Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-19 14:21

Nattlorden skrev:Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

Är inte helt säker på det.
Men jag förstår helt vad du menar, bara att inte RS2000 är helt optimal jmfs.

Tittar man på samtliga mätningar på Stereophiles slutsteg (Vi har en likadan mätrigg) och det är inte en handfull som kommer in i vår domän när det gäller brus, IM, THD och bandbredd sen dom startade med sina mätningar även om man tar med effektsvagare konstruktioner.

Just nu koncentrerar vi oss på förförstärkaren, det är en jäkla massa som ska göras; bara att hålla tummarna att det hinner bli klart före Arkenmässan i september.
:)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:37

High End = när man inte ens blir avis utan mest har svårt att greppa att det finns folk som faktiskt köper så dyra grejer öht?

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-19 15:03

Nattlorden skrev:Nåja, den berättar var en firma som bara tog fram den modellen hade behövt ta betalt för att täcka sina kostnader... speciellt en nyuppstartad firma.

Jamen absolut. Tankte att det var underforstatt. Men det var dumt av mig. :-P
Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

Ja, det vore ju kul om de ville gora det. :-)
Men den forstarkaren skulle behova kosta typ 10 miljoner och ha en projicerad utvecklingskostnad pa 40 MKr per enhet da. Det skulle vara en intressant forstarkare. :-)
Faktiskt (.se!) sa forekommer det har hela tiden i elektronikbranschen fast i lite mindre skala. Man marknadsfor en superprodukt som man saljer med forlust. Dels for att positionera sig battre pa marknaden, dels for att gora en detaljstudie av ny teknik i produktionsmiljo. Lite som diverse konceptbilar som visas upp pa massor. Fast de gar sallan till produktion i sin helhet.

Men nu tror jag vi glider fran amnet. F'låt!
__
/ony

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-19 16:18

Lazyworm skrev:
Nattlorden skrev:Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

Är inte helt säker på det.
Men jag förstår helt vad du menar, bara att inte RS2000 är helt optimal jmfs.

Tittar man på samtliga mätningar på Stereophiles slutsteg (Vi har en likadan mätrigg) och det är inte en handfull som kommer in i vår domän när det gäller brus, IM, THD och bandbredd sen dom startade med sina mätningar även om man tar med effektsvagare konstruktioner.

Låter den lika bra som den mäter måste det gå att sälja mängder då den, om jag förstått rätt, kostar en skitsumma jämfört med Boulder, Soulution, m.fl.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-19 16:42

Tony skrev:
genstruktur skrev:Måste ändå säga att budget 30000-40000 kr är en del cash alltså, väldigt märklig gräns. De andra också iofs.

Ja, jag tyckte samma sak nar jag sag det. Ar HiFiutrustning dyrare i Norge tro? Annars sa tanker jag "javla prettotidning". :-P

Jo så är det säkert! :)

Budget tänker jag själv att det skulle vara någon form av instegsmodell kanske. När en person har tagit steget från en kompaktstereo inköpt på On Off till att köpa några små billiga stativare, en lite enkel reciever och kopplar in datorn för musikavspelning. En konstnad på typ 5000 kr nytt?

Deras budgetkostnad är lite som att en budgetbil skulle vara en ny Volvo för 350000 kr :lol:. Ja, alla har vi olika referensramar. Det är i alla fall klarlagt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-19 17:04

Panelguy skrev:Låter den lika bra som den mäter måste det gå att sälja mängder då den, om jag förstått rätt, kostar en skitsumma jämfört med Boulder, Soulution, m.fl.

Nej, så mycket mer som spelar in än prestanda, du får läsa på om varumärkesbyggande. Från att våra produkter är klara är det en låååång väg kvar innan vi kommer få en en bråkdel av en bråkdel av marknaden om vi någonsin får det.

Klockindustrin kan vara en bra del att börja läsa om, eller är det dom dyraste klockorna som går mest rätt måntro? :)
Driver O&G ENGINEERING

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-19 17:09

High end = en lyxprodukt uppenbart riktad till en mer privilegierad konsumentgrupp.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 19:44

Det har väl alltid funnits en strävan efter att dela in både det ena och det andra i olika kategorier. Gruppera och liksom skyffla ihop saker i olika högar.
Förmodligen i syfte att åstadkomma någotslags mer påtaglig överblick.

Sen kan det handla om "premuim-segment" när det gäller bilar, borgerliga partier när det gäller politik, arbetarklass när det gäller social status, sportfånar, nördar, idioter, strebrar, intelligenta eller slashasar.

Det här indelandet kan skenbart ge en tydlighet, men kan samtidigt göra att nyanseringen förloras och det svart-vita tänkandet gynnas.

Kategorisering leder till kategorisk hållning, kanske man kan säga.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-19 19:48

Nej, Highland har för min del inget med lyx ibemärkelsen flärd att göra. Mera att man kanske använder dyrt och omständigt tillverkningssätt för att möjligen vinna nått tekniskt på det. Inte sällan en parameter som av andra förkastas. Priset är i sig inte ett tecken på highend men tack vare exklusiv tillverkning blir det dyrt iaf.

Mvh/Harryup

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-19 20:07

Harryup skrev:Nej, Highland har för min del inget med lyx ibemärkelsen flärd att göra. Mera att man kanske använder dyrt och omständigt tillverkningssätt för att möjligen vinna nått tekniskt på det. Inte sällan en parameter som av andra förkastas. Priset är i sig inte ett tecken på highend men tack vare exklusiv tillverkning blir det dyrt iaf.

Mvh/Harryup

Så high end betyder något annat när det gäller hifi?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 20:20

Emellanåt tycker jag att ett uttryck som Hajend är bland det dummaste jag hört.

Tror dock inte att det finns någon listighet bakom någon marknadsföringsrävs öra i syfte att skinna lättledda sökare på ohemult mycket flis. Är alltför okonspiratoriskt lagd för sådana tankar.

Tror snarare att det är regelrätt babbel utan något listigt syfte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 20:24

bootstrap skrev:
Harryup skrev:Nej, Highland har för min del inget med lyx ibemärkelsen flärd att göra. Mera att man kanske använder dyrt och omständigt tillverkningssätt för att möjligen vinna nått tekniskt på det. Inte sällan en parameter som av andra förkastas. Priset är i sig inte ett tecken på highend men tack vare exklusiv tillverkning blir det dyrt iaf.

Mvh/Harryup

Så high end betyder något annat när det gäller hifi?

petersteindl skrev:High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)

Wiki skrev:High-end audio is a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies.

High-end audio can refer simply to the price, to the build quality of the components, or to the subjective or objective quality of sound reproduction.

The high-end audio movement started in 1962 with the launch of J. Gordon Holt's Stereophile magazine, which departed from advertising-driven commercial publications like Stereo Review and High Fidelity and instead promoted a philosophy of reviewing and comparing audio components solely on the basis of sound quality.

Mvh
Peter

High-end audio betyder inte riktigt samma som High-end inom andra områden som t.ex. kaffemaskiner eller köksutrustning eller bilar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-19 20:27

Själv köper jag bara "state of the art" -produkter.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 20:29

bootstrap skrev:High end = en lyxprodukt uppenbart riktad till en mer privilegierad konsumentgrupp.

Det där är ett typexempel som snarast gäller B&O. B&O räknas dock inte primärt som tillhörandes High-end audio segmentet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 20:32

Kräm de la kräm?

Pfh, vad är typ Midfaj då?
Eller Louend?

Som sagt, viljan att kategorisera och dela in för att uppnå någotslags tydlighet är nog ganska missledande och har väl sitt mest påtagliga uttryck i den högsta av kontraster. Svart eller vitt, allt eller inget.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2013-11-19 20:34

petersteindl skrev:
bootstrap skrev:High end = en lyxprodukt uppenbart riktad till en mer privilegierad konsumentgrupp.

Det där är ett typexempel som snarast gäller B&O. B&O räknas dock inte primärt som tillhörandes High-end audio segmentet.

Mvh
Peter

Jasså!?!

Kan du räkna upp några då som gör det?
Kan man katigorisera dessa på något sätt, priset t.ex. eller gäller annat?
Jo, en fråga till då...om jag får...när du nu svarar är det din uppfattning eller har du källor på detta?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-19 21:05

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 21:08

Wisdom Audio borde väl vara ett exempel.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 21:31

screen skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jasså!?!

Kan du räkna upp några då som gör det?
Kan man katigorisera dessa på något sätt, priset t.ex. eller gäller annat?
Jo, en fråga till då...om jag får...när du nu svarar är det din uppfattning eller har du källor på detta?

Här är några exempel på märken som tillhör High-end audio segmentet eller som har någon eller några produkter inom High-end audio.

Wilson Audio
Krell
Devialet
emm Labs
Magico
Martin Logan
McIntosh
MIT
MOON
Pass
Shunyata
Spectral
Dan D’Agostino
VTL
Audio Research
Magnepan
JM Lab
B&W
Boulder
TAD
Sound Lab
DCS
Soulution
Nagra
Goldmund
Bryston
Clearaudio
MBL
German Physics
Kharma
Avant garde
Marten
Brinkman
Audio Note
Conrad-Johnson
Manley Labs
SME
Mark Levinson
Revel
Sonus Faber
DartZeel
Theta
Jadis
Prima Luna
Wisdom Audio
Acapella
Avalon
Naim
Roxanne
Linn har definitivt tillhört High-end audio men de har under 30 års tid självmant tagit starkt avstånd från High-end audio med påföljd att det kan debatteras om Linn är ett varumärke inom High-end audio. Dock tillhör en del av deras kunder High-end audio kunder.

Bild

Då hifi-butiker som säljer High-End audio vill vara med i design/lifestyle-karusellen så kan de ta upp vissa B&O-prylar. Men det betyder inte att B&O räknas till High-end audio segmentet.

För en svensk vanlig konsument så kan denne räkna in B&O till high end, men internationellt sett är inte B&O High-end audio.

Däremot tillhör B&O lyxartikelsegmentet.

Lyx är inte synonymt med High-end audio.

Mina källor är de distributörer och tillverkare inom High-end audio som jag känner och dryftar detta med.

Vad gäller Bremen så vet jag inte i vilket segment varumärket kommer hamna. Det är en slags High-end audioprodukt men kommer inte att marknadsföras som primärt varandes High-end, ...tror jag, är det bäst att tillägga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 21:39

B&W samt Magnepan ställer jag mig lite tveksam till som High-End. Deras top-of-the-line, ja, men huvudsortimentet är det inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 21:43

Men, hur kan ni diskutera vilka varumärken som (helt eller delvis) är Hajend, när begreppet som sådant inte är stringent?

"Jag är deffnetift intlektell, men de e inte han där. Han e inte alls lektell.", typ.
Ja, eller tvärtom då.

Användarvisningsbild
Roger_M

Re: Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Inläggav Roger_M » 2013-11-19 21:46

Budget 30-40000 nkr

Tung hifi över 100 000 nkr

High End light över 250 000 nkr

High End över 1000 000 nkr

En fundering:
Om jag köper en liten " bergsprängare" på netonnet och är extra frikostig i kassan, betalar helt enkelt 250000 kr för den...har jag då en High End anläggning ?

/ Roger M

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 21:54

Roger_M skrev:Budget 30-40000 nkr

En fundering:
Om jag köper en liten " bergsprängare" på netonnet och är extra frikostig i kassan, betalar helt enkelt 250000 kr för den...har jag då en High End anläggning ?

/ Roger M

Japp, det har du.

Hajend i bemärkelsen okritisk konsument ingår då dessutom i priset.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 21:55

Glömde dessa självklarheter.

Burmester
Classe
Chord
EAR
Edge
Rowland
The Lars
T+A
VAC
Gryphon
Simaudio
Plinius
Vitus

Ja, det finns många fler exempel.

Magnepan håller sig kvar som ett High-end audio märke. De har dock nya ägare som kanske vill annat.

B&Ws större modeller tillhör High-end audio, men modellerna därunder är inte High-end audio.

Steinway-Lyngdorf är som jag ser det High-end audio, men Peter Lyngdorf har valt en helt annan marknadsföringsstrategi och segmentering.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-11-19 21:57

En fundering:

/ Roger M

Ja.

Vad är det för högtalare du har som avtar? Ser bra ut.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 21:58

En fundering:

/ Roger M

Nej, men däremot kan du i så fall se fram emot att kanske få träffa män i vita rockar 8)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Roger_M

Inläggav Roger_M » 2013-11-19 22:05

Max_Headroom skrev:

En fundering:

/ Roger M

Ja.

Vad är det för högtalare du har som avtar? Ser bra ut.

Själv spelar jag på Klipsch 5.2 med Audion Silver Night MK II
Dom spelar fantastiskt ihop...men då jag bara betalat 10000 för dom sammanlagt, så räknas det nog bara till bergsprängarklassen.. 8O

/ Roger M

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 22:12

Strmbrg skrev:Men, hur kan ni diskutera vilka varumärken som (helt eller delvis) är Hajend, när begreppet som sådant inte är stringent?

"Jag är deffnetift intlektell, men de e inte han där. Han e inte alls lektell.", typ.
Ja, eller tvärtom då.

Det finns i audiobranschen en viss praxis och jag följer denna praxis.

Det är egentligen inte så svårt. Vissa märken kan dock vara svåra att segmentera eftersom deras sortiment sträcker sig över flera segment.

Lyxartiklar är artiklar som helst inte behövs för att fylla det funktionella.

Funktionen med lyxartiklar är att visa på överflöd och att personen som inhandlat en lyxartikel visar på pengar i överflöd. Att t.ex. köpa 365 ferraris per år och låta skrota varje ferrari efter en dag visar på högre ekonomisk status än fattiglappen som bara har råd med en Ferrari.

Om en högtalare som presterar vissa saker och därmed har en hög tillverkningskostnad och ett högt pris så är det inte en regelrätt lyxprodukt. Görs högtalaren i rent guld och kostar 6,8 miljoner dollar så är det lyx.

High-end audio förknippas med en viss ljudkvalitet med high fidelity. Därför är det inte lyx om man inte lyxar till den med saker man inte behöver för dess funktion. Priset för lyx skall vara så pass högt att kund av produkten kan tänkas besitta ekonomiskt överflöd.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-11-19 22:34

För mig är "rovfiskfena" eller haj änd en Lada Niva. Tar sig fram nästan över allt, kan fås i valfri färg, fyrhjulsdriven, kompakt men fortfarande rymlig, massor av tillbehör och ryss. MEN den rostar som FAN!

Skämt å sido...

Men... Har inte Coconut audio en pukt här?
Insåg nu att jag hällde en massa bensin på elden...well, well...
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-19 22:35

Då har jag Hi-end för jag har en ovärderlig komponent i min stereo :)

Men jag har bara betalat Budget pengar för alltihop i dagsläget :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi