Osynlig hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

Osynlig hifi

Inläggav henrik » 2005-10-21 12:25

Hej,

Jo jag har tröttnat rätt rejält på alla extremt fula hifi-prylar (imho ungefär alla prylar på marknanden) som finns. Så min tanke är att jag ska försöka få bort så mycket som möjligt i apparat väg när jag flyttar till större domäner vid årsskiftet. Förstärkare och signalkällor går ju att gömma undan på ett bra sätt. Dock skulle ju drömma vara att kunna bli av med de stora högtalarna. Någon som har lyckats med det?

En tanke är att det kanske skulle upplevas konstigt med musik som inte har någon direkt synlig källa.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Osynlig hifi

Inläggav MichaelG » 2005-10-21 12:56

henrik skrev:En tanke är att det kanske skulle upplevas konstigt med musik som inte har någon direkt synlig källa.

Det tror jag inte är något problem. Det är nog ett betydligt större problem att behålla hifi-ambitioner med "osynliga" högtalare.

Två varianter jag stött på är dels en med platta högtalare som sitter likt tavlor på väggen. Jag har sett sådana med diskret ljusgrått tyg, men de fanns tydligen också med mönstrat tyg. Detta kan kombineras med någon sorts subwoofer med diskret placering. Det ljud jag hört presenterat från sådana (jag tror det kostade 7000 kr inkl sub) var OK för bakgrundslyssning och för partylyssning. Det dög emellertid inte alls till aktiv seriös lyssning. Men det kanske finns dyrare varianter som fungerar bättre...

Den andra varianten är väldigt kul. Det var en kompis som slaktat en gammal rörradio. Radion hade två bredbandselement. Kompisen byggde en låda till vardera av spånplatta. Om jag minns rätt var måtten kanske 3 dm per sida. Fronten var emellertid vinklad på sådant sätt att vinkeln var olika beroende av hur man vände högtalaren. Han hade satt upp dessa på väggen direkt under taket i lägenheten, vinklade nedåt mot rummet.

Och jäklar vad de lät bra! Ett stort och högupplöst ljud med naturlig fyllighet och pondus. Det fanns visserligen inte så mycket att hämta i lågbasregistret. Den högsta diskanten var väl inte så frekvent heller om uttrycket tillåts. Och klangen som helhet var säkert ganska rejält färgad. Men det var alltid kul att lyssna på musik hemma hos honom.

Till saken hör att han inte kan någonting alls om hifi eller högtalarbyggen. Så om det var slumpen som gjorde att det lät bra, eller om gamla bredbandselement i små lådor helt enkelt alltid låter OK vill jag låta vara osagt.

Hälsn. Michael

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-10-21 13:23

Varför inte Ingvars inbyggnadssystem "Custom cinema", förvisso främst för hemmabio därav namnet, men förmodligen ljusår bättre än dom flesta andra lösningar...
Att bara bygga in högtalarna är ju inte nån vidare idé, då det blir heltokigt med baffelstödet etc. etc. Så en färdig lösning är nog att föredra, om man ska ha det till seriös lyssning (om man inte förstås kan räkna ut dessa förändringar själv, som behövs och få ett tillfredställande resultat...).

/Peder

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-21 14:52

Carlsson-högtalarna brukar ju inte synas så mycket, när dom står där, ganska lågt och alldeles intill väggen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-10-21 18:04

Carlsson och kanske en Cyrus Quattro med ett undangömt slutsteg.
Quattro har klart en duglig WAF.

Skulle funka fint.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-21 19:39

Visst finns det akustiskt transparenta tyg, som man kan hänga
framför hela högtalardelen av rummet förslagsvis, och laborera
med ljussättningen så att man inte ser något av det som finns
bakom tyget?

Jag förstår inte varför ingen föreslagit detta. Fungerar väl med alla
högtalare?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-21 21:42

Det går väl annars att göra nån sorts strumpa av lämpligt material som man sedan trär över talaren och får den att se ut som en pidestal, och med dämpfötter under så kan man utan vidare ställa nån kruka eller vas på den eller varför inte ett vackert kandelaber.

Vipps så var den borta! :D

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-21 22:51

Är det nödvändigt med helt osynligt system, eller är ett det ok om de smälter in på ett ovanligt elegant sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dave19

Inläggav dave19 » 2005-10-22 03:26

Halsduk som ögonbindel?

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2005-10-22 16:43

Carlsson-spåret är rätt intressant. Jag är ju dels uppvuxen med Carlsson, så är jag en Karlsson och slutlig så passar dom rätt bra in.

I första steget ska jag nog slänga ut signalkällorna och byta ut dem mot en dator, undangömd någonstans. Under soffan eller så. Där kan även förstärkaren få stå. Då måste jag karva ihop en bluetooth fjärr till det. Men det går nog att få till.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-10-22 20:23

Varför inte ett par aktiva högtalare och sedan en sådan där "Sound Bridge" ifrån din dator som du har i skrubben.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-23 01:38

Inred lyan i flintastuk ock skaffa såna här 8O

:wink:

Undrar om dom räknas som hifi :?:

Återgå till Generellt om hifi