Inte vet jag men dynamik för mig är när man känner "baskaggen" i bröstkorgen och att musiken innehåller en kraft som är svår att sätta ord på,för så låter det i alla fall i min anläggning.Alla deras skivor jag äger är överlägsen ljudkvalitetsmässigt alla andra "hårdrocksplattor" i min samling.xeizo skrev:För att spinna vidare på Dream Theater-avstickaren så vill jag bara konfirmera att deras låter i största allmänhet ÄR väldigt komprimerade.
Dynamik finns det INTE mycket av, och den senaste "Octavarium" är definitivt den mest komprimerade av dom. Det är helt enkelt amerikanskt radioanpassad musik. Sen att det inte är det MEST komprimerade bandet som finns hindrar inte att ÄR så. Och att musiken ofta är väldigt trevlig har heller ingenting med komprimeringen att göra.
Den av deras skivor som låter överlägset bäst "hifi-mässigt" är genombrottskivan "Images & Words", som dessutom passande nog har bäst låtar också, men även den är ju skapligt komprimerad överlag. Vilket medför att det låter oerhört imponerande redan på en CD-kassettradio av ordinärt 2x2W snitt, inget ont i det
Nu är ju min känsla inte nåt som mätts med instrument utan mer ett tycke från min sida men så vill jag gärna tro att dynamik i musiken ska vara.Komprimering i min värld är när man trycker ihop nånting och krymper, vilket jag inte tycker ljudet på deras skivor är