Pioneer 989 ersättare till 668, 868!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-10-20 11:03

Den värsta bristen den har tycker jag är användarmässig, nämligen att man måste gå in i menyn för att ställa om den mellan två- och flerkanalsmode. Har man den i flerkanalsmode och lyssnar tvåkanaligt kommer den förvisso att spela tvåkanaligt, men inte med bästa ljudkvalitetet.
Betyder det också att man måste använda de separata Audio Out 2Ch för att få den högsta ljudkvaliten? Bild

Lite info jag hittade om den nya spelaren, från: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66999&t=all&o=
AIR Studios i England som varit med och tagit fram Pioneers senaste A/V-receivers har varit med och designat 989 för att få ut bästa möjliga ljud.
Någon som vet vilka dessa jäppar är, var de med att ta fram 668?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-20 11:38

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Visste inte att HIFI mäts i % eller var gränsen gick. Trodde det var gåshudskoefficienten som anges i vällustrysning per min ej att förväxla med kiselrysning som anges rysning per nanosek.

Nix. Det mäts i procent Sentec, familjärt uttalat p-Se.

Man har nog aldrig mätt i procent. Varken p-Se eller "procent hifi".

-Hur mycket hifi är den här grunkan på?
-Jo, altså den är hifi till nästan 27%, serru!

Men, en gång i tiden mätte man OM en apparat var av hifi-kvalitet eller ej.

Det var rätt snälla krav som ställdes, så man kunde ingalunda veta att en apparat var bra bara för att den uppfyllde normen, men man kunde vara rätt säker på att en apparat som INTE uppfyllde normen var en dålig återgivare. Trevlig eller inte att lyssna på kunde man inte veta dock.

Många skrattade åt de milda kraven som ställdes, redan då, men ändå var det långt ifrån alla apparater som uppfyllde kraven, och lustigt nog finns det än idag gott om apparater, i varje fall i "high end-sektorn", som inte uppfyller kraven. 8O

Vi pratar om DIN-normen 45 500. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-10-20 14:35

Hej!

Det råkar inte finnas någon som har tittat inuti 989:an eller vet vad som skiljer den åt från 668:an konstruktionsmässigt? Andra dacar etc?

(Om det har funnits här tidigare i tråden, så ber jag om ursäkt för frågan...men mitt intresse tog slut när tråden spårade ur som vanligt med samma gamla trökdebatter, men nu verkar den ha kommit lite mer on track igen.)

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-20 16:05

fbk skrev:Jag såg dig i alla fall 8) Du och några till stod och snackade med IÖ hela tiden, när jag tittade förbi och pratade lite med Johan.
Och jag tänker inte peka ut någon! Utan de som känner sig träffade gör det inte för att de är allmänt trevliga goa gubbar så att säga, och de som inte känner sig träffade gör inte det pga de är som de flesta i detta land dvs trevligt folk! Vilket läger du tillhör Slartibartfast vet du själv :wink:

Jaja, då fick jag inget svar denna gång heller. Kan du inte sluta påpeka att allmänheten är ond mot dig isåfall? Om människor inte insett att de mitt i en disskussion gått överstyr, bör man påminna dem om detta!

Vilket läger jag står för annars, tja jag vet inte.. jag tror dock inte att jag orkar flytta på mig i alla fall.. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-20 20:34

Jag ställde en fråga till Pioneer och fick detta svar

"Hej Mats,

LegatoLink vara eller icke vara det är frågan. Tycker man inte om
funktionen kan man stänga av den, ganska många gillar den och vissa int
e.

Jag personligen gillar läget utan LegatoLink så jag använder det helt

enkelt inte.
Världsmarkanden är stor och vi har tagit tillbaka funktionen därför
våra
kunder önskade det.

Mvh Jonas Mårtensson
"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-20 22:11

mats skrev:Jag ställde en fråga till Pioneer och fick detta svar

"Hej Mats,

funktionen kan man stänga av den, ganska många gillar den och vissa inte.

Jag personligen gillar läget utan LegatoLink så jag använder det helt enkelt inte.
våra kunder önskade det.

Mvh Jonas Mårtensson
"

Ett rakt, ärligt och enkelt svar. Efter att ha mailat med en psuedomyndighet och fått samma svar vid fjärde mailet som vid första så är detta en skön befrielse att läsa!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-20 22:42

Måste också säga att det där svaret var väldigt föredömligt. Nästan så man blir lite rörd.

Just det faktum att man inte behöver använda funktionen gör att det för mig känns helt ok än så länge. Ett så stort företag har betydligt mycket mer att tänka på en välljud så det är rätt fantastiskt att de gör en så bra produkt ändå.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-20 22:57

Jo det var nästan oväntat bra svar.

Men detta skrämmer mig:
våra
kunder önskade det.

