screen skrev:petersteindl skrev:bootstrap skrev:High end = en lyxprodukt uppenbart riktad till en mer privilegierad konsumentgrupp.
Det där är ett typexempel som snarast gäller B&O. B&O räknas dock inte primärt som tillhörandes High-end audio segmentet.
Mvh
Peter
Jasså!?!
Kan du räkna upp några då som gör det?
Kan man katigorisera dessa på något sätt, priset t.ex. eller gäller annat?
Jo, en fråga till då...om jag får...när du nu svarar är det din uppfattning eller har du källor på detta?
Här är några exempel på märken som tillhör High-end audio segmentet eller som har någon eller några produkter inom High-end audio.
Wilson Audio
Krell
Devialet
emm Labs
Magico
Martin Logan
McIntosh
MIT
MOON
Pass
Shunyata
Spectral
Dan D’Agostino
VTL
Audio Research
Magnepan
JM Lab
B&W
Boulder
TAD
Sound Lab
DCS
Soulution
Nagra
Goldmund
Bryston
Clearaudio
MBL
German Physics
Kharma
Avant garde
Marten
Brinkman
Audio Note
Conrad-Johnson
Manley Labs
SME
Mark Levinson
Revel
Sonus Faber
DartZeel
Theta
Jadis
Prima Luna
Wisdom Audio
Acapella
Avalon
Naim
Roxanne
Linn har definitivt tillhört High-end audio men de har under 30 års tid självmant tagit starkt avstånd från High-end audio med påföljd att det kan debatteras om Linn är ett varumärke inom High-end audio. Dock tillhör en del av deras kunder High-end audio kunder.
Då hifi-butiker som säljer High-End audio vill vara med i design/lifestyle-karusellen så kan de ta upp vissa B&O-prylar. Men det betyder inte att B&O räknas till High-end audio segmentet.
För en svensk vanlig konsument så kan denne räkna in B&O till high end, men internationellt sett är inte B&O High-end audio.
Däremot tillhör B&O lyxartikelsegmentet.
Lyx är inte synonymt med High-end audio.
Mina källor är de distributörer och tillverkare inom High-end audio som jag känner och dryftar detta med.
Vad gäller Bremen så vet jag inte i vilket segment varumärket kommer hamna. Det är en slags High-end audioprodukt men kommer inte att marknadsföras som primärt varandes High-end, ...tror jag, är det bäst att tillägga.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.