meshuggener skrev:Kanske är en dum fråga men..
kan man tex köra 2 separata system med Pi60 inkopplat samtidigt...självklart är en på och man spelar en åt gången:)
på 3806 så går det att köra individuellt 2 kanal och 7.1 med samma högtalare
Moderator: Redaktörer
meshuggener skrev:Kanske är en dum fråga men..
kan man tex köra 2 separata system med Pi60 inkopplat samtidigt...självklart är en på och man spelar en åt gången:)
AndersD skrev:meshuggener skrev:Skulle vilja bygga ett biosystem.
Kör pi60s idag(med rörförsteg samt rörmonoblock) och ska komplettera med A2:or samt bs60 och i14 när jag får plats.
Jag letar Biostärkare som ska matcha PI60s(2kanal ofärgat)
Vill att den ska klara HDformaten 7.1
Vill även kunna köra externa slutsteg.
Har sneglat på avr 2807,2808.
Ingvar demar med 2809 vad jag läst på forat.
Nån som hört dom nyare modellerna av Denon? Har LTS gjort några tester?
Vad kan du rekomendera mig?
För ca sex månader sedan gick jag i liknande tankar och efter mycket läsande och funderande slog jag till på Denon 3312 som ersättare till mitt tio år gamla TagMClaren-försteg.
Initialt kändes det som ett nerköp, åtminstone när det gäller kvalitetskänsla och utseende men då ska man ha i åtanke att mitt gamla försteg betingade ett pris som var fyra ggr vad 3312 kostar idag.
Dessa initiala tankar glömdes dock bort snabbt när Denonen fick visa vad den kunde.
Ljudmässigt tycker jag inte att 3312 gör bort sig, jag kan inte påstå att den låter bättre än min gamla men inte heller sämre, ett bra betyg kan jag tycka.
Audyssey är väl egentligen inget att hänga i granen om du frågar mig, det rättar till en del problem i basområdet men långt ifrån på det sättet jag vill. Längre upp i frekvens är det helt oanvändbart, har man otur EQar den iväg dina högtalare till oigenkännlighet. Själv använder jag ett digitalfilter med PEQ och Audyssey har inte en chans mot vad jag kan göra med detta. Nu finns ju Audyssey implementerat i många olika receivers så detta är inget specifikt för Denon. Vissa har andra system som kanske är bättre?
En fantastiskt smidig finnes är att via Airplay kunna köra t ex Spotify från iPhone direkt till förstärkaren. Man behöver inte ens välja ingång då Airplay har prio över resterande ingångar. iPhonen har dessutom direktkontroll över volymkontrollen, inga bitreducerande digitala volymkontroller här inte.
Två grejor irriterar mig dock.
1. Användargränsnittet är inget vidare, riktigt frustrerande ibland.
2. Skyddskretsarna är oerhört "ambitiösa"
Spelar jag riktigt starkt (mellan -5 och 0) händer det att förstärkaren stänger ner vid basintensiva sekvenser. Detta känns lite "mesigt" speciellt som receivern endast driver mina bakkanaler, ett par INO PiP (som agerar surroundtjänst högst tillfälligt får jag väl tillägga)
Summa summarium är jag riktigt nöjd, de få brister som finns uppvägs helt och hållet av väldigt många goda egenskaper.
Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?
Har ju fått ett pm, men svarar nu här: Men jag håller mig kortfattad p g a tidsbrist.
Audyssey ger:
- Dynamic Volume ger skiftande kanalbalans, särskilt mellan fram/bak om man spelar svagt vilket ofta drabbar taluppfattbarheten (oftast centerljudet).
- I försök att utjämna frekvensgång från olika högtalare så gör den det
inte subjektivt riktigt (jag har inte mätt på detta dock).
- "Soundet" blir ett totalt annat än det inspelade.
paa skrev:Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?
Har ju fått ett pm, men svarar nu här: Men jag håller mig kortfattad p g a tidsbrist.
Audyssey ger:
- Dynamic Volume ger skiftande kanalbalans, särskilt mellan fram/bak om man spelar svagt vilket ofta drabbar taluppfattbarheten (oftast centerljudet).
- I försök att utjämna frekvensgång från olika högtalare så gör den det
inte subjektivt riktigt (jag har inte mätt på detta dock).
- "Soundet" blir ett totalt annat än det inspelade.
Jag provade audassey på min receiver, och det går ju sedan att koppla på och av för hela systemet eller bara frontarna. Det var en intressant övning.
Det är ju märkligt vad konstigt ljud det ger när man jämför på/av! Det låter ju lite som man kopplar in en dålig motfasbaserad "widestereo"-funktion på en gammal bergsprängare när det är inkopplat, och högtalarna låter då väldigt burkigt och konstigt.
Nattlorden skrev:
Sen har audyssey olika svårt beoende på rum, eftersom den försöker relatera ditt rum emot ett av sina referensrum och stämmer det då dåligt mot alla dessa så blir det inte bra.
Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?
.
T.ex. avstånd och nivå och absolut fas brukar den kunna justera rätt
okej. Sedan ställer man manuellt avstånden till högtalarna fram till lika
(om de är lika i verkligheten förstås). Om det skiljer 5 cm i inställning så är det hörbart! Det är då mer skillnad i sound än att går från olika
fabrikat bra/"dålig" apparat. Att ställa in sitt hembiosystem noga
är av allra största vikt. De flesta har något som är felinställt tyvärr,
även om kanske 80 - 90 % blir rätt.
Ragnwald skrev:Hur ser deras referensrum ut? Har du en länk?
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?
.
(om de är lika i verkligheten förstås). Om det skiljer 5 cm i inställning så är det hörbart! Det är då mer skillnad i sound än att går från olika
Jag tycker att audyssey brukar ställa in avstånden bra. Är det en rådande åsikt att så inte är fallet? Kanske borde kontrollmäta en gång till i så fall med måttband.
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?
.
Jag tycker att audyssey brukar ställa in avstånden bra. Är det en rådande åsikt att så inte är fallet? Kanske borde kontrollmäta en gång till i så fall med måttband.
Om man använder en enda mätpunkt, tycker jag att maskinerna brukar göra det hyfsat bra, kanske inom +/- 5 cm och nivåerna hyfsat okej. Man bör ändå justera finliret manuellt tycker jag (t ex så att avsånden sätts lika OM de ÄR lika). Det vikigaste anser jag att höger och vänster har de relativa avstånden korrekta. I absoluta avstånd spelar det ju mindre roll.
Om man gör som det brukar föreslås i manualerna; att använda flera mätpunkter, så blir avstånden och nivåerna mycket mera felaktiga.
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?
.
Om man använder en enda mätpunkt, tycker jag att maskinerna brukar göra det hyfsat bra, kanske inom +/- 5 cm och nivåerna hyfsat okej. Man bör ändå justera finliret manuellt tycker jag (t ex så att avsånden sätts lika OM de ÄR lika). Det vikigaste anser jag att höger och vänster har de relativa avstånden korrekta. I absoluta avstånd spelar det ju mindre roll.
Om man gör som det brukar föreslås i manualerna; att använda flera mätpunkter, så blir avstånden och nivåerna mycket mera felaktiga.
Jo jag kör en mätpunkt och så kör jag fem mätningar där(minimum för min Denon 2808).
När jag har gjort "kontrollmätningar" kan i alla fall jag tycka att det är ganska svårt att komma ner på centimeternivå i felmarginal. Hur mäter du upp de korrekta avstånden på centimeternivå?
Och likaså med nivåerna på respektive högtalare, decibelmätare?
Frågar så kanske jag får lite tips på hur jag kan få bättre ljud här hemma.
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?
.
Jo jag kör en mätpunkt och så kör jag fem mätningar där(minimum för min Denon 2808).
När jag har gjort "kontrollmätningar" kan i alla fall jag tycka att det är ganska svårt att komma ner på centimeternivå i felmarginal. Hur mäter du upp de korrekta avstånden på centimeternivå?
Och likaså med nivåerna på respektive högtalare, decibelmätare?
Frågar så kanske jag får lite tips på hur jag kan få bättre ljud här hemma.
Jag tyckte jag skrev att de absoluta avstånden inte spelar så stor roll om de avviker från verkligheten. Avstånden inbördes för respektive högtalare är desto viktigare.
Jag tror din Denon har en funktion för att avbryta efter endast en mätomgång, så tar det kortare tid. Har/har haft flera Denon och Marantz och så har det varit där.
När det gäller nivå kan man använda öronen ganska bra tycker jag.Om man har geometriskt lika avstånd till väggar och lika avstånd till lyssnaren så kan det vara värt att sätta nivåerna lika också. I alla fall provar man det, och så kan man ta mittpanorerat ljud och lyssna om ljudbilden sitter "bergfast" centrerat eller inte.
genstruktur skrev:Jag bara undrade om du hade någon bra metod för att mäta exakt, typ något hjälpmedel. Kanske en manick som mätte avstånd exakt.
Johan_Lindroos skrev:Eller så tar man ett snöre för tio öre!
AndreasArvidsson skrev:Ingen som har en talmeter hemma?
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Ingen som har en talmeter hemma?
Vad är det?
Komorok skrev:Stranne skrev:Inbitna Ino-gubbar synkar väl undermedvetet på nåt vis verkar det som!
Viljan att hjälpa andra är väldigt stark.
Komorok skrev:Jag mäter från mitten av högtalarnas fötter längs golvet, under soffan och precis bakom soffryggen där mitten är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster