Planen: att bygga en bassvag tvåvägarshögtalare som har den kantigaste formen i världen. Det är inte omöjligt att jag funderar på två separata lådor som ska drivas med två slutsteg och vara sitta ihop. Ett annat alternativ är förståss att anvönda mig av ett delningsfilter och köra via samma slutsteg, även om jag tror att det blir lite svårare.
Mina tankar såhär långt:
Jag väljer mellan en och två mellanregister i antal. Jag gissar att det finns fördelar med att använda sig av två mellanregister istället för ett element.
Scanspeak har väldigt fina ringradiatorer som diskanter, dessa kallar jag för puddingdiskanter och det är möjliga val som diskanter.
Kravet på mellanregistret: här är kruxet. Jag vill helst att mellanregistret ska gå mellan 100 hz ända upp till 4000. Varför!? Jo, det finns en logisk förklaring. Då det kvinnliga röstspektrat går från runt 80 till 4000 (extremfall och självfallet ovanligt med endera) så vill jag att ett och samma element ska få arbeta med hela det spektrat. Finns det passande såna mellanregister? Ska jag ha en eller två (många dyrare högtalare, ex focals kör ju två mellanregister).
Krav på diskanten: vara skitabra och högupplöst så in i helvete, får gärna låta som kef blades diskant eller möjligen referensen, magnepan 3.6's. Omöjligt? Säkerligen. Men vad finns det jag kan välja som är nästan lika bra?
Behövs bara en diskant, right? Ser sällan fler.
Det blir inga böjda linjekällor i norrland. Det var för dålig kvalitet på elementen

Skriv allt möjligt! Vad tänker ni, vad tror ni, lyckoönskningar, allt. Jag vet att ni sitter på kunskapen för att projektet ska lyckas. Ni gjorde det ju sist