ihop subbarna och fick på en rejäl bänkskiva ovan med några snygga fronter i matchande tyg?

tTackar. :) intressant ide med bänkskiva. skulle man kunna köpa en ek bänkskiva och lägga på subbarna och svart fronttyg över alla 3?
tänker ändå att dom skulle vara vita under.

Problemet är vad jag skall göra av steget . hmm kanske skulle man bygga en enklare tv bänk som subbarna passar i . och med en hylla för stegen mellan subbarna och bänkskivan? eller det kanske var så du mena?

Angående min stavning m.m . så går det lite väl fort :roll: detta blandat med okunskap . hade inga eller dåliga betyg i skolan :roll: 8O

Sitter ändå och rättar lite granna innan jag postar.

:wink:

Skall försöka tänka på detta.

En grov oljad ek-bänkskiva på sisådär 30 mm+ med ett tyg i vitt med nåt mönster på som du låter frugan välja ut ;) Det är mumma det.

Jag har tänkt mig något liknande: Svart laminatbänkskiva i typ skifferimitation. I hörnen under den på framsidan sätter jag 2 öglor. Trär ett snöre mellan dom och syr ihop ett svart tyg att ha framför basarna. Då ser det ut som vilken tv-bänk som helstoch frugan är nöjd och glad :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-07 11:07

Tack flr era tips. Skall allvarligt fundera på detta.

Just nu håller jag på med bak högtalarna. Blir sb aucustic 5"med monacor dt107 diskant i en 12liters br låda. Med skolboks filter ;) detta hade jag i hyllan i garaget. Får lyssna och kolla hur det låter. :)

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2013-11-07 16:42

Kul!

Byggtråd på den? ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-07 16:47

Johannes skrev:nu blir det bakhögtalare och center som skall byggas.

Jag har redan byggt en center som skulle matcha mina frontar (som har samma element som dina). Det är en Seas 18cm Coax i den i en 20L sluten låda. Men jag använder den inte, kör utan center istället. Vill du låna och testa så är det bara att säga till.

Johannes skrev:resultatet efter lagt ner dom och med stativen höjde waf värdet rejält .

så oansträngd basåtergivning .torra tighta med god artikulation och spelar med fin tranparans och intregerar riktigt bra med frontarna. ändå inttressanta att lyssna på . härlig kontrollerad tyngd.

och med dessa 6 12or enbart 3 som räknas som konarea så räcker baskapaciteten över rejält. helt sjukt vilket drag. har aldrig i mitt liv hört kraftigare bassystem. slutetsget the t.amp ta 2400mx driver dessa 6 12or som ingenting. och dom känns ånnu mer hårt hållna efte rjag serie koppla dom ?? antingen beror det på att det är 3 st eller så gillar slutsteget 8ohm bättre än 3,5ohm i last ??

Kul att du verkar nöjd med ljudet. Lågbudget är också min melodi, men nu har jag frångått det lite med mina 4-vägare... 8O :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-08 11:32

Martin skrev:
Johannes skrev:nu blir det bakhögtalare och center som skall byggas.

Jag har redan byggt en center som skulle matcha mina frontar (som har samma element som dina). Det är en Seas 18cm Coax i den i en 20L sluten låda. Men jag använder den inte, kör utan center istället. Vill du låna och testa så är det bara att säga till.

Johannes skrev:resultatet efter lagt ner dom och med stativen höjde waf värdet rejält .

Kul att du verkar nöjd med ljudet. Lågbudget är också min melodi, men nu har jag frångått det lite med mina 4-vägare... 8O :)

Intressant. . Var bor du ? Finns det en coaxial variant på L18 ?
Är det inte den med inventerad kantuphängning? Varför använder du inte center ?
Jag har själv alltid varit lite skeptisk till center men tänkte iaf prova och ge det en chans.
Dom flesta har ju 2 bas/mellan och 1 diskant annars varför är det oftast så ?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-08 11:46

Jag bor ju en bit ifrån dig om jag minns rätt. Funderade ju på att hjälpa dig med mätningar och sånt innan.

Det är H1333 T18RE/XFCTV2 jag har använt. Den är i polypropylen.