Vart är världen på väg när förvanskat ljud säljer? I och för sig är väl Svensson van vid skräpljud och anar väl inte att LL är förvrängning.

Pioneer har valt att tillfredställa alla, en eloge för detta.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-20 23:03

Jax skrev:Jo det var nästan oväntat bra svar.

Men detta skrämmer mig:
våra
kunder önskade det.

Vart är världen på väg när förvanskat ljud säljer? I och för sig är väl Svensson van vid skräpljud och anar väl inte att LL är förvrängning.

intressant är ju att tex min mor hellre lyssnar på sin köksradio med inbyggd cdspelare jämfört med min anläggning...hon tycker det är lättare att umgås och spela gitarr å sjunga med polarna med köksradion (mindre bas enklare å snacka osv)...så alla kanske inte riktigt använder stereon på samma sätt som alla ljudmunkar här på forumet

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-20 23:10

Haakan_W skrev:

Men detta skrämmer mig:
våra
kunder önskade det.

intressant är ju att tex min mor hellre lyssnar på sin köksradio med inbyggd cdspelare jämfört med min anläggning...hon tycker det är lättare att umgås och spela gitarr å sjunga med polarna med köksradion (mindre bas enklare å snacka osv)...så alla kanske inte riktigt använder stereon på samma sätt som alla ljudmunkar här på forumet

Har din mor en 989 kopplad till köksradion med legatolink? Respekt

edit: ser nu att jag läste slarvigt..hon har ju byggt in den

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-20 23:12

Frutti skrev:
Haakan_W skrev:

Men detta skrämmer mig:
våra
kunder önskade det.

Har din mor en 989 kopplad till köksradion med legatolink? Respekt

edit: ser nu att jag läste slarvigt..hon har ju byggt in den

käftsmäll? svar ja

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-20 23:27

Godnatt haakan

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-20 23:30

natti

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-20 23:55

Angående (Mindre interpunkteringsjusteringar gjorda.) inlägget...
mats skrev:Jag ställde en fråga till Pioneer och fick detta svar:

"Hej Mats,

funktionen kan man stänga av den, ganska många gillar den och vissa inte.

Jag personligen gillar läget utan LegatoLink så jag använder det helt enkelt inte.

våra kunder önskade det.

Mvh Jonas Mårtensson"

...vill jag för det första säga att denne Mårtensson är en heder för företaget!

Väldigt rakt och bra svar!

Dock är jag förstås nyfiken på vad "våra kunder önskade det" betyder? Skall det månne tolkas som att återförsäljarna tror att kunderna önskar det, eller att de bedömer att Legato Link är en säjande text (och att de översätter ökad försäljning till "önskade det"), eller har Pioneer verkligen direktkontakt med alla kunder?

Mest av allt undrar jag dock: Hur såg frågan du ställde till Pioneer egentligen ut Mats? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-21 08:12

Ingvar, nu tänkte jag nog lite fel för jag såg oss alla här (jag också) helt plötsligt som vanliga kunder och eftersom många här klagar på den där legatolink, så undrade jag varför de tar dit det när kunderna inte tycker om det. Men vi är ju inte vanliga människor, vissa är mätnissar, visar tillber dig Ingvar och Ino och en är Gud(jag) så vi är knappast en normal kundgrupp :lol: Skämt och åsido, vi är inte en vanlig kund. Men jag fick svar och han gillade den tydligen inte heller.

Angående "önskade det.." så är jag också undrande Ingvar. Kan ju vara att de har hört kunder som köpt legatolink maskiner, att det var rätt fantastiskt till hifiaffären. Alla är ju knappas möjligt att de har hört ifrån.

Lage

Inläggav Lage » 2005-10-21 08:23

Mayro skrev:och tack för lånet av tråden :oops: .. Köp dig en droppe mr topicägare... Du blir nöjd kan jag lova dig... :)

MVH
Tobbe

Inga problem, jag har fått de svar jag har velat och lärt mig mycket därtill, så jag är nöjd. Tråden får gärna vara fri för diskussion nu för min del.

Jag köpte mig slutligen 668 droppar välljud för 3700 pengar och jag är väldigt nöjd, bättre dvd kan man nog inte få tag på för pengarna. :D

668:an är slutsåld i de flesta butiker och tydligen slut på Pioneers lager i Sverige, med andra ord går den knappt att få tag på så det fick bli en begagnad.

Det finns säkert andra cd spelare som slår 668, men eftersom man får så mycket ljud för pengarna och dvd på köpet är den svårslagen.

VH
Håkan

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-21 17:25

Öhman: "Det är märkligt hur felktiga påståenden och rykten om vad LTS tycker nästan alltid sprids av dem som inte vill ta reda på vad LTS tycker."

Jag vill ta reda på vad LTS tycker. Därför tar jag bland annat med stort intresse del av av det mesta som skrivs av LTS-medlemmarna på detta forum. Kanske är det så att dessa själva inte alltid förmedlar en helt "korrekt" bild av LTS, vad vet jag? Om det är något jag missuppfattat gällande LTS så lyssnar jag mer än gärna på vad det skulle kunna vara!

"Så ur LTS synvinkel så pågår jakten på den perfekta DVD-spelaren!"

Du menar, eftersom 668:an är jobbig ur användarperspektiv? Eller för att den möjligen skulle kunna tänkas ha brister när det gäller "återgivning"?

"Av de apparater (ett femtontal blev det väl, alla testomgångar inräknade) för under 35 000:- som undersöktes var 668 den tveklöst bästa."

Spännande! Vilka 15 apparater var detta? (Nej, snälla hänvisa mig inte till ett gammalt nummer av Molt).

:)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-21 18:05

Blue skrev:Jag vill ta reda på vad LTS tycker. Därför tar jag bland annat med stort intresse del av av det mesta som skrivs av LTS-medlemmarna på detta forum. Kanske är det så att dessa själva inte alltid förmedlar en helt "korrekt" bild av LTS, vad vet jag? Om det är något jag missuppfattat gällande LTS så lyssnar jag mer än gärna på vad det skulle kunna vara!

Jag är LTS-medlem. Det jag skriver är mina egna ord och stämmer inte alltid överrens med LTS ståndpunkter.

Jag utgår från att de som läser mina inlägg ser det som mina egna ord. Jag tycker inte att jag ska behöva friskriva mig i alla mina inlägg.

Måhända detta är en källa till ryktesspridning? "Han/hon är LTS-medlem och har sagt ditt och datt...".
:?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-21 18:48

Ingvar jag har ljugit för dig oh store LTS herre. Jag skrev så här

" Min herre Ingvar Öhman tycker ni är idioter som sätter ditt legatolink, varför tar ni ditt sådant skit, ta bort det genast annars får ni känna´på min herres vrede" :wink: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-21 22:48

Blue skrev:Kanske är det så att dessa själva inte alltid förmedlar en helt "korrekt" bild av LTS, vad vet jag?

Så kan det mycket väl vara. Precis som Jax skriver för väl de flesta i första hand sin egen talan. Överhuvudtaget är det väl rätt vanskligt att säga att en förening påstår ditten eller datten, det skulle i så fall vara om det fanns någon sorts stämmobeslut eller något, men det är väl inte så vanligt. Allvarligt talat tror jag du är ganska medveten om att många av "LTS åsikter" är fabricerade av personer utom föreningen.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-21 23:28

Jag vill ta reda på vad LTS tycker. Därför tar jag bland annat med stort intresse del av av det mesta som skrivs av LTS-medlemmarna på detta forum.

Blue:

Om du tänker efter är det nog klokt att skilja på vad vissa LTS-medlemmar skriver som privatpersoner på ett forum och det som LTS som förening står för.
Vad LTS tycker om något läser du lämpligast på deras hemsida eller i Molt (som går fint att låna på vanliga bibliotek).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-22 01:22

äsch.. Nog sjutton står LTS och även ni för något.. :) För vi är nåra som tuffat till oss mot er behöver ni ju inte fega ur helt och nu säga "ni" inte står för "nåt" grabbar.. :lol: :lol:

Lts stuket i huvudsak är väldigt liksidigt TYVÄRR.. Samt testmetoderna. samt utrustningen.Samt synsätt...

Sedan finns undantag... Och numera vill tydligen ALLA vara undantagen...

:lol: :lol:

Humormössa på grabbar.. Jag skojar med alvar o skratt här... :) Och menar inte något elakt alls..

hönni ni ni.. Jag har köpt en högtalare som har en manual jag tror en LTS´sare har skrivit.. Fanskapet skriver INTE att man skall använda värdens dyraste högtalarkablar.. Han skriver man skall ha max en viss längd...capacitance samt gauge resistans är ord som gäller.. Jag fattar noll..
Det skulle ju stå "ju dyrare desto bättre". Så skriver han enbart ut värden som man bör ta hänsyn till

En som testat högtalarna skrev att lyxkablarna lät inte bra. Däremot så lät dom kanon med billigaste möjliga från närmaste radioaffär på rulle..

Sedan tar fanskapet upp RUMMET också. :evil: Att man skall se till att rummet är bra tillfixat via mäta osv osv...samt absorbenter o difrusorer..huahuahua... vad har jag köpt...

ojojoj vilken chock...

En ny LTS burk har fötts... :lol: :lol: :lol:

Nu MÅSTE jag ju lära mig sådant skräp OCKSÅ. Jag som tyckte det va så bra att bara lyssna .. :roll:

fast jag kan upplysa herrarna om en sak.. Då min "lyxkabel" drogs ur o den däringa clicktroniken åkta in så jävlar anamma så lirar det så man snudd inte tror det är sant. OINSPELADE!!

