subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Mina egna högtalare är optimerade för att drivas med en kabel (olika kablar beroende på längden av dem) som ger en tonkurvepåverkan om +/- 0,1 ohm (+/- 0,1 ohm, det vill säga jag accepterar en kabel av samma sort som har längden noll eller dubbla den nominella längden, eftersom det tangerar hörbarhet). Jag optimerar alltså högtalarna för de där första +/- 0,1 dB och tolerarar avvikelser på ytterligare lika mycket, eftersom man då håller sig inom ohörbarhetsfönstret.
Så en 2,5 mm suprakabel till dina högtalare inom 8-9 meter skulle funka bra? Eller behöver man tjockare kabel?
Det blir rätt bra. Perfekt blir:
Beteckning: . . . . . . Ideallängd: . . . Area: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Fungerande längdintervall:
"Normal kabel" . . . . .7 meter. . . . . . 2 * 2,5 mm² (EKK) . . . . . . . . . . 0 – 14 meter
"Normal kabel alt2" . .8,5 meter. . . . .4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) . . .0 – 17 meter
Med "perfekt" i det ovanstående menar jag inte att Supra inte skulle vara tillräckligt bra, bara att man i tabellen ser de optimala längderna.
Och den som undrar vad parkopplad betyder kan titta på denna bild:
Vh, iö