Fördelar med elektrostathögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-10-20 08:04

xeizo skrev:För att spinna vidare på Dream Theater-avstickaren så vill jag bara konfirmera att deras låter i största allmänhet ÄR väldigt komprimerade.

Dynamik finns det INTE mycket av, och den senaste "Octavarium" är definitivt den mest komprimerade av dom. Det är helt enkelt amerikanskt radioanpassad musik. Sen att det inte är det MEST komprimerade bandet som finns hindrar inte att ÄR så. Och att musiken ofta är väldigt trevlig har heller ingenting med komprimeringen att göra.

Den av deras skivor som låter överlägset bäst "hifi-mässigt" är genombrottskivan "Images & Words", som dessutom passande nog har bäst låtar också, men även den är ju skapligt komprimerad överlag. Vilket medför att det låter oerhört imponerande redan på en CD-kassettradio av ordinärt 2x2W snitt, inget ont i det :D
Inte vet jag men dynamik för mig är när man känner "baskaggen" i bröstkorgen och att musiken innehåller en kraft som är svår att sätta ord på,för så låter det i alla fall i min anläggning.Alla deras skivor jag äger är överlägsen ljudkvalitetsmässigt alla andra "hårdrocksplattor" i min samling.
Nu är ju min känsla inte nåt som mätts med instrument utan mer ett tycke från min sida men så vill jag gärna tro att dynamik i musiken ska vara.Komprimering i min värld är när man trycker ihop nånting och krymper, vilket jag inte tycker ljudet på deras skivor är

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-20 09:04

Jo, det är ju bra att man har en känsla! Det är faktiskt väldigt viktigt :D

Men nu är det ju så med just dynamik att det är extremt enkelt att mäta, det är helt enkelt skillnaden mellan det svagaste och det starkaste ljudet ett instrument ger ifrån sig. Och på just Dream Theaters plattor har man jämnat ut den saken ganska rejält, det mesta låter ungefär lika högt och det är INTE för att dom spelar så utan det är justerat med hjälp av kompressorer i studion. Radioanpassat.

Men som jag sa, det kan ju vara bra för det, musiken i sig är väldigt effektfull även fast inte effekterna är det :wink:

Den skiva jag har med absolut minst dynamik är faktiskt rena skämtet, det är en liveskiva med Iron Maiden där om man mäter nivån på CD:n med en Peak-mätare så rör sig dioderna överhuvudtaget inte. Dom ligger fast på samma nivå hela tiden rakt igenom låtarna 8O Kanske är det Iron Maidens egen tolkning av Black Sabbaths gamla klyscha att "vrida upp allting till 11" :lol:

Nåja, den totala frånvaron av dynamik fungerar säkert bra för en traktorförare som kör med bilstereo och inte använder skyddskåpor ...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-20 11:55

Visst är Dream Theater-plattorna komprimerade, men allt måste ju sättas i proportion.

Jag skulle vilja påstå att de (har inte undersökt den senaste, som för övrigt är väldigt bra efter vad jag hört i en kompis (sunkiga)biltereo) tillhör de allra bästa i genren, med avseende på bevarad dynamik. Att musiken ofta är rätt tät gör ju inte dynamiken stor, men den "inre dynamiken" kan ändå vara ganska oförstörd.

Just hårdrockgenren* är ju oftast illa skadad av kompression, vilket bara är ett av alla fåniga tilltag som skall göra musiken "hård". Fast i mina öron (och ögon) är de flesta tilltag de stället till med saker som bara låter och blir fjantigt och dockskåpslikt (sångstil - ultrakompression - långt lockigt hår - smink - smycken).

Har hårdrockare i gemen en... lite annorlunda läggning? :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Om man nu kan kalla DT för hårdrock. Det är ju nästan någon sorts rock-jazz-pop. Det enda som är hyfsat vanlig hårdrock är ju sättningen och trumspelandet (inte ens det egentligen).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-20 12:07

Har hårdrockare i gemen en... lite annorlunda läggning? Wink

Man kan ju undra? Dom verkar ju inte vara allt för ledsna över att det inte är några kvinnor som går med dom på konserterna :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-20 12:17

xeizo skrev:Men nu är det ju så med just dynamik att det är extremt enkelt att mäta, det är helt enkelt skillnaden mellan det svagaste och det starkaste ljudet ett instrument ger ifrån sig. Och på just Dream Theaters plattor har man jämnat ut den saken ganska rejält, det mesta låter ungefär lika högt och det är INTE för att dom spelar så utan det är justerat med hjälp av kompressorer i studion. Radioanpassat.

Vill bara lite försiktigt göra gällande att det ovanstående inte är alldeles entydigt. :wink:

Att det är rätt lätt att mäta dynamik är helt korrekt, men om man tror att man därifrån kan dra slutsatsen att det är lätt att mäta kompression, tar man miste.

Som du antyder kan ju brist på dynamik bero på att själva musiken och spelstilen är odynamisk.

Vad jag vill komma till är att det sett ur fidelitetsperspektivet egentligen inte är själv dynamiken som är intressant, utan den dynamiska linjäriteten!

Alltså att man inte förvanskar dynamiken. Detta är mycket svårt att mäta, men lättare att höra. I varje fall för den som är rutinerad och har fipplat en del med komressorer.

Ytterligare saker som är viktiga att hålla isär är "kompression av enstaka ingredienser" och "kompression av ett mixat material".

En kompressor kan användas som ett konstnärligt redskap, såväl som en reparationsmakapär mot dynamiskt fladdriga musiker. I synnerhet orutinerade sångerskor och basister brukar faktiskt behöva kompressor i många produktioner för att inte låta så amatörmässiga som de är.

När en kompressor används för att "radioanpassa" (vilket tyvärr görs även för saker som ges ut på skiva) hos mastringsstudiorna (som är de västa syndarna) så försmutsas musiken oerhört, eftersom en kompressor efter mixen gör att alla instrument kommer att börja påverka varandra och skapa oerhört stora mängder intermodulationsdistorsion. Det som var rikt, levande, dynamiskt och dramatiskt på masterbandet, blir till en äcklig, stickig, tjock och tråååkig sörja att lyssna till.

Så ser majoriteten av de fonogram som erbjuds till försäljning ut. I mer eller mindre grad. :( När man som jag hört så många studiomasterband inser man hur enkelt de vore att dramtiskt förbättra ljudkvaliteten - det är bara att sluta avsiktligt förstöra ljudkvaliteten mellan studio och CD-utgåva!

Vi talar om fel på inspelningen som ställs till med, som är kanske 100- till 1000-faldigt större än CD-systemets begränsningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-20 12:30

Bra inlägg! Och såvitt jag ser stämmer alltihopa mycket bra.

Och visst är det så att om kompressionen redan i studion är pålagd på enskilda intrument i syfte att uppnå ett "visst sound" på det instrumentet så förstör det inte någonting av inspelningen.

Även objektivt ganska "platt" musik vinner mycket på att återges i en bra anläggning, om inte annat så hör man då tydligt var och varför kompressionen finns och är det smakfullt utfört så är det verkligen ingenting man kan störa sig på. Det bara låter på det viset.

Mastringskompression är som du säger något helt annat, jag har tidigare nämnt Journey som jag ofta tycker är söndermastrade.

Igår råkade jag av en händelse höra på en CD som nog var det absolut mest söndermastrade jag någonsin hört, som tur var så var det bara allra värst på första låten. En CD med Mike Scott var det, mastringskompressionen var iaf så kraftig så att hi-haten tex lät som om den var inspelad med den inbyggda micken i en kassettradio med ALC aktiverat. Den pumpade friskt, det var nästan så artefakterna överröstade själva hi-haten. Ungefär liknande var hinnan över hela ljudbilden, men det lät värst just på hi-haten eftersom den var mest transient.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-20 17:34

Xeizo skrev:hi-haten tex lät som om den var inspelad med den inbyggda micken i en kassettradio med ALC aktiverat. Den pumpade friskt, det var nästan så artefakterna överröstade själva hi-haten.

Det där har av allt att döma blivit någon sorts mode. I trummaskinsmodulen lm7 som följer med Cubase heter standardkitet "compressor" och det låter precis som du beskriver. Det är ju rätt lustigt att det inte följer med något som låter som vanliga icke sönderkomprimerade trummor...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-20 18:55

JO, men det är för att man skall köpa samplingsbibliotek för tusentals kronor, dom är inte dumma dom där programmerar-filurerna 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-20 19:14

xeizo skrev:JO, men det är för att man skall köpa samplingsbibliotek för tusentals kronor, dom är inte dumma dom där programmerar-filurerna 8O

Vill man ändå inte skicka med något bra som demogrej? Jag tror faktiskt det är menat att låta "modernt".