Att de sätter 2 bas/mellan-element vid sidan av diskanten tror jag är av platsskäl och för att samtidigt få en symmetrisk spridning, men det blir ju väldigt knasigt kan jag tycka med utsläckningar åt sidorna.

Bild

Jag använder inte center pga att jag tycker man får en mer sammanhängande ljudbild utan. Med center så blir allt som hamnar i den kanalen (vilket är det mesta) så hårt knutet till just den högtalaren. Blir osammanhängande tycker jag.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-02 16:19

Hej. har nu lyssnat o lyssnat. och nu har jag faktiskt pluggat alla mina slitsportar på samtliga baslåder.

upplevde dom ännu mer tightare och lite lugnare samt mer artikulerande
lät helt enkelt lite bättre som slutna

och nu kan jag släppa på djupbas spärren i minidsp n och nu gräver subbarna onödigt djupt med kraft och kontroll.

utan minidsp n eq så rullar isobarik subbarna av vid ca 35hz enlig simuleringar.

skall nu sluta vara rädd för att mäta annläggningen. är rädd för att det skall vara svårt m.m

men jag skall banne mej göra ett försök. och nu kan jag mäta subbarna på ett bra sätt då dom är slutna :)

har lite bilder på allt men jag får inte upp mobilen s micro card i datorn. får upp mobilen att den finn men klickar man på den mappen finns inte nåt??
har en sammsung s3 med 32gb kort i fullt.

kan bara säga att slutet är verkligen bra. kommer bli mer av detta i framtiden. det låter verkligen mer hifi. har varit imot detta iomed tappad output. men just nu märker jag ingen skillnad mer än att det har blivit mer musikaliska

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Johannes bygger isobarik peerless 315swr nu 3st slutna

Inläggav Johannes » 2014-08-20 19:25

Öppnade upp slits portarna igen fast minska ner bredden på den nedre längsta delen i slitsen med 22mm på varje sida. Avstämningen har sjunkit med denna åtgärd.

Subbasarna står nu på rostfria fötter spelades neråt mot golvet.

Nu låter dom faktiskt bättre än med slutet.
Slutet var bra men jag tvingades lt kompensera rejält i botten för att dom skulle gräva.
Sen uppfattades dom slutna subbarna lite "kantiga" i ljudet när jag hade hifi besök.

Mina toppar är br och kanske är det bra att subbarna oxå är det.

Så nu låter dom riktigt bra.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-22 13:22

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-22 13:25

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Johannes bygger isobarik peerless 315swr nu lägre avstäm

Inläggav Johannes » 2014-08-22 13:47

Har delat upp subbarna. I vardags rummet spelar denna ensam mot golvet.

Nu med lägre avstämning ca 20 hz större delen av slitsen är minskad 44 mm totalt i bredd.

Lyssning intrycket är att det är en klar förbättring.
Nu går jag från slutet till basreflex. Så min upplevelse i skillnad är stor på många andra sätt.

Men skillnaden är vad jag minns är att nu låter dom ytterligare ett steg mot det ljudet jag önskar. Enligt simuleringar så försvinner det lilla knät som fanns i frekvens kurvan .
den tyckte jag hördes och jag uppfatta dom aningens bumliga men med mer dämpning i lådan gjorde stor skillnad som jag gjorde i tidigare i denna tråd. Skillnaden blev markant förbättrat.
Sen ville jag pröva slutet efter ha läst att det är optimalt i hifi.
Men ärligt talat så blev dom dova och lite kantiga .
Tappa 10 hz i djupgrävande och fick lt kompensera i minidsp.
Men jag tror inte det blir bra att kompensera för mkt. I mitt fall maxa jag minidsp n

Nu minska jag bredden i den största delen i slitsen och när jag lyssnar så har jag fått en klar förbättring .

På plus sidan så kunde jag plocka bort 2 subbar och ändå sänka nivån en aning på steget

Lt kompensera r ytterst lite vid 18hz och subbarna gräver djupare i mitt tycke och låter bättre.

Nu är dessa subbarna aningens underavstämda.

Är iaf mkt nöjd nu.

Föregående

Återgå till DIY-forum