Det piper i lägenheten! :(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

Det piper i lägenheten! :(

Inläggav Ix » 2005-10-23 00:36

Har flyttat till en ny lägenhet. Allt var frid och fröjd tills jag satte mig i köket idag för att plugga (Ljudperception till på köpet!). Märkte då att en ondskefull ton hemsöker min lägenhet!

:twisted: Beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep......

Jag försökte så gott det gick att hummma till tonen och spela in hummandet på min mobiltelefon. Väl hemma hos föräldrarna, och tillgänglig internetuppkoppling, försökte jag nu återskapa oljudet och kom fram till att det troligen handlar om ca 150 Hz.

Enormt irriterande! Precis tillräckligt starkt för att man ska höra den och irritera sig. Som tur är hörs den inte i vardags-/sovrummet, men det är ju i köket jag ska sitta och studera och med den ondskefulla tonen blir det snudd på omöjligt!

Det hjälper ju emmelertid inte att sitta här och jämmra sig. Jag måste göra något åt saken! :x

Har försökt lokalisera källan, dock utan framgång. Det jag konstaterat är att ljudet INTE härstammar från något elektriskt i min lägenhet (stängde av strömmen), inte heller från någon luftventil eller någon vatten-/värmeledning (älgade runt med högerörat draget). Troligen transporteras ljudet till mig från något annat utrymme i huset via betongen. Då är det dock förbryllande att det inte hör i hela lägenheten...nåväl, det är mitt bästa tips, kanske har ni någon annan idé?

Genom att kliva runt i rummet konstaterade jag också att det fanns mycket tydliga nodpunkter och bukar. På vissa ställen var det näst intill knäpptyst, på andra var tonen ytterst tydlig. Föga förvånande med resonanser kanske då stora delar av väggarna och hela taket är bar betong och golvet är laminat (utan matta).

Frågan är...
om jag inte lyckas eliminera källan, vilket tyvärr verkar osannolikt, kan jag dämpa bort tonen?
Jag tänker såhär: om det finns nodpunkter där det är tyst, då borde man väl, genom att göra sig väck resonanserna, kunna slippa höra den ondskefulla tonen över huvud taget?

Har utrymme ovanpå köksskåp och kylskåp där jag skulle kunna gillra fällor för den ondskefulla tonen. Men vad ska man använda för bete till 150 Hz? Gullfiber? Avstämda plywoodskivor?

Jag är i desperat behov av er hjälp!
Snälla, rädda mig!!

PS: Anticimex visade sig helt oförstående för skadedjur av den här sorten. Skitstövlar! :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-23 00:39

Lyssna om ljudet kommer från elementet eller ventilationen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-10-23 00:41

Hmm...jag vet att jag tyvärr blev lite mångordig, så jag har full förståelse för att du missade:
Det jag konstaterat är att ljudet INTE härstammar från något elektriskt i min lägenhet (stängde av strömmen), inte heller från någon luftventil eller någon vatten-/värmeledning (älgade runt med högerörat draget).
Ljudet tycks alltså komma genom betongen... :cry:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-23 00:43

:oops: Läste lite slarvigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-23 01:56

Jag får en bild av Ix som springer runt i lägenheten och ritar linjer där brummet inte hörs. Till slut är lägenheten full av linjer och han hittar bästa platsen för studiebordet och sängen där linjerna skär varandra. :lol: :lol:

Allvarligt, det där är inget kul. Du kanske kunde göra en liten spektralanalys med en dator och tex RTSect för att se om det är bara och precis 150 Hz, eller om det är nåt mer. Skulle jag gissa på källan så skulle jag säga nån fläktmotor, eller kanske grannens kylskåp. Inget är som du säger särskilt troligt att det skulle gå att dämpa vid källan utan att bråka med nån. Det första som kommer i mitt huvud är helmholtzabsorbenter, men de kan behöva bli rätt stora om jag har förstått det rätt. Kanske ett försök med aktiv bullerdämpning?

Det näst bästa är väl maskering; spela nåt trevligare på stereon.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-10-23 02:37

Öronmuffar? Bekesyabsorbent eller helmholtzpanel i taket?

Lycka till med pluggandet så syns vi på på tentan...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-23 03:42

Har du prövat att täta både kökets ventilationsventil och - om det finns skild sådan - köksfläktens evakueringskanal ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-10-23 09:08

I min förra lägenhet hade jag samma problem. Oerhört svårt att lokalisera pga av noderna du beskriver. Jag kom fram till att det var radiatorerna som lät. Det drabbade rummet (sovrummet :evil: ) hade två radiatorer och interferensen pga de två källorna skapade noderna. Källan fanns troligtvis i någon pump eller ventil i pannrummet.

PS. detta är svårt att härleda direkt till elementet när man går runt och lyssnar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-23 11:17

Kanske ingen hjälp till problemet, men i en tidigare lägenhet hade vi problemet att det började tuta i intervaller på ett mystiskt sätt mitt i natten emellanåt. Så pass högt att man vaknade. Omöjligt att somna om då det återkom hela tiden ett långt tag, rena terrorn. Det kunde vara kl 12, 2 eller 4 tex. Ruskigt irriterande. Dessutom omöjligt att lokalisera, det enda vi kom fram till var att det kom via vattenledningarna på något sätt. Mest lät det från toalettstolen. :)

Vi kontaktade bovärden och efter många turer så visade det sig vara en dålig packning i en kökskran 4 våningar under som vibrerade...

Mitt råd är ge inte upp. Om det är något (som är dolt, alltså inte trafikbuller osv som man direkt kan räkna ut innan man flyttat in) som är störande för dig så ska bovärden (om det är en hyreslägenhet) hjälpa till och försöka åtgärda felet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-23 12:09

Ett tips kan ju vara att spela in en snutt och lägga upp det här, det brukar vara lättare att identifiera ett ljud om man får höra det. Kan vara bra om du vill bråka med någon om det också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-10-23 17:23

Stort tack för ert engagemang! Känns skönt att inte möta ondskan ensam. :)

Aktiv ljuddämpning? Dvs fasvänt ljud? Det torde kräva att jag sitter med hörlurar, eller hur? I och för sig en helt klart acceptabel kompromiss om det är en realistisk lösning.

Helmholtz-resonator låter komplicerat. Har inte haft tid att räkna på det än (om jag ens kan - det låter bekant från ELAK:en), men om det är som ni säger att det krävs en stor mackapär låter det ju inget vidare.

Ska försöka ta mig dit med en finmick och nån slags inspelningsutrustning för att banda tonen. Tror dock att det kan bli svårt då den är så svag så det just precis är irriterande.

Ska även försöka knata runt igen och lyssna på element och ventilation, men jag är ganska säker att ljudet inte härrör från dem.

Förhoppningsvis är det helt enkelt borta nästa gång jag kommer hem. Kanske nån gammal dam som dog när hon höll på att dammsuga lägenheten...förhoppningsvis? Nej, hu, så får man nog inte tänka! :roll:

Återgå till Generellt om hifi