Manualen till dessa högtalare liknar INGET jag sett någonsin på en dyr högtalare... :) :)
Men.. sant. Jag tror denna kille som gjort dom VET något.. En del i ljudet säger mig det i alla fall... :)

Så snart mina goa LTS kompisar ska ni få tusen frågor. Jag måste ju nu lösa detta med kablarna ju... Så man kör som KONSTRUKTÖREN skriver...Subjektivtiden är över.... :lol: :lol: 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-22 01:32

Mats! Jag är fortfarande nyfiken på:

Hur såg frågan du ställde till Pioneer egentligen ut Mats?

Vi har ju sett svaret från Pioneer, men kan du inte redovisa frågan också?

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-22 13:47

IngOehman skrev:Mats! Jag är fortfarande nyfiken på:

Vh, iö

Ingvar det har jag skrivit (inte det sista för där skämtade jag med Ltsguden Öhman :lol: )

Jag skrev helt enkelt och frågade varför de har satt ditt legaton när så många hifivänner inte vill ha den. Och att en del var så upprörda att de har tagit dit den igen, och då undrade jag varför Pioneer tar dit den när kundkretsen inte vill ha den. Den är ju rätt så dyr så de som håller till på 1000 kr dvd/cd köper knappast den och de som köper dvd vad denna kommer att kostar brukar kunna lite mer och ha hum om saker.

Bra så Ingvar? Eller vill du jag skall mäta också??
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-22 14:03

Detta eviga tjat om att mäta!!! Vem riktar du dig till? Ingvar? Har aldrig fått intrycket att han skulle vara en mätnisse. Vad grundar du det på i så fall?

När det gäller Pioneer, så lär väl inte det lilla landet Sverige vara deras största marknad. Vad några kan tänkas tycka här spelar säkerligen en marginell roll. Däremot tror jag nog Legato Link göra sig utmärkt i reklamen för finesstokiga japaner. Hade varit intressantare om frågan hade ställts till moderbolaget/fabriken Pioneer och inte dess agentur här i Sverige.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-22 14:29

mats skrev:
IngOehman skrev:Mats! Jag är fortfarande nyfiken på:

Vh, iö

Ingvar det har jag skrivit (inte det sista för där skämtade jag med Ltsguden Öhman :lol: )

Jag skrev helt enkelt och frågade varför de har satt ditt legaton när så många hifivänner inte vill ha den. Och att en del var så upprörda att de har tagit dit den igen, och då undrade jag varför Pioneer tar dit den när kundkretsen inte vill ha den. Den är ju rätt så dyr så de som håller till på 1000 kr dvd/cd köper knappast den och de som köper dvd vad denna kommer att kostar brukar kunna lite mer och ha hum om saker.

Bra så Ingvar? Eller vill du jag skall mäta också??

Jag vill ha det uppmätt!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-22 18:30

RogerGustavsson skrev:Detta eviga tjat om att mäta!!! Vem riktar du dig till? Ingvar? Har aldrig fått intrycket att han skulle vara en mätnisse. Vad grundar du det på i så fall?

När det gäller Pioneer, så lär väl inte det lilla landet Sverige vara deras största marknad. Vad några kan tänkas tycka här spelar säkerligen en marginell roll. Däremot tror jag nog Legato Link göra sig utmärkt i reklamen för finesstokiga japaner. Hade varit intressantare om frågan hade ställts till moderbolaget/fabriken Pioneer och inte dess agentur här i Sverige.

Blev du sur Rogerponken? Bra

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-22 18:35

Jag anar en viss skillnad i önskan av seriositetsnivå på tråden från olika skribenter här. Lite irriterande att när man för en gångs skull får ett rakt svar på en fråga så får man inte en rak fråga på ett svar :D tror jag att någon/några här tyckte.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-22 18:37

Nu är det så här att jag är ganska förbannad på Öhman som misstror mig och påstår att jag ljuger håller på att bli droppen. JO jag vet att Öhman är en typ som älskar att göra narr åt mig, han tror jag är så himla korkad, då får han väl tro det då.

Fortsätt ni tillbe er massa Öhman.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-10-22 19:08

IngOehman skrev:Är lite nyfiken på en speciell sak: Har Pioneer annonserat att 989 är en ersättare till 668, eller är det bara något man kan tänka sig? Jag frågar bara för att jag trodde 668 (faktiskt, häpnadsväckande) fortfarade var i produktion.

Jag frågade Pioneer på mässan idag och svaret var att 668an & 868an är ur produktion och slut i lagren (i Sverige åtminstonde) och det är 989 som ersätter dem.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi