hifikg skrev:På vilket sätt är den bättre än den högupplösta nyutgåvan? Har du jämfört? Jag bör ha den som vinyl, troligen i eländigt, men tvättbart, skick.
Frågan är inte ställd till mig men jag kan bidra med följande. Som nämnts på forumet gjorde jag nyligen med hjälp av Claes Wettebrandt en utvärdering av åtta olika skivor med låtar från "Thriller" varav sex utgåvor var kompletta album. SACD-versionen, som ska vara identisk med HDTracks-utgåvan, var inte sämst men den är liksom andra versioner de senaste åren dynamiskt komprimerad och framför allt diskanthöjd jämfört med tidiga utgåvor. Den låter också orent. Jag spelar ogärna SACD:n alls.
Apropå vinyl har signaturen Rockdude här på Faktiskt postat en MasVis-graf över en amerikansk vinylripp som cirkulerar på nätet. Den har högst toppfaktor av de "Thriller"-utgåvor som jag har sett, men viss reservation finns som alltid för att missljud från vinylen kan ge missvisande värden. Jag har inte hört denna vinylöverföring.
Den japanska förstautgåvan av "Thriller" som föredrogs i utvärderingen är tyvärr numera ganska sällsynt på begagnatmarknaden och ofta dyr när den väl dyker upp. Den europeiska standardversionen, pressad i Österrike, är sämre men kan hittas för en spottstyver.
MasVis-grafer över fem album finns på
http://www.lts.a.se/lts/analyser-molt.
Med vänlig hälsning
Pekka