Har du MasVis på egen inspelning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Ljudande exempel

Inläggav lennartj » 2013-11-12 16:34

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Jag vill gärna veta om uppspelningen hackar om jag länkar som ovan.
I så fall lägger jag upp filen på ett alternativt ställe senare.

Det är ju bara att tanka hem filen så slipper man tänka på eventuella brister i bredbandet.

Men visst är det en del "skräp" i återgivningen. Vackert stycke dock och mycket behaglig musik, snyggt genomfört!

/ B

Tanka hem?
Prova gärna och tala om hur du gjorde om du lyckas!
Jag testar ett upplägg som inte är tänkt att tillåta nerladdning. :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-12 16:46

Jag klickade på länken och tryckte "save". Jag använder Internet Explorer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-12 16:47

lennartj skrev:
Bill50x skrev:
lennartj skrev:Jag vill gärna veta om uppspelningen hackar om jag länkar som ovan.
I så fall lägger jag upp filen på ett alternativt ställe senare.

Det är ju bara att tanka hem filen så slipper man tänka på eventuella brister i bredbandet.

Men visst är det en del "skräp" i återgivningen. Vackert stycke dock och mycket behaglig musik, snyggt genomfört!

/ B

Tanka hem?
Prova gärna och tala om hur du gjorde om du lyckas!
Jag testar ett upplägg som inte är tänkt att tillåta nerladdning. :?

Frågan är då: vill jag avslöja det :D

Skämt åsido, det är ju bara att högerklicka på filen/länken och välja "Spara som..."

Men vad är det för fel om man kan tanka hem filen och kan lyssna på den i lugn och ro, utan att behöva vara beroende av uppkoppling och annat?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-12 17:20

Bill50x skrev:Men vad är det för fel om man kan tanka hem filen och kan lyssna på den i lugn och ro, utan att behöva vara beroende av uppkoppling och annat?

Du kan inte hindras från att sprida den vidare eller lyssna på den igen. Klassisk copyrightproblematik :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Var så god att ladda ner om du vill

Inläggav lennartj » 2013-11-12 17:23

:oops: :oops: :oops:

Det var bara en test och jag tyckte att jag fått "Save Link As" att försvinna som val (från Firefox, åtminstone) när man högerklickar på den korta URL'en, men det funkade inte så därför funkar det :wink: att ladda ner om någon vill.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-12 18:08

IngOehman skrev:
darkg skrev:
farbman skrev:
Svante skrev:Ett fonogram ska ju ha precis den toppfaktor som ursprungsljudet har, och det är förändringen av den som är intressant som kvalitetsmått. Inte toppfaktorn i sig.

Skulle man inte kunna sätta en siffra på denna förändring och på så sätt kunna få fram ett värde som kan visa hur misshandlad signalen är?.

Just det, en toppfaktorfaktor! Totat och över tid.

Jamenalltså...

Saken som jag försökte få fram (uppenbart utan att lyckas) var ju just att
toppfaktorn INTE är ett mått på hur misshandlad signalen är.

Toppfaktorkvot menar jag. Jag förvillades av att toppfaktorn är en kvot. Alltså förhållandet mellan crestfaktor efter och före. Dessutom förvirrade jag mig mha farbman till att bortse ifrån att före-efter oftast inte finns att få, så siffran vi tänker på är inte för handen.

Dock, mastringen höjer väl inte toppfaktorn, så vid jämförelse av olika utgåvor, samma inspelning, med olika toppfaktor borde densamme ändå vara en indikator på lindrighet i "misshandel". Illor?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-12 20:39

Är det inte roligt att allpassgrafen har varit så rät i ALLA fallen som har kommit upp i den här tråden? Ja utom rymdfärjan då.

Jag tycker iaf att det är kul.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-12 21:01

lennartj skrev:Hör här:
https://db.tt/Y5uhNmzq
Jag vill gärna veta om uppspelningen hackar om jag länkar som ovan.

Det hackade för mig men det gick enkelt att spara filen...
Lite "strävt" i en del partier. Spelade du in det riktiga framförandet också?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-11-12 21:58

RogerGustavsson skrev:

Ja jag har hela konserten i en oredigerad .wav-fil som är 1,09 GB.
Jag tycker att det är oerhört tråkigt att redigera och tagga ljudfiler. Därför har jag har en överenskommelse med en annan "stammis"på de här veckorna att jag gör bara inspelningen och överlämnar .wav -filen så får han redigera och distribuera till de kursdeltagare som vill ha.

Verktygen ligger på en annan dator som nu är upptagen för städning, installation av FireWire-stöd och uppgradering av firmware i min Mytek DSDDAC för fortsatt debugging av den struliga och (hittills) instabila DSD-uppspelningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-12 22:06

Jag kan hjälpa dig redigera om du så önskar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-14 12:52

Svante skrev:Är det inte roligt att allpassgrafen har varit så rät i ALLA fallen som har kommit upp i den här tråden? Ja utom rymdfärjan då.

Jag tycker iaf att det är kul.

Roligt? Jag skulle hellre använda ordet väntat. ;)

Fast spelar någon in spräckiga trumpeter skapligt nära så väntar jag mig
att se allpassgrafer som ringlar en del.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-14 16:51

lennartj skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag tycker att det är oerhört tråkigt att redigera och tagga ljudfiler. Därför har jag har en överenskommelse med en annan "stammis"på de här veckorna att jag gör bara inspelningen och överlämnar .wav -filen så får han redigera och distribuera till de kursdeltagare som vill ha.

Verktygen ligger på en annan dator som nu är upptagen för städning, installation av FireWire-stöd och uppgradering av firmware i min Mytek DSDDAC för fortsatt debugging av den struliga och (hittills) instabila DSD-uppspelningen.

Jag tycker det låter mycket trevligt!

det lät som du höjde inspelningsnivån där efter ett tag i början (en kanal i taget), stämmer det?

Jag roade mig med att loudnessmäta på filen med EBU R 128 och fick följande resultat:

Programme Loudness = -25,1 LUFS
Max True Peak = -4,0 dBTP
Loudness Range = 22 LU

Således en trevligt stor dynamik(!) :) och en programnivå som inte avviker så mycket som det ska vara för utsändning i TV (bör vara -23 LUFS).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-11-15 01:54

Johan_Lindroos skrev:
lennartj skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag tycker det låter mycket trevligt!

det lät som du höjde inspelningsnivån där efter ett tag i början (en kanal i taget), stämmer det?

Jag roade mig med att loudnessmäta på filen med EBU R 128 och fick följande resultat:

Programme Loudness = -25,1 LUFS
Max True Peak = -4,0 dBTP
Loudness Range = 22 LU

Således en trevligt stor dynamik(!) :) och en programnivå som inte avviker så mycket som det ska vara för utsändning i TV (bör vara -23 LUFS).

Tack för uppskattningen!
Dina iakttagelser beträffande nivåjusteringen är helt korrekta.
Sedan jag flyttat mikstativet en bit ansåg jag att jag ställt nivåerna väl fegt.
Jag gör det enkelt för mig, med mina gamla prylar och kör 16/44,1 och efter att ha spelat in de här musikveckorna under 30 år har jag ganska god känsla för nivåer mm,

Föregående

Återgå till Teknikforum