Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:HMDI har ju stöd för högre upplösning, som de nya ljudformaten har, typ DTS HD Master m.fl. Men om det är det du hör är väl tveksamt. Borde inte vara någon skillnad om det inte passerar olika AD/DA-kretsar som färgar ljudet på vägen.
sprudel skrev:Lyssna in dig ordentligt på det som du tycket låter bäst, en vecka eller två. Byt sedan tillbaka. Hör du tydlig skillnad då kan du ju ta hjälp och blindtesta, om du behöver det för att vara övertygad om vad du hör, och om det är viktigt för dig.
Annars kan det kvitta vilket och du fortsätter lyssna på det du finner bäst, vilket är absolut enklast, tycker jag.
KarlXII skrev:En teori kan väl vara att via SPDIF går signalen till en krets med DAC för tvåkanal, och genom HDMI går den till flerkanalsdekodrarna.
Fast det finns inga stöd för den teorin överhuvudtaget.
MichaelG skrev:Objektivisten skrev:Det handlar om bitkorrekt dataöverföring, ettor och nollar, det kan inte bli fel.
Tolkar jag dig rätt om du menar att överföring via S/PDIF och HDMI är helt identisk (bortsett från bandbredden)?
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:KarlXII skrev:En teori kan väl vara att via SPDIF går signalen till en krets med DAC för tvåkanal, och genom HDMI går den till flerkanalsdekodrarna.
Fast det finns inga stöd för den teorin överhuvudtaget.
Att jag bara får 5.1 med S/PDIF medan jag får 7.1 med HDMI beror på olika bandbredd. Man får helt enkelt plats med mer information (=fler kanaler) i HDMI-formatet. Men min undring är nog om formaten ger olika förutsättningar för jitter, eller andra störningar som kan tänkas påverka ljudet.
Hälsn. Michael
sprudel skrev:MichaelG skrev:Objektivisten skrev:Det handlar om bitkorrekt dataöverföring, ettor och nollar, det kan inte bli fel.
Tolkar jag dig rätt om du menar att överföring via S/PDIF och HDMI är helt identisk (bortsett från bandbredden)?
Hälsn. Michael
Michael! Objektivisten är ironisk när han skriver så.
[...]
Objektivisten skrev:Michael, här är en tråd som berör ämnet. http://www.avsforum.com/t/1315890/hdmi-vs-s-pdif-audio-faceoff Det skulle kanske t ex kunna bero på olika jitternivåer.
MichaelG skrev:Objektivisten skrev:Michael, här är en tråd som berör ämnet. http://www.avsforum.com/t/1315890/hdmi-vs-s-pdif-audio-faceoff Det skulle kanske t ex kunna bero på olika jitternivåer.
Tack för tråden. Fast den bestod mest av tyckande. Däremot inspirerade den mig att googla runt litet. Jag blev väl inte så mycket klokare direkt. Mycket "tyck" och "litet" veta.
Vad jag ändå tycks ha fått fram är dock att HDMI generellt ger större jitter än S/PDIF, men att detta ändå i allmänhet ligger en bra bit under den nivå som är konstaterat hörbar. Dvs ett icke-problem.
Jag bytte till HDMI för den större bandbredden (fler kanaler) så det var ju tur att jag tyckte det lät bättre och inte sämre. Då kan jag ju vila tryggt i detta, även om det bara handlar om placebo.![]()
Hälsn. Michael
sprudel skrev:Det är ju det viktigaste. Placebo är ett mycket mer komplicerat ämne än hur det beskrivs på faktiskt om man rotar i det. Jag tycker du hanterar det det fint.
Harryup skrev:För att fortsätta om min konversation så ansågs det inte att det gick att jämföra jittersiffror. Säger inget om hur jittret är spridit i frekven bl..a så lägre siffra är inte säkert det är bättre ur hörbarhetssynpunkt. Sen tyvärr är ju HDMI-kablar inte så bra i kvalite' alla gånger och de kan vara för gamla och för långa. Så entydigt att det ena är bättre finns inte.
Mvh/Harryup
Objektivisten skrev:Det handlar om bitkorrekt dataöverföring, ettor och nollar, det kan inte bli fel. Är du svagbegåvad eller? Inbillning!
MichaelG skrev:Objektivisten skrev:Michael, här är en tråd som berör ämnet. http://www.avsforum.com/t/1315890/hdmi-vs-s-pdif-audio-faceoff Det skulle kanske t ex kunna bero på olika jitternivåer.
Tack för tråden. Fast den bestod mest av tyckande. Däremot inspirerade den mig att googla runt litet. Jag blev väl inte så mycket klokare direkt. Mycket "tyck" och "litet" veta.
Vad jag ändå tycks ha fått fram är dock att HDMI generellt ger större jitter än S/PDIF, men att detta ändå i allmänhet ligger en bra bit under den nivå som är konstaterat hörbar. Dvs ett icke-problem.
Jag bytte till HDMI för den större bandbredden (fler kanaler) så det var ju tur att jag tyckte det lät bättre och inte sämre. Då kan jag ju vila tryggt i detta, även om det bara handlar om placebo.![]()
Hälsn. Michael
sprudel skrev:Placebo är ett mycket mer komplicerat ämne än hur det beskrivs på faktiskt om man rotar i det. Jag tycker du hanterar det det fint.
AndreasArvidsson skrev:Harryup skrev:För att fortsätta om min konversation så ansågs det inte att det gick att jämföra jittersiffror. Säger inget om hur jittret är spridit i frekven bl..a så lägre siffra är inte säkert det är bättre ur hörbarhetssynpunkt. Sen tyvärr är ju HDMI-kablar inte så bra i kvalite' alla gånger och de kan vara för gamla och för långa. Så entydigt att det ena är bättre finns inte.
Mvh/Harryup
Kan du beskriva vad du menar med jittrets spridning i frekvens?
IngOehman skrev:sprudel skrev:Placebo är ett mycket mer komplicerat ämne än hur det beskrivs på faktiskt om man rotar i det. Jag tycker du hanterar det det fint.
Menar du att placebo (något som saknar verkliga aktiva substanser men som
ändå kan behaga med sin blotta uppenbarelse och via förväntanseffekter på-
verka den som tar det) brukar beskrivas på förenklat sätt här?
Av vem då?
Jag tycker nog att både placebo och effekter som placebon kan ge upphov till
har beskrivits rätt så omfattande här på faktiskt. Det är som du säger inte så
helt enkla mekanismer, men jag har inte sett några påståenden om att det är
så heller, här på faktiskt.
Men kom gärna med några exempel på hur det "beskrivs på faktiskt".
Vh, iö
- - - - -
PS, Själva placebot som sådant är som regel inte särskilt komplicerat. Det är
normalt ett piller bara, som inte har några medicinskt aktiva substanser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster