Jag försökte så gott det gick att hummma till tonen och spela in hummandet på min mobiltelefon. Väl hemma hos föräldrarna, och tillgänglig internetuppkoppling, försökte jag nu återskapa oljudet och kom fram till att det troligen handlar om ca 150 Hz.
Enormt irriterande! Precis tillräckligt starkt för att man ska höra den och irritera sig. Som tur är hörs den inte i vardags-/sovrummet, men det är ju i köket jag ska sitta och studera och med den ondskefulla tonen blir det snudd på omöjligt!
Det hjälper ju emmelertid inte att sitta här och jämmra sig. Jag måste göra något åt saken!

Har försökt lokalisera källan, dock utan framgång. Det jag konstaterat är att ljudet INTE härstammar från något elektriskt i min lägenhet (stängde av strömmen), inte heller från någon luftventil eller någon vatten-/värmeledning (älgade runt med högerörat draget). Troligen transporteras ljudet till mig från något annat utrymme i huset via betongen. Då är det dock förbryllande att det inte hör i hela lägenheten...nåväl, det är mitt bästa tips, kanske har ni någon annan idé?
Genom att kliva runt i rummet konstaterade jag också att det fanns mycket tydliga nodpunkter och bukar. På vissa ställen var det näst intill knäpptyst, på andra var tonen ytterst tydlig. Föga förvånande med resonanser kanske då stora delar av väggarna och hela taket är bar betong och golvet är laminat (utan matta).
Frågan är...
om jag inte lyckas eliminera källan, vilket tyvärr verkar osannolikt, kan jag dämpa bort tonen?
Jag tänker såhär: om det finns nodpunkter där det är tyst, då borde man väl, genom att göra sig väck resonanserna, kunna slippa höra den ondskefulla tonen över huvud taget?
Har utrymme ovanpå köksskåp och kylskåp där jag skulle kunna gillra fällor för den ondskefulla tonen. Men vad ska man använda för bete till 150 Hz? Gullfiber? Avstämda plywoodskivor?
Jag är i desperat behov av er hjälp!
Snälla, rädda mig!!
PS: Anticimex visade sig helt oförstående för skadedjur av den här sorten. Skitstövlar!