Bob Katz: The loudness war is over!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Bob Katz: The loudness war is over!

Inläggav shifts » 2013-11-12 08:10

I fredags dök denna artikel upp på The Quietus:
http://thequietus.com/articles/13821-lo ... s-bob-katz

Det är intressant läsning, men jag blev aldrig klok på om det de talar om är en variant på EBU R128 eller om detta är något helt annat mjukvarustyrt. Vad har ni för kommentarer till innehållet?

Bob Katz tror iaf att vad Apple gör nu kommer ställa mastringseländet på ända (rätt ände?).

Ytterligare en artikel nära ämnet: http://createdigitalmusic.com/2012/04/o ... listening/

Jag tycker det är otroligt intressant. Med tanke på hur populärt iTunes är (särskilt i USA), så känns det som detta kan få genomslagskraft. Slå nu inte ifrån er bara för att det står Apple och iTunes. Läs genom och begrunda svaret. :)
Senast redigerad av shifts 2013-11-13 19:06, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-12 09:17

Tack för länkarna, det var intressant läsning.

Om jag förstod det hela rätt i första artikeln så innebär (förenklat) förändringen att man istället för att komprimera/limitera och höja allt till samma nivå så sänker man istället den starkast ljudande musiken till en förutbestämd nivå, typ -15dB. Endast de fonogram som har en medelnivå under denna höjs upp.

Den enda frågan som dök upp för min del (ja, om man bortser från allt tekniskt som jag inte ens har något begrepp om...) så var det frågan "Does this mean I’m going to have to re-buy albums from the last 10 years as they get remastered to be quieter?". Jag förstår inte riktigt kopplingen till utgivet material, men visst, man kan ju tänka sig att en signalbehandling som den föreslagna på sikt kommer innebära att man mastrar CD's annorlunda. Och då kommer det hamna en ny version av Thriller, The Wall osv på hyllan :-)

Intressant också att läsa om "Mastered for iTunes" där man då utgår ifrån originalmastern på 24-bit direkt till AAC 256kbs istället för att utgå ifrån CD'ns 16-bitar som ju redan är en nedsampling. Men detta har alltså inget med den automatiska nivåhållningen att göra utan är mer en allmänt kvalitetshöjande åtgärd.

Likaså intressant var att läsa om skillnaden mellan en bra Steeley Dan sång (som ju är kända för sin höga ljudkvalité) och Miley Cyrus "Wrecking Ball" där faktiskt den senare har en större dynamik ("Aenima has far more loudness range than Steely Dan") trots att alla transienter från slagverken är borttvättade.

Det finns en del farhågor med BK's volymjustering i den andra artikeln, bland annat det att vissa låtar/passager SKA vara lägre än annat, risken med automatisk volym är just att sådana medvetna volymskillnader reduceras eller försvinner. Men totalt andades det optimism i båda artiklarna typ "The Loudness War Is Over" :-)

Intressant, läs alla ni andra också!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-12 09:41

Jag har ungefär samma funderingar som du efter att ha läst – nästan exakt faktiskt. Eftersom jag använder både iTunes och iPhone till vardags ska jag åtminstone lyssna lite med deras ljudjustering påkopplad, för att se om jag alls kan notera något negativt eller positivt.

Det vore verkligen eländigt om – som du säger – passager som medvetet ska vara lägre nu höjs upp i stället, men tror inte så är fallet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-12 11:05

shifts skrev:Det vore verkligen eländigt om – som du säger – passager som medvetet ska vara lägre nu höjs upp i stället, men tror inte så är fallet.

Det kommer att ske. Tänk dig ett helt album där en av låtarna medvetet är lagd lågt i nivå.

Men, jämfört med den förstörelse som sker i dag är det ett litet problem och något som säkerligen kommer att lösas i framtiden. Visst borde man tex kunna tagga varje spår med info om hur det är avsett att spelas? Med den transparensen kan också en enskild användare förändra detta om så önskas, eller att det förändras i olika avspelningsmiljöer. Antingen medvetet/manuellt av lyssnaren eller automatiskt av uppspelningsutrustningen.

Jag gillar inte iTunes, jag gillar inte Apples format AAC (inte pga ljudet men för inlåsningen) men jag gillar greppet att förbättra ljudet och framför allt för att göra det mer flexibelt för olika lyssningsmiljöer.

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-11-12 11:28

Bill50x skrev:Likaså intressant var att läsa om skillnaden mellan en bra Steeley Dan sång (som ju är kända för sin höga ljudkvalité) och Miley Cyrus "Wrecking Ball" där faktiskt den senare har en större dynamik ("Aenima has far more loudness range than Steely Dan") trots att alla transienter från slagverken är borttvättade.

Inte för att det spelar så stor roll men Aenima är en låt av Tool och inte Miley Cyrus.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-12 11:30

UrSv skrev:Inte för att det spelar så stor roll men Aenima är en låt av Tool…

Och album.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-12 11:31

UrSv skrev:
Bill50x skrev:Likaså intressant var att läsa om skillnaden mellan en bra Steeley Dan sång (som ju är kända för sin höga ljudkvalité) och Miley Cyrus "Wrecking Ball" där faktiskt den senare har en större dynamik ("Aenima has far more loudness range than Steely Dan") trots att alla transienter från slagverken är borttvättade.

Inte för att det spelar så stor roll men Aenima är en låt av Tool och inte Miley Cyrus.

Ahh, sorry, lite felcitering där, var så inne i texten att jag helt enkelt läste Tool som tool (= verktyg) :-)

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-12 12:00

Bill50x skrev:Jag gillar inte iTunes, jag gillar inte Apples format AAC (inte pga ljudet men för inlåsningen) men jag gillar greppet att förbättra ljudet och framför allt för att göra det mer flexibelt för olika lyssningsmiljöer.

Nej, så kan det ju vara och är väl så i många fall. Rätt många gillar inte iTunes helt enkelt, särskilt om man inte sitter i macmiljö. Det jag också hoppas på är en positiv övergripande effekt och om detta är en bra lösning: Fler följer samma spår.

Den där normaliseringen i iTunes är tack och lov möjlig att bocka ur och då återgår allt till hur det tidigare var.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-12 12:29

shifts skrev:Den där normaliseringen i iTunes är tack och lov möjlig att bocka ur och då återgår allt till hur det tidigare var.

Om jag förstått det rätt; dagens normalisering. Men det som vi läst om i dina länkar är väl något som komma skall, eller?

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-12 13:24

iTunes Radio skall komma och det var väl där som funktionen verkligen hade sin funktion. Däremot finns normaliseringen där redan i dag – om man vill. Det var så jag läste texten.

Ska läsa artiklarna igen när jag kommer hem, kan ha fattat fel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-13 11:54

Här var det svalt intresse. Är det för att det inte är intressant eller för att man inte förstår att det är intressant? Om det är det första är jag intresserad av att få veta varför det inte är intressant.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-13 11:57

Det är intressant att man gör det och framför allt blir det intressant huruvida andra kommer att följa efter, för det är DÅ det blir intressant för mig. ( Vill inte ha min musik via Apple. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-11-13 12:26

Mja. Vet inte om det spelar så stor roll om andra följer efter så länge iTunes radio är en stor aktör.
Poängen är ju bara att massvis med folk "tvingas" på musik som är volym-normerad. Därmed faller konkurensfördelen (i varje fall på iTunes radio) med tokmastering.

Dagens musik kommer inte bli bättre utan morgondagens. Kanske :)

Shift: Ja ibland är faktiskt konstigt. Zeeall skrev i en annan tråd om fulldynamisk musik från earache records. Även där svalt intresse. Men MasVis är jätteintressant? Skumt.
Själv glömde jag skriva i earache-tråden samt att jag nu blev påmind om att jag måste köpa några av plattorna :-D
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-13 13:47

Ha, där gjorde jag mig själv skyldig till samma loja aktivitet; Earache-tråden har jag sparat för att kolla in senare. Bra med en påminnelse, tack!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2013-11-13 18:37

Borde kanske ligga under generellt om hifi. Och med en trådrubrik som ger en hint om innehållet!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-13 18:58

Rockdude skrev:Borde kanske ligga under generellt om hifi. Och med en trådrubrik som ger en hint om innehållet!

+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-13 19:05

Rubriken var kanske för diffus även om namnet Bob Katz borde, i min mening, ringa flera klockor.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-13 19:15

Rockdude skrev:Borde kanske ligga under generellt om hifi. Och med en trådrubrik som ger en hint om innehållet!
Är det inte där den ligger? :wink:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-13 19:17

Frågan är alltså om iTunes Radio har tillräckligt stort inflytande för att artister ska rätta sina inspelningar efter den behandling som sker där.

Det är ju bra att iTunes och radion där knappast kan kallas en liten aktör :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-13 20:38

phloam skrev:Frågan är alltså om iTunes Radio har tillräckligt stort inflytande för att artister ska rätta sina inspelningar efter den behandling som sker där.

Jag skulle vilja se det så här: Det är en absolut förutsättning för att loudness war ska upphöra att distributionsmedierna blir medelvärdesbegränsade i stället för toppvärdesbegränsade. Frågan är därmed inte om iTunes ensamt kan förmå producenterna att göra rätt, utan hur länge det dröjer till tillräckligt många har infört R.128 (e.d.) så att producenterna sakta börjar märka att de kan göra något som låter bättre.

Det tog 30 år att hamna där vi är idag och det kommer inte att försvinna över en natt. Varje steg i rätt riktning är ett steg mot att nöta ut den ryggmärgsreflex som allt för många mastrare har idag att trycka ihop allt de får tag i.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-13 21:08

Köper man ett fonogram får man väl dras med eländet ändå? Där finns inget hinder.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2013-11-13 21:35

Vad är ett fonogram?? låter som det är något som min farfars farfar använde ? :?
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-13 21:44

... i sin ungdom. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-13 21:44

pinnen skrev:Vad är ett fonogram?? låter som det är något som min farfars farfar använde ? :?

Ljudinspelning på odifinierat medium. Dvs allt från CD, kassetband, LP, MP3-filer, FLAC-filer osv....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-13 21:44

:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-13 22:11

pinnen skrev:Vad är ett fonogram?? låter som det är något som min farfars farfar använde ? :?

Du tänker på fonograf! Eller om du så vill, phonograph.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-11-13 22:37

Svante skrev:
phloam skrev:Frågan är alltså om iTunes Radio har tillräckligt stort inflytande för att artister ska rätta sina inspelningar efter den behandling som sker där.

Jag skulle vilja se det så här: Det är en absolut förutsättning för att loudness war ska upphöra att distributionsmedierna blir medelvärdesbegränsade i stället för toppvärdesbegränsade. Frågan är därmed inte om iTunes ensamt kan förmå producenterna att göra rätt, utan hur länge det dröjer till tillräckligt många har infört R.128 (e.d.) så att producenterna sakta börjar märka att de kan göra något som låter bättre.

Det tog 30 år att hamna där vi är idag och det kommer inte att försvinna över en natt. Varje steg i rätt riktning är ett steg mot att nöta ut den ryggmärgsreflex som allt för många mastrare har idag att trycka ihop allt de får tag i.

Har suttit och försökt diskutera frågan med folk med insyn i branschen.
De som sysslar med mastring hävdar att dom absolut inte på något sätt vill döda inspelningen med denna limitering. Dock så är det deras kunder (Den som beställer jobbet inte de som förväntas köpa skivor) som kräver att få sin inspelning att 'slicka nollan'. Mastringsteknikern har då två val. Tacka nej till ett jobb eller göra som kunden beställt. Allt som oftast får ekonomin styra och man dödar inspelningen för att göra jobbet som kunden beställt. Även om resultatet låter skit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-13 22:48

Finns ett tredje alternativ. Att han skjuter den presumtiva kunden. När skivbolagen förlorat tillräckligt många så slutar de nog fråga om "slicka nollan". Sen gäller det bara att domaren är audiofil om det skall bli lindriga straff. Samhällstjänst med återställande av gamla synder vore lämpligt straff. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-11-13 22:57

Nä. skivbolaget sitter väl fortfarande och tror att folk piratkopierar istället för att köpa skivor. Och så gnäller dom för detta och får in pengar från copyswede istället.

Dom kanske skulle inse att det finns en kundgrupp som faktiskt köper skivor. Men samtidigt så förväntar sig dessa kunder att det skall låta bra om den produkt man köper.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-13 23:31

RogerGustavsson skrev:Köper man ett fonogram får man väl dras med eländet ändå? Där finns inget hinder.

Inte om mediet är medelvärdesbegränsat.

Jag menar att ALLA medier behöver medelvärdesbegränsas, eller iaf alla av betydelse. Hoppet ligger i att vi står inför ett skifte av medium, allt mer spelas från fil och det finns möjlighet att spelarna får R.128 implementerat. Spelarna ligger inte inom fonogramproducenternas kontroll, och det gör inte heller radiodistribution.

Men det kommer att ta tid. Det är inte en kvickfix, utan något som måste pågå målmedvetet i många år innan vi är av med loudness war.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi