Vad skulle hända om hifi var jättebilligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 13:36

Om inte priset var avgörande så skulle användbarheten vara det. Man köper inte poänglösa saker oavsett hur billiga de är.

Frågan är orimlig eftersom pris kan sättas hur som helst beroende på efterfrågan, inte beroende på funktion, kvalitet eller nåt annat - egentligen. Enbart efterfrågan styr.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:21

phloam skrev:Frågan är orimlig eftersom pris kan sättas hur som helst beroende på efterfrågan, inte beroende på funktion, kvalitet eller nåt annat - egentligen. Enbart efterfrågan styr.

Nja, produktionskostnaden är ju en inte helt oviktig faktor också. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 14:22

Jag tycker sakerna är roligare om det är billigt :) Att hitta en kulig grej billigt är roligt :)

Som jag tidigare nämnt så finns ju fenomenet redan på faktiskt i form av gratis kablar och initiativtagare är Patrick82 :)

Vad jag förstår så tycker i princip samtliga mottagare att det är kul :) och att det inte medfört någon degradering av intresset för audio.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:31

Precis, att hitta en grej som BORDE vara mer efterfrågad - men inte är det och därför har ett löjligt lågt pris - är kul :) (läs: vintage-hifi ;) )

Speciellt om de varit dyra att producera :P

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-19 16:07

Vi skulle se samma sak som exempelvis på mobiltelefonisidan, där kan man få en riktigt bra smartphone billigt, men tillverkarna satsar på design, funktionalitet och annat extra utanför basbehovet, för att kunna får ut ett premiumpris. Vi skulle alltså se fler Bose och B&O liknande produkter på marknaden.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 18:07

Om själva ljudet alltid var perfekt i alla lägen skulle man som Alexi säger bara sikta in sig på annat.

Lite som portabiliteten hos mobiler - de är så små och lätta idag att det inte är nån större mening att gå längre där, eller snarare att vi tar det för givet idag. Alltså satsar man på skärmkvalitet, lagring och allt annat.

För hade man en jätteklump med sladd, idag är det en självklarhet att den får plats i fickan.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-19 22:37

Jag skulle ha lättare att få exakt det ljudet som jag vill ha :)

För jag skulle ha råd ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Re: Vad skulle hända om hifi var jättebilligt?

Inläggav Patrick82 » 2013-11-21 03:47

Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga?

För mig finns det redan.

Jag bytte min $5000 Krell förstärkare till en $39 T-Amp och fick bättre ljud.

Min dCS Elgar Plus DAC och dCS Verdi Encore SACD ($31,000) bytte jag till EMU 0404 USB DAC ($200) och fick bättre ljud.

Jag har haft många strömrengörare, 2 stycken PS Audio Premier Power Plant, 2 stycken P300 Power Plant, Quintet Power Center, High Current Ultimate Outlet. Till slut fick jag bättre ljud när jag kopplade sladdarna direkt i väggen.

Jag har haft 3 stycken PS Audio Statement strömkablar, 2 Nordost Vishnu, 6 Nordost Valhalla, 20+ stycken ElectraGlide, 4 stycken Virtual Dynamics Genesis och 1 Judge. Till slut fick jag bättre ljud med vanliga strömkablar. Mikrodetaljer var jag ute efter, och dessa dyra kablar gav bara mjukt och långsamt ljud.

När öronen vänjer sig, vill man ha snabbare och snabbare ljud. De billigaste elektroniken har redan detta, för att de är ofärgade. Nu ser jag dyr high-end som bara träningsutrustning för öronen som saktar ned ljudet.
Om ljudet är för snabbt hänger man inte med, då blir man spänd och får huvudvärk. Jag hade stora problem med detta när jag var nybörjare inom Hi-Fi. Jag satte olika "bandage" på min anläggning som hjälpte tona ned ljusheten, t.ex QuickSilver Contact Enhancer, men efter ett år lät det mycket mörkt och suddigt.

Nu när jag jämför EMU 0404 USB med Benchmark DAC1 är skillnaden stor. Benchmark är som att lyssna framför ett täcke, EMU är klart och transparent som ett öppet fönster.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Föregående

Återgå till Generellt om hifi