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-10-21 11:38

Det slog mig faktiskt nu när jag läser mitt inlägg och dom som kan mäta komprimering.Själv gick jag på en "känsla" men vad gäller komprimering börjar jag förstå hur det fungerar,inte riktigt som jag trodde alltså.Detta baserar jag på att min son som är musiker och spelar i stort sett alla instrument själv brukar göra egna skivor mest på kul.Han spelar in via ett litet mixerbord och ett "hyfsat" ljudkort avsett för studiobruk.Ljudkvaliteten på hans inspelningar är i mitt tycke i paritet med de bästa jag har typ High Fidelitys demo skivor trots att han sitter på sitt rum och ingen fin studio.Kan det vara så enkelt att han inte använder nån form av komprimering utan bara lyssnar själv genom mina Sennheiser 600 lurar och ställer in tills han tycker att det låter bra ljudkvalitets mässigt?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-21 12:10

Jo, det fanns en lång tråd om det tidigare där jag hävdade att jag hörde tydlig skillnad på 24-bitars råmaster och efter nermixning till 16-bitar när jag spelar själv.

När man kör rätt in i datorn helt utan filtrering/kompression får man helt enkelt med en himla massa både önskat och oönskat.

Innan en "normal" skiva släpps till konsument har den gått igenom ganska många led av processning ända från musikerns insats. Jag kan tänka mig att mastertaper på ens favoritskivor skulle vara ytterst intressant att lyssna på.

Det finns delvisa försök till det senare, som exempel har Marillion släppt hela sin katalog om-mastrad i 24-bitar. Det låter superbt!

Just Dream Theater är lustiga i sammanhanget för just deras senaste skiva dvs "Octavarium" läckte ut på nätet i förtid i en o-mastrad version. Som jag av en händelse lyssnade på. Jag kan säga att just deras musik i just det fallet vann ingenting på att avlyssnas med en mindre grad av processning, det lät faktiskt avgjort sämre typ "hemstudioband" än den senare färdimastrade release-versionen. Så mastring är inte bara av ondo, man kan faktiskt få till ljudet så det låter subjektivt mycket bättre med en avvägd dos mastring. Även om det är sämre "hifi-mässigt" så kan det bli bättre musikaliskt sett.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:40

Snacka om att hålla sig till topic :roll: :x .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:43

Jag har även hittat en fördel till med elektrostater, lätta att placera.
Att jag skriver så beror på erfarenheter i jämförelse med piP som uppenbarligen är otroligt svår att placera för att få det välljud som alla pratar om.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-21 15:16

Callisto skrev:Jag har även hittat en fördel till med elektrostater, lätta att placera.
Att jag skriver så beror på erfarenheter i jämförelse med piP som uppenbarligen är otroligt svår att placera för att få det välljud som alla pratar om.

Du refererar väl till någon av Martin Logans hybrider? Det tror jag inte gäller elektrostater med ett större omfång ner i basen. Dipoler som även tar sig an registret under 100 Hz är svåra att placera, betydligt svårare än Ino piP enligt min erfarenhet.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 15:27

RogerGustavsson skrev:
Callisto skrev:Jag har även hittat en fördel till med elektrostater, lätta att placera.

Du refererar väl till någon av Martin Logans hybrider? Det tror jag inte gäller elektrostater med ett större omfång ner i basen. Dipoler som även tar sig an registret under 100 Hz är svåra att placera, betydligt svårare än Ino piP enligt min erfarenhet.

:oops: :oops: Sorry, visst är det som du säger, jag menar hybrider, ESL + bas (delat 280 Hz).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-21 22:54

Xeizo skrev:Så mastring är inte bara av ondo, man kan faktiskt få till ljudet så det låter subjektivt mycket bättre med en avvägd dos mastring. Även om det är sämre "hifi-mässigt" så kan det bli bättre musikaliskt sett.

Jag håller med om att det ofta (åtminstone till en början) låter subjektivt "bra" om mastrade grejor. Problemen uppstår i mitt tycke när man vill spela HÖGT och lyssna koncentrerat. Då låter det plötsligt mindre roligt. När jag var yngre tyckte jag ofta att heminspelade saker lät oprofessionellt och dåligt, nu tycker jag nog lika ofta tvärt om. Likaså har jag lärt mig uppskatta äldre inspelningar på ett annat sätt.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-21 23:51

Jo det håller jag med om, myntet har som bekant flera sidor, jag gjorde för övrigt själv en gång en osedvanligt lyckad elbas-funklåt med nylonsträngat solo inspelat hemma med rullbandare i början på 80-talet och med en 500Kr Dr.Rhytm för "trummorna". Den var givetvis totalt oprocessad och av en händelse råkade jag spela den i hifi-butiken jag jobbade i då och några kunder kom in och råkade höra; WOW! vilka bra högtalare! .. dom blev imponerade, jag sålde faktiskt en del högtalare med den kassetten ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-22 00:41

Ju bättre musiker - desto mer gynnas de av att inte mastras.

Ju sämre musiker - desto mer drabbas de av att inte mastras.

Mastring tar lyssnaren längre från musiken helt enkelt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-22 01:02

RogerGustavsson skrev:

måste fråga dig VILKEN erfarenhet du har i så fall.. Om du nu säger att dipoler som går under 100 hz är svårplaserade... :?:

Eller kanske bättre fråga HUR du menar i stället..

Gör så här. välj själv vilken du vill besvara. Eller kanske båda kanske :)

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-10-22 06:38

Callisto skrev:Snacka om att hålla sig till topic :roll: :x .
Lite topic var det i alla fall eftersom jag lyssnade genom mina ML :wink: :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Fördelarna med elektrostathögtalare.

Inläggav steveo1234 » 2010-01-05 12:21

Flint skrev:Ni som gillar elektrostater, berätta om det som är bra med dom och varför ni väljer just den typen av högtalare.

De låter avslappnat och naturligt och flyttar bort all fokus från högtalarna och till ljudet på ett sätt som gör att jag kan koncentera mig på filmen. Jag hör allt som händer, inte bara den viktiga dialogen där det går att höra nyanser i rösten utan även de "små" ljuden utanför bilden som skapar atmosfär.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-01-05 14:40

varför finns det inga elektrostater monterade i lådor? Fungerar inte det eller? Bara det att de är dipoler ger ju vissa egenskaper som vissa kanske inte tycker om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-05 17:45

Kraniet skrev:varför finns det inga elektrostater monterade i lådor? Fungerar inte det eller? Bara det att de är dipoler ger ju vissa egenskaper som vissa kanske inte tycker om.

Handlar det inte om att "motorn" i en elektrostat är för svag för att fungera mot en innesluten luftfjäder?
Hur skulle man fö absorbera allt bakåtljudet, så att det inte tränger ut genom det stora tunna membranet och blandar sej med framåtljudet?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-05 18:29

Strmbrg skrev:
Kraniet skrev:varför finns det inga elektrostater monterade i lådor? Fungerar inte det eller? Bara det att de är dipoler ger ju vissa egenskaper som vissa kanske inte tycker om.

Handlar det inte om att "motorn" i en elektrostat är för svag för att fungera mot en innesluten luftfjäder?
Hur skulle man fö absorbera allt bakåtljudet, så att det inte tränger ut genom det stora tunna membranet och blandar sej med framåtljudet?

Mina elektroster är inte dipoler. Bakvågen skickas in i ett slutet utrymme med dämpmaterial.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-05 19:36

steveo1234 skrev:Mina elektroster är inte dipoler. Bakvågen skickas in i ett slutet utrymme med dämpmaterial.

Vad är det för högtalare?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-01-05 20:38

Om man har problem med bakåtstrålningen så kan jag rekomendera att absorbera och diffusera bakom högtalarna. Jag använder mig av både diffusorer och hörnabsorbenter bakom vilket resulterade i att sweetspoten blev mycket större. Nu är det inte alls lika känsligt var man sitter och lyssnar vilket annars kan vara ett problem med panelhögtalare.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-05 20:41

Kraniet skrev:varför finns det inga elektrostater monterade i lådor

Den enkla anledningen är att de pga sin uppbyggnad är så akustiskt transparenta att reflexer från kaviteten avsätter färgning...
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-05 20:43

Callisto skrev:Om man har problem med bakåtstrålningen så kan jag rekomendera att absorbera och diffusera bakom högtalarna. Jag använder mig av både diffusorer och hörnabsorbenter bakom vilket resulterade i att sweetspoten blev mycket större. Nu är det inte alls lika känsligt var man sitter och lyssnar vilket annars kan vara ett problem med panelhögtalare.

+1!
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-05 20:43

Beveridge :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-01-05 21:14

Strmbrg skrev:
steveo1234 skrev:Mina elektroster är inte dipoler. Bakvågen skickas in i ett slutet utrymme med dämpmaterial.

Vad är det för högtalare?

Det skulle jag också vilja veta.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi