Nyare Denon Hemmabiostärkare...hur är dessa?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Re: Nyare Denon Hemmabiostärkare...hur är dessa?

Inläggav boom » 2012-06-15 05:58

meshuggener skrev:Kanske är en dum fråga men..
kan man tex köra 2 separata system med Pi60 inkopplat samtidigt...självklart är en på och man spelar en åt gången:)

på 3806 så går det att köra individuellt 2 kanal och 7.1 med samma högtalare

Användarvisningsbild
meshuggener

Re: Nyare Denon Hemmabiostärkare...hur är dessa?

Inläggav meshuggener » 2012-06-16 10:13

Tack för tipset.
ska nog försöka låna några denon recivers från hifiklubben.

AndersD skrev:
meshuggener skrev:Skulle vilja bygga ett biosystem.
Kör pi60s idag(med rörförsteg samt rörmonoblock) och ska komplettera med A2:or samt bs60 och i14 när jag får plats.

Jag letar Biostärkare som ska matcha PI60s(2kanal ofärgat)
Vill att den ska klara HDformaten 7.1
Vill även kunna köra externa slutsteg.

Har sneglat på avr 2807,2808.
Ingvar demar med 2809 vad jag läst på forat.
Nån som hört dom nyare modellerna av Denon? Har LTS gjort några tester?
Vad kan du rekomendera mig?

För ca sex månader sedan gick jag i liknande tankar och efter mycket läsande och funderande slog jag till på Denon 3312 som ersättare till mitt tio år gamla TagMClaren-försteg.

Initialt kändes det som ett nerköp, åtminstone när det gäller kvalitetskänsla och utseende men då ska man ha i åtanke att mitt gamla försteg betingade ett pris som var fyra ggr vad 3312 kostar idag.
Dessa initiala tankar glömdes dock bort snabbt när Denonen fick visa vad den kunde.

Ljudmässigt tycker jag inte att 3312 gör bort sig, jag kan inte påstå att den låter bättre än min gamla men inte heller sämre, ett bra betyg kan jag tycka.

Audyssey är väl egentligen inget att hänga i granen om du frågar mig, det rättar till en del problem i basområdet men långt ifrån på det sättet jag vill. Längre upp i frekvens är det helt oanvändbart, har man otur EQar den iväg dina högtalare till oigenkännlighet. Själv använder jag ett digitalfilter med PEQ och Audyssey har inte en chans mot vad jag kan göra med detta. Nu finns ju Audyssey implementerat i många olika receivers så detta är inget specifikt för Denon. Vissa har andra system som kanske är bättre?

En fantastiskt smidig finnes är att via Airplay kunna köra t ex Spotify från iPhone direkt till förstärkaren. Man behöver inte ens välja ingång då Airplay har prio över resterande ingångar. iPhonen har dessutom direktkontroll över volymkontrollen, inga bitreducerande digitala volymkontroller här inte.

Två grejor irriterar mig dock.
1. Användargränsnittet är inget vidare, riktigt frustrerande ibland.
2. Skyddskretsarna är oerhört "ambitiösa"
Spelar jag riktigt starkt (mellan -5 och 0) händer det att förstärkaren stänger ner vid basintensiva sekvenser. Detta känns lite "mesigt" speciellt som receivern endast driver mina bakkanaler, ett par INO PiP (som agerar surroundtjänst högst tillfälligt får jag väl tillägga)

Summa summarium är jag riktigt nöjd, de få brister som finns uppvägs helt och hållet av väldigt många goda egenskaper.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-03 22:01

Johan_Lindroos skrev:
rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?

Har ju fått ett pm, men svarar nu här: Men jag håller mig kortfattad p g a tidsbrist.

Audyssey ger:

- Dynamic Volume ger skiftande kanalbalans, särskilt mellan fram/bak om man spelar svagt vilket ofta drabbar taluppfattbarheten (oftast centerljudet).

- I försök att utjämna frekvensgång från olika högtalare så gör den det
inte subjektivt riktigt (jag har inte mätt på detta dock).

- "Soundet" blir ett totalt annat än det inspelade.

Jag provade audassey på min receiver, och det går ju sedan att koppla på och av för hela systemet eller bara frontarna. Det var en intressant övning.
Det är ju märkligt vad konstigt ljud det ger när man jämför på/av! Det låter ju lite som man kopplar in en dålig motfasbaserad "widestereo"-funktion på en gammal bergsprängare när det är inkopplat, och högtalarna låter då väldigt burkigt och konstigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-03 22:25

paa skrev:
Johan_Lindroos skrev:
rotel2 skrev:Kan någon vänlig själ berätta vad han/hon anser vilka för- och nackdelar som finns med audyssey kalib.?

Har ju fått ett pm, men svarar nu här: Men jag håller mig kortfattad p g a tidsbrist.

Audyssey ger:

- Dynamic Volume ger skiftande kanalbalans, särskilt mellan fram/bak om man spelar svagt vilket ofta drabbar taluppfattbarheten (oftast centerljudet).

- I försök att utjämna frekvensgång från olika högtalare så gör den det
inte subjektivt riktigt (jag har inte mätt på detta dock).

- "Soundet" blir ett totalt annat än det inspelade.

Jag provade audassey på min receiver, och det går ju sedan att koppla på och av för hela systemet eller bara frontarna. Det var en intressant övning.
Det är ju märkligt vad konstigt ljud det ger när man jämför på/av! Det låter ju lite som man kopplar in en dålig motfasbaserad "widestereo"-funktion på en gammal bergsprängare när det är inkopplat, och högtalarna låter då väldigt burkigt och konstigt.

välkomen till audysseys skit ljud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-03 22:39

Det är väl inte konstigt att det låter annorlunda när ljud distribueras om? En stunds filmtittande behöver du nog göra på var och en för att bedöma mer rättvist.

Sen har audyssey olika svårt beoende på rum, eftersom den försöker relatera ditt rum emot ett av sina referensrum och stämmer det då dåligt mot alla dessa så blir det inte bra. Sen bör man ju helst hamna på Audyssey Pro och gärna 9 eller än hellre 11-kanalg DSX. Specifikt steget 9->11 rapporteras göra stor skillnad (inte testa, bara 9 kanal front wide).

Problemet med front high. Att nästan ingen av oss kan hitta en vettig placering av högtalarna till det som följer teoretisk standard. Inte ens Audyssey själva våga trycka på hur det bör vara för att de insett problemet...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-04 01:07

Nattlorden skrev:
Sen har audyssey olika svårt beoende på rum, eftersom den försöker relatera ditt rum emot ett av sina referensrum och stämmer det då dåligt mot alla dessa så blir det inte bra.

Hur ser deras referensrum ut? Har du en länk?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 11:03

Johan_Lindroos skrev:

.
T.ex. avstånd och nivå och absolut fas brukar den kunna justera rätt
okej. Sedan ställer man manuellt avstånden till högtalarna fram till lika
(om de är lika i verkligheten förstås). Om det skiljer 5 cm i inställning så är det hörbart! Det är då mer skillnad i sound än att går från olika
fabrikat bra/"dålig" apparat.
Att ställa in sitt hembiosystem noga

är av allra största vikt.
De flesta har något som är felinställt tyvärr,
även om kanske 80 - 90 % blir rätt.

Jag tycker att audyssey brukar ställa in avstånden bra. Är det en rådande åsikt att så inte är fallet? Kanske borde kontrollmäta en gång till i så fall med måttband.
Senast redigerad av genstruktur 2013-11-14 11:44, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-14 11:15

Ragnwald skrev:Hur ser deras referensrum ut? Har du en länk?

Det tror jag inte har publicerats, om det inte hamnat i något patent, annars är det nog företagshemlighet i programvaran.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-14 15:20

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:

.
(om de är lika i verkligheten förstås). Om det skiljer 5 cm i inställning så är det hörbart! Det är då mer skillnad i sound än att går från olika

Jag tycker att audyssey brukar ställa in avstånden bra. Är det en rådande åsikt att så inte är fallet? Kanske borde kontrollmäta en gång till i så fall med måttband.

Om man använder en enda mätpunkt, tycker jag att maskinerna brukar göra det hyfsat bra, kanske inom +/- 5 cm och nivåerna hyfsat okej. Man bör ändå justera finliret manuellt tycker jag (t ex så att avsånden sätts lika OM de ÄR lika). Det vikigaste anser jag att höger och vänster har de relativa avstånden korrekta. I absoluta avstånd spelar det ju mindre roll.

Om man gör som det brukar föreslås i manualerna; att använda flera mätpunkter, så blir avstånden och nivåerna mycket mera felaktiga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 16:19

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:

.

Om man använder en enda mätpunkt, tycker jag att maskinerna brukar göra det hyfsat bra, kanske inom +/- 5 cm och nivåerna hyfsat okej. Man bör ändå justera finliret manuellt tycker jag (t ex så att avsånden sätts lika OM de ÄR lika). Det vikigaste anser jag att höger och vänster har de relativa avstånden korrekta. I absoluta avstånd spelar det ju mindre roll.

Om man gör som det brukar föreslås i manualerna; att använda flera mätpunkter, så blir avstånden och nivåerna mycket mera felaktiga.

Jo jag kör en mätpunkt och så kör jag fem mätningar där(minimum för min Denon 2808).

När jag har gjort "kontrollmätningar" kan i alla fall jag tycka att det är ganska svårt att komma ner på centimeternivå i felmarginal. Hur mäter du upp de korrekta avstånden på centimeternivå?

Och likaså med nivåerna på respektive högtalare, decibelmätare?

Frågar så kanske jag får lite tips på hur jag kan få bättre ljud här hemma :lol:.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-14 16:28

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:

.

Jo jag kör en mätpunkt och så kör jag fem mätningar där(minimum för min Denon 2808).

När jag har gjort "kontrollmätningar" kan i alla fall jag tycka att det är ganska svårt att komma ner på centimeternivå i felmarginal. Hur mäter du upp de korrekta avstånden på centimeternivå?

Frågar så kanske jag får lite tips på hur jag kan få bättre ljud här hemma :lol:.

Jag tyckte jag skrev att de absoluta avstånden inte spelar så stor roll om de avviker från verkligheten. Avstånden inbördes för respektive högtalare är desto viktigare.

Jag tror din Denon har en funktion för att avbryta efter endast en mätomgång, så tar det kortare tid. Har/har haft flera Denon och Marantz och så har det varit där.

När det gäller nivå kan man använda öronen ganska bra tycker jag. :wink: Om man har geometriskt lika avstånd till väggar och lika avstånd till lyssnaren så kan det vara värt att sätta nivåerna lika också. I alla fall provar man det, och så kan man ta mittpanorerat ljud och lyssna om ljudbilden sitter "bergfast" centrerat eller inte.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 16:35

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:

.

Jag tyckte jag skrev att de absoluta avstånden inte spelar så stor roll om de avviker från verkligheten. Avstånden inbördes för respektive högtalare är desto viktigare.

Jag tror din Denon har en funktion för att avbryta efter endast en mätomgång, så tar det kortare tid. Har/har haft flera Denon och Marantz och så har det varit där.

När det gäller nivå kan man använda öronen ganska bra tycker jag. :wink: Om man har geometriskt lika avstånd till väggar och lika avstånd till lyssnaren så kan det vara värt att sätta nivåerna lika också. I alla fall provar man det, och så kan man ta mittpanorerat ljud och lyssna om ljudbilden sitter "bergfast" centrerat eller inte.

Jo det skrev du, men även de inbördes avstånden måste väl mätas upp väldigt precist om man skall få en felmarginal under 5 cm? Jag bara undrade om du hade någon bra metod för att mäta exakt, typ något hjälpmedel. Kanske en manick som mätte avstånd exakt. :)

Kanske möjligt, har för mig det stod efter fem i min manual men det kan jag dubbelkolla nästan gång och spara tid på i så fall!

Jo det är klart man att man kan göra på gehör iofs. Subjektivitet brukar inte förespråkas så mycket på det här forumet så jag bara antog att det skulle mätas upp på något sätt, ner till 0.5db felmarginal eller nåt :).

Men jag får prova mig fram lite och se om det går att få till bättre här hemma.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-14 17:08

genstruktur skrev:Jag bara undrade om du hade någon bra metod för att mäta exakt, typ något hjälpmedel. Kanske en manick som mätte avstånd exakt.

Laseravståndsmätare. På jobbet har kör vi med Leica Disto men det finns betydligt billigare.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-11-14 18:10

Se bara till att dessa oxå gör själva mätningen med laser,
och inte med ultraljud som ger stora fel även på "väggstora" vinkelräta ytor. Vet inte om normalstora/mindre föremål än så öht går att mäta.

Diverse prenumerations-erbjudanden har kommit med avståndsmätare som välkomstgåva de har med laser (för att rikta in mätpunkt) säljarna säger att jodå den mäter med laser...
(glömde att fråga vad de tror ultraljudet gör)

Språkkul: En normal är en linje, som är vinkelrät mot en annan linje.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 18:42

Laseravståndsmätare var en bra ide!

Men som ni säger, de billigare verkar mäta med ultraljud. Det här var den billigaste jag hitta just nu, som verkar mäta med laser, lite dyrt tycker jag:

http://www.clasohlson.com/se/Laseravst% ... 0#moreinfo

Hur gör ni själva?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-14 19:17

Eller så tar man ett snöre för tio öre! :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-14 19:18

Ingen som har en talmeter hemma?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 19:58

Johan_Lindroos skrev:Eller så tar man ett snöre för tio öre! :wink:

Jo men det har jag gjort några gånger. Men du måste tejpa det någonstans då precis på baffeln, och spänna det exakt lika mycket som när du mäter upp det, annars blir det väl ganska lät någon centimeter fel hit och dit? :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 19:58

AndreasArvidsson skrev:Ingen som har en talmeter hemma?

Vad är det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-14 19:59

genstruktur skrev:

Vad är det?

Bild

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-11-14 20:00

Ett metallmåttband :-) .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-14 20:00

genstruktur skrev:

Vad är det?

Bild

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-11-14 20:02

Vi har inget liv.... 8-)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-11-14 20:03

Komorok skrev:Vi har inget liv.... 8-)

Haha, snyggt där!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-11-14 20:04

Inbitna Ino-gubbar synkar väl undermedvetet på nåt vis verkar det som!

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-11-14 20:05

Stranne skrev:Inbitna Ino-gubbar synkar väl undermedvetet på nåt vis verkar det som!

Viljan att hjälpa andra är väldigt stark :-) .

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-11-14 20:07

Komorok skrev:
Stranne skrev:Inbitna Ino-gubbar synkar väl undermedvetet på nåt vis verkar det som!

Viljan att hjälpa andra är väldigt stark :-) .

True dat!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 20:07

haha jo jag har flera stycken, där visade jag på min okunnighet:). Men den är bara på två meter, så du får skarva mätningar, dessutom på fri hand i luften där huvudet sweetspot är. Lär väl inte bli på centimetern korrekt?

Om ni menar att det är så korrekt ni mäter så behöver jag nog inte lägga tid på att optimera den här biten. :)

Dessutom vill jag inte hålla på och vifta med ett metallmåttband på frihand i närheten av mina diskanter :lol:

De gånger jag mätt , har jag använt ett snöre som jag sedan mätt med måttband. Känns säkrare.
Senast redigerad av genstruktur 2013-11-14 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-11-14 20:12

Jag mäter från mitten av högtalarnas fötter längs golvet, under soffan och precis bakom soffryggen där mitten är.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 20:14

Komorok skrev:Jag mäter från mitten av högtalarnas fötter längs golvet, under soffan och precis bakom soffryggen där mitten är.

Ja, jag tänkte också på det. Vart mäter ni ifrån? Baffeln, diskantelementen?
:)

Min baffel sluttar bakåt också, vart skall man mäta då ifrån? :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino