henrik skrev:En tanke är att det kanske skulle upplevas konstigt med musik som inte har någon direkt synlig källa.
Det tror jag inte är något problem. Det är nog ett betydligt större problem att behålla hifi-ambitioner med "osynliga" högtalare.
Två varianter jag stött på är dels en med platta högtalare som sitter likt tavlor på väggen. Jag har sett sådana med diskret ljusgrått tyg, men de fanns tydligen också med mönstrat tyg. Detta kan kombineras med någon sorts subwoofer med diskret placering. Det ljud jag hört presenterat från sådana (jag tror det kostade 7000 kr inkl sub) var OK för bakgrundslyssning och för partylyssning. Det dög emellertid inte alls till aktiv seriös lyssning. Men det kanske finns dyrare varianter som fungerar bättre...
Den andra varianten är väldigt kul. Det var en kompis som slaktat en gammal rörradio. Radion hade två bredbandselement. Kompisen byggde en låda till vardera av spånplatta. Om jag minns rätt var måtten kanske 3 dm per sida. Fronten var emellertid vinklad på sådant sätt att vinkeln var olika beroende av hur man vände högtalaren. Han hade satt upp dessa på väggen direkt under taket i lägenheten, vinklade nedåt mot rummet.
Och jäklar vad de lät bra! Ett stort och högupplöst ljud med naturlig fyllighet och pondus. Det fanns visserligen inte så mycket att hämta i lågbasregistret. Den högsta diskanten var väl inte så frekvent heller om uttrycket tillåts. Och klangen som helhet var säkert ganska rejält färgad. Men det var alltid kul att lyssna på musik hemma hos honom.
Till saken hör att han inte kan någonting alls om hifi eller högtalarbyggen. Så om det var slumpen som gjorde att det lät bra, eller om gamla bredbandselement i små lådor helt enkelt alltid låter OK vill jag låta vara osagt.
Hälsn. Michael