av lennartj » 2013-11-15 01:54
Johan_Lindroos skrev:lennartj skrev:RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Hör här:
https://db.tt/Y5uhNmzqJag vill gärna veta om uppspelningen hackar om jag länkar som ovan.
Det hackade för mig men det gick enkelt att spara filen...
Lite "strävt" i en del partier. Spelade du in det riktiga framförandet också?
Ja jag har hela konserten i en oredigerad .wav-fil som är 1,09 GB.
Jag tycker att det är oerhört tråkigt att redigera och tagga ljudfiler. Därför har jag har en överenskommelse med en annan "stammis"på de här veckorna att jag gör bara inspelningen och överlämnar .wav -filen så får han redigera och distribuera till de kursdeltagare som vill ha.
Verktygen ligger på en annan dator som nu är upptagen för städning, installation av FireWire-stöd och uppgradering av firmware i min Mytek DSDDAC för fortsatt debugging av den struliga och (hittills) instabila DSD-uppspelningen.
Jag tycker det låter mycket trevligt!
det lät som du höjde inspelningsnivån där efter ett tag i början (en kanal i taget), stämmer det?
Jag roade mig med att loudnessmäta på filen med EBU R 128 och fick följande resultat:
Programme Loudness = -25,1 LUFS
Max True Peak = -4,0 dBTP
Loudness Range = 22 LU
Således en trevligt stor dynamik(!)

och en programnivå som inte avviker så mycket som det ska vara för utsändning i TV (bör vara -23 LUFS).
Tack för uppskattningen!
Dina iakttagelser beträffande nivåjusteringen är helt korrekta.
Sedan jag flyttat mikstativet en bit ansåg jag att jag ställt nivåerna väl fegt.
Jag gör det enkelt för mig, med mina gamla prylar och kör 16/44,1 och efter att ha spelat in de här musikveckorna under 30 år har jag ganska god känsla för nivåer mm,
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]