Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-11-05 19:53

hifikg skrev:
sprudel skrev:
hifikg skrev:Nu blev jag lite sugen... den funkar alltså som både transport, DAC och USB-DAC från datorn, och den spelar DSD så det ryker om det... hmmm... sneglar på DAC-9, S.A.T CD-fix och min skramliga Andersson Bluray, dags för pension nu kanske? Får lusläsa MoLT i dagarna.

Och försteg, liksom surround-försteg, tar emot filer trådlöst, bild som ljud, netflix, bara att fortsätta. :D

Jag har en Schweizisk fällkniv sedan länge, vet inte varför jag kom att tänka på den...

Använder du den även hemma?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-05 20:04

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:
sprudel skrev:
hifikg skrev:Nu blev jag lite sugen... den funkar alltså som både transport, DAC och USB-DAC från datorn, och den spelar DSD så det ryker om det... hmmm... sneglar på DAC-9, S.A.T CD-fix och min skramliga Andersson Bluray, dags för pension nu kanske? Får lusläsa MoLT i dagarna.

Och försteg, liksom surround-försteg, tar emot filer trådlöst, bild som ljud, netflix, bara att fortsätta. :D

Jag har en Schweizisk fällkniv sedan länge, vet inte varför jag kom att tänka på den...

Använder du den även hemma?

Den har löst många små problem genom åren, utomordentligt verktyg faktiskt. Vann den för övrigt på en "uppsatstävling" om Sjöodjuret i Storsjön, men det är en heeeelt annan historia. Jag är mest förvånad över att jag kunnat hålla reda på den i ett kvarts sekel. Nästan lika länge som mina 52-or.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-05 21:05

Bild

Här är Jacksons Billie Jean nedtankad i nåt högupplöst format från HDTracks och nedplockat till 16 bitars WAV med dbPoweramp. Ser ju ganska vettigt ut med tanke på de senaste versionerna på CD och SACD. :)

Bild

P.Y.T.

Tycker "Thriller" från HDTracks också låter bra, men jag har inte jämfört den med nåt annat format under vettiga förhållanden.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-05 23:01

Conan det där såg ju riktigt bra ut!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 23:27

Lite löjligt att behöva betala överpris för något i 192/24-format som det inte är det minsta problem att få plats med i vanligt cd-format dock...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-05 23:35

Nattlorden skrev:Lite löjligt att behöva betala överpris för något i 192/24-format som det inte är det minsta problem att få plats med i vanligt cd-format dock...

$25 ≈ 160 spänn, ungefär vad min hökare vill ha för en vanlig CD

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 23:37

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:Lite löjligt att behöva betala överpris för något i 192/24-format som det inte är det minsta problem att få plats med i vanligt cd-format dock...

Fast en Thriller på CD kan du säkert hitta för 25 spänn.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-05 23:38

Går det inte att få tag i på annat sätt finns det vill inget att knorra över? Förutom så där hypotetiskt och drömmande om en bättre värld.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 23:39

shifts skrev:Går det inte att få tag i på annat sätt finns det vill inget att knorra över? Förutom så där hypotetiskt och drömmande om en bättre värld.

Jo, det skall naturligtvis finnas på Spotify eftersom man betalar för det redan. :wink: så länge det inte finns i rätt kvalité på Spotify så SKALL man knorra!

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-05 23:42

Amplifix och CDFix pensionerade jag rätt tidigt i min normalyviga HiFi-karriär då jag framförallt insåg att CDFix:en la till en massa skräp i signalen i sitt "högupplösta läge", snarare än att ta mig till hifi-nirvana -lärdomen var att man inte ska lyssna till HiFi-blaskornas chants utan lita till sin egen förmåga att avgöra vad man tycker är bra...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-06 00:28

hevi skrev:

Amplifix och CDFix pensionerade jag rätt tidigt i min normalyviga HiFi-karriär då jag framförallt insåg att CDFix:en la till en massa skräp i signalen i sitt "högupplösta läge", snarare än att ta mig till hifi-nirvana -lärdomen var att man inte ska lyssna till HiFi-blaskornas chants utan lita till sin egen förmåga att avgöra vad man tycker är bra...

Mitt exemplar låter alldeles utmärkt när det är på humör. Laserpickupen skenar emellanåt och då blir det mest rappakalja, men den används nästan aldrig ändå. Hårddisken har tagit över. Det är DSD som jag är nyfiken på, men vet inte om det är, eller kommer bli, tillräckligt stort som format för att jag ska chansa och byta bort den enda externa DAC jag hört som låter riktigt bra här hemma. Ja, den enda jag haft här hemma faktiskt (bortsett från BRIC, som verkligen var trist) :-)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-06 07:24

Är glaset halvfullt eller halvtomt..? :wink:

Jag satt och författade ett mail i huvudet att skicka till HDTracks för att dom hade mage att lägga upp en sån sönderkomprimerad smörja, kalla det "Audiophile" och ta fett betalt, när det visade sig att deras "Thriller" kan vara nåt som ligger rätt nära studiomastern.

Finns det ändå hopp ..? :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-11-06 15:08

Jag lyckas inte ta mig in på HDtracks. Jag är nog för dålig på datamicklande helt enkelt. :(

Kan inte låta bli att tycka synd om skivindustrin dock. Dom gör det inte lätt för sig.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-06 15:27

Jag startar en ny tråd om HDTracks tycker det verkar såpass intressant att det förtjänar mer urtymme än som ett sidospår i denna.

Här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1587406#1587406
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-08 23:04

hifikg skrev:
hevi skrev:

Mitt exemplar låter alldeles utmärkt när det är på humör. Laserpickupen skenar emellanåt och då blir det mest rappakalja, men den används nästan aldrig ändå. Hårddisken har tagit över. Det är DSD som jag är nyfiken på, men vet inte om det är, eller kommer bli, tillräckligt stort som format för att jag ska chansa och byta bort den enda externa DAC jag hört som låter riktigt bra här hemma. Ja, den enda jag haft här hemma faktiskt (bortsett från BRIC, som verkligen var trist) :-)

Ber om största möjliga ursäkt -när det...efter jag läst det igen ..(typ)... tycker att jag lät lite väl raljant, det jag sa... För mig så tyckte jag att CD-FIX inte riktigt levererade vad jag ville, men många andra verkar ju fått vad dom ville få levereerat, s.a.s., och leveranser av vad vi vill ha är ju alltid välkomna. :)
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-09 18:20

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:

Ja, och förstautgåvan från 80-talets början är ju dessutom bättre än
den där.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-09 19:55

hevi skrev:...Ber om största möjliga ursäkt -när det...efter jag läst det igen ..(typ)... tycker att jag lät lite väl raljant, det jag sa... För mig så tyckte jag att CD-FIX inte riktigt levererade vad jag ville, men många andra verkar ju fått vad dom ville få levereerat, s.a.s., och leveranser av vad vi vill ha är ju alltid välkomna. :)

Det är lugnt. Den har rullat stabilt i många år och är omöjlig att höra skillnad på jämfört med någon annan CD-spelare. Särskilt tillsammans med en extern DAC. Antar att det är uppsamplingen du hade funderingar kring. Den använde jag bara i början, nu passerar ljudet orört de gånger den används. Så egentligen kunde jag ha nöjt mig med något mycket enklare, fast den känns härligt gedigen och fjärrkontrollen kan jag slå ihjäl vildsvin med.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-09 19:57

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:
hifikg skrev:

Ja, och förstautgåvan från 80-talets början är ju dessutom bättre än
den där.

Vh, iö

På vilket sätt är den bättre än den högupplösta nyutgåvan? Har du jämfört? Jag bör ha den som vinyl, troligen i eländigt, men tvättbart, skick.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-09 21:58

hifikg skrev:På vilket sätt är den bättre än den högupplösta nyutgåvan? Har du jämfört? Jag bör ha den som vinyl, troligen i eländigt, men tvättbart, skick.

