delningsfrekvens

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gravve69

delningsfrekvens

Inläggav gravve69 » 2013-11-12 21:37

Vad är en bra utgångs delningsfrekvens på min subb.
Har en kef q400 och q100 högtalare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: delningsfrekvens

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-12 21:45

gravve69 skrev:Vad är en bra utgångs delningsfrekvens på min subb.
Har en kef q400 och q100 högtalare.

Det beror förstås på en massa saker, men första frågan är väl om du kör q100 fullrange eller delade och i så fall vid vilken frekvens och med hur brant filter?

Är det bio eller stereo-setup? Har du AV-receiver med inbyggda filter?

Hur är subben placerad i förhållande till q100-högisarna?

Rekommendationen är väl annars att prova sig fram - det lär ju inte hända något farligt av att testa. THX och en massa folk här på Faktiskt brukar utgå från 80Hz vid aktiv delade system.

Användarvisningsbild
gravve69

Inläggav gravve69 » 2013-11-13 00:01

Har en rotel ra 06-se förstärkare som q100 är kopplad direkt till, är det fulrange ?
Det är stereo setup. Subben är kopplad på subbout på stärkarn.
Högtalarna är placerade uppe i hörnen o subben står på golvet i ena hörnet.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-13 10:40

q100 spelar fullregister via högtalarkontakterna på Roteln

q400 delas med den inbyggda förstärkaren valbart mellan 40-140Hz vad jag kan förstå. Branthet okänd. Skulle dela subben lägre än 80Hz men det är bara att testa.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-13 11:16

gravve69 skrev:Har en rotel ra 06-se förstärkare som q100 är kopplad direkt till, är det fulrange ?
Det är stereo setup. Subben är kopplad på subbout på stärkarn.
Högtalarna är placerade uppe i hörnen o subben står på golvet i ena hörnet.

Vad jag kan se så har inte RA-06 SE någon "subwwofer out", det är bara vanlig pre-out (fullregister).
Om ovanstående stämmer:
Eftersom förstärkaren inte har något som helst delningsfilter, får dina toppar en ofiltrerad signal och låter därför som de låter.

Om man ska få en hyfsad integration på det sätt du har kopplat och den utrustning du har, tycker jag att du kan testa med att ställa bashögtalaren på ungefär den frekvens där dina "fullregisterhögtalare" rullar av i frekvens. Den frekvensen är sannolikt lägre än 80 Hz. Bäst är att lyssna sig fram. Prova även med att vända fasen på bägge fullregisterhögtalarna beroende på hur du har placerat högtalarna i rummet (eftersom man sällan kan göra det på bashögtalaren (eller så har den en fasratt man kan pilla på)).

Men ovanstående koppling är inget jag egentligen rekommenderar, bara att få det så gott det går efter givna förutsättningar. Bäst ÄR att ha ett delningsfilter som är ämnat för s k "bass management", t ex i en hembioreceiver, som då kan avlasta fronthögtalarna så att de slipper spela i basregistret. Tyvärr är det mycket ovanligt med delningsfilter som ger stereo ut för bashögtalarsignalerna hos hembioreceivrar. Då kan man behöva skaffa sig externa delningsfilter och då blir allt genast ganska mer kostsamt än du kanske tänker att det passar dig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
gravve69

Inläggav gravve69 » 2013-11-13 23:52

Nått exempel på delningsfilter

Användarvisningsbild
gravve69

Inläggav gravve69 » 2013-11-13 23:52

Nått exempel på delningsfilter

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-14 11:08

Externt delningsfilter innebär även att du behöver 2 slutsteg(1st sitter dock redan i basen) och bara kan använda Roteln som försteg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-14 12:34

gravve69 skrev:Nått exempel på delningsfilter

Det finns många exempel på delningsfilter. Jag tycker snarae att du först bör fundera vad du vill uppnå med din ljudanläggning och även fundera vilka framtidsplaner du har. Berätt lite om det så kan jag med flera gärna bidra med apparatförslag. Att bara rekommendera apparater utan att veta vad du ska ha dem till, kan bli fel tror jag för dig. Risken är att du köper grejor som du egentligen inte kanske har nytta av.

Generellt kan man väl säga att om man ska börja hålla på med externa delningsfilter och dylikt, så behöver man ha en högtalare och krav på ljudtryck och lyssningsrummets akustiska egenskaper som ligger ett eller flera snäpp upp när det gäller priser, för att det ska ge verklig utdelning.

Om du ändå egentligen bara tänker dig att använda en bashögtalare och övriga högtalare, så kan du lika gärna använda delningsfiler som finns inbyggda i vanliga hembioreceivrar, de räcker långt i så fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-14 13:11

Johan_Lindroos skrev:
Att bara rekommendera apparater utan att veta vad du ska ha dem till, kan bli fel tror jag för dig. Risken är att du köper grejor som du egentligen inte kanske har nytta av.

+1
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-11-17 13:14

Johan_Lindroos skrev:
gravve69 skrev:Nått exempel på delningsfilter

Det finns många exempel på delningsfilter. Jag tycker snarae att du först bör fundera vad du vill uppnå med din ljudanläggning och även fundera vilka framtidsplaner du har. Berätt lite om det så kan jag med flera gärna bidra med apparatförslag. Att bara rekommendera apparater utan att veta vad du ska ha dem till, kan bli fel tror jag för dig. Risken är att du köper grejor som du egentligen inte kanske har nytta av.

Generellt kan man väl säga att om man ska börja hålla på med externa delningsfilter och dylikt, så behöver man ha en högtalare och krav på ljudtryck och lyssningsrummets akustiska egenskaper som ligger ett eller flera snäpp upp när det gäller priser, för att det ska ge verklig utdelning.

Om du ändå egentligen bara tänker dig att använda en bashögtalare och övriga högtalare, så kan du lika gärna använda delningsfiler som finns inbyggda i vanliga hembioreceivrar, de räcker långt i så fall.

Eftersom gravve69 aldrig specade vad han behövde, så knycker jag hans fråga eftersom jag också tycker att det är svårt att hitta vettiga delningsfilter på marknaden.

Jag skulle vilja ha ett enkelt filter, något i stil med gamla Sentec EC-9, med fast delningsfrekvens och möjlighet att ställa gain och kanske också fas.

Jag har ett par små stativhögtalare som jag egentligen är ganska nöjd med, och i planen låg att så småningom byta ut dem mot ett par större golvare. Nu dök det upp ett par (passiva) bashögtalare till ett rimligt pris, så jag tänkte i varje fall prova den vägen.

Min första tanke var att köra med någon av alla de "subwoofer-förstärkare" som finns på marknaden, de var hyggligt billiga och hade (oftast) bra inställningsmöjligheter. Tyvärr visade det sig att även om många hade både linje in och linje ut, så var linje ut alltid helt ofiltrerad...

Återstår då på marknaden ett antal delningsfilter för den proffessionella marknaden , typ dbx med flera tillverkare. Ingen av dessa tycker jag verkar ha användar gränssnitt som passar för hemmabruk.
Dessutom finns denen hel del DSP baserade lösningar på marknaden, och även om det verkar lockande så känns det som det är egen värld som är rätt lätt att gå vilse i. Sedan är det svårt att bedömma kvaliteten på dessa, då de endast går att köpa på nätet.
Ino verkar ha några trevliga filter, men de är ganska dyra och är väl egentligen inte tillgängliga om man inte har Ino toppar/basar.

Återgå till Generellt om hifi