Frågan är inte ställd till mig men jag kan bidra med följande. Som nämnts på forumet gjorde jag nyligen med hjälp av Claes Wettebrandt en utvärdering av åtta olika skivor med låtar från "Thriller" varav sex utgåvor var kompletta album. SACD-versionen, som ska vara identisk med HDTracks-utgåvan, var inte sämst men den är liksom andra versioner de senaste åren dynamiskt komprimerad och framför allt diskanthöjd jämfört med tidiga utgåvor. Den låter också orent. Jag spelar ogärna SACD:n alls.

Apropå vinyl har signaturen Rockdude här på Faktiskt postat en MasVis-graf över en amerikansk vinylripp som cirkulerar på nätet. Den har högst toppfaktor av de "Thriller"-utgåvor som jag har sett, men viss reservation finns som alltid för att missljud från vinylen kan ge missvisande värden. Jag har inte hört denna vinylöverföring.

Den japanska förstautgåvan av "Thriller" som föredrogs i utvärderingen är tyvärr numera ganska sällsynt på begagnatmarknaden och ofta dyr när den väl dyker upp. Den europeiska standardversionen, pressad i Österrike, är sämre men kan hittas för en spottstyver.

MasVis-grafer över fem album finns på http://www.lts.a.se/lts/analyser-molt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-09 22:33

Finns det några Masvis-grafer på SACD-utgåvan?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-09 22:37

Conan skrev:Finns det några Masvis-grafer på SACD-utgåvan?

HDTracks-utgåvan ska alltså vara identisk med SACD:n. Jag ska ta mig i kragen och kopiera SACD:n till CD-R och köra en analys för att ta reda på om uppgifterna stämmer. Hoppas hinna göra det innan helgen är slut.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-11-09 23:03

PekkaJohansson skrev:Den japanska förstautgåvan av "Thriller" som föredrogs i utvärderingen är tyvärr numera ganska sällsynt på begagnatmarknaden och ofta dyr när den väl dyker upp. /--/

Jag har bl a utgåvan CDEPC 85930 (DI8P-11) 'Japan for Europe' med Matrix/Runout 35·8P-11 101A4 +++++, som skall vara den samma som Pekka nämner här. Det kan nämnas att denna utgåva är mastrad med Pre-Emphasis och bör inte 'lånas' av en kamrat för att rippas utan att bli De-emphasised. Då låter den inget vidare.. För er som inte är bekanta med uttrycken Pre-emphasis / De-emphasis kan läsa mer här.

/Suomela

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-10 01:18

Suomela skrev:
PekkaJohansson skrev:Den japanska förstautgåvan av "Thriller" som föredrogs i utvärderingen är tyvärr numera ganska sällsynt på begagnatmarknaden och ofta dyr när den väl dyker upp. /--/

Jag har bl a utgåvan CDEPC 85930 (DI8P-11) 'Japan for Europe' med Matrix/Runout 35·8P-11 101A4 +++++, som skall vara den samma som Pekka nämner här. Det kan nämnas att denna utgåva är mastrad med Pre-Emphasis och bör inte 'lånas' av en kamrat för att rippas utan att bli De-emphasised. Då låter den inget vidare.. För er som inte är bekanta med uttrycken Pre-emphasis / De-emphasis kan läsa mer här.

/Suomela

Den kan klonas om man vill spela klonen i en CD-spelare som har deemphasis.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-10 13:52

Suomela skrev:

/Suomela

För tio år sedan kunde man läsa detta (som inte bara nämner emphasis utan
även relaterar CD-systemets potential till de faktiska produktionernas ofta
mycket dåliga kvalitet: Intet nytt under solen):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... asis#24659

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-11-10 14:25

Tack för hänvisningen IÖ.

petersteindl skrev:
Suomela skrev:

/Suomela

Mvh
Peter

Ja, det finns säkert några olika alternativ till att göra detta. Den som vill klona en CD, eller bara undersöka om eller hur en CD-spelare hanterar Pre-emphasis, kan Sony CD Architect 5.2 användas (30 dgr free trial). I denna identifieras inte s k PE-flag automatiskt men kan manuellt sättas ut för enskilda spår man har på fil. Använder du Peter något annat för att säkerställa kopiering av PE-flag vid kloning får du gärna berätta vad.

Just Thriller-utgåvan "Japan for Europe" som diskuteras här avviker mot andra 'pre-emphasised CD' eftersom den inte identifieras som att ha pre-emphasis av alla mjukvaror för ändamålet. Senare versioner av ex vis EAC går bet, medan en sedan länge utgången version av den (EAC 0.95 prebeta3 kompletterad med 'Ahead Nero ASPI Driver' wnaspi32.dll) fixar detta efter viss manuell hantering.

/Suomela

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-10 15:05

Suomela skrev:Tack för hänvisningen IÖ.

petersteindl skrev:
Suomela skrev:

/Suomela

Mvh
Peter

Ja, det finns säkert några olika alternativ till att göra detta. Den som vill klona en CD, eller bara undersöka om eller hur en CD-spelare hanterar Pre-emphasis, kan Sony CD Architect 5.2 användas (30 dgr free trial). I denna identifieras inte s k PE-flag automatiskt men kan manuellt sättas ut för enskilda spår man har på fil. Använder du Peter något annat för att säkerställa kopiering av PE-flag vid kloning får du gärna berätta vad.

Just Thriller-utgåvan "Japan for Europe" som diskuteras här avviker mot andra 'pre-emphasised CD' eftersom den inte identifieras som att ha pre-emphasis av alla mjukvaror för ändamålet. Senare versioner av ex vis EAC går bet, medan en sedan länge utgången version av den (EAC 0.95 prebeta3 kompletterad med 'Ahead Nero ASPI Driver' wnaspi32.dll) fixar detta efter viss manuell hantering.

/Suomela

På min gamla DAC så lyser en diod då CDn har emphasis. Samtidigt slår ett relä till och kopplar in deemphasis i form av en vanlig filterkrets med kondensatorer och motstånd. Jag tror inte den missar någon under förutsättning att det flaggas för emphasis i CDn. Det vore spännande att kolla denna thrillerutgåva :)

Görs en kopia av Cdn utan att rippa så bör även denna flagga komma med, eller?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-10 15:26

petersteindl skrev:Görs en kopia av Cdn utan att rippa så bör även denna flagga komma med, eller?

Det är vanligt att den inte gör det. Det händer garanterat om man först rippar till fil och sedan bränner filen till CD infon lagras inte i vanliga wav-filer. Möjligen hanterar brännarprogram det riktigt om man just ber om en kopia, men jag skulle inte lita på det utan att kolla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-10 15:51

Svante skrev:
petersteindl skrev:Görs en kopia av Cdn utan att rippa så bör även denna flagga komma med, eller?

Det är vanligt att den inte gör det. Det händer garanterat om man först rippar till fil och sedan bränner filen till CD infon lagras inte i vanliga wav-filer. Möjligen hanterar brännarprogram det riktigt om man just ber om en kopia, men jag skulle inte lita på det utan att kolla.

De gånger jag bränt genom att göra direktkopia så går jag inte via Wav. Man kan väl även göra en ISO-image av hela CDn för att få med allt som finns på CDn man vill kopiera. Jag tror det heter .iso på filspråk :)

Rippar man för att få Wav så kommer enbart musiken med och då funkar det inte med automatisk detektion av preemfas.

Jag tycker det vore roligare om man hade möjlighet att kunna flagga för preemfas då man bränner. Mina brännarprogram har inte det.

Det kanske till och med vore mest roligt om man själv kunde välja att även använda preemfas samt flagga då man bränner :) Men man tjänar mest om man påför preemfas redan vid AD, skulle jag tro.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-12 21:09

PekkaJohansson skrev:Jag ska ta mig i kragen och kopiera SACD:n till CD-R och köra en analys för att ta reda på om uppgifterna stämmer.

Friendly reminder... :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-13 00:09

Jag kopierade i helgen och körde i MasVis, men resultatet för SACD-skivan var sådant att jag vill göra om det med lite olika inställningar för att bekräfta att allt stämmer.

Att ta fram cd-brännare, koppla, nivåjustera, kopiera och analysera skivor som inte låter bra är dödstråkigt. Därför tackar jag för påminnelsen och försöker ta ett varv till i kväll eller i morgon kväll. Tanken är ju också att MoLt-artikeln ska kompletteras så småningom.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi